Ενα διαφορετικό αφιέρωμα στον καημένο τον Αγιο Βαλεντίνο. Τί έκανε πια και τον έμπλεξαν τόσο στα γρανάζια τους οι άνθρωποι ;


70539-agia-anna_03.jpg

Από το μπλογκ Η ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΑΜΟΡΓΟΥ( φωτογραφία Γιάννης Δεσποτίδης , Νίκος Πράσινος , Νίκος Νικητίδης )


Δεν έτυχε ποτέ να επισκεφθώ την Αμοργό. Και βρήκα σήμερα αυτή την παγωμένη μέρα να αφιερώσω το ποστ μου στο πανέμορφο νησί σε κατάσταση…χειμώνα και με μια αναφορά κάποιου από τους περιηγητές του 17ου αιώνα.

93715-thalassa.jpg

70540-agia-anna_04.jpg70541-agia-anna_02.jpg

78699-xioni_chora_01.jpg76767-crocus.jpg89931-moni.jpg

81325-xozoviotissa_05.jpg

Η Χώρα της Αμοργού

Τι γράφει ο Τουρνεφόρ το 1700 για τη Χοζοβιώτισσα


Ο σπουδαίος Γάλλος φυσιοδίφης και ευπατρίδης Πιτόν ντε Τουρνεφόρ πραγματοποίησε ένα μεγάλο ταξίδι στο Αιγαίο το 1700. Στην Αμοργό και τα νησιά της έφτασε τον Σεπτέμβριο του 1700. Στο βιβλίο του περιλαμβάνονται σπουδαίες πληροφορίες και χαρακτικά για το νησί μας. Ο Τουρνεφόρ επισκέφθηκε φυσικά και το μοναστήρι μας της Παναγίας Χοζοβιώτσσας. Ιδού πως το περιγράφει:

«Οι καλύτερες περιοχές της Αμοργού ανήκουν στο μοναστήρι της Παναγίας, όπου οι πιστοί σπεύδουν από αρκετά μακριά για να παρακολουθήσουν λειτουργίες, καθώς όλες οι εξαιρετικές τοποθεσίες εμπνέουν πίστη στον λαό.

Σε απόσταση 3 μιλίων από το Κάστρο (Χώρα), στην ακροθαλασσιά, έκτισαν ένα μεγάλο οικοδόμημα, το οποίο από μακριά μοιάζει με ερμάριο, κολλημένο στη βάση ενός τρομακτικού βράχου, που είναι κομμένος εκ φύσεως τελείως κάθετα και μας φάνηκε ψηλότερος από τον βράχο της Σαιντ Μπωμ της Προβηγκίας.

Ωστόσο, το «ερμάριο» αυτό περιέχει 100 καλογέρους, που φιλοξενούνται άνετα. Μπορεί να μπει κανείς, μόνο με καλές συστάσεις, από ένα μικρό άνοιγμα που υπάρχει σε μια από τις γωνίες του κτίσματος και το οποίο κλείνει με μια πόρτα που έχει μεταλλική επένδυση.

Μέσα συναντούμε ένα δωμάτιο φρουράς όπου υπάρχουν ρόπαλα σαν εκείνα του Ηρακλή, των οποίων ένα και μόνο χτύπημα θα ήταν αρκετό για να σκοτώσει βόδι.

Τα μέτρα προστασίας μου φάνηκαν τελείως άχρηστα, καθώς με μια κλωτσιά θα μπορούσαν εύκολα να πετάξουν έναν άνθρωπο από τη σκάλα από την οποία ανεβαίνουν σε αυτήν την πόρτα.
Η σκάλα έχει δώδεκα ξύλινα σκαλοπάτια, χωρίς να υπολογίζονται μερικά πέτρινα σκαλιά στα οποία ακουμπάει. Κατόπιν, περνούμε από μια άλλη, πολύ στενή σκάλα. Αλλά ούτε τα κελιά ούτε η εκκλησία είναι λαξευμένα στον βράχο, όπως έχει αναφερθεί.

Οι μοναχοί μας διαβεβαίωσαν ότι το μοναστήρι τους ιδρύθηκε από τον αυτοκράτορα (Αλέξιο Α’) Κομνηνό, ο οποίος το είχε προικίσει καλά, πράγμα που δεν έχω δυσκολία να πιστέψω. Η κόρη του, Άννα Κομνηνή, παρατηρεί ότι η μητέρα του αυτοκράτορα τον είχε αναθρέψει μέχρι τον γάμο του ανάμεσα σε μοναχούς.

Οι μοναχοί της Αμοργού διαδίδουν ότι το μοναστήρι ιδρύθηκε όταν ανακαλύφθηκε μια θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, ζωγραφισμένη σε ξύλο, που φυλάσσουν στην εκκλησία τους ως σπουδαίο κειμήλιο. Διατείνονται ότι η εικόνα αυτή, αφού βεβηλώθηκε στην Κύπρο και έσπασε σε δύο κομμάτια, μεταφέρθηκε ως εκ θαύματος από τη θάλασσα μέχρι τη βάση του βράχου της Αμοργού. Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, τα κομμάτια ενώθηκαν από μόνα τους. Φαίνεται πως η εικόνα είχε επιτελέσει στ παρελθόν και εξακολουθεί να επιτελεί πολλά θαύματα. Πάντως, μου φάνηκε πολύ καπνισμένη και ατελής ως προς το σχέδιο.

Οι καλόγεροι που την φυλάσσουν είναι ατημέλητοι. Το μοναστήρι τους έχει πάρει τη μυρωδιά ενός παλιού δωματίου φρουράς και έχει περισσότερο την όψη καταφυγίου ληστών, παρά ιερού χώρου. Καθώς δεν θα μπορούσε να φύγει κανείς ευπρεπώς από τέτοια μοναστήρια, χωρίς να δώσει κάτι, αφήσαμε μερικά κέρματα και οι μοναχοί μάς φίλεψαν με μια πιατέλα σταφύλια, των οποίων οι βότρυες είχαν μήκος έναν περίπου πόδα. Κάθε ρόγα ήταν σχεδόν ωοειδής, μήκους 15-18 γραμμών, λευκή προς το πρασινωπό, πολύ γλυκιά και με εξαιρετική γεύση.

Επειδή βλέπαμε γύρω από το μοναστήρι μόνον τη θάλασσα και τα απαίσια βράχια, σκέφθηκα να ρωτήσω τους μοναχούς από πού προέρχονταν τόσο ωραίοι καρποί. Μου απάντησαν ότι τους καλλιεργούσαν σε μιαν άλλη περιοχή, δίπλα σε μια εκκλησία όπου διατηρούσαν την ξακουστή υδρία που γεμίζει νερό και αδειάζει μόνη της ορισμένες εποχές του χρόνου.

Ο Χριστιανισμός δεν μετέβαλε το μυθοπλαστικό πνεύμα των Ελλήνων. Την επομένη πήγαμε στην εκκλησία, είτε για να πεισθούμε είτε για να αποκαλύψουμε την απάτη σχετικά με αυτό το θαύμα και, βεβαίως, για να φάμε τα ωραία σταφύλια. Ο Άγιος Γεώργιος ο Βαλσαμίτης – έτσι λέγεται το εξωκκλήσι – απέχει 4 μίλια από την πόλη…»

 

 

ΥΓ. ελπίζω ο υπεύθυνος του μπλογκ να μη θυμώσει μαζί μου. Προβολή θέλησα να κάνω στο πανέμορφο νησί.

ευχαριστώ ιδιαιτέρως

ριτσα μασουρα

58 thoughts on “Ενα διαφορετικό αφιέρωμα στον καημένο τον Αγιο Βαλεντίνο. Τί έκανε πια και τον έμπλεξαν τόσο στα γρανάζια τους οι άνθρωποι ;

  1. Καλημέρα Ρίτσα.
    Γιατί να θυμώσει;
    Προβολή στο blog και προβολή στο νησί της Αμοργού κάνεις…
    Οι φωτογραφίες πανέμορφες και το blog που μας συστήνεις πολύ ενδιαφέρον.

  2. Πολύ όμορφο ποστ! Με χαλάρωσε… Οι φωτογραφίες καταπληκτικές!
    Να ‘σαι καλά που μας το σύστησες! Κι έκανες άψογα που πήγες αντίθετα στο ρεύμα!
    Καλημέρα! 🙂

  3. @@@Νατασσακι…. κι εγω στην Αμοργό του Γκάτσου εχω μείνει….αλλα πού ξερεις τί μας επιφυλάσσει η ζωή ;

    @@@ γητευτρια…χαιρομαι που σου άρεσε. Το μπλογκ ειναι ομορφο και πολύ ενημερωτικό. Μου άρεσε πολύ
    καλημερα , καλη μου

  4. Ριτσάκι μου ειχαμε πάει πριν από 5 χρόνια όμορφα ήταν. Το απέραντο γαλάζιο .
    ααα μόλις κουνηθήκαμε σεισμούλης… εδω στον πέμπτο!
    Η φολέγανδρος μου άρεσε πιο πολύ!
    Φιλάκια πολλά!:)

  5. Ευχαριστώ που με στηρίζετε και μπλεκετε τον ερωτα με τις υπέροχες φωτογραφίες… Ταιριαζει η μερα και με το σεισμο, θα ελεγα..μπρρρρρ……

  6. Αμοργό δεν έχω πάει ποτέ, αλλά μ’ αυτά που βλέπω και διαβάζω σήμερα εδώ, μάλλον θα είναι ο επόμενός μου προορισμός! 🙂
    Καλησπέρες και φιλιά.

  7. @@Jorgos papoutsis…..Καλή ιδέα!

    @@Μαρια …μου, πότε περιμένεις να πας στην Αμοργό ; Απ ότι διαβαζεις, εχομεν και μπλογκοπροτάσεις..Ημαρτον θεοί του Ολύμπου…

    @@Indictos…. Για ολα , αγαπημενε μου, υπάρχει μια πρώτη φορά….

    @@Stratos…..Στρατο μου, αμα πας να ντυθείς κάσουαλ , ετσι; ξέρεις εσύ…

  8. stratos……και μαυρο κασκέτο βέβαια με μαρκα προβεβλημένη…εχεις δει τις φωτο μου στο φεισμπουκ; τετοιο αλλα στο μαυρο….χα,χα….

  9. Γειά σου Ρίτσα μου γλυκειά,
    ταξίδεψα με τις φωτογραφίες και το κείμενο του Γάλλου ευπατρίδη (ποτέ δεν κατάλαβα τι θα πει αυτή η λέξη).
    Μου άρεσε η περιγραφή του μοναστηριού.
    Να σαι καλά

  10. Κάποιες από τις φωτογραφίες θυμίζουν απότομες σκωτικές/ιρλανδικές ακτές και κάποιες είναι ξεκάθαρα μεσογειακές. Θαυμάσιο.

  11. Πέρα απο την εικόνα η Αμοργός έχει και κατοίκους…Οι γυναίκες δυναμικές ως Κυκλαδίτισες, αυτές ασβεστώνουν, μαγειρεύουν και αποφασίζουν και οι άνδρες κι αυτοί δυναμικοί και ντόμπροι… ΟΚ δεν γενικεύω αλλά πράγματι το νησί μαζί με τους κακοτράχαλους δρόμους, τις απότομες στροφές, τα πανέμορφα χωριά, την χοζοβιώτισσα, τα σκαρφαλωμένα αγριοκάτσικα , τα μονοπάτια και τις απόκρυφες παραλίες, έχει μυστήριο…βλέπεις είναι η τελευταία γεωπλάκα του Αιγαίου, βλέπεις τον χειμώνα αδειάζει ενώ το καλοκαίρι γεμίζει(κι άλλα νησιά το ίδιο), βλέπεις έχει υπέροχο φαγητό (φάβα απο κουκιά, πατατάτο, σούμα κ.α πολλά) και το κεαφενείο-εστιατόριο «Η καλή καρδιά» στις σκάλες της εκκλησίας, στα Θυμιανά…
    Συνάντηση bloggers εκεί; Γιατί όχι; ;)))

  12. @@egournelou….καλως το το κορίτσι το νησιώτικο. Οχι απλώς το ξέρεις το θέμα, το ξεπετάς. Σπουδαια, λοιπον… Μακάρι να προκύψει μια δυνατή συνάντηση γυρω από ένα μεγάλο τραπέζι… Α, θελω να μοιράσουμε εγκαίρως ρόλους….
    σε φιλω
    ριτς

  13. @ Ασμ0δαίος….Οπως παντα τα σχόλια σας,αγαπητέ μου, κοφτά και περιεκτικά… Ετσι ειναι η Αμοργός μεσα από τις φωτο…νομίζω όμως οτι το καλοκαιρι αυτό το μαγικό τοπιο αλλοιώνεται ή μάλλον φωτίζεται διαφορετικά….
    χαιρετώ
    ειστε καλα αγαπητέ μου;

  14. Meropi…. καλώς την. Ελπίζω σήμερα να ειναι ιδιαίτερη μερα για σενα και τον καλο σου. Τα καλύτερα , λοιπον… Η Αμοργός μπορεί αιφνης να γινει προορισμός. Γιατί όχι; Να πάμε όλοι εχοντας διαβάσει τους περιηγητές στην Ελλάδα τον 170 και 18ο αιωνα. Υπάρχουν, καθώς γνωριζεις, σπάνιες περιγραφές σ αυτά τα βιβλία…

    @@@ Στρατος….γιατί βρε Στράτο μου ; εμενα μου αρεσει το στυλάκι που λεω….αμα δεν σου αρεσει, θα κανουμε προσαρμογές διάφορες..

    @@@Μαρία….πετας τη σκουφια σου , βλέπω Μαράκι ετσι;

    @@ Το Τέρας της Αμάθειας…. εμ, γι αυτό το εβαλα…ηθελα να περασω το δικό μου ζορικο μηνυμα…. σ ευχαριστώ για τα καλα σου λογια
    φιλια
    ριτς

  15. idea—-> να ναυλωσουμε μερικα πουλμαντα να παμε εκδρομη στην Αμοργο η μπλογκοσφαιρα.
    Ριτσα, ουτε εγω εχω παει Αμοργο, αλλα και απο τις δικες σου φωτος και απο άλλες που κατα καιρους εβαλα wallpaper στο π/σακι μου, η Αμοργος ειναι το απεραντο γαλαζιο.
    Βλεποντας την τελευται θα ηθελα να ειμαι καλογρια στη Χοζοβιωτισσα. σ ευχαριστουμε.

  16. ΑΛΙΚΙ>>… κατσε να καλοκαιριάσει και βλεπουμε.ειναι ομορφο νησί…καλογρια θες; βρε για δες το κοριτσι μας…εχει υγρασία παιδί μου το χειμώνα ….

  17. Μέσα από την πετυχημένη περιήγησή σου στην Αμοργό με τις πανέμορφες φωτογραφίες νομίζω φίλη μου, ότι έκανες το ωραιότερο αφιέρωμα στον έρωτα!!…

  18. Λόγω χαρακτήρος , λόγω σκληρών απαιτήσεων της δουλειάς και λόγω κάποιων σωματικών αδυναμιών , δεν ταξιδεύω πολύ …. μέχρι που κάπου έφτασα να … «πείσω» τον εαυτό μου , πως … τάχα … και δεν με πολυενδιαφέρουν τα ταξίδια …
    Όμως ….
    Όμως , αυτές οι εικόνες σου έκαναν την καρδιά μου να ξαναχτυπήσει σαν … ερωτευμένη (μέρες που είναι …) . Τις λάτρεψα … Θέλω να τις δω και δια ζώσης … Και μάλιστα έτσι … Χειμώνα …
    Ας είναι … Εγώ , σαν απάντηση σ’ αυτές , σου στέλνω ένα μικρό κομμάτι από το …. παλιό προσωπικό μου ημερολόγιο :

    Είναι από το προηγούμενο μου ποστ : http://www.silia.wordpress.com/2008/02/07/SECRET-DIARY

  19. Silia….Ναι , το ειχα δει και ηταν εξαιρετικό. ειχα μάλιστα σχολιασει καποιο αλλο κομματι…αλλα και ο Βακχος, ο αφιλότιμος….πολυ ωραιο Σιλια, να του δουν και αλλοι.
    σε φιλω

  20. @@@Μιλτιάδη, το ειδα το πώς το έθεσες, δεν ειναι κακό και μπορει ο καθένας, αν πραγματι βρεθεί καποιος, να μιλησει στο μπλογκ του επ αυτού. Ειδα επισης ότι εχεις απαντήσει στα σχολια μου….

  21. Ακόμη , θέλω να σου πω , πως εδώ κοντά στον τόπο που ζω , στο νησί Θάσος , κάπου στα ορεινά του , σε ένα ξεχασμένο σχεδόν κι από τους ανθρώπους χωριό (ο κόσμος βλέπεις προτιμάει την … παραλία) , είδα μια εικόνα που θα μου μείνει αξέχαστη . Η είσοδος του μικρού , παλιού νεκροταφείου του χωριού , με μια σκουριασμένη καγκελόπορτα , που ανάμεσα σε … σταυρούς , τσαμπιά από σταφύλια , διονυσιακές μάσκες και …ακάνθινα στεφάνια …. προσδιοριζόταν σαν …. «ΗΛΥΣΙΟΝ ΠΕΔΙΟΝ» ….. Μπήκα μέσα , και περπάτησα στους … ασφοδελούς λειμώνες , στην Γη των μακάρων , είδα τις όχθες του Κωκυττού , την Αχερόντια βαρκούλα , μαζί με αναμμένα καντήλια , θυμίαμα , γελάκια από Σάτυρους και βυζαντινή υμνωδία «ένθα απέδρα λύπη ή στεναγμός» … Έτσι όλα μαζί , απλόχερα ριγμένα σε έναν και μοναδικό τόπο …. ένα χριστιανικό κοιμητήριο …
    Αυτό είναι Ελλάδα … Ρίτσα μου … αυτό ….
    Μόλις θα μπορέσω να ξαναπάω στην Θάσο , θα το φωτογραφίσω και θα σου το στείλω ….
    Είναι από τα πιο όμορφα πράγματα , που έχω δει στη ζωή μου .

  22. @Silia… Θα το περιμένω…. λιγα πράγματα γνωρίζω από τη Θάσο.. Τα Λιμενάρια οπου πρωτοδιορίστηκε η μητέρα μου και μια μεγαλη αμμουδερή παραλια…Μακρυ γιαλο, κάπως ετσι.. Τα άλλα, τα βακχο-βυζαντινο-χριστιανικά πρέπει νασαι πολυ τυχερός για να ταβρεις και να τα τιμήσεις
    φιλια

  23. @@@Μιλτιαδης….παρακολουθώ λιγο τις κυπριακές εκλογές….εχω μεταδοση στο μειλ μου από ΡΙΚ με την ερευνα του Γιαννη Μαυρή
    —-
    Το παιδί θα χειρουργηθεί την Πέμπτη στο Υγεια

  24. Κατ’ αρχάς ο ταιριαστότερος εορτασμός του Αγ. Βαλεντίνου αφού όπως λέει και ο ποιητής «…έχοντας ερωτευτεί και κατοικήσει αιώνες μες στη θάλασσα…»
    και κατά δεύτερον, αυτός ο χριστιανός ο (και βοτανολόγος) Tournefort, και το ρημαδοέργο του «Αναφορές από ένα ταξίδι στην Ανατολή, μετά από εντολή του βασιλέα: όπου περιλαμβάνεται η ιστορία, αρχαία και νεώτερη πολλών νησιών του Αρχιπελάγους, της Κωνσταντινούπολη, των ακτών της Μαύρης θάλασσα, της Αρμενίας, της Γεωργίας και των συνόρων Περσίας και Μικράς Ασίας» πολύ με έχει βασανίσει τον τελευταίο καιρό (όχι για την Αμοργό, αλλά για τη Δήλο και τη Σύρο… άσ’ τε πίκρα!! ίσως σας πω μιαν άλλη φορά…) Σας φιλώ και καλό Σ/Κ

  25. Αν δεν βγάλει σύντομα κρύο, κι αν βάλουμε «μπροστά» και τούτο το ποστ, τότε μέχρι το καλοκαίρι θα κλαίμε με μαύρο δάκρυ απ’ την αδημονία…
    Ποιος Άγιος Βαλεντίνος;
    Εδώ είναι ο έρωτας…

    Καλησπέρα, Ρίτσα μου.

  26. @@Dimitris Athinakis.. Λες βρε Δημήτρη μου ; Από την άλλη, ξέρεις ποσο γρήγορα κυλάει αυτός ο ατιμος ο καιρός . Οπότε….
    Ναι, η Αμοργός πρέπει να ναι ομορφη το Μάη, τον Οκτώβρη…για καλοκαιρι μάλλον φορτωμένη θα είναι και ανυδρη γενικώς….

    @@Ανεστης Μ…. πρώτη φορά ερχεσαι; Δεν εισαι ο γνωστός Ανέστης; Τότε καλως ορισες και θα τα λεμε…
    χαιρετώ
    ριτς

  27. επειδή σε βλέπω φιλομαθή… http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k85336n.notice
    όλο το βιβλίο, αλλά σε διαβεβαιώ δεν αποδελτιώνεται το ρημάδι με τίποτα… Έχει μερικές πολύ ενδιαφέρουσες ηθογραφικές και πραγματολογικές πληροφορίες, εικονογραφήσεις της αιγαιακής χλωρίδας αλλά έχει και τις συνήθεις ιδεοληπτικές αναφορές περί ελλήνων, ελλάδος κλπ… Ενδιαφέρον πάντως πολύ ενδιαφέρον

  28. @@@Meniek…..Σου ειχα ανεβασει προηγουμενως για τον φυσιολάτρη κυριο τάδε, αλλά μετά το κατεβασα γιατι ηταν τεράστιο και δεν ήθελα να με περασουν οι φιλοι μας για ψωνιο..καταλαβαινεις τωρα, ατιμη κοινωνία κλπ.
    σε φιλω και σε ευχαριστώ…. Τους περιηγητές τους εχω ξεσκίσει γιατί παλιά με εβαζαν και εγραφα γι αυτούς…χα,

Σχολιάστε

