Euthanasia


imagessssss1.jpgimagesbbbbbb1.jpg

Διαβάζω στον γαλλικό Τύπο για την υπόθεση της δασκάλας Σαντάλ Σαμπίρ – τώρα πια δεν εργάζεται η γυναίκα. Διαβάζω λοιπόν για τον αγώνα που δίνει για να πεθάνει αξιοπρεπώς. Η Σαντάλ πάσχει από σπάνια ασθένεια, κάποιο νευροβλάστωμα στη ρινική κοιλότητα, μη αναστρέψιμη ασθένεια, η οποία έχει οδηγήσει σε παραμόρφωση του προσώπου της, προκαλεί φρικτούς πόνους και έχει προσβάλει μέχρι εξαφάνισης την όσφρηση και τη γεύση. Η γυναίκα στα 52 της χρόνια σήμερα, σε άθλια κατάσταση ζητάει να της επιτραπεί να κάνει ευθανασία. Το αίτημα της θα εκδικαστεί απο το δικαστήριο της Ντιζόν τη Δευτέρα. Το θέμα απασχολεί τον Νικολά Σαρκοζί και το επιτελείο του.

Ίσως είναι ακατάλληλος ο χρόνος, καθώς μπαίνει πια τόσο όμορφα η Άνοιξη,regolg.gif αυτή η ζωογόνος πηγή που ανατρέπει μέσα κι έξω μας όλο τον αρνητισμό και το ζόρι του χειμώνα.Τώρα που όλοι είμαστε στους δρόμους, αραχτοί στους καναπέδες, στις πλατείες, με ή χωρίς την οικογένεια, αργόσχολοι παρατηρητές των απεργιών, των σκουπιδιών, των αναλγησιών…. Αλλά είναι η ίδια η ζωή αυτή που έχει τη δική της δυναμική, τις δικές της τρομερές ανισότητες και που κατά καιρούς προβάλει θέματα σοβαρά, τα οποία δεν επιδέχονται συμβατική λύση, δεν λύνονται με ένα ναι ή ένα όχι. Αλλά θέλουν περίσκεψη, ανοικτό μυαλό και θάρρος. Ένα από αυτά τα θέματα είναι της ευθανασίας. Κουβαλάει πάνω της φόβο η ευθανασία, συγκρούεται με τα δεδομένα των θρησκειών, δημιουργεί μεγάλες ευθύνες γι αυτόν που θα τολμήσει να κλείσει τη στρόφιγγα, αλλά από την άλλη ποιός μπορεί να επιβάλει ένα φρικτό τέλος στον άνθρωπο;

Προσωπικά δεν έχω απαντήσεις και δεν θα μπορούσα να έχω, μεγαλωμένη καθώς είμαι στον ελληνικό συντηρητισμό και στη μπαγιατούρα. Όμως καταλαβαίνω τις αγωνίες πολλών ανθρώπων που θέλουν να πεθάνουν πριν γίνουν φυτά στα χέρια των δικών τους, πριν γίνουν βάρος αβάστακτο γι αυτούς.Και πριν τα εξοντώσει ο πόνος.

Εσείς τι λέτε;

 

Euthanasia by Lord Byron
(1788-1824)
images-lord-byron.jpg


When Time, or soon or late, shall bring
The dreamless sleep that lulls the dead,
Oblivion! may thy languid wing
Wave gently o’er my dying bed!
No band of friends or heirs be there,
To weep, or wish, the coming blow:
No maiden, with dishevelled hair,
To feel, or feign, decorous woe.
But silent let me sink to earth,
With no officious mourners near:
I would not mar one hour of mirth,
Nor startle friendship with a tear.
Yet Love, if Love in such an hour
Could nobly check its useless sighs,
Might then exert its latest power
In her who lives, and him who dies.
‘Twere sweet, my Psyche! to the last
Thy features still serene to see:
Forgetful of its struggles past,
E’en Pain itself should smile on thee.
But vain the wish?for Beauty still
Will shrink, as shrinks the ebbing breath;
And women’s tears, produced at will,
Deceive in life, unman in death.
Then lonely be my latest hour,
Without regret, without a groan;
For thousands Death hath ceas’d to lower,
And pain been transient or unknown.

`Ay, but to die, and go,’ alas!
Where all have gone, and all must go!
To be the nothing that I was
Ere born to life and living woe!

Count o’er the joys thine hours have seen,
Count o’er thy days from anguish free,
And know, whatever thou hast been,
‘Tis something better not to be.

 

 

Βρήκα ένα κείμενο σχετικά με τον χριστιανισμό και την ευθανασία. Το παραθέτω άνευ σχολίων. Δείτε όμως στο κεφάλαιο «Εξαιρέσεις» (fromΤο blog Théologie etc…)

Christians are mostly against euthanasia. The arguments are usually based on the beliefs that life is given by God, and that human beings are made in God’s image. Some churches also emphasise the importance of not interfering with the natural process of death.

Life is a gift from God

  • all life is God-given
  • birth and death are part of the life processes which God has created, so we should respect them
  • therefore no human being has the authority to take the life of any innocent person, even if that person wants to die

Human beings are valuable because they are made in God’s image

  • human life possesses an intrinsic dignity and value because it is created by God in his own image for the distinctive destiny of sharing in God’s own life
    • saying that God created humankind in his own image doesn’t meant that people actually look like God, but that people have a unique capacity for rational existence that enables them to see what is good and to want what is good
    • as people develop these abilities they live a life that is as close as possible to God’s life of love
    • this is a good thing, and life should be preserved so that people can go on doing this
  • to propose euthanasia for an individual is to judge that the current life of that individual is not worthwhile
  • such a judgement is incompatible with recognising the worth and dignity of the person to be killed
  • therefore arguements based on the quality of life are completely irrelevant
  • nor should anyone ask for euthanasia for themselves because no-one has the right to value anyone, even themselves, as worthless

The process of dying is spiritually important, and should not be disrupted

  • Many churches believe that the period just before death is a profoundly spiritual time
  • They think it is wrong to interfere with the process of dying, as this would interrupt the process of the spirit moving towards God

All human lives are equally valuable

Christians believe that the intrinsic dignity and value of human lives means that the value of each human life is identical. They don’t think that human dignity and value are measured by mobility, intelligence, or any achievements in life.

Valuing human beings as equal just because they are human beings has clear implications for thinking about euthanasia:

  • patients in a persistent vegetative state, although seriously damaged, remain living human beings, and so their intrinsic value remains the same as anyone else’s
  • so it would be wrong to treat their lives as worthless and to conclude that they ‘would be better off dead’
  • patients who are old or sick, and who are near the end of earthly life have the same value as any other human being
  • people who have mental or physical handicaps have the same value as any other human being

Exceptions and omissions

Some features of Christianity suggest that there are some obligations that go against the general view that euthanasia is a bad thing:

  • Christianity requires us to respect every human being
  • If we respect a person we should respect their decisions about the end of their life
  • We should accept their rational decisions to refuse burdensome and futile treatment
  • Perhaps we should accept their rational decision to refuse excessively burdensome treatment even it may provide several weeks more of life

End of life care

The Christian faith leads those who follow it to some clear-cut views about the way terminally ill patients should be treated:

  • the community should care for people who are dying, and for those who are close to them
  • the community should provide the best possible palliative care
  • the community should face death and dying with honesty and support
  • the community should recognise that when people suffer death on earth they entrust their future to the risen Christ
  • religious people, both lay and professional, should help the terminally ill to prepare for death
  • they should be open to their hopes and fears
  • they should be open to discussion

December 2, 2007

 

30 thoughts on “Euthanasia

  1. Απ’ τη μια υπάρχει η Χριστιανική αλλά κι ευρύτερα φιλοσοφική πεποίθηση που συμπυκνώνεται στην εξής φράση: sanctity of human life. Δηλαδή μιλάει για την ιερότητα της ανθρώπινης ζωής. Κι απ’ την άλλη η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου να επιλέξει το πως θα ζήσει αλλά και πως θα πεθάνει. Στην περίπτωση της ευθανασίας τα πράγματα περιπλέκονται διότι απαιτείται και η συνδρομή κάποιου που θα τραβήξει τα σωληνάκια. Έχουμε το δικαίωμα να ζητήσουμε, ακόμα και να απαιτήσουμε από κάποιον να θέσει τέρμα στη ζωή μας;

  2. Ρίτσα μου καλημέρα,πώς είναι ο Κωνσταντίνος?Να του δώσεις φιλιά από μένα.
    Επειδή το θέμα της ευθανασίας με ενδιαφέρει πολύ,το είχα ψάξει κι εγώ στο παρελθόν και είχα διαπιστώσει όλες τις αντικρουόμενες απόψεις.Αν θες,κοίταξε και στο blog μου προμηθέας,ένα άρθρο σχετικό,η ημερομηνία είναι,Δευτέρα,18/2.Μπορεί να σ’ενδιαφέρει.
    Πάντως είναι πολύ μεγάλο ζήτημα…

    σε φιλώ

  3. Δε ξέρω πως θα μπορούσε να θεσμοθετηθεί ή έστω να γίνει ανεκτό (και χωρίς να παραθέσω επιχειρήματα και αναλύσεις) όμως θεωρώ ιερό το δικαίωμα του ανθρώπου πάνω στη ζωή του και στο θάνατό του.
    Καλημέρα και καλό Σ/Κ Ρίτσα🙂

  4. Θα συμφωνήσω με την προλαλήσασα mamma.

    Είναι φοβερά λεπτό το ζήτημα για να μπορεί κανείς να ταχθεί σαφώς υπέρ μιας συγκεκριμένης πλευράς. Μπαίνει μέσα και η «ηθική» που τελικά είναι απίστευτα αφηρημένη έννοια με την έννοια ότι δεν μπορεί να δώσει απαντήσεις σε όλες τις περιπτώσεις της πραγματικής ζωής και ότι βέβαια γίνεται διαφορετικά αντιληπτή από τον καθένα μας, πέραν κάποιων γενικών αρχών.

    Ωστόσο το δικαίωμα του ανθρώπου πάνω στη ζωή και στον θάνατό του, όπως λέγεται, είναι κατά τη γνώμη μου ακόμη και κάτι παραπάνω από ιερό (δεν έχω τον κατάλληλο υπερθετικό για να το θέσω σωστά). Με την προϋπόθεση όμως ότι ο άνθρωπος έχει σώας τας φρένας και είναι σε θέση να ορίζει τον εαυτό του. Οι ιστορίες είναι άπειρες.

    Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ιστορία της ταινίας «Η Θάλασσα Μέσα μου». Εκεί ο ασθενής έχει αποφασίσει ο ίδιος ότι δεν μπορεί να ζει άλλο σε αυτήν την κατάσταση.
    (Το αν θα βρεθεί άλλωστε κάθε φορά θεραπεία για μια βαρύτατη αναπηρία ή ασθένεια, είναι πάρα πολύ μεγάλο θέμα).

    Υπάρχει όμως και η άλλη όψη: στην Αμερική ένα ζευγάρι έφερε στον κόσμο ένα κοριτσάκι με βαρύτατη αναπηρία, τέτοια που δεν θα του επέτρεπε να αναπτύσσεται. Το κοριτσάκι δηλαδή θα έμενε στο στάδιο του βρέφους ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ, οπότε δεν θα μπορούσε και να έχει ίδια κρίση. Τι έκαναν οι γονείς;
    Αφαίρεσαν όλα εκείνα τα όργανα που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόβλημα από την στασιμότητα της εξέλιξής του, και ουσιαστικά, κατά την γνώμη μου συντηρούν ένα «φυτό», εν γνώσει τους ότι δεν θα υπάρξει κάποια βελτίωση. Και αυτό το θεωρώ πάρα πολύ τραγικό για την δική μου «ηθική» με την έννοια ότι οι γονείς σε αυτήν την περίπτωση καλύπτουν την ανάγκη τους να δώσουν κάπου αγάπη, αγνοώντας όμως κατ’εμέ παντελώς την ίδια την ύπαρξη. Όταν πεθάνουν οι γονείς αυτοί, το παιδί τι θα κάνει; Θα του κάνουν και εκείνου ευθανασία τότε για να πεθάνουν όλοι μαζί ευτυχισμένοι;

    Πέρυσι παιζόταν στο Αμφιθέατρο στην Πλάκα το «Ξενοδοχείο των 2 κόσμων», που έπιανε – ίσως λίγο στο περιθώριο- και αυτό το θέμα. Με πάρα πολύ συγκινητικό όμως τρόπο, τέτοιο ώστε να μιλάει στον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά για την ζωή και τον θάνατο. Όποιος το είδε ενδεχομένως να με εννοήσει.

  5. Μιλώντας για ευθανασία, ο Kevorkian κατεβαίνει υποψήφιος στις επόμενες βουλευτικές εκλογές: http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Kevorkian#Run_for_Congress

    Υπάρχει καμμία σύγκριση της λεπτής αντίληψης του θανάτου μέσω της ποίησης του Λόρδου Βύρωνα με τις «θεόπνευστες» κουταμάρες κάποιων ανέραστων αργόσχολων παπάδων; Άσε που όταν έρθει η μοιραία ώρα σε γεμίζουν με εικόνες, καντήλια, και διάφορες άχρηστες τελετουργίες μη τυχόν ξεχάσουν οι υπόλοιποι τα δεινά του χριστού.

    Ποιά είναι η πηγή σου για το κείμενο με τις εξαιρέσεις αλήθεια;

  6. @@Simonsays….Ο περίφημος Κεβορκιάν προχώρησε τελικά παρά τον πολεμο που του έκαναν επί δεκαετίες….
    Καλά, αστα τωρα τα τελετουργικά. Τί να τα κάνουμε ; Υπάρχουν εκεί και οποιος αντέξει…

    Αυτη ειναι η διεύθυνση για το υλικό που ανέβασα….http://nikourem.wordpress.com/2007/12/02/what-is-the-euthanasia-the-christian-view/

  7. @@@ mamma Ειναι ενα απο τα δυσκολότερα θέματα ακριβώς επειδή συμπεριλαμβάνει στους κόλπους του την ηθική ( την θεσμοθετημένη και την υποκειμενική ηθική). Αλλα οσακις επανέρχεται το θέμα, επανέρχομαι και εγώ.Πιστεύω ότι με τον καιρό θα βρεθεί ένας εκλογικευμένος τρόπος να γίνεται κάτι υπό προϋπουθέσεις. Σίγουρα ομως δεν μπορώ να καταλάβω γιατί θα πρέπει να υποφερει τοσο κάποιος, αν θεωρεί ότι ειναι ωρα να φύγει..

    @@@efthymos Πολυ σκληρό το παραδειγμα που αναφέρεις. Δεν μπορώ ουτε να το σκεφτώ. Δεν υπάρχουν, πράγματι απαντήσεις σε αυτό το θέμα. Μπρος γκρεμός και πισω ρέμα, ιδιαίτερα σε χωρες με αυξημένο το θρησκευτικό συναίσθημα και τον κλήρο σε πλήρη δράση.
    Οταν ειδα τη Θάλασσα Μέσα μου εκλαιγα ολο το βράδυ ή μάλλον νόμιζα ότι εκλαιγα στον υπνο μου….

  8. @@@Φαιδρα Φις….Καλησπέρα…ο Κωσταντίνος ειναι πολύ καλα και ξαναβρίσκει τους ρυθμούς του. Θα πάω στο μπλογκ να δω το θέμα για να διαμορφώσω περαιτερω άποψη/
    χαιρετω
    ριτς

  9. @@@gerasimos Σεβομαι την ιερότητα της ζωής. Πώς θα μπορούσα να σκεφτώ διαφορετικά ; Αλλά από την αλλη όταν μαθαίνουμε για τόσες και τόσες καταδικασμένες περιπτώσεις που φέρνουν ατελειωτο πονο και αδιεξοδο , τί κάνουμε ;

  10. Ρίτσα μου,
    δύσκολο το θέμα που θέτεις. Φαντάζομαι ότι η συγκεκριμένη Γαλλίδα δεν μπορεί να αυτοκτονήσει μόνη της, γι’ αυτό ζητά άδεια να τερματίσουν άλλοι τη ζωή της και να μην έχουν επιπτώσεις γι’ αυτό.
    Αν είναι διασωληνωμένη ξέρεις τι πιστεύω;; Ότι κακώς οι γιατροί διασωληνώνουν απελπιστικές περιπτώσεις σε τελευταία στάδια καρκίνου, όπως στη συγκεκριμένη. Και πάλι όμως δεν είμαι Θεός.

  11. ευθανασία και ευζωία είναι πιστεύω περίπου το ίδιο πράγμα.
    πώς είναι δυνατόν ως χριστιανοί να απαγορεύουμε κάτι, αφού ο θεός μας έχει πλάσει ελεύθερους.
    ή έτσι λέμε, αλλά πιστεύουμε αλλιώς.
    είναι αλήθεια πάντως ότι η ιατρική κάνει πράγματα με ανθρώπινο μέτρο.
    όχι με το μέτρο της δημιουργίας. ένα παιδάκι που γεννιέται με πολλαπλά προβλήματα, και μένει φυτό για όλη του τη ζωή, τι είναι; είναι επίτευγμα της ιατρικής που προόδευσε, και το παιδί ζεί, ή είναι σαρκασμός της ιατρικής που έβαλε το χεράκι της για να διατηρήσει μια εντελώς μίζερη ζωή, εκεί που η φύση θα είχε πράξει κάτι φυσικό;
    από την άλλη μεριά, άνθρωποι που δεν περιμέναμε να εξελιχθούν, εξελίχθηκαν προς το καλό πολλά χρόνια μετά.
    το θέμα έθεσε και ο ηρακλής, αφού μόνο ένας φίλος του δέχθηκε να ανάψει τη φωτιά για να τον κάψει, όταν πονούσε αφόρητα με το πουκάμισο του (δεν τον θυμάμαι, νέστος ήταν;)
    κάθε περίπτωση είναι διαφορετική ή όλες είναι ίδιες…
    το θέμα πάντως δεν μπορεί να λυθεί με δεδομένα πέρα από τον άνθρωπο.
    εκεί βρίσκεται και ο θεός, κι όχι μακριά από τον άνθρωπο, έτοιμος να προσβληθεί γιατί δε σεβόμαστε το θέλημά του. πώς να γνωρίζουμε άλλωστε το θέλημά του; έτσι εύκολο είναι; και τι είναι νομίζουμε ο θεός; κανένας αφέντης που τσαντίζεται άμα δεν τον ακούμε, ή κανένας δικαστής που δικάζει με δρακόντιους νόμους απόλυτους, αυτός, που στον κάθε άνθρωπο φέρνει κάτι ξεχωριστό ως πρόσωπο μοναδικό…
    εγώ τάσσομαι υπέρ της ελευθερίας.
    αυτό ωστόσο είναι πολύ αφηρημένο. πρώτα απ’ όλα, η ελευθερία του ατόμου. που επιλέγει. δυσκολότερο η έννοια της επιλογής όταν αυτή πέφτει στους συγγενείς γιατί ο ασθενής δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον. πολύ δύσκολο. γιατί εκεί δεν ξέρεις ούτε τι θέλει, ούτε πότε ενδεχομένως μπορεί να υπάρχει μια εξέλιξη.
    λέω βλακείες και πάω να κοιμηθώ. το θέμα είναι πραγματικά πολύ πολύ ενδιαφέρον, και άπτεται χιλίων παραμέτρων…

  12. εφόσον ο αιτών την ευθανασία έχει σώας τας φρένας και είναι ενήλικος, νομίζω πως είναι ιερό το δικαίωμα του ανθρώπου να αποφασίσει να θέσει τέλος στην ζωή του.
    είναι πάντως πολύ δύσκολη η θέση αυτού που θα βοηθήσει.

    θυμάστε το υπέροχο mar adentro?

  13. το θρησκευτικό με αφήνει αμέτοχη τελείως.
    σόρι ρίτσα μου αλλά δεν το διάβασα καν.
    στο όνομα του όποιου θεού γίνονται
    και εγκλήματα πολύ χειρότερα
    απο αυτά που κατηγορεί η εκκλησία.

    ευθανασία, ναι.
    ελευθερία του ανθρώπου, ναι.

    δεν είναι δυνατόν να αποφασίζουν άλλοι
    για την δική σου ζωή.
    είναι σουρεαλιστικό.

    στο κάτω-κάτω,
    Then lonely be my latest hour,
    Without regret, without a groan;

    αν εγώ μπορώ
    οι άλλοι τι ζόρι τραβάνε?
    αν εγώ πονάω,
    με ποιό δικαίωμα μου επιβάλετε
    να συνεχίσω να πονάω?
    με ποιό δικαίωμα μου αφαιρείτε
    την ύστατη άποψη για το άτομο μου?

    κανείς δεν μας ρωτάει
    για να μας φέρει στην ζωή.
    μας ρίχνουν και μας λένε κολύμπα.
    θάπρεπε να μπορούμε,
    όταν κουραστούμε,
    να σταματήσουμε.

    πολύχρωμη καλημέρα
    χχχχχχχχχχχχχχχχχ

  14. kalimera kai kali Kyriaki σε ολους.

    @@@@maya….καλά, κι εσύ αν ρίξεις μια διαγώνια για τις εξαιρέσεις που εφιστώ την προσοχή, δεν πειράζει. Το κειμενο το εβαλα για να διευκολύνω την κουβέντα….Πάντως βλεπω ότι σε γενικές γραμμές όλοι συμφωνούμε ότι δεν μπορεί καποιος να ταλαιπωρείται όταν δεν υπάρχει διέξοδος….από την άλλη εχουμε περιπτώσεις ανθρώπων που επεσαν σε κώμα για παρα πολλά χρονια και μετα….ξυπνησαν….

    @@@@krot δεν ειναι διασωληνωμένη. Η τουλάχιστον δεν διαβασα κατι τέτοιο στις γαλλικές εφημερίδες. Ειναι παραμορφωμένη ,πονάει απιστευτα,δ εν εχει καμια αισθηση γευσης, οσφρησης και δεν ξερω τί αλλο και δεν αντεχει να βλεπει τα τρια παιδιά της να βασανίζονται από τον πονο τον δικό της…..

    @@@@meropi Μερόπη , παλιότερα ο Γραμματικάκης αν δεν κάνω λάθος είχε μιλήσει για το αισχος των διασωληνωμένων γέρων στα νοσοκομεία και την αφαίρεση του δικαιώματος του ανθρώπου να πεθάνει ομορφα στο σπίτι του. Αυτη η περίπτωση ομως ειναι διαφορετική. Η γυναικα ειναι μολις 52 ετών και δεν εχει ελπιδες παρα μονο σ εναν αναξιοπρεπή φρικτό θάνατο. Το δικαστήριο δεν νομίζω ότι θα αποφασισει υπέρ της ευθανασίας, αλλά καλόν ειναι να γίνεται στοιχειωδώς καποια κουβέντα καθε φορά που μας διδεται η ευκαιρία με αφορμή ενα τετοιο γεγονός. Οχι, Μεροπη μου, Θεός δεν ειναι κανένας και δεν θα μπορουσε να είναι , τόσο γηινοι που ειμαστε ολοι μας…..

    eleni. Η ιατρική πειραματίζεται και το καλύτερο πειραματοζωο ειναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Τον βομβαρδίζει λοιπόν με οποιονδήποτε τρόπο. Μπορεί και να πετύχει, μπορει και να αποτύχει, αλλά ακομη κι όταν ο άνθρωπος φεύγει, εχει μεινει κάτι για τον επόμενο. Σκληρό, αλλά πραγματικό…. Η ευθανασία προσκρούει στο θρησκευτικό συναισθημα, κάτι που το υπολογίζουν όλες οι κυβερνήσεις, όλα τα νομοθετικά και εκτελεστικά οργανα μιας χώρας. Το κόστος ειναι τ εράστιο και επειδή κανείς δεν ξέρει τί γίνεται με τα θεια, κρατάει και μια πισινή, πού ξέρεις σου λεει ; Ομως πραγματικά ο άνθρωπος θαπρέπε να μπορεί να αποφασισει ( εφοσον όμως μπορεί, οπως λεει η Κροτ) για τη ζωή του. Το να αποφασίσουν οι άλλοι είναι ένα θέμα.
    Ουφ Κυριακάτικα τί λεμε τωρα….

  15. Kαλημέρα
    Πολύ δύσκολο θέμα!
    Αν έχουμε δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή, τότε πρέπει να έχουμε δικαίωμα και σε ένα αξιοπρεπή θάνατο. Αλλά ποιος αποφασίζει, εκτός από τον άμεσα ενδιαφερόμενο;
    Δεν θα ήθελα να είμαι με τίποτε στη θέση αυτού που πρέπει να αποφασίσει για την ευθανασία κάποιου άλλου. Με τίποτε!

  16. @@Allou Fun Marx….αν ειδες στην τελευταία απάντηση μου στην Ελενη αυτό ακριβώς επισημαίνω. ειναι όντως το πιο δύσκολο. Ούτε ψυλλος στον κόρφο του.
    Το άλλο που λες υπαγορεύεται από τη λογική, αλλα΄η λογική συγκρούεται με το αβατο του θρησκευτισμού και το μυστήριο για την προέλευση του ανθρώπου ή τη δημιουργία του συμπαντος και ολα αυτά που μας ταχουν ζαλίσει κοινώς.

  17. Ρίτσα, όταν ξεκίνησα να γράφω το σχόλιο μου δεν είχες αναρτήσει την τελευταία σου απάντηση ακόμα.
    Απλώς τα μεγάλα πνεύματα συναντήθηκαν
    :-p

  18. Το θρησκευτικό μέρος του θέματος δεν μπορώ να το συζητήσω – είμαι ο πιο αναρμόδιος άνθρωπος, σίγουρα
    Μα συμφωνώ μ’ αυτό που λες, για έναν αξιοπρεπή θάνατο -όπως και ζωή, άλλωστε- τα αυτονόητα, δλδ!
    Δύσκολο, πολύ δύσκολο θέμα….

  19. @@Allu…. σε συγχωρώ, οπως καταλαβαίνεις.!!!!

    @@@Νατασσακι….δυσκολο θεμα γι αυτό και τοβαλα αλλωστε. Πώς θα σε ταλανίσω λίγο ;

  20. είναι και κάτι άλλο, φίλοι μου.
    αυτό που συνηθίζουμε να αποκαλούμε θρησκευτικό συναίσθημα τυχαίνει, -το έχω δει πολλές μα πολλές φορές να προκύπτει κι από τους λεγόμενους άθεους- να είναι το πιο βαθιά ανθρώπινο.
    δε θα ξεχάσω ποτέ έναν πολύ διάσημο άθεο, να με παρακαλεί κάποτε: ‘να εύχεσαι να αναστηθεί το τάδες οικογενειακό μου πρόσωπο, μαζί κι εγώ, ψυχή τε και σώματι μαζί με το χριστό’.
    όταν όλα πέρασαν, ο φίλος μου γύρισε στην παλιά στάση του, καπως σαφέστατα διαφορετική.
    δεν κατακρίνω ότι άλλαξε.
    απλώς διαπιστώνω ότι πρέπει να είμαστε πάντα πολύ προσεκτικοί στο θέμα θρησκευτικότητας. περιλαμβάνει πολλά. ίσως την ολότητα του ανθρώπου.

  21. @@@SimonSays… προφανώς απο κάπου το πήρε, αλλά δε νομιζω ότι εχει σημασία……
    ασχετο:μολις διαβασα για την αναμενομενη σημερα ομιλια της Χιλαρι για το Ιράκ. Να που θα μιλήσουν και γι αυτό,γιατί ως τωρα, μάλλον τοχαν υποβαθμίσει… Τί γινεται με τον Ομπαμα και την εκκλησία ;

  22. ΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΑΠΕΡΡΙΨΕ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ, ΚΙ ΕΤΣΙ ΜΕΝΕΙ ΜΟΝΗ ΜΕ ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΝΑ ΨΑΞΕΙ ΣΤΙΣ ΤΣΕΠΕΣ ΤΗΣ ΡΟΜΠΑΣ ΤΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΕΙ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΚΟΥΡΑΓΙΟ. ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΤΥΧΕΡΗ Σ ‘ΑΥΤΟ. ΑΣ ΒΡΕΙ ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΦΥΓΕΙ ΑΞΙΟΠΡΕΠΩΣ.

  23. Μάλιστα.

    Και μετά μας λένε για ηθική. Πόσο μάλλον για «χριστιανική» ηθική, αφού όλοι μα όλοι γνωρίζουν το ήθος του Χριστού.

    Πολλώ δε μάλλον, ο ίδιος ο Σαρκοζύ είναι λέει συγκλονισμένος, αλλά δεν μπορεί να κάνει τίποτε (δεν περίμενα και κάτι διαφορετικό δηλαδή)…

    Ή μήπως αυτή τη στάση τελικά τη λένε υποκρισία;

  24. @@@efthymos… Δεν ξέρω αν ειναι υποκρισία, γραφειοκρατική δυστοκία ναι, επιπλαστη ηθική ναι, λαϊκίζων φόβος ναι…. υποκρίσια δεν μου φαίνεται. Ο Σαρκοζί μάλλον εχει τα χερια του δεμένα. Η δικαιοσύνη παραμένει …ανεξάρτητη.

  25. Πολύ καλή η ανάλυσή σου, εξαιρετική η βιβλιογραφία σου. Προσωπικά πιστεύω στο δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή θάνατο. Το πράγμα γίνεται πολυ΄πιό πολύπλοκο όταν το ίδιο το άτομο δεν μπορεί να πάρει την απόφαση… Εκεί τί κάνουμε;

  26. @@Μιλτιάδης…τρεχουμε και δεν φτάνουμε και παντα μας τρώει η αγωνία μηπως κάνουμε κανα χοντρό λαθος και παμε φυλακή για το υπολοιπον του ωραίου μας βίου…
    φιλια

  27. Παράθεμα: Η Κίνα, το Θιβέτ και ο Σαρκοζί… « Πρόσωπα - Ρίτσα Μασούρα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s