Ο Κάφκα,ο Μποτερό και οι φίλες μου


Fernando Botero

Ενας αποσπασματικός Κάφκας, αφιερωμένος στις κολλητές μου της μπλογκόσφαιρας. Γράφουν και συνθέτουν τις προτάσεις τους – οι κολλητές μου δηλαδή – με τόσο σεβασμό και τόση εκτίμηση που με κάνουν να νοιώθω το λιγότερο όμορφα….Meniek, Natassaki, Penelope, Alef, Thalassini, industrial daisies, Dora tsirka, mamma, Meropi, Ελαφίνι, Φαίη, Skupitsa , Egurnelou, Tο τέρας της Αμάθειας, aa-Duck, Σοφία, Кроткая και η απίθανη, ανεκδιήγητη Koptoraptou, προς το παρόν αυτές…μια άλλη φορά θα εισβάλει ο ανδρικός πληθυσμός, αρκεί να βρούμε το ενδεδειγμένο απόσπασμα. Λίγος Μάρξ, ας πούμε, λίγος Ενγκελς, λίγος Κροπότκιν και Λαρμορ περί ηθικής κλπ.

Πρόκειται για το εξής : Μια μέρα, πριν από πολλά χρόνια καθόμουν πολύ θλιμμένος στις πλαγιές του Λαουρενζιμπεργκ (Λόφος στα περίχωρα της Πράγας). Συλλογιζόμουν τις επιθυμίες που είχα ως προς τη ζωή μου. Αυτή που φαινόταν η πιο σημαντική, η πιο γοητευτική, ήταν η επιθυμία μου να φτάσω σε μια αντιμετώπιση της ζωής, όπου η ζωή να αναγνωρίζεται συγχρόνως εξίσου καθαρά ως ένα τίποτα, ένα όνειρο, κάτι μετέωρο, μια όμορφη επιθυμία, εφόσον την εξέφραζα σωστά. Αν ήταν λόγου χάρη σαν την επιθυμια να συναρμολογήσεις ένα τραπέζι με κόπο, με μεγάλη ακρίβεια και εξαιρετική δεξιότητα, και συνάμα να μην κάνεις τίποτα κι επιπλέον με τρόπο που θα έκανε τους ανθρώπους να μην πουν «Κοίτα, η συναρμολόγοηση δεν ειναι τίποτα γι’ αυτόν», αλλά να πουν: «Η συναρμολόγηση είναι γι’ αυτόν πραγματική συναρμολόγηση και ταυτόχρονα τίποτα». Οπότε η συναρμολόγηση θα γινόταν πράγματι ακόμη πιο άψογη, ακόμη πιο σταθερή, πιο αυθεντική και αν θελετε πιο παρανοϊκή… Όμως δεν μπορούσα να εκφράσω την επιθυμία μου με αυτό τον τρόπο , γιατί η επιθυμία μου δεν ήταν επιθυμία, ηταν απλώς μια άμυνα, εξημέρωση με το τίποτα, μια ιδέα ζωής που ήθελε να δώσει στο τίποτα, σ’ αυτό τον άδειο χώρο, όπου μόλις και μετά βίας είχα κάνει μέχρι τότε τα πρώτα συνειδητά βήματα μου, αλλά που τον ένοιωθα ήδη ως στοιχείο του. Εκείνο τον καιρό, ήταν ένα είδος αποχαιρετισμού που μου απήυθυνε ο απατηλός κόσμος της νεότητας. Παρ’ όλο που η ίδια η νεότητα δεν με είχε ποτέ κοροϊδέψει, αλλά παρ’ όλα αυτά είχε γίνει η αιτία να αποτελέσω αντικείμενο κοροϊδίας από τις αυθεντίες γύρω μου. Ετσι κάπως γεννήθηκε η αναγκαιότητα της «επιθυμίας » μου..

(Αφορισμοί. Φραντς Κάφκα)

Νομίζω ότι τέτοιες επιθυμίες γεννιούνται σε όλους μας κατά διαστήματα για διαφορετικούς λόγους στον καθένα. Ο Κάφκα το λέει με σύνθετο και αφαιρετικό τρόπο. Εμείς μπορούμε, αν θέλουμε να το φέρουμε στα μέτρα μας και να δούμε ποιά δεδομένη στιγμή και κάτω από ποιές συνθήκες στήνεται (οριοθετείται ; ) η επιθυμία μας.

ριτς

38 thoughts on “Ο Κάφκα,ο Μποτερό και οι φίλες μου

  1. Nα γίνω αντικείμενο κοροιδίας….
    Καλησπέρα, πόσες φορές η αφέλεια, η παρόρμηση,η απερίσκεπτη αντιμετώπιση καταστάσεων με έχει φέρει σε αυτή την θέση….
    Η επιθυμία μου είναι να ζω ποιητικά ,εννοώ την κάθε μέρα με συναίσθηση, με προσφορά,με σημασία στις στιγμές, με νόημα στις λέξεις,
    θέλω για μένα οι δικοί μου και οι μαθητές να πουν, κοίτα, η συναρμολόγηση για αυτήν είναι πραγματική και ταυτόχρονα τίποτα….
    Νάσαι καλά για το ωραίο κείμενο Ρίτς.

  2. Σοφία μου, έγραψες καλή μου. Δύσκολη η επιθυμία σου και μαζί παρακινδυνευμένη… Αχ αυτή συναρμολόγηση του σπουδαίου και του …τίποτα… Δεν βρήκα κάτι άλλο να αφιερώσω στις φίλες και ομολογω ότι ήθελα πολυ να ακουσω αυτές τις μικρες χαρακτηριστικες ανυψωτικές, συμβιβαστικές ή υποβιβαστικές επιθυμίες

  3. {…} ένοιωθα να πλησιάζει η ώρα, να δώσω απο πριν σ’ αυτό το φιλί, που θάταν τόσο σύντομο και κρυφό, ο,τι περισσότερο μπορούσα μόνος, να διαλέξω με το βλέμμα μου τη θέση που θα φιλούσα στο μάγουλο, να προετοιμάσω τη σκέψη μου για να μπορέσω, χάση σ’ αυτή τη νοερή αρχή του φιλιού,ν’α φιερώσω όλο το χρόνο που θα μου άφηνε η μαμά, για να ξ=νοιώσω το μάγουλό της πάνω στα χείλια μου, σαν το ζωγράφο που δεν μπορεί να εξασφαλίσει παρά σύντομες πόζες κι ετοιμάζει την παλέτα του και φτιάχνει απο πριν, απο μνήμης, απο τις σημειώσεις του, ο,τι μπορεί ενδεχόμενα να πραγματοποιήσει χωρίς την παρουσία του μοντέλου {…} και χρειάστηκε να φύγω χωρίς τονωτικό….χρειάστηκε ν’ ανέβω κάθε σκαλοπάτι της σκάλας, όπως λέει η λαική έκφραση με «μισή καρδιά» ανέβαινα, γιατί κι η μισή καρδιάμου έμενε πίσω, κοντά στη μητέρα μου, γιατί δεν της είχε δώσει με το φιλί της, την άδεια να με συνοδεύσει….»Αναζητώντας το Χαμένο χρόνο» Μ.Προύστ, νομίζω ταιριαστό μ΄αυτό το μετέωρο βήμα του αποχωρισμού της νεότητας, την επιθυμίας, της οριοθέτησης της αναγκαιότητάς της…και τελικά το πέρασμα(;) σε μια άλλη αναγκαιότητα…

  4. @@egournelou…Ενας Προυστ στέκεται επάξια δίπλα σ έναν Κάφκα. Τί δημιούργησε τούτος ο πλανήτης ; Τί είδους απλετη και συνάμα εσωστρεφής πνευματικότητα είναι αυτή, δεν ξέρω. Μεγαλώνω και παραμένω με το στόμα ανοικτό. Λες και θα μπορούσα ποτέ να αφομοιώσω έστω κατι μικροχιλιοστά από τη δύναμη τους,
    Ευχαριστώ….η νεότητα δεν ανήκει σε όλους υποχρεωτικά. Ανηκει σ αυτούς που την τιμούν
    φιλια

  5. «Φύγαν τα μάτια μας αλλά προπορεύονταν οι ψυχές μας
    Στη συνάντησή τους μες στους ουρανούς
    Έλαμψε καθαρή στιγμή
    Τρεμούλιασμα εναγώνιο
    Το πιστό καθρέφτισμα των σωθικών μας.
    Πιο ψηλά
    Στην ενωμένη μοναξιά των άστρων της
    Θρονιάζεται η Γαλήνη
    Γιατί την απαλλάξαμε από το κορμί μας
    Γιατί την εξαντλήσαμε από τις ελπίδες μας
    Γιατί της φέραμε τάμα την Ιδέα μας
    Ξαναγεννάει αισθήματα.» (Οδυσσέας Ελύτης)

    Σύμφωνα με την ψυχολογία, η επιθυμία, είναι μια ψυχική κατάσταση και ορίζεται ως η δυνατή ανάγκη του ανθρώπου, ο πόθος να αποκτήσει ή να απολαύσει ένα πράγμα.
    Η Επιθυμία γεννιέται για κάτι που έχουμε, ήδη, ζήσει, έχουμε «δοκιμάσει» ή για κάτι άγνωστο που όμως το φανταζόμαστε πολύ όμορφο.
    Υπάρχουν επιθυμίες πραγματοποιήσιμες και επιθυμίες που μένουν για πάντα ένα όνειρο!

    Καλησπέρα rits μας🙂 Σ’ ευχαριστώ για το κάλεσμα!

  6. Wow much appreciated! feel better καλά θα δώσω κάτι στο καλό μου Νατασσάκι και θα πάρω τη θέση της και με Μένιεκ λίγο δυσκολεύομαι δεν ξέρω τι της αρέσει αλλά very soon.. To Fair play πάει περίπατο και η δυνατή επιθυμία του ανταγωνισμού και της πρωτιάς στο προσκήνιο γιατί είναι τόσο βαθιά ανθρώπινο Ριτσάκι μου ! Σε φιλώ

  7. Ρίτσα μου γλυκειά,
    Σ’ ευχαριστώ για την αφιέρωση, με συγκίνησες. Επειδή εγώ δεν είμαι ποιητική, αλλά πεζή φύση θα κάνω ένα σχόλιο για το Μποτερό, το μεγάλο αυτό Κολομβιανό ζωγράφο που μου αρέσει πολύ. Οι πίνακες του με τα ζωηρά χρώματα και τις πληθωρικές (παχουλές) φιγούρες του αποπνέουν μια αισιοδοξία. Με κάνουν δε να απενοχοποιώ τα λίγα (νομίζω εγώ) ή κατ’ άλλους (όσους λατρεύουν τα ανορεξικά μοντέλα) πολλά περιττά κιλά μου.
    Ρίτσα μου η επιθυμία μου σημερα, που έχει περάσει προ πολλού για μένα ο χρόνος της «απατηλής νεότητας», είναι να δω τα παιδιά μου να βρίσκουν το δρόμο τους στη ζωή κάνοντας τα όνειρα τους πραγματικότητα και συγχρόνως δαμάζοντας τον εαυτό τους. Το τελευταίο τω θεωρώ πολύ σημαντικό.

  8. Επιθυμία: Μετά τη στροφή, να πάρεις κατά λάθος άλλο δρόμο και να βρεθείς αλλού από εκεί που περίμενες και νόμιζες ότι επιθυμείς να βρεθείς. Να ανατραπεί η προδιαγεγραμμένη πορεία και τα βάρη που φορτώθηκες στη διαδρομή. Ας αποκτήσεις καινούρια.
    (Δεν είμαι ο Κάφκα και είμαι ολοφάνερα σε κρίση ηλικίας, ε; Εξακολουθώ να πορεύομαι με μεγάλη προσοχή ωστόσο….).
    Σ΄ευχαριστώ πολύ Ριτσάκι για την αφιέρωση. Αν ήσουν δίπλα μου θα σ’ αγκάλιαζα σφιχτά. Τώρα προσπαθώ να φανταστώ τον Κάφκα ως κομπιούτερ φρικ.

  9. Κορίτσια, σύρμα, ο Σπυρέτος…Καλέ, τί θες εδώ ; Δεν ήρθε η ώρα σου για τα ανδρικά αφιερώματα…. Αρρένων και Θηλέων . Τα θυμάται κανείς εκείνα τα ανεκδιηγητα πλην ομορφα χρόνια ;

  10. Δεν θα απαντήσω , γιατί δεν ειναι αυτό το νόημα του ποστ. Ειναι αφιερωμένο στις φίλες μου και εκείνες θα κρίνουν τί θα γράψουν και πώς θα διατυπώσουν τη σκέψη τους.
    σας φιλώ και περιμένω και τις επομένες, οψέποτε πάρουν το μήνυμα.
    φιλια πολλά και καλή Κυριακή
    θα ανεβασω, ουτως ή αλλως το Κυριακάτικο κομματι. Εντάξει,μέτριο, αλλά και πού να βρεις τωρα το καλύτερο και το χειρότερο…

  11. ….. «Τέρας της Αμάθειας»…ιδιαιτερως ευχαριστω για τη Λαμπέτη. Πάντα μου λεει κάτι αυτή η θεά.

    @@@Νατασσακι Σας είπα ότι το Νατασσάκι ξεχάστηκε ;

  12. @rits
    σόρρυ που παρεμβαίνω σε μια συζήτηση μεταξύ φίλων, αλλά έχω καταντήσει συστηματικός λαθραγνώστης τελευταία….
    παρόλο τον συγκλονιστικό Κάφκα, θα ήθελα πεζά να σας υπενθυμίσω ότι σήμερα η επιθυμία κατέληξε στην καταναλωτική μας «συνείδηση».
    Θυμάστε το σλόγκαν : «Γιατί η επιθυμίες σας έγιναν ανάγκες..» γνωστής πιστωτικής κάρτας.
    Δεν το είπα γιατί διαφωνώ σε κάτι με τον Κάφκα, με την υποταγή της φιλοσοφίας στο εμπορικό κέρδος διαφωνώ…. Γιατί πια μόνο τέτοιες επιθυμίες ακούω…

  13. Sotiris Koukios…. Σωτηρη μου ήταν αναγκαία και επιβεβλημένη η παρέμβαση σου, απο τη στιγμή που επεσημανες κατι ουσιαστικό.. Στο κάτω κατω αυτή ειναι μια αποψη ως προς την επιθυμια. Εγω παντως αν απαντούσα περί τον Κάφκα θα απαντούσα και δεν θα μου περνούσε από το μυαλό το εμπορικόν του πράγματος.
    εισαι καλα; περιμένω την εκπληξη…
    ριτς

  14. Αχ τί καλά να σ’ αγαπούν και να σου αφιερώνουν! Κάφκα που αγαπάς πολύ πολύ αλλά το περισσότερο είναι πού έχεις τελικά τέτοιες σπουδαίες φίλες! Φιλιά, Ρίτσα μου, τρελαίνομαι για αφιερώσεις, σ’ ευχαριστώ πολύ! Τι άλλο να ζητήσει κανείς απ’ αυτή τη ζωή?

  15. Alef….να ζητάς, να ζητάς κι εκεινη θα σου δίνει ή θα σου κλείνει το μάτι. Αν δεν ζητάς,ε κεινη που θες να το ξέρει;

  16. Καλημέρα…
    Εγώ θέλω να μου αφιερώσεις κάτι σε ζεμπέκικο…
    Ο Κάφκας(!) μου πέφτει λίγο βαρύς.🙂
    Kαλημέρα σε σένα Ρίτσα και στις… καφκικές φιλενάδες σου.
    :p

  17. Allu Fun Marx…. καλό μου παιδί θα σε απογοητεύσω. Εχω ξεσκονίσει το Κεφάλαιο του Μαρξ και θα αναζητησω την πιο αντιπροσωπευτική παράγραφο….αν τη βρω σ αυτό το χάος βεβαίως. Από ζεμπέκικα δεν σκαμπάζω πολλά.Χτες βραδυ, σε φιλικο σπίτι, ένας παλιός συνάδελφος από την τηλεόραση με ρώταγε…καλε ποιος ειναι ο Αλουφάνιος ; Τί ξέρεις γι αυτόν ; Κι εγώ ειπα ότι εισαι καλος άνθρωπος, αρκετά εξυπνος, με σχετικό χιούμορ και ότι εισαι σουπερβάιζερ της…γειτονιάς μας..
    φιλια

  18. Καλός άνθρωπος; (κατά βάθος! Πολύ βάθος…)
    Αρκετά έξυπνος; (μόνο;)
    Σχετικό χιούμορ; (το χιούμορ πάντα είναι σχετικό και υποκειμενικό… Προσωπικά δεν γνωρίζω κανέναν που να έχει το χάρισμα του απόλυτου χιούμορ…)
    Σουπερβάιζερ; (απλά , δύσκολα μπορώ να αρνηθώ χείρα βοηθείας όταν μου ζητηθεί…)

  19. @@@Allou Fun Marx
    Πφφφ…χιουμορακι ο Αλλουφάνιος!!!! Ασε που τώρα πια εισαι βοηθός σουπερβάιζερ, καθ ότι τα γαλόνια σου τα αφαιρεσε καποια ψυχή..Χχχααααα

  20. @@@Allu Fan Marx Και στοπα…κρατα τουπέ, κράτα τα ηνία, κράτι κατι , ο,τι βρεις αδελφέ μου. Εσύ τίποτα. Υπεράνω και σφυρίζοντας.Πάρτην τώρα για ναχεις να παιζεις…χχχα,,,,,,

    Το Νατασσακιον κοιμάται ;

  21. @@@@νατασσακιον…το μέγα και μικρό!!!! καλημερες , καλημέρες…Ο Θεός να φυλάει τους ταξιδευομενους,…
    Ρε συ, το προσκλητηριο δεν ολοκληρώθηκε. Πού είναι οι άλλες οι φίλες; Για οργάνωσέ τες σε παρακαλω
    φιλια

  22. Ι’ m deeply honoured για την αφιέρωση, αλλά κυρίως γιατί με συμπεριέλαβες στις φίλες σου…
    Και γνώριζε ότι είμαι εδώ γιατί υποπτεύομαι (ίσως γνωρίζω ενστιχτωδώς -αν και δεν εμπιστεύομαι τα ένστιχτα) ότι δεν ανήκεις σε αυτό που τραγουδούν οι Στέρεο Νόβα «… έναν κόσμο που δεν καταλαβαίνει
    πώς καταντά μια επιθυμία που μένει κρυμμένη…»

  23. meniek….καλώς το κι έλεγα, πού είναι τέτοια ώρα κορίτσι πράμα, δηλαδή. Μου είπαν(!) ότι μπορεί να ησουν εκδρομούλα…εντάξει…δεκτό και αυτό
    οσο για τις υποψίες σου, ένταξει , σε αφήνω να υποψιάζεσαι ο,τι θες και οπως θες. Εγω φίλη σε αισθάνομαι.
    φιλια
    ριτς

    ΥΓ…διαβασε πιο πανω Πενελοπε….

  24. Ρίτσα, είναι η πρώτη αφιέρωση που μου κάνουν στην μπλογκόσφαιρα. Είμαι διπλά ευτυχής γιατί την κάνει ένας σκεπτόμενος και ευαίσθητος άνθρωπος που εκτιμώ. Τα προβλήματα του τελευταίου καιρού με έχουν βγάλει εκτός, αλλά πάντα παρακολουθώ με ενδιαφέρον αυτούς που κι εγώ κατατάσσω στους αγαπημένους.

  25. @@Dora Tsirka καλως την.καλημερα. Σε ειδοποιησα γιατί ηταν κριμα να την χάσεις την καφκική παρεα εννοω. Απο προβληματα , αστα καλύτερα.Ο,τι θες εδω ειμαστε , παρουσες, πυροσβεστινες πρωτες.
    καλημερα και καλη δυναμη
    ριτς

  26. Και απίθανη και ανεκδιήγητη! Τι δυστυχία! Και εγώ εξημέρωση με το τίποτα αναζήτώ αλλά με τα ξέφτια και τις γαζωτικές μόνο να με αποτρελαίνουν καταφέρνουν! Ω, πόσο ευχαριστώ για την αφιέρωση!!! Τα φιλιά μου!

  27. Τι να πρωτοσχολιάσω δεν ξέρω…την γλυκιά αφιέρωση, τα λόγια του Κάφκα που εκφράζουν τόσο εύστοχα τις επιθυμίες (η επιθυμία μου να φτάσω σε μια αντιμετώπιση της ζωής, όπου η ζωή να αναγνωρίζεται συγχρόνως εξίσου καθαρά ως ένα τίποτα, ένα όνειρο, κάτι μετέωρο) ;
    μεγαλύτερη σημασία για μένα έχει το ότι υπάρχουν άνθρωποι, που μπορεί να μην τους ξέρεις, αλλά καταφέρνουν με τον τρόπο έκφρασής τους, τις γνώσεις και την αγάπη που σου δείχνουν, να συμπληρώνουν με τον καλύτερο τρόπο την ιντερνετική σου καθημερινότητα ξεπερνώντας τελικά τα σύνορά της…μου αρέσει που ο ένας «γλυκαίνει» τον άλλον με τον δικό του τρόπο…κι ακόμη κι αν «χαθήκαμε» εδώ (προσωρινά), το συναίσθημα που σου προκαλεί η επαφή με έναν άνθρωπο τόσο συναισθηματικό, δοτικό, σοφό και γλυκό, γίνεται όλο και πιο έντονο

    πολλά φιλιά

    (δημόσια τα είπα όλα αυτά; :PP)

  28. Καλησπέρα αγαπητή Ρίτσα! Τώρα κατάφερα να μπω για να αφήσω σχόλιο στο υπέροχο ποστ που χάρισες στις φίλες σου. Tnx καλή μου…

    Για τις επιθυμίες να πω (δύσκολο το απόσπασμα που ανέβασες, είμαι και κουρασμένη, ελπίζω να κατάλαβα σωστά και να μη λέω αρλούμπες) πως για μένα ο Έρωτας είναι η μεγαλύτερη παρηγορία και η μόνη επιθυμία. Τώρα αν είμαι εκτός θέματος δεν πειράζει, δεν θα είναι η πρώτη φορά άλλωστε😀

  29. @@@Koptoraptou Παιδάκι μου, χαμαιλέοντες όλοι αυτοί με τους οποίους ασχολείσαι , για να μην σου πω τυφλοποντικες…εμεις εδω ειμαστε ένα σκαλί πιο πάνω….ε;

    σε φιλω και μη μου κατσουφιάζεις. Ολα καλα…

    @@@@elafini καλως το και ελεγα πουναι το μουσικό αστέρι της παρέας ….ηρθε ομως με τον καλο του λογο έτοιμο να ζεστάνει την ομάδα εργασίας… ναι, ειναι αυτό .Δεν πολυγνωριζόμαστε, αλλα το διχτυ το απλωνουμε απλοχερα..Οι επιθυμιες σου εξαιρετικές
    φιλια Ελ…
    ριτς

    @@@@mamma … Καλή μανουλα καλησπέρα… Για σενα ειναι ο ερωτας αυτός η μεγαλη παρηγοριά. προσεχε μικρο μου, μην καψαλίσεις τα φτερά του,γιατί ειναι λίγο επιπολαιος ο χρυσός μου..
    δεν εισαι εκτός θεματος
    σε φιλω
    ριτς

Σχολιάστε

