Επειδή ο Μπιλ είναι στην Ελλάδα……


friedrichvonhayek2.jpg

 

….. μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε λίγο ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα μας : την αφαίμαξη του πλούτου των λαών! Υπερβολή, θα μου πείτε, αλλά το κείμενο που ακολουθεί, δημοσιεύθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου στον έγκυρο και έγκριτο Guardian και αξίζει της προσοχής μας……. ‘Εψαχνα να βρω ένα σχόλιο που είχα γράψει στην πρώτη σελίδα της Καθημερινής τότε που ο Κλίντον ταπεινωνόταν ενώπιον του εισαγγελέως. Τότε που η πολιτική είχε γίνει – ποτέ δεν κατάλαβα γιατί – ένας τεράστιος λεκές. Δυστυχώς όμως κάπου είναι …αλλά πού ;

Για πρώτη φορά το χρέος των καταναλωτών στη Βρετανία υπερβαίνει το ακαθάριστο εθνικό προϊόν. Σύμφωνα με δημοσιογραφικά στοιχεία ,οι Βρετανοι χρωστούν πάνω από 1,35 τρισ. στερλίνες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, επιθεωρητές διαπίστωσαν ότι 77.000 γέφυρες είναι εξίσου επικίνδυνες με αυτήν που κατέρρευσε στον Μισισιπή. Δύο χρόνια μετά τον τυφώνα «Κατρίνα», 120.000 άνθρωποι από τη Νέα Ορλεάνη εξακολουθούν να ζουν σε τροχόσπιτα και λυόμενα. Παρά τις μεγαλες κλιματικές αλλαγές, οι κυβερνήσεις αρνούνται να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Διατρέχουμε τον κίνδυνο να δημουργήσουμε τις πιο άνισες κοινωνίες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Σας φαίνονται ασύνδετα τα παραπάνω προβληματα ; Α, μα δεν είναι. Εχουν κάτι κοινό. Εκπορεύονται σε μεγάλο βαθμό από μια συνάντηση που έγινε πριν από 60 χρόνια σε θέρετρο στην Ελβετία. Κατά τη διάρκεια αυτής της συνάντησης τέθηκαν τα θεμέλια μιας πολιτικής φιλοσοφίας, η οποία ευθύνεται για τις περισσότερες σημερινές κρίσεις.


Οταν τα μέλη της Mont Pelerin Society
συναντήθηκαν για πρώτη φορά, το 1947, δεν είχαν ακόμη δώσει όνομα στο πολιτικό τους σχέδιο (http://www.montpelerin.org) (After World War II, in 1947, when many of the values of Western civilization were imperiled, 36 scholars, mostly economists, with some historians and philosophers, were invited by Professor Friedrich von Hayek to meet at Mont Pelerin, near Montreux, Switzerland, to discuss the state and the possible fate of liberalism (in its classical sense) in thinking and practice.The group described itself as the Mont Pelerin Society, after the place of the first meeting) .

friedrichvonhayek3.jpg

(Ο Αυστριακός οικονομολόγος και φιλόσοφος Φριντιχ Χαγεκ και ένας εκ των συνεργατών του)

Ο ιδρυτής της Εταιρείας, ο Φρίντριχ Χάγεκ, ισχυρίστηκε ότι η μάχη των ιδεών θα χρειαστεί τουλάχιστον μία γενιά προκειμένου να επικρατήσει, γνώριζε όμως ότι θα προσείλκυε ισχυρούς υποστηρικτές. Η φιλοσοφία του mw89767.jpgπου αργότερα έγινε γνωστή ως φιλελευθερισμός, εξυπηρετούσε τα συμφέροντα των πάμπλουτων και συνεπώς οι πάμπλουτοι θα πλήρωναν γι’ αυτήν.

Ο νεοφιλελευθερισμός υποστηρίζει ότι θα ζούμε καλύτερα με τη μεγαλύτερη δυνατή ελευθερία της αγοράς και με τη μικρότερη δυνατή παρέμβαση του κράτους. Ο ρόλος της κυβέρνησης θα πρέπει να περιοριστεί στη δημιουργία και την υπεράσπιση των αγορών, την προστασία της ιδιωτικής περιουσίας. Ολες τις άλλες λειτουργίες θα τις αναλάβουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες με κίνητρο το κέρδος, θα παρέχουν βασικές υπηρεσίες.

Αυτά ισχύουν στη θεωρία. Γιατί όπως καταδεικνύει ο Ντέιβιντ Χάρβεϊ, στο βιβλίο του με τίτλο «A Brief History of Neoliberalism», όπου κι αν εφαρμόστηκε ο νεοφιλελευθερισμός, προκάλεσε τεράστια συσσώρευση πλούτου όχι μόνο στο 1% του πληθυσμού αλλά στους πλουσιότερους μεταξύ αυτών. Οι προϋποθέσεις τις οποίες απαιτεί ο φιλελευθερισμός για να απελευθερωθούν οι άνθρωποι από τη δουλεία του κράτους –ελάχιστοι φόροι, διάλυση των δημοσίων υπηρεσιών και της δημόσιας ασφάλισης, διάλυση των συνδικάτων– τυχαίνει να είναι οι προϋποθέσεις που καθιστούν την ελίτ πλουσιότερη και αφήνουν όλους τους υπόλοιπους είτε να πνιγούν ή να κολυμπήσουν.

Τίθεται συνεπώς το ερώτημα: δεδομένου ότι οι κρίσεις είναι αναμενόμενες συνέπειες της διάλυσης των δημοσίων υπηρεσιών και της απορρύθμισης των επιχειρήσεων και των οικονομικών αγορών, δεδομένου ότι βλάπτουν τα συμφέροντα σχεδόν των πάντων, πώς κατάφερε ο φιλελευθερισμός να κυριαρχεί στη δημόσια ζωή;

Ο Ρίτσαρντ Νίξον είχε παραδεχτεί κάποτε ότι «τώρα είμαστε όλοι Κεϊνσιανοί». Ακόμη και οι Ρεπουμπλικανοί υποστήριξαν τις παρεμβατικές πολιτικές θεωρίες του Τζον Μέιναρντ Κέινς. Τώρα όμως είμαστε όλοι νεοφιλελεύθεροι. Η Μάργκαρετ Θάτσερ μας έλεγε διαρκώς ότι «δεν υπάρχει εναλλακτική λύση». Εφαρμόζοντας το πρόγραμμά της, οι Κλίντον, Μπλερ και Μπράουν, και άλλοι ηγέτες κομμάτων που άλλοτε θεωρούνταν προοδευτικοί, τη δικαίωσαν.

Το πρώτο μεγάλο πλεονέκτημα των νεοφιλελεύθερων, είναι ότι είχαν αστείρευτες πηγές χρημάτων. Οι Αμερικανοί ολιγάρχες και τα ιδρύματά τους έδωσαν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για να δημουργήσουν think tanks, για να ιδρύσουν σχολές διοίκησης επιχειρήσεων και για να μετατρέψουν τις οικονομικές σχολές των πανεπιστημίων σε προπύργια της νεοφιλελεύθερης σκέψης. Τα ιδρύματα Heritage Hoover, το American Entrpeprise Institute και πολλά άλλα στις ΗΠΑ, τα αντίστοιχα Institute Of Εconomic Affairs, Centre for Policy Studies, Adam Smith Institute, στη Βρετανία, ιδρύθηκαν για να προωθήσουν τη συγκεκριμένη θεωρία. Στόχος τους ήταν να αναπτυξουν ιδέες και γλώσσα με τις οποίες θα κάλυπταν τον πραγματικό σκοπό του νεοφιλευθερισμού –την παράδοση της εξουσίας στην ελίτ– προβάλλοντάς τον ως πρόταση για τη βελτίωση της ανθρωπότητας.

00213008.jpg

(Η ανθρωπότητα γυμνή και αλλοιτριωμένη και το βρέφος κυρτό και φοβισμένο )

Το πρώτο νεοφιλελεύθερο πρόγραμμα που εφαρμόστηκε ποτέ, ήταν στη Χιλή μετά το πραξικόπημα του Πινοσέτ, το οποίο στήριξε η αμερικανική κυβέρνηση και οικονομολόγοι τους οποίους είχε διδάξει ο Μίλτον Φρίντμαν, εκ των ιδρυτών της Εταιρείας του Μον Πελερέν. Εκεί ήταν εύκολο να εξασφαλίσουν υποστηρικτές για το πείραμα αυτό: όποιος είχε αντίθετη γνώμη τον πυροβολούσαν. Αργότερα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Παγκόσμια Τράπεζα χρησιμοποίησαν την ισχύ τους στα αναπτυσσόμενα κράτη, για να ζητήσουν την εφαρμογή ανάλογων πολιτικών. Στην προώθηση του νεοφιλευθερισμού τα μέσα ενημέρωσης έπαιξαν καταλυτικό ρόλο, καθώς προωθούσαν τα συμφέροντά τους.

Αν δεν ελεγχθεί, ο νεοφιλελευθερισμός θα λειτουργήσει ως καταλύτης για μελλοντικές κρίσεις, οι οποίες μπορούν να λυθούν μόνο με μεγαλύτερο παρεμβατισμό απο πλευράς του κράτους

icon_evil.gifδεν σχολιαζω

ριτς

Advertisements

24 thoughts on “Επειδή ο Μπιλ είναι στην Ελλάδα……

  1. Καλησπέρα Φίλτατη Ρίτσα,
    που σε φρίκαρα ,και συγνώμη σου ζητώ , εκθέτοντας τον πόνο μου χθές…

    Επί του post έχω να πω οτι
    από την Σκύλα στη Χάρυβδη έχει σπρώξει η εφαρμογή των «υπέροχων » εννοιών την ανθρωπότητα εντείνοντα ς την παγκόσμια φτώχια .
    Στην πραγματικότητα εαν αφαιρέσουμε το πρόθεμα «νέο» που υποδηλώνει κατά τον καλύτερο τρόπο το παλιό …
    Συνεπάγεται ότι ο νεοφιλελευθερισμός είναι μια παλιά οικονομική-πολιτική θεωρία που ξαναπροβάλλεται ως «νέα» τα τελευταία χρόνια μέσα στο σύστημα της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης.
    Με την διαφορά οτι , με το νέο κουστούμι ,είναι περισσότερο δογματική χαρακτηρίζεται από άκρατο οικονομισμό και άκαρδο ρεαλισμό.
    Αυτές οι έννοιες , ιδέες , είναι καχύποπτες εξ ορισμού
    μόνο και μόνο επειδή προέρχονται από μυαλά
    που αδιαφορούν για τις παγκόσμιες πλειοψηφίες που πεινούν.
    Η ανθρωπότητα για να «προοδέψει «δεν χρειάζεται ένα νέο χρυσωμένο το χάπι αλλά την ύπαρξη κοινωνικού κράτους.

    Στην Αργεντινή, που πριν από πενήντα χρόνια εθεωρείτο μια από τις πιο αναπτυγμένες χώρες του τρίτου κόσμου, πασχίζουν τα τελευταία χρόνια να βγουν από την οικονομική κρίση που προκάλεσαν οι νεοφιλελεύθεροι πειραματισμοί της δεκαετίας του 90.
    Το 57% των Αργεντινών ζει στη φτώχεια με την ανεργία επίσημα στο 30% με τους εργαζόμενους να προσπαθούν να κινήσουν από μόνοι τους τα παροπλισμένα εργοστάσια…
    Ο λαϊκός καπιταλισμός και ο de facto σοσιαλισμός, θεράπευσε σε μεγάλο βαθμό τις πληγές του Αργεντίνικου νεοφιλελευθερισμού.
    Βλάπτει επομένως σοβαρά την υγεία..

  2. Εvaggelia ,δεν φρικάρω με τίποτα. Μ αρέσουν οι συνομιλίες με τους φίλους μου. Και εσύ έχεις πολλά και ενδιαφέροντα να πεις.
    Ξέρεις, πολλές φορές, από διαστροφή, ανεβάζω λίγο βαριά ποστ, αλλά θεωρώ ότι αυτός είναι ένας τρόπος για να δούμε τελικά τι μας απασχολεί και κάτω από ποια δεδομένα.
    Όταν για παράδειγμα συνειδητοποιείς ότι τα περί νεοφιλευθερισμού (βαριές λέξεις) έχουν συμβάλει στο να είμαστε αρκετά χειρότερα απ’ ότι είμαστε προ δύο δεκαετιών, τότε δεν σκέπτεσαι την Αργεντινή και τη Χιλή (εκτός αν είσαι φανατικός κομουνιστής) αλλά την Ελλαδίτσα και πώς θα τη βγάλεις καθαρή.

    Τάρα, για να είμαι ακριβοδίκαιη, δεν ξέρω αν εκείνοι οι προύχοντες που μαζεύτηκαν στην Ελβετία τότε, είχαν κατά νου εμάς και πώς θα μας φτωχύνουν. Αλλά πολλές φορές οι οικονομικές θεωρίες από μόνες τους φαντάζουν ωραίες για την εποχή που αναπτύσσονται, από εκεί και πέρα όμως δεν κολλάνε ντε και καλά. Χάσκουν, χάσκουν ,αγαπητή μου.
    Χαιρετώ και ευχαριστώ

  3. ναι βρε Κροτάκι μου, καλό είναι, αλλά δεν πολυτραβάνε αυτα τα κειμενα. ισως γιατί ο κοσμος θεωρεί καποια πραγματα πολυ δεδομένα Δεν ξερω
    ριτς

  4. Που είσαι ritsmas σε έχασα! Ωραίο το κείμανό σου και ας λες ότι δε τραβάνε τέτοιου είδους. Ξέρεις πόσες φορές έχουμε πληρώσει τη βοήθεια του Σχεδίου Μάρσαλ? Πόσες φορές έχουμε πληρώσει τα χρέη μας στις τράπεζες? Ποιοι είναι οι τοκογλύφοι? Ξέρεις σε τι ύψος βρίσκονται τα κέρδη των Τραπεζών? Και γιατί να προσηλώνονται με δογματική ευλάβεια στους «υγιείς» μακρο-οικονομικούς δείκτες ? Γιατί να αφήνουν την ΕΚΤ ανεξέλεγκτη? Ποιος θα χάσει τώρα αν αφήσουν να ανέβει ο πληθωρισμός και κατεβάσουν τα επιτόκια? Αυτός που χρωσταέι ή αυτός που του χρωστάνε?
    Και κάτι ακόμα . Ο πλούτος μπορεί να είναι απεριόριστος. Το περιβάλλον και οι φυσικοί πόροι όμως?
    Μεγάλο θέμα ανοίγεις και θέλω να δω και τηλεόραση τώρα

  5. @ Τα ανοιξα τα θέματα, αλλα απ ότι βλέπεις ανταπόκριση ιδιαίτερη δεν υπάρχει, όχι γιατί οι φίλοι δεν θέλουν, αλλά γιατί ξέρουν ότι για μια ακομη φορά θα περιφέρουμε ομαδικώς τη γκρινια μας.
    σε φιλω
    ελπιζω να εισαι καλα
    ριτς

  6. Μια μικρή επισήμανση στο πάρα πολύ ενδιαφέρον κείμενό σου.
    Η εμφάνιση των κρίσεων έχει προβλεφθεί, όχι από … καφετζούδες, αλλά από την οικονομική σκέψη, αρκετά πριν κάνει την εμφάνισή του ο Hayek. Και θεωρούνται αποτέλεσμα του τρόπου και των μεθόδων, που γίνεται η συσσώρευση του Κεφαλαίου, αλλά και η παγκόσμια κατανομή του πλούτου…

    Κρίσιμο, πάρα πολύ κρίσιμο σημείο της ανάλυσης είναι η φράση «Στην προώθηση του νεοφιλευθερισμού τα μέσα ενημέρωσης έπαιξαν καταλυτικό ρόλο, καθώς προωθούσαν τα συμφέροντά τους.», γιατί δεν είναι μόνον ότι προωθούν τα συμφέροντά τους , αλλά και η συγκυρία της ανάπτυξης και διαμόρφωσης του «πολιτισμού της εικόνας» που επιτρέπει, στα ηλεκτρονικά κυρίως μέσα, να είναι όχι απλώς διαμορφωτές της κοινής γνώμης, αλλά και να καθοδηγούν τη θέληση (!) των ανθρώπων και των κοινωνιών.

    Την καλησπέρα μου

  7. @Sotiris K. Το κειμενο ειναι του Γκαρντιαν, απλώς λίγο το εμπλουτισα με στοιχεια γιατί ο καθε φιλος που περνάει απο δω δεν ειναι υποχρεωμενος να ξερει ονοματα κλπ….. Ειχα στο νου μου να ανεβασω αρθρο για τον Μπιλ,αλλά δεν το βρηκα και ξερω ότι αυριο θα εμ φανιστεί μπροστά μου.

    Τωρα για τα ΜΜΕ θα πω ότι μάλλον μας λενε και τί να κάνουμε κι αν θα πάμε στην τουαλετα. Λυπαμαι που το λεω, αλλά καθε μερα αυτό γινεται και πιο έντονο και πιο εκνευριστικό.

    Τα ενδιαμεσα του συλλογισμού σου τα προσπερνώ γιατί δεν ειμαι καλή στην οικονομική σκεψη και δεν διαθετω γνωσεις για να ανταπεξέλθω
    χαιρετω
    ριτς

  8. Το μεγαλύτερο πρόβλημα του νεοφιλελευθερισμού είναι ότι επιφέρει στο τέλος απορρύθμιση του κοινωνικού ιστού, της ίδιας της κοινωνίας. Αυτό είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα προκαλέσει έκρηξη. Το που, πότε και πως θα γίνει καταντά δευτερεύον.

    Υ.Γ. Η έλλειψη τελείας στο τέλος του post υποδηλοί ότι θα υπάρξει συνέχεια;

  9. @ Swell…. Οχι σ’ αυτό το κείμενο δεν θα υπάρξει συνέχεια, εκτός αν καποιος μου δώσει την ευκαιρία. Ξέρεις, γράφω τρομερά γρήγορα και ξεχνάω πολλά.
    Τώρα, ως προς την ουσία , ο νεοφιλελευθερισμός συνθέτει ατομιστικές κοινωνίες και είναι φυσικό να λειτουργεί απορρυθμιστικά. Να κρατήσουμε στο μυαλό μας ότι όταν θα ζοριστεί υπερβολικά η ευρεία μεσαία ταξη , τότε τα πράγματα θα έχουν γίνει δύσκολα και επικίνδυνα.

  10. Ρίτσα, με στενοχώρησες. Όχι γιατί και συ δείχνεις να συμπορεύεσαι με την παγκόσμια τάση ότι ο φιλελευθερισμός είναι η αιτία όλων των δεινών στον κόσμο τούτο, άλλοστε το μόνο σύστημα που μέχρι στιγμής απέδειξε η ιστορία ότι απέτυχε είναι ο κομμουνισμός και ο υπαρκτός σοσιαλισμός, με τελευταίο παράδειγμα την Βόρειο Κορέα, την Κίνα, την Βιρμανια…
    Την καθόλου κολακευτική μου άποψη για το άρθρο και την εφημερίδα σου με τον τρόπο που το παρουσιάσε παραμονές εκλογών το ξέρεις ότι το έχω κάνει ξεχωριστό ποστ.

    Το αν οι φιλελεύθεροι διαθέτουν εκατονάδες εκατομύρια ευρώ για να διαδόσουν τις ιδέες τους, εγώ θα πω ότι στην Ελλάδα οι φιλελεύθεροι αποκτήσαμε γραφείο παραμονές εκλογών… και αυτό με δάνειο.
    Ο νεοφιλελευθερισμός Ρίτσα δεν συνθέτει ατομιστικές κοινωνίες, η ανθρώπινη φύση το κάνει. Ο φιλελευθερισμός απλά αφήνει τον ατομισμό του καθενός μας να δουλέψει στον μέγιστο επιτρεπτό βαθμό. Δεν τον ισοπεδώνει.

    Αυτη είναι η ελευθερία. Και μιλάει για ίσες ευκαιρίες σε όλους. Δεν μπορουμε να μιλάμε για φιλελευθερισμό χωρίς ισες ευκαιρίες.

    Τέλος όλοι αυτοι οι υπέροχοι καλλιτέχνες που φιλοξενείς Ρίτσα, δεν νομίζω ότι θα είχαν ξετυλίξει το ταλέντο τους σε μία κοινωνία που θα έθαβε κάθε τι το ατομικό, σε μία κοινωνία δημοσίων υπαλλήλων ή κρατικιστών όπως ευαγγελίζεται η εφημερίδα σου στο εν λόγω άρθρο της…

  11. Το ταλέντο των ανθρώπων , είτε ειναι καλλιτε΄χνες είτε οτιδήποτε άλλο θα αναπτυσσόταν ούτως ή άλλως σε ελευθερες κοινωνίες. Ελευθερες κοινωνίες δεν ειναι μονον οι φιλελευθερες, αλλα και όλες οι άλλες πλην των αμιγως δικτατορικών και προς τα δεξιά και προς τα αριστερά.
    Εκείνο που προσωπικά με ενοχλεί, είναι ότι ενώ δίδονται ευκαιρίες στον κόσμο να προχωρήσει μέσα από φιλελευθερα συστήματα, η ανασφάλεια που εχει δημιουργηθεί στον ανθρωπο, ο φόβος του υπερμετρου δανεισμού ( ο οποιος καθισταται από υποχρεωτικός εως και ενδημικός ) το γεγονός ότι οι τραπεζες ειναι αμειλικτες παντού, η φιλοσοφία του ατομισμού που ακυρώνει καθε μορφή κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγυης, ολα αυτά και δεκαδες άλλα μικρά ή μεγαλα με τρομάζουν. Και πιστεύω ότι όσο αφηνόμαστε να μας παρασύρει ένα σύστημα που δεν αφορά τη μεσαία τάξη, αλλά που απλώς δίδει ευκαιρίες σε περισσότερους σε σχέση με το παρελθόν. Το αμερικανικό κυνήγι της ευτυχίας ειναι ωραίο όταν το διαβάζουμε στο αμερικανικό συνταγμα και σου δίνει πράγματι φτερά. Αρκεί να είσαι πολύ εξυπνος και πολύ τυχερός. Δεν είμαστε ολοι έτσι, δεν εχουμε όλοι ξεχωριστές ικανότητες, δεν μπορούμε όλοι να τρέχουμε πίσω από τις ευκαιρίες. Οι κοινωνίες μας έχουν όλων των ειδών τους ανθρώπους…. Στην Αμερική με την πρώτη βροχή ( λογοτεχνικός όρος ) φαίνεται η γύμνια των κοινωνικών συστήματων, παρ ότι η Αμερική των επιδομάτων έχει κρατήσει ζωντανές πολλές οικογένειες.
    Ο φιλευθερισμός, οπως τουλάχιστον εφαρμόζεται ως σήμερα, έχει κορώνα του το λιγότερο κράτος. Εκ πρώτη όψεως αυτό ακούγεται σωστό. Λιγότερο κρατος πιο λειτουργικό κεντρικό συστημα. Ομως υπάρχουν, επιμενω και οι ασθενέστερες τάξεις. Ποιός θα νοιαστεί γι αυτές μελλοντικά ;
    Επειτα , ποιός θα αμβλύνει την σκληρότητα του ιδιωτικού τομέα ; Ποιός θα εγγυηθεί ότι ο καθένας από μας – αν και ικανός αποδεδειγμένα – θα μπορέσει να παραμείνει εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα ως τα 65 και βάλε ; Ποιος εργοδότης -ιδιωτης θα τον κρατήσει και δεν θα τον απομακρύνει από τα 48 και τα 50 του, καταδικάζοντας τον στην επιδοματική ανεργία ;
    Τα θέματα είναι πολλά. Ο όρος φιλελευθερισμός μπορεί να ενέχει πολλά θετικά στοιχεία – δεν αντιλεγω- το θέμα είναι σε ποιών τα χέρια περιπίπτει και πώς εφαρμόζεται στην πράξη και σε β άρος ποιών ανθρώπων.

    σε φιλώ, ανοιξαμε μια δυσκολη συζητηση που δεν εξαντλείται ετσι απλά και κυριως δεν εξαντλείται γιατί υπάρχει ένα ελλειμμα θεωρίας και πράξης.

  12. Για να ξέρουμε τι γράφουμε πριν βρίσουμε: στην φωτογραφία δίπλα στον Χάγιεκ δεν είναι κάποιος από τους συνεργάτες του. Είναι ο Καρλ Πόπερ, συγγραφέας του «Η ανοιχτή κοινωνία και οι εχθροί της» …

  13. Όσο για τα ΜΜΕ που προωθούν τον φιλελευθερισμό, ένα search στην «φιλελεύθερη» ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ είναι αποκαλυπτικό:

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_699279_16/09/2007_241117

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_370037_02/09/2007_239727

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_709531_02/09/2007_239726

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_383754_30/09/2007_243038

    Ψάχνω μάταια να βρω κάτι που να προωθεί τον φιλελευθερισμό. Όχι στον Ριζοσπάστη, αλλά στην Καθημερινή…

  14. @ Αγαπητή Ασπα, πρώτον, δεν ήθελα να προβάλω τον Ποππερ για κατανοητούς λόγους και δεύτερον η Καθημερινή ειναι μια εφημεριδα γνώμης, Χωράνε παρα πολλά πράγματα σ αυτήν και δε νομίζω ότι κανείς μπορεί να το αλλάξει
    Ευχαριστώ για τα σχόλια σου.

  15. @ ritsmas

    Παρ’ όλα αυτά και παρά τον ισχυρισμό σου ότι τα ΜΜΕ προωθούν τον φιλελευθερισμό (Γράφεις: «Στην προώθηση του νεοφιλευθερισμού τα μέσα ενημέρωσης έπαιξαν καταλυτικό ρόλο, καθώς προωθούσαν τα συμφέροντά τους.»), στην «φιλελεύθερη» Καθημερινή, άρθρα που προωθούν τον φιλελευθερισμό δεν βρίσκω. Αντιθέτως βρίσκω ππάρα-πάρα πολλά που πολεμούν τον φιλελευθερισμό. Πως εξηγείται αυτό;

  16. Αγαπητή aspa, νομίζω ότι δεν γνωρίζεις την Καθημερινή. Για την ιστορία και μονο θα σου πω ότι ο πιο νεοφιλελευθερος δημοσιογράφος ολου του Τυπου, ο Πασχος Μανδραβέλης εχει καθημερινή στήλη (καθημερινό και κυριακάτικο) και παράλληλα αρθρογραφουν Μάνος και ο Ανδριανόπουλος παρα πολύ συχνά. Λυπάμαι αν δεν το έχεις προσέξει. Επισης δεν ξέρεις ότι προβάλουμε όλες τις θέσεις σε όλους τους τομείς και μπορει να δεις αντικρυστά μια δεξιά και μια αριστερή τοποθετήση.
    Χαιρετώ, ευχαριστω για τη συμμετοχή σου

  17. Ρίτσα αν κάποιος έχει όφελος από τον φιλελευθερισμό δεν είναι η μεγάλη τάξη. Η ανώτερη τάξη για να αυξήσει τα κεφάλαιά της έχει ανάγκη απο το ολιγοπώλιο και από τις μη υγιείς συνθήκες ανταγωνισμου , τις οποίες και καλλιεργούν τα κρατικιστικά και αριστερά καθεστώτα. Αν οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η σημερινή Ευρώπη δρα με καθαρά φιλελεύθερες αρχές όπως αυτές που οραματιστήκαν οι μεγάλοι φιλελεύθεροι διανοητές και πρώτος από αυτους ο Adam Smith, είναι γιατί δεν έχουν διαβάσει τα κείμενά τους.
    Στην Αμερική μερικοί φοιτητές μπορούν με λίγα χρήματα, λίγες καλές ιδέες και πολύ δουλειά να βγαλουν δις… Εδω οι ίδιοι φοιτητές δουλεύουν μεταπτυχιακοί, κάνοντας όλη την αγγαροδουλειά ενός μεγαλοκαθηγητή και πληρώνονται 1000 ευρώ από κάποιο επιδοτουμενο πρόγραμμα από τα χιλιάδες προγράμματα που σκορπάει αφειδώς η Ε.Ε. χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και ουσιαστικά κριτήρια παρα μόνο σε όσους συμμορφώνονται με τον κανόνα του 10%. Το αποτέλεσμα μηδέν καινοτομίες, μηδεν νέες πραγματικά παραγωγικές επιχειρήσεις.
    Τρώμε από τις επιδοτήσεις και επιχορηγουμε τους νεαρούς συνταξιούχους από τα υπερογκα δάνεια που συνάπτουμε κάθε χρόνο. Μόνο φέτος πάνω από 5 δις€ υπερβήκαμε ως κράτος το προβλεπόμενο ποσό για εξωτερικό δανεισμό του περσινού προϋπολογισμου!
    Δανειζόμαστε από τα παιδιά και τα εγγόνια μας, για να κάθονται κάποιοι από τα 50 και τα 40 τους και για να έχουμε μία σώρα 11 εκατομυρίων πάνω από 1 εκατομύριο δημόσιους υπαλλήλους!
    Και τολμάμε να λέμε ότι φταίει ο φιλελευθερισμός για την σημερινή κατάσταση?

    Όσο για τους ανθρώπους στων οποίων τα χέρια θα εφαρμοστεί αν εφαρμοστεί ποτέ ο φιλελευθερισμός αν είναι τα παιδιά και τα εγγόνια των σημερινών πολιτικών, δεν βλέπω να αλλάζει κάτι σημαντικά γιατί απλούστατα δεν θα έχουν συμφέρον να εφαρμοστεί ο φιλελευθερισμός, όπως δεν έχουν και σημερα.

  18. Νομίζω ότι κανεις δεν διαβασε με προσοχή τα δικά μου τα σχολια και τον τρόπο που περιγράφω τις ανησυχίες μου.
    Ειδικά η Ασπα χρησιμοποιησε τη λέξη «πριν βρίσουμε», την οποίαν ομολογω ότι δεν την κατάλαβα.
    Βλέποντας την εξέλιξη των πραγμάτων, εκφραζω καποιες ανησυχιες. Επ αυτών δεν μου απαντάει κανείς, παρα μου παραθέτει τις ευκαιρίες που μπορεί να εχει ένας νέος άνθρωπος και ποσα χρήματα μπορεί να βγάλει καποιος. Δε νομιζω ότι χρησιμοποιούμε την ιδια γλώσσα. Εγω λεω ότι , Οκ, να βγαλει οποιος θελει ο,τι θέλει, αλλά να υπάρχει ενα συστημα που θα νοιαζεται και για τον άλλον που δεν ειναι σε θεση να βγαλει τόσα πολλά, δεν ειναι σπουδαίο επιχειρηματικό μυαλό, δεν παιρνει τόσες στροφές το μυαλό του, όπως το δικό μου για παραδειγμα. Ποιός και με ποιά λογική θα με καταδικάσει καποιος ; Αυτό ρωτώ και εκεί εχω ενστάσεις και πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει ένα ισχυρό διχτυ ασφαλειας.
    παρακολουθω τα νεα παιδιά και το αγχος τους, την αγωνία τους. παιδιά με πτυχία δυο και τρια, παιδιά με διαθεση για δουλειά κλπ κπ… Ελατε να τα ρωτήσετε πώς νοιώθουν και τί ελπίδες έχουν. Το συστημα οφειλει να ειναι δικαιότερο, λιγότερο ατομιστικό και να υπάρχει μια μεγαλυτερη εγνοια για την κοινωνική συνοχή. Ακόμη και στο σχεδιο του ευρωπαικού συνταγματος υπήρχε αυτή η πρόβλεψη.
    Γιατί, αραγε, αρνουμαστε το αυτονότητο για τον άνθρωπο και θελουμε να είμαστε απλώς κυνηγοι ;

  19. Από πίτα που δεν τρως τι σε μέλει κι αν καεί βέβαια, και δεν θα γίνω εγώ απολογητής της Καθημερινής, αλλά αν με ρωτούσε κάποιος, πού κατατάσσω την καλή εφημερίδα στην πολιτική τοπογραφία, θα έλεγα απερίφραστα στον λεγόμενο φιλελεύθερο χώρο (έχω την τάση να μην χαρίζω την ελευθερία σε κανέναν)
    Το γεγονός ότι έχει πολλά άρθρα που αμφισβητούν την φιλελεύθερη σκέψη, δεν είναι τίποτα άλλο, παρά απόδειξη της συνέπειάς της.

    Είναι δηλαδή επίδειξη «αγάπης προς της ελευθερία» να στερείς το βήμα στην αντίθετη άποψη να αρθρώσει το δικό της το λόγο;
    Σαν να μη μ ου τα λέτε καλά αγαπητοί «φιλελεύθεροι» (Τα εισαγωγικά, γιατί σας είπα ότι δεν σαν αναγνωρίζω το δικαίωμα να θεωρείτε μόνον τον εαυτό σας φίλο της ελευθερίας)

    Και αλήθεια, με περισσή σπουδή σπεύδετε να δηλώσετε ότι ο κομμουνισμός και ο σοσιαλισμός απέτυχε…
    Ξέρετε να μου υποδείξετε κανένα κράτος στο οποίο να είναι «Φιλελεύθερο»; Κάτι αποτυχημένες απόπειρες ξέρω να έχουν γίνει με τα τανκς για να επιβληθούν οι απόψεις των καλόπαιδων της Σχολής του Σικάγο, αλλά σαφώς αποτυχημένες.
    (Μην μου υποδείξετε την Αμερική για Φιλελεύθερο κράτος, γιατί το μοντέλο της, ε δεν μοιάζει με όσα πρεσβεύουν οι μεγάλες μορφές του «φιλελευθερισμού»)
    Ααα και τι πρεμούρα είναι αυτή, να μη σας θίξει κανείς τα μεγάλα πνεύματα της ιδεολογίας;
    Συνάδει η «αγιοποίηση» με τον «φιλελευθερισμό» ;

    Καλή σας ημέρα.

  20. Βρε Σωτήρη…
    Εφόσον το άρθρο του Guardian μιλάει για την αποτυχία του φιλελευθερισμού, τότε πως ο φιλελευθερισμός δεν έχει εφαρμοστεί σε καμία χώρα?
    Διάλεξε τι προτιμάς? Εφαρμόστηκε κάπου ο φιλελευθερισμός και απέτυχε ή πιστεύεις ότι δεν έχει εφαρμοστεί καθόλου και άρα δεν μπορείς να κρίνεις αν απέτυχε?

    Σωτήρη, και βέβαια έχεις το δικαίωμα να δηλώνεις φιλελεύθερος αν θεωρείς εαυτό σου φίλο της ελευθερίας. Είδες πουθενά κανένα απαγορευτικό σε κάποιο κείμενο από τις μεγάλες μορφές του φιλελευθερισμού ή αλλού?

    Να σημειώσω ότι και εγώ θεωρώ τον εαυτό μου προοδευτικό και κοινωνικα ευαίσθητο.
    Για αυτό και εντάχθηκα στην Φιλελεύθερη Συμμαχία.

    Αν διαβάσετε και συ Σωτήρη και Ρίτσα την ιδρυτική διακήρυξη και το Πρόγραμμά μας και βρείτε που υπερασπιζόμαστε τους πλούσιους και που επιθυμούμε «την παράδοση της εξουσίας στην ελίτ» ή αν βρείτε κάποιο δείγμα κοινωνικής αναλγησίας εκ μέρους μας θα ήθελα να μου το υποδείξετε, αν μη τι άλλο να διορθωθούμε.
    Αλήθεια το ξέρατε ότι οι ανάλγητοι φιλελεύθεροι μιλάνε για ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα από την δεκαετία του 50? (Το ίδιο και το πρόγραμμά μας.)

    Εγώ Ρίτσα καταλαβαίνω την γλώσσα σου. Και δεν διαφωνεί κανένας ότι θα πρέπει να βοηθούνται οι αδύνατοι.

    Είναι οι κρατικιστικές αντιλήψεις που έχουν μπολιάσει τα μυαλά της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων και θεωρούν κοινωνικά δίκαιο το να δανείζομαστε από τα παιδιά και τα αγέννητα εγγόνια μας δις ευρώ σε ετήσια βάση απλά για να μοιράστουν σε ένα σπάταλο και μη αποτελεσματικό κράτος με 1 εκατομύριο δημόσιους υπαλλήλους, που στην ουσία δεν συνεισφέρουν στην δημιουργία εθνικού πλούτου. Δηλαδή είναι κοινωνική δικαιοσύνη να χρησιμοποιείς ένα μέσο να μπεις στο Ελληνικό Δημόσιο και να χρηματοδοτείσαι από τους φόρους όλων των υπολοίπων Ελλήνων, πλουσίων και μη? Την ίδια ώρα που κανείς δεν νοιάζεται για τους πολλαπλάσιους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα που και δουλεύουν περισσότερο και πληρώνονται αναλογικά λιγότερα και ζουνε καθημερινά την πιθανότητα της απόλυσης?

    Αργά ή γρήγορα δεν θα μπορούμε να δανειζόμαστε με τους σημερινούς ρυθμούς και οι κοινοτικές επιδοτήσεις σταματανε σε 5 χρόνια απο΄σημερα.
    Αν δεν δημιουργηθεί πρωτογενής εθνικός πλούτος ο οποίος να συνεισφέρει με την ανάλογη αύξηση των φορολογικών εσόδων στο κρατικό προϋπολογισμό σε μερικά χρόνια θα είμαστε χρεοκωπημένοι ως χώρα.
    Τώρα χρειάζεται ένα μικρό, ευέλικτο και δίκαιο κράτος που να δώσει ίσες ευκαιρίες σε όλους για να αναπτυχθούν επιχειρηματικά σχέδια και να πετύχουμε την πολύποθητη πραγματική ανάπτυξη.

    Και κάτι τελευταίο.
    Πως γίνεται η Ακαδημία Νόμπελ της Σουηδίας -που διακρίνεται για τις σοσιαλιστικές της επιρροές – να έχει δώσει 8 νόμπελ σε οικονομολόγους της Mont Pelerin Society, αν η society αυτή είχε τόσο «μοχθηρά» και «ύπουλα» σχέδια?

    Την καλημέρα μου και καλή εβδομάδα σε όλους.

  21. Το μικρο και ευελικτο κρατος ειναι ενα το κρατούμενο, το κοινωνικό κράτος όμως δεν μπορεί να υποβαθμιστεί γιατί τότε θα επέλθει άγρια φτωχεια , ειδικά στην Ελλάδα.
    Προσωπικά τασσομαι υπερ μιας ελαφρώς παρεμβατικής οικονομιας όπου ο ιδιωτικός τομεας θα κινείται αναλόγως, χωρίς βεβαιως να αντιμετωπίζουμε φαινόμενα χρηματιστηριου και διοχέτευση χρηματων αλλου, και το κρατος θα αναλαμβάνει όλους τους ευαισθητους κοινωνικά τομείς, οπου ο χαμηλόμισθος πολιτης θα μπορεί να βρίσκει καποια άκρη. Πού θα βρεθούν τα λεφτά είναι το θέμα. Αυτό απαιτεί σοβαρή πολιτική βούληση και διάθεση συνεργασίας από τον κόσμο. Που σημαίνει μειωση της παραοικονομίας, καλύτερη διαχειριση των ευρωπαικων κονδυλίων, αμοιβαια συνεπεια στο θεμα των εισφορών κρατους και επιχειρήσεων. Επισης σημαίνει δικαιοτερη φορολογία. Δεν μπορεί να πληρώνω εγω ( ο καθε εγω( το 40 και 45% και ο άλλος να φοροδιαφεύγει διαρκώς ( ο μεγάλος φοροδιαφεύγει ). Δεν μπορεί στο όνομα της ασυδοσίας της αγοράς και της λεγομενης ελευθερης ανταγωνιστικής οικονομίας να πηγαίνεις στο σουπερμαρκετ και να βλεπεις καθε τρεις τεσσερις ημερες αυξηση των προίοντων( εγω δεν παω σουπερμαρκετ πια, τοκοψα, στο μπακαλικακι και δυο τρια πραγματακια ) ……σταματώ γιατί είναι ατελειωτα τα θέματα…. και καπου βαριεμαι να ακουω ότι μέσω της ανάπτυξης ( ποιας ανάπτυξης , μονο της οικοδομης ; ) θα βελτιωθούν οι δεικτες, αρα θα βρεθούν χρηματα για το κοινωνικό κράτος και διαφορα αλλα ωραία.
    Μιλάμε για τη Σουηδία, έχουμε όμως σκεφτεί πόσοι επχιειρηματικοί κολοσσοι προέρχονται από τη Σουηδία ; Μιλάμε για τη Φινλανδια, εχουμε σκεφθεί ότι ανακάλυψαν την Νόκια και μαζί με την ξυλεία και καποιο αλλο κομματι βαριάς βιομηχανίας κανουν παινγίδι σε ολο τον κόσμο ; Μιλάμε για τη Δανία, οπου βεβαιως ισχυει το μοντελο ευελικτης αγορας εργασίας. ναι αλλα εκει ετσι και απολυθεις τη Δευτερα , την αλλη Δευτερα εχει ς βρει δουλειά… Ας τα σκεφτούμε ολα αυτά κι ας δουμε σε τουτη δω τη χωρα τί μπορεί να ταιριάξει καλύτερα, με τις δικές μας συνθηκες , το δικο μας χαρακτηρα και τη διαθεση μας να βγουμε λιγο εξω από τον εαυτό μας.
    συγγνωμη για το μακρινάρι
    καλημερα, σε φιλώ ριτς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s