Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν:» Οικονομικά προβλήματα του Σοσιαλισμού»


images.jpg images-stalin.jpg images-lenin.jpg

1abc18k.jpg

Με αφορμή την Οχτωβριανή Επανάσταση και τη συμπλήρωση 90 χρόνων ιστορίας, ανέσυρα από το σεντούκι ένα άρθρο του 2001, του Αντώνη Καρκαγιάννη στην Καθημερινή.Εντάξει, σχετικό είναι και νομίζω διδακτικό, καθώς προέρχεται από έναν άνθρωπο που έφαγε τη ζωή του στην αντιπέρα όχθη και σε καιρούς πραγματικά χαλεπούς.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 εξεδόθη ένα βιβλιαράκι (μπροσούρα) του Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Τζογκασβίλι ή Στάλιν. Αν θυμάμαι καλά, έφερε τον τίτλο «Οικονομικά προβλήματα του Σοσιαλισμού». Αν το συνιστούσα σε μερικούς νεόκοπους «σοσιαλιστές» του ΠΑΣΟK και ιδιαιτέρως του «καλού» ΠΑΣΟK, θα μου έλεγαν… από τέτοιον σταλινικό τι περιμένεις. Το ίδιο θα μου έλεγαν και οι εμπειρότεροι «σοσιαλιστές» του ΣΥΝ. Γι’ αυτό περιορίζομαι να το συστήσω στους οπαδούς του KKΕ, οι οποίοι (τουλάχιστον) τρέφουν κάποιο σεβασμό (όπως και ο υπογράφων άλλωστε) στη μνήμη του «μεγάλου ηγέτη» αλλά στην τρέχουσα πολιτική πρακτική συχνά το ξεχνούν. Kαι… μην τολμήσει κανείς να μου μιλήσει για εγκλήματα και σφαγές, γιατί θα του πω ότι δεν έχει μελετήσει καλά την ιστορία του «πολιτισμού» μας, αν δεν έχει αντιληφθεί ότι οι «σφαγές» τότε κρατούσαν τον κεντρικό ρόλο. Πόσες σφαγές διέπραξαν… χάριν του «πολιτισμού μας» η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία και οι ΗΠΑ; Ας αφήσουμε καλύτερα αυτή τη συζήτηση!

* * *

Kαι ας επανέλθουμε στον Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν, εκείνη λοιπόν, η μπροσούρα έλεγε ότι δεν μπορούμε να οικοδομήσουμε τον σοσιαλισμό, αγνοώντας ή περιφρονώντας τους νόμους της αγοράς: Την προσφορά και τη ζήτηση σε σχέση με το κόστος και τις τιμές. Ούτε το κέρδος (ή κοινωνικό περίσσευμα) σε σχέση με τη «διευρυμένη παραγωγή», δηλαδή με την ανάπτυξη: Ιδιαίτερα για τις τιμές. Πολλοί νομίζουν ότι «οικοδομούν τον σοσιαλισμό» (οι «νεόκοποι» το νομίζουν με φανατισμό) με τις χαμηλές τιμές σε βασικά είδη λαϊκής κατανάλωσης (φως, νερό, ρεύμα, ψωμί, ύφασμα και θα προσέθετα παιδεία, υγεία), συχνά κάτω από το κόστος ή έστω ελαφρώς πάνω από το κόστος. Η πολιτική αυτή (έλεγε ο Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν) αυξάνει την κατανάλωση από τις δυνατότητες παραγωγής (άρα πέρα από τα όρια του εισοδήματος) και προκαλεί το φαινόμενο της κοινωνικής σπατάλης, έννοια πάντοτε σχετική. Σπατάλη δεν είναι η πέραν των αναγκών ή ανάλογα με τις ανάγκες κατανάλωση, αλλά η κατανάλωση πέραν των δυνατοτήτων της παραγωγής και άρα του εισοδήματος (τα λέμε κάπως σχηματοποιημένα). Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής έλεγε ο Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν) ήταν να καταστραφούν ολόκληροι κλάδοι της παραγωγής, να κλείσουν οι επιχειρήσεις ή να γίνουν «προβληματικές» και ο κόσμος να στερηθεί τα αγαθά που νόμιζε ότι είναι φθηνά.

* * *

Θυμήθηκα τον Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν και επειδή, αυτές τις μέρες, ακούω διάφορα «σοσιαλιστικά κουφά», π.χ. για την τιμή της εργασίας (τους μισθούς) την οποία ούτε ο Μαρξ ούτε ο Στάλιν την έβγαζαν έξω από το γενικό σύστημα των τιμών. Οπως δεν κάνεις «σοσιαλισμό» μέσω των τιμών, έτσι δεν κάνεις και μέσω των μισθών και όταν το επιχειρήσεις καταστρέφεις πρώτα τους μισθωτούς. Ούτε κοινωνική πολιτική κάνεις μέσω των τιμών (και αυτό το γνωρίσαμε και είδαμε πού οδήγησε). Kοινωνική πολιτική κάνεις μόνο μέσω του προϋπολογισμού και όσο το επιτρέπουν τα έσοδά του.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σπατάλης πόρων μέσω των τιμών είναι η σπατάλη του νερού, την οποία οι κυβερνήσεις νομίζουν ότι θα περιορίσουν με… τηλεοπτικά συνθήματα. Οταν μιλούμε για λειψυδρία αναφερόμαστε μόνο στο ένα σκέλος της σχέσης, στην «παραγωγή» νερού και αποδίδουμε τη λειψυδρία στη χαμηλή βροχόπτωση, στην αλλαγή του κλίματος, στην καταστροφή της φύσης κ.λπ. Ουδέποτε μιλάμε για το δεύτερο σκέλος που είναι η υπερκατανάλωση ή η σπατάλη νερού. Οπως είπαμε η σπατάλη είναι πάντοτε σχετική: Σε κάθε επίπεδο τιμών αντιστοιχεί και ένα επίπεδο κατανάλωσης ή σπατάλης. Χαμηλή τιμή του νερού (για τον «λαό») ή ελαφρώς μόνο κυμαινόμενη ανάλογα με την κατανάλωση αποβαίνει τελικά εναντίον του λαού, γιατί πριμοδοτεί τη σπατάλη των ανωτέρων τάξεων ή εκείνων που χρησιμοποιούν το νερό όχι για τις ανάγκες τους, αλλά ως εμπορεύσιμο είδος.
Για την αντιγραφή Ριτς

74 thoughts on “Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν:» Οικονομικά προβλήματα του Σοσιαλισμού»

  1. @ Dimosthenis….Δεν υπάρχει δια ταυτα, αθλιε Σουηδέ. Υπάρχουν τα συμπεράσματα της Ιστορίας και μην μπεις σε καμια τρελλιαρικη διαδικασία, σ’ έφαγα. Εδώ, τα πράγματα δεν εχουν κομματικές τοποθετήσεις. Αναφορές κανω και επισημάνσεις.

  2. Χριστιανή μου τί έπαθες; Μύγα σε τσίμπησε; Με είδες να προαλείφομαι για κάτι; Απέχω της διαδικασίας, παίρνω τους βουλευτές μου και φεύγω.

    Πες κανένα νέο για το τηλεφώνημα!!!

    Το μεσημέρι, ξέρω…

  3. χα, χα…. καλό, αν και εγω τρελλαινομαι να τους παρακολουθώ καθώς επιλυουν σε δεκατα του δευτερολέπτου με τη βοήθεια της λαικής σοφίας ολα τα μεγάλα ανοιγματα της χώρας. Μέχρι και το Σκοπιανό λύνουν, να σου δωσω να καταλάβεις.

  4. @ Δημοσθένης Εθνικιστικά τα συμπεράσματα. Αλλά επ αυτού δεν εχω άποψη γιατί δεν εχω ούτε τις γνωσεις, ούτε τις εμπειρίες τις κατάλληλες. Εχω μια λογική που λεει καποια πράγματα, αλλα δεν ειναι της παρούσης.

  5. @ Δημοσθένη….το ξέρεις ότι πάντα μιλάει ο λαος, είτε με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Και ξέρεις, επίσης ή μάλλον το ξέρουμε όλοι ότι οι πολιτικοί υπολογίζουν πολύ τη γνώμη των ψηφοφόρων.

  6. οχι σημερα, μια αλλη μερα που θα εχω λιγο περισσότερο χρονο. Αλλωστε, αυτά τα κατεχει το Αλεφ καλα, και όχι εγω

  7. …ελπίζω να μην διέκοψα τον επικοδομητικότατο διάλογό σας, πέρασα να πω ΚΑΛΗΜΕΡΑ και να πω ότι διάβασα το κείμενο σταματώντας πολλές φορές για να «ξανασκεφτώ» την ΣΠΑΤΑΛΗ, όπως αυτή αναφέρθηκε.
    Να’ σαι καλά ritsmas που μας προβληματίζεις, το χρειαζόμαστε.

  8. Φαιη, καλη σου μέρα. Με τον Δημοσθένη συζητάμε γενικώς. Δεν διέκοψες τίποτα. Αλλωστε ολοι εργαζόμαστε επί του και δια μεσου του υπολογιστή μας, οπότε κατα διαστηματα ρίχνουμε κλεφτές ματιές
    Το αρθρο, αν προσεξες Φαιη ειναι παλιό. 2001. Μου φανηκε ομως τόσο επίκαιρο, σαν να γραφει ο Μπλαιζ Πασκάλ( 1650) για σημερινά θέματα και να πέφτει μεσα.
    καλημερα
    ριτς

  9. «Καλός ο λαός, αλλά όχι και να τον κάνουμε παρέα…» είχε πει κάποτε ο Λένιν. Έτσι λένε τουλάχιστον. Και δεν γνωρίζω αν αναφέρονται στις εποχές που τριγυρνούσε με το ποδήλατό του στα καφενεία της Ζυρίχης, (με τον αριστουργηματικό Βάγγαλη της Σώτης Τριανταφύλλου παρέα ή χωρίς δεν ξέρω…), ή αργότερα.
    Και λένε επίσης, ότι πάντα θύμωνε με τις παρατηρήσεις της Λούξεμπουργκ η οποία του είχε επισημάνει με κάθε τρόπο ότι η Επανάσταση που ετοιμάζεται θα είναι ένα παταγώδες μέγιστο Ιστορικό λάθος. Αλλά από που κι ως που να εισακουσθεί μια τέτοια γυναίκα… καμμιά μπάμπουσκα ναι, αλλά όχι μια τέτοια ερωμένη… Αυτή ήταν για άλλες δουλειές…
    Κι ο Τρότσκι, αργότερα… αυτός έπρεπε να φαγωθεί νύχτα, κι εδώ συμφωνούσαν όλοι.
    Κι έτσι, από τα βάθη της στέππας, εμφανίστηκε ο πατερούλης με το φωτοστέφανο. Κολλήγος και στο αίμα και στο μυαλό και στο σώμα, τα σάρωσε όλα.
    Κι όλα σείστηκαν και δεν έμεινε τίποτε όρθιο.
    Μόνο οι ψυχές των Ρομανώφ παγωμένες πάνω από τα κόκαλά τους μέσα στη μαύρη ομίχλη ν’ αναρωτιούνται «Μα καλά… γι’ αυτό σφαγιαστήκαμε εμείς; Εμάς μας είπαν ότι θα σφαγιαστούμε για το καινούριο, όχι γι’ αυτό…»

  10. Καλώς ορίσαστε στα μέρη μας.
    Για τη Λούξεμπουργκ τοχω ακούσει και εγώ και μάλιστα με πιο σκληρό τρόπο.
    Ο Τροτσκι για κάποιους λόγους παρέμεινε συμπαθής ως το τέλος, ίσως γιατί αναγκάστηκε να εξοριστεί, ίσως γιατί μπλέχτηκε με τη Φρίντα, δεν ξέρω, παιδιαστικες ακουγονται αυτές οι σκέψεις
    Αλλά ο Στάλιν άρπαξε καποια στιγμή το φωτοστέφανο γιατί δεν γινόταν αλλιώς εκεί που είχαν φτάσει τα πράγματα.
    καλημερα σας, χαιρομαι που σας διαβάζω

  11. Δοκίμιο περί Τρότσκι, προσεχώς (τα άπαντά του, απέξω! Προδομένη επανάσταση και διαρκής Η ζωή του… Διαρκής έρως ο Τρότσκι! (όχι μόνο πάθος νεανικόν) Ρίτσα, θα σε μαλώσω! Μόνον από την Φρίντα? (το ξέρεις ότι είμαι νονά γάτας με ονοματεπώνυμο? Ητοι Ρόζα, κατανοείς και το άλλο! Στο σπίτι μια Φρίντα, η γάτα του μπαμπά, ευνόητο το επώνυμο) αλλά μόνον από την Φρίντα ή και από την Φρίντα, ποτέ! Δυστυχώς σήμερα ξέρεις τι κάνει ο…. Δίας (πολύ δουλειά!) Γαμώτο, και βρίσκεστε στα χωράφια μου! Αν αντέξει ο… Τρότσκι ως αργά το βράδυ, εδώ είμαι εγώ! Φιλιάαααα
    Υγ. Ριτσάκι μου, ανέβασα «μαμά», άλεφ αιωνίως κόρη (και μη τολμήσει κανείς να με φωνάξει μαμά, τον έφαγα!)

  12. Alef Το μαμά πηγαίνει σε μένα, ουτως ή αλλως οι γυρω μου εχουν μαμακίαση μαζί σου. Ασ την οργή, δηλαδη. Τα θέλει και ο δικός μου ο…., αλλά ας το προσπεράσω/
    Για τη Φρίντα το ανέφερα επειδή ο περισσότερος κόσμος εχει δει την ταινία, δεν είχα αλλον ειδικό λόγο. Οι ερωτες του Τροτσκι και ολων των επαναστατών μπορούν να μας κρατήσουν ζωντανούς για την επομενη 100 ετία. και για τη Ρόζα μπορούμε να λεμε διαφορα.
    ναι, το βραδυ, γιατί τωρα ανεβαινουμε Υγεια- γαλλος γιατρός, ο θεός μεγάλος.
    ριτς

  13. Τώρα εγώ γιατί ήμουν βεβαία γι’ αυτό? Να σου πω Εσκενάζυ να ψάχνεσαι, θέλεις? (για την παρένθεση, θέλω να πω, έπαιρνα κι όρκο!)

  14. Ston Dimostheni apantises sto proto, I think so.

    Μανουλα των πάντων…ουφ αλεφ πού να τις βρω τόσες αντοχές και μικρή σου φίλη εσένα. Μεγάλη φίλη δεν σου κάνει; Ειναι πιο μεγάλη η αγκαλια δηλαδή.

  15. Ριτσάκι μου, καλό, η αγκαλιά μου μεγάλη και ανοιχτή πάντα για σένα!
    Και, ναι, έχεις δίκιο, στον Δημοσθένη η απάντηση επάνω,
    φιλιά και στους δυο, τρέχω λέμε

  16. Χαλαρώστε πια με τόσο τρέξιμο, με ζαλίσατε! Καθήστε να κουτσομπολέψουμε, τώρα που έχω κι εγώ λίγο ελεύθερο χρονο…

    Το απόγευμα έχω γράψιμο. έχω να γράψω… Λέξεις και ανθρώπους.

    Ρίτσα θα περιμένω αναφορά Τάγματος

  17. @ Dimosthenis> Δεν στρώνεστε να γράψετε τώρα? Και να τα πούμε το βράδυ? Το βρίσκω πιο σώφρον λέμε, πιο… σωστό! (που σας ζαλίσαμε κιόλας), άντε, σας αφήνω τώρα πάω να… κοιμήσω τους άλλους!

  18. Τώρα δεν δύναμαι καθότι είμαι στην κλινική και θέλω την ησυχία μου. Ποτάκι, μουσικούλα, τσιγράκι… Να φτιάξουμε ατμόσφαιρα!

  19. να κάνω μια αδιάκριτη ερώτηση?
    είστε με τον Παπανδρέου ή με τον Βενιζέλο?

    (πάντως μου άρεσε που ασχοληθήκατε με αυτό το θέμα)

  20. καλησπέρα,
    φυσικά και το προσεξα ότι είναι παλιό το άρθρο αλλά όπως τα λες, «στέκεται» σήμερα μια χαρά!
    Περιμένω εδώ και 43 λεπτά (!!) να δω απάντηση για το Γιώργος ή Μπένι, αλλά δεν είδα ακόμα απάντηση!
    Εγώ πάντως πιστεύω ότι θα εκλέξουν τον Γιώργο.
    Ποιον όμως θα προτιμούσα το κρατάω μυστικό!

  21. Καλησπέρα σας. Επέστρεψα και προσπαθώ να καλύψω το….κενό των απαντήσεων.
    Να διευκρινίσω πρωτίστως ότι το σημερινό ποστ ΔΕΝ είναι δικό μου. ( Για τον anexel). Είναι του σημερινού εκδότη της «Κ», γραμμένο σε ανύποπτο χρόνο. Νομίζω ότι εξηγεί κάποια πράγματα ή μάλλον βοηθάει να κατανοήσουμε κάποια πράγματα.
    Δεν στηρίζω κανέναν από τους τρεις υποψηφιους γιατί δεν ψηφίζω ΠΑΣΟΚ, πολύ απλά. Κριτική βεβαίως ασκώ, οπως όλοι οι Ελληνες άλλωστε που …σέβονται τον εαυτό τους. Θα ήθελα να πω όμως ότι αυτού του είδους τα διλήμματα – ποιον να επιλέξω – είναι αστεία μπροστά στην πολιτική ουσία του ζητήματος. Και η πολιτική ουσία έχει να κάνει με το πολιτικό στίγμα που οφείλει να έχει ενα κομμα που ζητάει την ψήφο των ανθρώπων.
    χαιρετώ, Φαιη, καλησπέρα.
    ριτς

  22. καλησπερα ριτσα
    να’ξερες ποσα ερωτηματα θετεις σε καθε κειμενο.αβεβαιη η απαντηση σε πολλα απ’αυτα.αλλα ισως αυτη να’ναι και η πεμπτουσια των γραφομενων.ισως οι ερωτησεις να’ναι σημαντικοτερες απο τις ιδιες τις απαντησεις, αν αυτες υπαρχουν.
    πολλα φιλια

  23. όπως σας είπα, ούτε εγώ ψηφίζω ΠΑΣΟΚ.

    Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας για το στίγμα. Γι’ αυτό άλλωστε προτιμώ τον Γιώργο. Ο Βενιζέλος δεν φαίνεται να έχει κανένα «στίγμα», πλην βέβαίως του να νικήσει τον Καραμανλή (αυτό κι αν είναι στίγμα).

    Αλλά δεν απαντήσατε ποιον προτιμάτε…

  24. @Anexel…. δεν μου επιτρέπεται να εκφέρω γνώμη επ αυτού. Σας χαιρετώ. Θα τα πούμε αναλυτικότερα μετα την 11η Νοεμβρίου. Ναχουμε χορτάσει αρτον και θεάματα.

  25. Μάλιστα , μάλιστα……
    «σταλιά, σταλιά κι’αχόρταγα [θα πίνω το νεράκι]»

    Εχω ακουραστεί από τις κονταρομαχίες….

    Αυτά τα πολύ λίγα.Ηταν μια δύσκολη μέρα σήμερα! καλό βράδυ!

  26. fuzzy -brulesque καλως τον με τα φοβερά τα ποστ που καταναλώνω πολυτιμη ενέργεια για να τα κατανοήσω. Κι εγω , μη νομιζεις. Κατι αντιστοιχο κάνω με πολλές λέξεις, γιατί ίσως άκουσες ότι ειμαι πολυλογού. Αλλά για να πω τη μαυρη αλήθεια, σε πολλά από τα ερωτηματα δεν υπάρχουν απαντήσεις, αλλιώς δεν θα τα εθετα.
    σε φιλω
    νασαι παντα καλα με τα ωραία σου.
    ριτς

  27. @ Thalasssinimatia…Καλησπερα. πεταξε παπούτσια και ρουχα, φτιάξε ενα φαγακι και ξεκουράσου. Σε καταλαβαίνω μικρό μου.
    Καληνυχτα
    ριτς

  28. Μεγάλη συζήτηση ανοίγει το ποστ έ το άρθρο του Καρκαγιάννη. Δεν θέλω να αρχίσω τα σχόλια γιατί θα χάσω τον ύπνο μου. Εγώ βλέπεις πάω στα μπλογκς όταν οι άλλοι πάνε για ύπνο.
    Εσύ βλέπω έχεις κουβέντα on line. Bravo!
    Έρχομαι Ελλάδα και στο νησί που πάω διακοπές δεν έχει φτάσει ακόμα ADSL και μπλογκς. Θα τα ξαναπούμε σε μια βδομάδα

  29. Α παπαπαπαπαπά!
    Εγώ τον μακαρίτη τον έπιασα ανάλαφρα ( τις …σινεφίλ συνήθειές του).
    Αλλά εσείς της «Κ» βλέπω τον πιάσατε στα σοβαρά του.
    ———————————–
    (Ριτσάκι εύχομαι να πάνε όλα καλά με τον μικρό.
    Κράτα γερά….)

  30. Μακάρι, καληνυχτα…. Να σου θυμίσω επειδη δεν προλαβα να σχολιασω στο Κρεμλίνο ότι σημερα τον αντιγράφει ο ερημιτης της Πιονγιάνγκ, ο ηγετης της Β.Κορέας. Εχει παθος με τις κινηματοραφικές ταινίες και περνάει τις ώρες του σε ειδική αιθουσα στο προεδρικό.
    φιλια και υγεία ευχομαι

  31. Εχεις εκει στις αγγλικές εξοχές 4Χ4 ?(see Rits question)
    Ναι ρε Ριτς ζηλέψανε τους Ελληνες!
    Το παραπάνω και αν είναι Penelope Cruz
    φιλια

  32. Ο κ. Καρκαγιάννης παρουσιάζει την μισή αλήθεια.
    Το κείμενο του Ι. Στάλιν είναι παρέμβαση στην κουβέντα που είχε ανοίξει στην ΕΣΣΔ με αφορμή την συγγραφή του εγχειριδίου πολιτικής οικονομίας.
    Η διαπάλη που διεξαγόταν αφορούσε την λειτουργία του νόμου της αξίας στον Σοσιαλισμό, αν αυτός έχει επίδραση, τι είδους επίδραση και σε ποιο βαθμό χρειάζεται να τον λαμβάνουν υπόψιν στον σχεδιασμό.
    Χοντρικά : Μια μερίδα οικονομολόγων υποστήριζε οτι ο νόμος της αξίας έχει καταργηθεί εντελώς και μια άλλη έλεγε οτι δεν είχε καταργηθεί και έπαιζε ρυθμιστικό ρόλο στην παραγωγή Τότε είχαμε παρέμβαση του Κόμματος. Ο νόμος της αξίας παίζει ρόλο σε ορισμένους τομείς της Σοσιαλιστικής Οικονομίας, χωρίς ωστόσο ο ρόλος του να είναι καθοριστικός, παρά ταύτα είναι αναγκαίο να παίρνεται υπόψιν όταν σχεδιάζονται τα πλάνα
    Ο κ. Καραγιάννης αναφέρεται μόνο στην μια πλευρά της τοποθέτησης του Κόμματος, αποκρύπτοντας την πιο σημαντική: την υπεροχή του σχεδιασμού της οικονομίας και της μεγάλης σοσιαλιστικής ιδιοκτησίας
    Διαβάστε το ενδιαφέρον αρθρο της Ε. Μπέλλου σχετικά με την αντιπαράθεση για την τάση απονέκρωσης του νόμου της αξίας κατά τη σοσιαλιστική οικοδόμηση>
    Η μπροσούρα “Οικονομικά προβλήματα του Σοσιαλισμού”
    κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή
    Καλημέρα

  33. κατ αρχήν με ενθουσιάζει η συζήτηση για γάτες, παστίτσια και ότι άλλο με τον Στάλιν και την οικονομικη΄έννοια του κόστους κλ.
    Πρώτον είναι σαφές γιατί στον σοσιαλισμό είχαν πρόβλημα κατανάλωσης. Υποθέτω ότι παραθέσατε το άρθρο του Καρκαγιάννη όχι γιατί θέλατε να ζούσατε στην Μόσχα όταν έβγαλε την μπροσούρα ο Στάλιν;
    Δεύτερον το παράδειγμα με το νερό είναι εντελώς off….Το νερό παραμένει δημοσίο αγαθό, είναι ένα βασικό αγαθό για να ζούμε, ακόμα και η τιμολόγησή του, θα μπορούσε να έχει συνταγματικά θέματα. Το κράτος πρέπει να κάνει ότι μπορεί να το προασπίσει, συμφωνώ. Αλλά η μμεγάλη καταναλωσή του γίνεται από το ίδιο το κράτος.
    Τρίτον και η έννοια της αξίας και της υπεραξίας έχει αλλάξει αλλά και του κόστους από την εποχή τουτ Στάλιν (που τα οικονομικά του δεν ήταν και ότι καλύτερο σε γνώση). Μήπως αντί για τον Καρκαγιάννη να διαβάζαμε κάτι πιο σύγχρονο. Λέω μπας και …..
    http://koukios.wordpress.com

  34. @Μικροαστος /Sotiris Koukios.
    Οπως διευκρίνισα, το κείμενο είναι παλιό. Κατά τη γνώμη μου, όμως όχι ξεπερασμένο. Χρειάζεται κατα τακτά διαστήματα να στρέφουμε το βλέμμα στο χθες για να μπορούμε να ερμηνεύουμε το σήμερα.
    Ευχαριστώ για τα σχόλια και τις προτάσεις σας.

    ΥΓ. Ξέρετε, πολλές φορές άνθρωποι που εμείς τους θεωρούμε μεγάλους, διαθέτουν πολύ πιο σύγχρονη σκέψη από τη δική μας.

    Ευχαριστώ και πάλι
    Καλή σας μέρα.
    ριτς

  35. Πολύ καλημέρα σας.

    Εκείνο τον καιρό μάλιστα, τα πάντα ερμηνεύονταν με όρους της παραγωγής και της οικονομίας, αγνοόντας παραμέτρους όπως το περιβάλλον, η διαθεσιμότητα των πόρων. Το ίδιο γίνεται και τώρα βέβαια, αλλά τα διάφορα «externalities» γίνονται όλο και περισσότερο δύσκολο να αγνοηθούν…

    Και θα διαφωνήσω του συγγραφέα ότι η σπατάλη νερού (και γενικότερα φυσικών πόρων) αγνοείται. Αν μη τι άλλο, τα τηλεοπτικά συνθήματα δεν ισοδυναμούν με χορό της βροχής.

    Πριν όμως περάσει ο κρατικός μηχανισμός (ή η αγορά) σε αυξήσεις τιμών, εξαντλούνται όλα τα δυνατά μέσα; Για παράδειγμα, αυξάνοντας την τιμή του ρεύματος, μειώνεις την κατανάλωση και μέχρι ποιου σημείου; Μήπως θα ήταν προτιμότερη για παράδειγμα η υποχρεωτική εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα σε όλα τα σπίτια; Μπορεί το κόστος να μετακυλίεται πάλι στον καταναλωτή/πολίτη αλλά σε βάθος χρόνου θα πάρει τα λεφτά του πίσω…ακόμα κι αν δεν υπολογίσουμε τα externalities.

  36. @ Penelope…. Καλημέρα, καλημέρα… Εγω, για να είμαι ειλικρινής,νομιζα ότι τα 4χ4 δεν αρέσουν στους Αγγλους. Τα βρίσκεις εύκολα στη Ραμάλα, στην Τυνιδα….δεν θα πω στο Κολωνάκι γιατί εδώ τα πράγματα έχουν αλλάξει…. οχι ομως και στο ρομαντικό Μπάθ. Εκει, θα ήθελα να αφεθώ στα σπορ αυτοκίνητα του Μποντ. Τζέιμς Μποντ.
    χαιρετώ, φιλιά από την Αθήνα

  37. Αγαπητέ μου, το ποστ ήταν απλώς μια επετειακή ιδέα. Δεν είχε την έννοια της εμβάθυνσης σε θέματα οικονομίας, αξιας και υπεραξίας.
    Και φυσικά σήμερα συνυπολογίζουμε πολλά περισσότερα στοιχεία. Αυτό δα έλειπε.
    Καλημερα σας.
    ριτς

    ΥΓ. Το θέμα του νερού και του τρόπου διαχείρισης του είναι μεγάλη ιστορία που θα τη βρούμε μπροστά μας. Το πώς θα αντιμετωπιστεί, εξαρτάται από την χάραξη της αλφα ή της βήτα πολιτικής και από τη συνεργασία του πολίτη. Τώρα, ότι συνεχίζουμε την αλόγιστη σπατάλη του νερού, δεν πιστεύω ότι υπάρχει έστω και ένας που να διαφωνεί.

  38. Καλά. Το θέμα είναι ότι στο πως να καταργήσουμε την εμπορευματική παραγωγή, που είναι το βασικο΄αντικείμενο προβληματισμού του παραπάνω εγχειριδίου, απάντηση δεν πήραμε.
    Και σήμερα ζούμε με δάνεια, έγχρωμες ΤιΒι, Γιωταχί,λαϊφστάϊλ και τέτοια…
    Καλό κι αυτό το «ιστορικό λάθος» της Λουξεμπουργκ..Εκτός από επαναστάτρια θα ήταν και καφετζού methinks και τα ήξερε όλα από πριν…

  39. «Kαι… μην τολμήσει κανείς να μου μιλήσει για εγκλήματα και σφαγές, γιατί θα του πω ότι δεν έχει μελετήσει καλά την ιστορία του «πολιτισμού» μας, αν δεν έχει αντιληφθεί ότι οι «σφαγές» τότε κρατούσαν τον κεντρικό ρόλο. Πόσες σφαγές διέπραξαν… χάριν του «πολιτισμού μας» η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία και οι ΗΠΑ; »

    Εντάξει τότε…. Ισοκελισμένος ο προϋπολογισμός!!!!

    Ρίτσα, μια ερώτηση μόνο:

    Ποιός εξόντωσε περισσότερους κομμουνιστές εκείνη της εποχή;

    Ο σταλινισμός, οι αγγλοσάξωνες, οι ναζί ή οι κεμαλικοί;

  40. Δεν θα σταθώ σε καταμετρήσεις εγκλημάτων που διαπράχθηκαν και διαπράττονται
    από κάθε μορφής καθεστώτα και αποτελούν αναγκαίο κακό εγκαθίδρυσής τους ,
    γιατί θα είμαι εκτός θέματος .
    Επί του θέματος
    η μετάβαση από τον καπιταλισμό στον σοσιαλισμό ή τον κομμουνισμό
    απαιτεί μια προσεκτική εξέταση όλου του συστήματος των οικονομικών σχέσεων που θα εφαρμοσθούν.
    Είναι ξεκάθαρο ότι η σοσιαλιστική παραγωγή διαφέρει από την καπιταλιστική ως προς τους σκοπούς της.
    Ο Στάλιν έλεγε ότι «σκοπός της καπιταλιστικής παραγωγής είναι η εξαγωγή κέρδους» και «σκοπός της σοσιαλιστικής παραγωγής είναι η ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών των ανθρώπων».
    Μετά από μία δεκαετία το κόμμα ανακοίνωσε ως βασικό δείκτη της δραστηριότητας των σοσιαλιστικών επιχειρήσεων το κέρδος. Και δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις δεν ήταν ιδιωτικές, αλλά κρατικές, τότε το κέρδος τους θα πήγαινε αποκλειστικά στην ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών των ανθρώπων.
    Αυτά τα οποία έμοιαζαν ως αντικρουόμενα στοιχεία , εν προκειμένω εξυπηρετούσαν το ένα το άλλο.
    Η αύξηση στο κέρδος των επιχειρήσεων επέτρεπε να παραχωρήσουν περισσότερα μέσα , για την ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών των ανθρώπων. Η ικανοποίηση των αναγκών, όμως , υπέθεταν ότι θα γεννούσε νέες ανάγκες, κάτι που θα συνέβαλε πολύ στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων.
    Παρόλα αυτά όσο περισσότερο ικανοποιούνταν οι υλικές και πολιτιστικές ανάγκες των ανθρώπων, τόσο πιο κοντά ήταν ο σοσιαλισμός στη συντριβή του και οι άνθρωποι πιο κοντά στη μαζική υλική και πολιτιστική φτώχεια.

    Με δεδομένη την υλιστική δομή της κοινωνίας και την άκρατη τάση των ανθρώπων στην απόκτηση όλο και περισσότερων
    υλικών αγαθών και μάλιστα σε μεταβατικό στάδιο από καπιταλιστική νοοτροπία σε σοσιαλιστική
    πόσο ευσταθεί αυτή η θεωρία !!!
    Η Οικονομική πολιτική των χαμηλών τιμών πράγματι έχει νόημα και κοινωνικό χαρακτήρα όταν όμως απευθύνεται και εφαρμόζεται σ ένα κοινό ώριμο και όχι κακομαθημένο . Η πολιτική των αυξημένων τιμών ως μέσο συγκράτησης της ακόρεστης τάσης των ανθρώπων στο να καταναλώνουν , αφ ενός δεν με πείθει ως προς τους στόχους αυτού που την εφαρμόζει και αφ ετέρου σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι ο άρρωστος θα θεραπευτεί.
    Εάν δεχθούμε λοιπόν ότι όντως το κράτος θα εφαρμόσει ένα οικονομικό σύστημα προς όφελος των ανθρώπων
    Τότε καταλύτης στην αποτελεσματικότητα αυτού του συστήματος είναι ο άνθρωπος.
    Βέβαια πέραν της λογικής μου την οποία παραθέτω , αυτό επιβεβαιώνεται και από βασικές αρχές πολιτικής και δημοσιονομικής οικονομίας που δεν θεωρώ σκόπιμο να τις αναφέρω ( αν και οικονομικός) διότι περισσότερο θα μπερδέψουν παρά θα βοηθήσουν την κατανόηση .

    Την καλησπέρα μου Ρίτσα

  41. @ Πόντος και Αριστερά…Oλοι, φίλε μου, όλοι, από κτήσεως κόσμου που λενε και καποιοι. Δεν ανέβασα γι αυτό το λόγο το ποστ, ουτε έμεινα εκεί. Ηθελα ενα μικρό κομματι για τον Στάλιν ( επετειακό τροπον τινά ) και βρήκα αυτό ως κατι ενδιαμεσο. Ουτε υπερ , ουτε κατά. Εντάξει, όλα καλά.

  42. @ regimientocinqo ….Καλησπέρα και καλώς όρισες. Noblesse oblige, πρωτίστως. Και στη συνέχεια , νομίζω ότι εχει ενδιαφέρον αυτή η παράγραφος….αν και το ποστ με κειμενο του 2001(!) δεν το ανέβασα γι αυτό το σημείο, αλλά μικρή αναφορά στον Στάλιν, σε μια εποχή μεγάλων προβληματισμών και ιδεολογικών αναζητήσεων, όπως η σημερινή.

    #Οπως δεν κάνεις «σοσιαλισμό» μέσω των τιμών, έτσι δεν κάνεις και μέσω των μισθών και όταν το επιχειρήσεις καταστρέφεις πρώτα τους μισθωτούς. Ούτε κοινωνική πολιτική κάνεις μέσω των τιμών (και αυτό το γνωρίσαμε και είδαμε πού οδήγησε). Kοινωνική πολιτική κάνεις μόνο μέσω του προϋπολογισμού και όσο το επιτρέπουν τα έσοδά του#
    ριτς

  43. @ Ποντος και Αριστερά… Εγω τον σκοτωμό τον πηγα διαχρονικά, έτσι, για να εξηγούμαι, μην παρεξηγηθούμε γιατί σε τιμώ και με τιμας.
    ριτς

  44. @ Evaggelia «»Εάν δεχθούμε λοιπόν ότι όντως το κράτος θα εφαρμόσει ένα οικονομικό σύστημα προς όφελος των ανθρώπων Τότε καταλύτης στην αποτελεσματικότητα αυτού του συστήματος είναι ο άνθρωπος.»»»»
    Nομίζω ότι οι δύο αυτές προτάσεις είναι η πεμπτουσία της συζήτησης μας, αν υποθέσουμε δηλαδή ότι συζητάμε και δεν παραθέτουμε, εκατέρωθεν θέσματα.
    Καλησπέρα Ευαγγελία και καληνυχτα συγχρόνως.
    νασαι καλά γενικώς
    ριτς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s