Το δίπολο Δύση και Ανατολή


asselyn1a.jpg

Οταν οι λαοί της Ανατολής ήταν οι πρόδρομοι και οι Δυτικοί ακολουθούσαν, ο πολιτισμός των Αράβων είχε μεγάλη επίδραση στις γλώσσες τους. Τώρα που οι ρόλοι αντιστράφηκαν, είναι ο δικός τους πολιτισμός αυτός που επιδρά στην αραβική γλώσσα, τη σκέψη και τα ήθη του μουσουλμανικού κόσμου. Οι Δυτικοί , εντούτοις, δοκίμαζαν τις τροφές και τα φαγητά των Αράβων, τα μασουλούσαν, τα κατάπιναν και διάλεγαν το καλύτερο για να το ενσωματώσουν στη συνέχεια στο δικό κόσμο και στη δυτική νοοτροπία. Σήμερα, οι Ανατολίτες αυτό που κάνουν είναι να τρέφονται με δυτικές τροφές, να τις καταπίνουν με ευχαρίστηση, χωρίς όμως να κρατάνε τις εκλεκτότερες, ενσωματώνοντας τες στο σύνολο της πολιτιστικής τους οντότητας. ( «Λιτανείες και Θαύματα», Χαλιλ Γκιμπράν)

Ο Γκιμπράν ( σε ανύποπτους χρόνους ) παρομοιάζει την Ανατολή άλλοτε με ξεδοντιάρη γέροντα κι άλλοτε με βρέφος που δεν έχει βγάλει ακόμη δόντια. Το πνεύμα της Δύσης είναι για μας και φίλος και εχθρός, λέει. Φίλος, εαν γνωρίζουμε τον τρόπο να τον ελέγξουμε, και εχθρός αν εκείνο επιτυχει να κυριαρχήσει πάνω μας. Φίλος, αν του ανοίξουμε την καρδιά μας και εχθρός αν εγκαταλείψουμε σ’ αυτό την ψυχή μας. Φίλος, αν πάρουμε από εκείνο ό,τι μας ταιριάζει και εχθρός αν βάλουμε τους εαυτούς μας σε τέτοια θέση ώστε να έχει εκείνο το προβάδισμα….

( Αυτό είναι το περίγραμμα των σχέσεων Ανατολής και Δύσης μεσα στους αιώνες. Οσοι το αρνούνται διαπράττουν ιστορικό ατόπημα…προσωπική η άποψη).

ριτς

Advertisements

17 thoughts on “Το δίπολο Δύση και Ανατολή

  1. Συμφωνώ κι εγώ -κι επαυξάνω. Ίσως είναι και λίγο επόμενο αυτό που διαπιστώνει ο Γκιμπράν. Εδώ και δύο αιώνες -περίπου- η Δύση δεν είναι και τόσο δημοκρατική στον τρόπο που «σερβίρει» την Ανατολή (εδώ μιλάμε για τις αραβικές χώρες). Μάλλον την δένει στο κάθισμα και της μπουκώνει το στόμα θα έλεγα…

    Μ’ αρέσει πολύ ο Γκιμπράν -στο έργο του αναγνωρίζεις τα ομορφότερα σημάδια ενός αραβικού πολιτισμού φοβερά ανθρωπιστικού και ιδιαίτερου.

    Καλημέρα και πάλι!

  2. Μοσχαναθρεμένη ως έφηβη και νέα στην αγκαλιά του διαλεκτικού υλισμού(τι θυμάμαι τώρα!) και του ορθολογισμού, δεν είχα πολλά-πολλά (πέρα από τις όποιες ιστορικές πληροφορίες, δεν θα πω γνώσεις) με την εξ Ανατολής γραμματεία. Έτσι άργησα να συναντηθώ με τον Γκιμπράν και η συνάντησή μας ήταν, ως αναμενόμενο, φορτωμένη από ταμπού και στερεότυπα.
    Χαλαρώνω, ωστόσο, όσο μακραίνει και σκοτεινιάζει η σειρά των κεριών που φωτίζει τα νεανικά και τα εφηβικά χρόνια μου. Και επιτρέπω στον εαυτό μου την απόλαυση της διαφορετικής ανθρωπιστικής σκέψης, ίσψς όχι με μεγάλη άνεση αλλά όχι και με τη φοβική αυτοσυγκράτηση του παρελθόντος.
    (Όχι επί της ουσίας το σχόλιο, αλλά όχι και εντελώς άσχετο πιστεύω).

    Καλό σου βράδυ.

  3. Τους αναγκάσαμε να μας τρομοκρατήσουν, μετά τους τιμωρήσαμε τρομοκρατώντας τους και τώρα προσπαθούμε να στηρίξουμε μια ισορροπία τρόμου. Έχουμε εξαντλήσει τα ελάχιστα πειθώρια ανοχής του διαφορετικού, τα οποία είχαμε αποκτήσει με κουλτούρα, ευζωία και απώθηση προκαταλήψεων παρελθόντων χρόνων. Ανατολή και Δύση είναι πια σε πόλεμο. Ούτε ο έρωτας τις σώζει.
    Καλησπέρα Ρίτσα, βιαστικές αμπελοφιλοσοφίες από το γραφείο. Ό,τι είχα διαβάσει από Γκιμπράν, το΄χω δυστυχώς ξεχάσει.

  4. «Η παγκόσμια λαχτάρα για ανθρώπινη αξιοπρέπεια είναι η βασική πρόκληση που πηγάζει από το φαινόμενο της παγκόσμιας πολιτικής αφύπνισης». Δεν το ‘πα εγώ. Ο Μπρεζίνσκι το ‘πε και μάλιστα τωρα τελευταία. Οπότε καταλαβαίνεις τι γίνεται…
    Καλησπέρες!

  5. @ Renataki … Ναι, νομίζω ότι τα μπλογκς έχουν και μια τέτοια διασταση. Ο ένας με τον άλλο να μαθαίνουμε πράγματα. Ενα πετραδάκι εδώ, μια πετρα πιο κει, μια κοτρώνα παραπέρα και φυσικά στο βάθος ο ογκόλιθος. Χαρα σ αυτόν που τον βαστάζει.

    @ Just me * Ολοι αργήσαμε να συναντηθούμε τον Χαλίλ Γκιμπράν, οπως και με τον Αδωνι, τον ποιητή.Αργούν αυτά τα πραγματα ,όχι τυχαία. Χρειάζεσαι ωριμότητα και νάχεις διανύσει αποστάσεις για να κατανοήσεις το μηνυμα αυτών των ανθρώπων που στις πατρίδες τους είναι σαν τους δικους μας Παπαδιαμαντηδες και Παλαμάδες.
    Ας μην ξεχνάμε ότι ειμαστε για κάτι χρονια αφοσιωμενοι στη δυτική κουλτούρα που μας μάθαιναν στα σχολειά.

  6. @ Skupitsa * Nα ζητήσω πρωτα πρώτα συγγνώμη που περνούν τόσες ώρες για να απαντήσω. Αλλά δεν μπορώ να το κανω απο το γραφείο γιατι με…..παρακολουθούν! Εχεις δίκιο σε όσα υποστηρίζεις, να σου θυμισω όμως ότι η Ευρώπη τουλαχιστον πνίγεται σήμερα στις ενοχές της. Ο Μπρυκνερ εγραψε βιβλιο γι αυτό και μαλιστα το παρουσιαζει την Πεμπτη στο γαλλικό Ινστιτουτο.
    Αμπελοφιλοσοφίες είπες ; Α, μα τί ωραίες αμπελοφιλοσοφίες είναι αυτές !

    @ Koptoraptou + Καλησπέρα γαζωτρα των λερωμένων παπλωμάτων των τηλεοπτικών αξιών. Μεχρι και ο Μπρεζίνσκι ανάμεσα μας ; Οχ, αρχίζω και μαζεύω τα λόγια μου γιατί είναι αυτός ένας τύπος, τί να σου πω δηλαδή.
    Αστειεύομαι. Η αξιοπρέπεια του ανθρώπου και ο σεβασμός προς τις ιδιαιτερότητες του ατόμου θα πρέπει να αποτελούν τη σημαία της πανανθρώπινης σκέψης
    Καληνυχτα καλε μου

  7. Ρίτσα-Βανιλίτσα μου,
    ξέρεις ότι αυτές τις μέρες δεν έχω το χρόνο-και το κουράγιο-να σκεφτώ για να σχολιάσω τα κείμενά σου, που ωστόσο διαβάζω πάντα.
    Μα εγώ τον έχω αγαπήσει χρόνια τον Χαλίλ Γκιμπράν, ειδικά τον Κήπο του Προφήτη – και συμφωνώ με το συμπέρασμά σου.

    Φιλιά, καλό σου βράδυ. 🙂

  8. Βρε θείτσα αγαπημένη, αφου ξέρω τί εχεις στο κεφάλι σου και τρεχεις τωρα για όλους. Ναχεις δυναμη μεσα σου πολλή, να σου δωσω λιγη και από τη δική μου, αυτήν που ειχα στην ηλικία σου εννοω . Και μη νοιαζεσαι για μας εδω. Εμείς οπως είπε και η Σκουπίτσα αμπελοφιλοσοφούμε.
    φιλια καλό μου πλάσμα

  9. σαν σοφή γερόντισσα μου μοιάζει η Ανατολή
    και όσο μεγαλώνω, περισσότερο.

    (άργησα αλλά ήρθα και τώρα πηγαίνω στα προηγούμενά σου ποστς που έχω χάσει)

    Καλήμαςμέρα!

  10. @Ελένη * Καλώς την κι ας άργησες/ Μα τί είναι αυτά που λες Ελένη ; Οποτε μπορείς περνάς, τίποτα ,μα τίποτα στα όρια του συμβατικού, στα όρια του πλαισίου. Οπως μας βγαίνει. Τα σχολια σου είναι περιεκτικά και ουσιαστικά και γι αυτο τα τιμώ, αλλα μην πιέζεσαι.
    Τωρα, αυτό που λες για την Ανατολή, πάντα κουβαλούσε μια σοφία μέσα της και γι αυτό κι εγιναν όλες αυτές οι σταυροφορίες, όλοι αυτοί οι πόλεμοι. Υπήρχαν στοιχεια του πολιτισμού που «οφειλαν» να αλλοιωθούν, να μεταφερθούν στην Ευρώπη κλπ….. Κι εβαλε αυτή η Ανατολή ανθρώπους μοναδικούς σε ευαισθησίες και σε φιλοσοφίες, μόνο που δεν τους μάθαμε ποτέ, παρα μονο αργότερα στη ζωή, ο καθένας ανάλογα με τα ερεθίσματα του.
    Βεβαια εχει πολλα΄μειονεκτήματα ως προς την ελευθερία του ατόμου, αλλά, ξέρεις, εκεί δεν εφτασε ποτέ ( για λόγους που μπορουμε να τους συζητήσουμε ) η Ιδεα του Διαφωτισμού.

    καλημερα Ελένη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s