Ας γίνει απλώς η εξαίρεση


Ο άνθρωπος μοιάζει πολλές φορές με χείμαρρο που αναζητάει να ξεσπάσει στα μεγάλα ποτάμια. Είναι συνήθως θυμωμένος, ορμητικός, ξεριζώνει τεράστια δένδρα, παρασύρει στο πέρασμά του καδρόνια, σχεδίες, απόβλητα, τίποτα δεν τον σταματάει. Ως τη στιγμή που θα ενωθεί με το κοντινότερο ποτάμι, οπότε γαληνεύει, αποφορτίζεται, παίρνει βαθιές ανάσες: το έργο μου, σκέπτεται, τέλειωσε γι’ αυτή τη φορά. Μονολογεί κάθιδρος, προς στιγμήν θέλει να τα παρατήσει, να γίνει κι αυτός ένα ποτάμι με τα θέλω του σε χαμηλούς τόνους. H κεκτημένη ταχύτητα έχει διαβρώσει τα πάντα. Και είναι έτοιμος να επαναλάβει τη διαδρομή. Αυτός ο άνθρωπος, λοιπόν, έχει τη δύναμη να προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημιές στους συνανθρώπους του, όπως ακριβώς ο χείμαρρος στο περιβάλλον. Αυτές τις μέρες σκεπτόμουν επίμονα τον Ολλανδό βουλευτή Γκερτ Βίλντερς και τον παρομοίαζα με τον ορμητικό χείμαρρο που όμως δεν έχει βγει στη δημοσιά για το μεγάλο ποτάμι. Ο Ολλανδός βουλευτής είναι ένας ψηλός, ξανθός, νέος άνθρωπος, με πλατύ παραπλανητικό χαμόγελο, με εξαιρετικό λέγειν και μονίμως κοστουμαρισμένος. Mου θυμίζει τις πεντακάθαρες στολές των ναζί με τις καλοθρεμμένες όψεις, λίγο πριν αναλάβουν τις γνωστές… εργολαβίες.

Το όνομα του Βίλντερς έχει ήδη κάνει τον γύρο του κόσμου. Είναι ο ηγέτης του Κόμματος της Ελευθερίας στην Ολλανδία και ο παραγωγός της ταινίας Fitna. Μια ταινία γεμάτη μίσος για το Ισλάμ, όπου το Κοράνι αποτελεί έμπνευση για αδιαλλαξία, φόνο και τρομοκρατία! Οι εικόνες δεν είναι καινούργιες, αλλά θυμίζουν τρέιλερ των τζιχαντιστών. Τα αεροπλάνα κτυπούν ξανά και ξανά τους Δίδυμους Πύργους στη Νέα Υόρκη, οι εκρήξεις στον σιδηροδρομικό σταθμό της Μαδρίτης επαναφέρουν στη μνήμη την τραγικότητα εκείνων των γεγονότων, ο φόβος των Μαδριλένων επιστρέφει, ο θεατής βλέπει τα διαμελισμένα πτώματα γύρω από το τρένο, γίνεται μάρτυς του βιντεοσκοπημένου αποκεφαλισμού Δυτικού ομήρου, βλέπει γυναίκες να λιθοβολούνται, ακούει τις καταγγελίες σε βάρος του Κορανίου, «τον πυρήνα των δεινών του μουσουλμανικού κόσμου»… Φρίκη και μίσος απροσμέτρητο. Ο δυτικισμός, ως φιλοσοφία ζωής, γίνεται η απέναντι όχθη, αποκτά τερατώδη μορφή, γίνεται ένας ισχυρός στόχος. Μια χούφτα ανθρώπων, σαν τον Βίλντερς, απειλούν να πυροδοτήσουν αλλεπάλληλες κοινωνικές εκρήξεις σε ευρωπαϊκές χώρες όπου το μουσουλμανικό στοιχείο συσπειρώνεται.

Ο Βίλντερς επέλεξε να προβάλει την ταινία του την περασμένη Πέμπτη το βράδυ, λίγο μετά τα βραδινά δελτία ειδήσεων και πριν οι μουσουλμάνοι στην ανατολική Ασία προσέλθουν στα τεμένη για την προσευχή της Παρασκευής. Η μικρού μήκους ταινία, η οποία κυκλοφορεί στο Διαδίκτυο, ξεκινάει με το σκίτσο του Μωάμεθ – βομβιστή, του Δανού σκιτσογράφου Κουρτ Βέστεργκααρντ. Τώρα ο σκιτσογράφος απειλεί με μηνύσεις τον Ολλανδό δράστη της ταινίας, αλλά ποιος μιλάει τούτες τις ώρες για επαγγελματική αξιοπρέπεια; Μικρή σημασία έχει μια μήνυση, όταν κάποιοι υποδαυλίζουν με τόσο χυδαίο τρόπο το ήδη διεγερμένο «εγώ» των μουσουλμάνων που ζουν στην Ολλανδία; Και ποιος είναι αυτός που επιλέγει να απαντήσει με δυτική τρομοκρατία στην ισλαμική τρομοκρατία; «Είμαι πολιτικός», λέει ο Βίλντερς, «πιστεύω πως το Ισλάμ και το Κοράνι αποτελούν κίνδυνο για την ελευθερία της χώρας μας και γι’ αυτό θέλω να προειδοποιήσω». Ο Γκερτ Βίλντερς καλεί τους Ευρωπαίους να δώσουν τέλος σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί ισλαμοποίηση της δυτικής Ευρώπης, η οποία επιτείνεται καθώς η μετανάστευση από την Τουρκία, τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή συνεχίζεται.

Ο Ian Buruma, συγγραφέας μεταξύ άλλων του βιβλίου «Δυτικισμός (Η Δύση στα μάτια των άλλων)» θεωρεί ότι αυτού του είδους η ρητορική θα ήταν αδιανότητη στην Ολλανδία προ δεκαετίας, στην Ολλανδία που στα μάτια πολλών φάνταζε ως το ευρωπαϊκό Μπέρκλεϊ, κοιτίδα του ιδεαλισμού στη δεκαετία του ’60. Ο προοδευτισμός της έγινε θέμα προς συζήτηση, παράδειγμα προς μίμηση για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όχι μόνον ως προς τον τρόπο χειρισμού των ναρκωτικών ή του γάμου μεταξύ ομοφυλοφίλων, αλλά κυρίως για την εξαιρετική συνύπαρξη των Ολλανδών με τους μετανάστες. Ένα μοντέλο μοναδικής έμπνευσης και λειτουργίας, ένα σπάνιο σημείο πολυπολιτισμικής αναφοράς.

Όμως, τίποτα δεν κρατάει για πάντα, πολλώ δε μάλλον τα ομορφότερα των πραγμάτων. Οι μουσουλμάνοι μέρα τη μέρα περιθωριοποιήθηκαν, έγιναν μέλη των γνωστών γκέτο, συνδέθηκαν με την πατρίδα μέσα από τη δορυφορική τηλεόραση, άρχισαν να υποσκάπτουν το σταθερό ολλανδικό μοντέλο ζωής. Τότε ακριβώς εμφανίστηκαν οι λαϊκιστές πολιτικοί, όπως ο δολοφονημένος Πιμ Φορτάιν και φυσικά ο Γκερτ Βίλντερς. Οι καταγγελίες σε βάρος του Ισλάμ έγιναν όπλο στα χέρια τους. Τα καταγγελτικά μηνύματά τους βρήκαν πρόσφορο έδαφος όταν η αφρικανικής καταγωγής πολιτικός Αγιάν Χίρσι Αλί, η οποία αντιτίθεται στο Ισλάμ, μαζί με τον σκηνοθέτη Τεό βαν Γκογκ έστησαν την ταινία Submission που αφορούσε την άθλια μεταχείριση των μουσουλμάνων γυναικών. Ο Βαν Γκογκ δολοφονήθηκε και η Αλί έχασε την ολλανδική υπηκοότητα.

Ο Ian Buruma πιστεύει ό,τι κι εμείς. Ότι τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου έστρεψαν τους προβολείς στο ριζοσπαστικό Ισλάμ, αλλά δεν ήταν μόνον αυτός ο λόγος της δημιουργίας κλειστών κοινωνιών στη Δύση. Μια βαθιά ανησυχία για τις δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης αναπτύχθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Η ευελιξία στις μετακινήσεις των ανθρώπων ανέδειξε στην κορυφή των πραγμάτων τους μουσουλμάνους, οι οποίοι είναι σήμερα ορατοί παντού στην Ολλανδία και κυρίως γύρω από το Αμστερνταμ και το Ρότερνταμ. Oρατός στόχος, όμως, και της 11ης Σεπτεμβρίου που σίγουρα βοήθησε στο να επιβεβαιωθεί ο κλασικός κανόνας της προκατάληψης των ανθρώπων. Ωστόσο, ο Ian Buruma δεν πιστεύει ότι έρχεται η συντέλεια του κόσμου H πολυπολιτισμικότητα έχει αποκτήσει ρίζες στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. O μονολιθικός κομφορμισμός τελείωσε

Δεν μπορώ να αντιληφθώ τις προθέσεις του Ολλανδού βουλευτή. Η Ευρώπη αποδεικνύεται συχνά πολυ large σε τέτοιου είδους θέματα. Ενδεχομένως να μην υπάρξουν αντιδράσεις σπουδαίες, καθώς κοπάζει λίγο λίγο ο ορυμαγδός του μίσους της 11ης Σεπτεμβρίου που συνοδεύεται και από την αποτυχία του πολέμου στο Ιράκ. Δεν μισούν στο κάτω κάτω όλοι οι μουσουλμάνοι τη Δύση. Δεν είναι δυνατόν να τους βάλουμε όλους στο ίδιο σακί. Μπορεί να απεχθάνονται την παγκόσμια απήχηση του δυτικού (και αμερικανικού) πολιτισμού ή τη δυναμη των μεγάλων εταιρειών, όμως οι πολιτικοί στόχοι δεν ειναι τόσο σύνθετοι. Απλώς απεχθάνονται ορισμένες πτυχές του δικού μας πολιτισμού, είτε αυτό λέγεται παγκοσμιοποίηση είτε ποπ – ροκ μουσική είτε σεξουαλική ελευθεριότητα και ομοφυλοφιλία. Όμως, και οι ίδιοι ωφελούνται πλέον από την παγκοσμιοποίηση και διεκδικούν να την προσεγγίσουν με τον δικό τους πολιτιστικό τρόπο. Το ότι πολλοί από αυτούς ζουν ανάμεσα μας στην Ευρώπη δεν σημαίνει ότι θα τους αποκαλέσουμε ενόχους συλλήβδην. Έλεος.

Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή 6-4-2008

ριτς

42 thoughts on “Ας γίνει απλώς η εξαίρεση

  1. Καλημέρα, πάρα πολλές φορές σκέφτομαι το θέμα αυτό. Στήν πόλη μου τώρα πιά υπάρχει ένας αριθμός σεβαστός αλβανών. Ο ρατσισμός των ελλήνων εναντίον τους είναι έντονος, τα παιδιά όμως ενσωματώνονται τελείως μέχρι που ούτε θέλουν να μάθουν την αλβανική γλώσσα.Τι θα γίνει όμως όταν μεγαλώσουν και καταλάβουν την αρνητική αντιμετώπιση από σχεδόν το σύνολο της κοινωνίας?
    Καλή κυριακή

  2. Σας διάβασα, κυρία μου, και στην εφημερίδα και καμάρωσα για ακόμα μια φορά που σας έχω φίλη! Ευχαριστώ πολύ για τον Κάφκα, μου λείπεις, ναι? Φιλιά Κυριακάτικα, πολλά πολλά!

  3. Alef….καλημέρα μικρούλη μου. Η αλήθεια είναι ότι χαθήκαμε για πολλούς, πλην γνωστούς λόγους. Ελπίζω από το αλλο Σαββατο να ξαναπιάσουμε στοιχειωδώς το νήμα. Θα σε παρω τελεφωνο.
    Φιλια πολλά….

  4. Νομίζω ότι το σημαντικότερο απ’ όσα γράφετε δεν είναι τόσο ένας ακροδεξιός λαϊκιστής που μαζεύει ψηφαλάκια, αλλά

    (α) ότι οι μουσουλμάνοι «συνδέθηκαν με την πατρίδα μέσα από τη δορυφορική τηλεόραση». Όπως οι κοινότητες αναγνωστών ομόγλωσσων εντύπων απετέλεσαν «μαγιά» για τη δημιουργία των εθνών, θα μπορούσαν οι γλωσσικές διαδικτυακές ή (γενικότερα) ηλε-κοινότητες να αλλοιώσουν σημαντικά την έννοια του έθνους ή να αποτελέσουν πρώτη ύλη για νέες κοινότητες; Με γυροφέρνουν τόσα παραδείγματα Ελλήνων που ζουν μόνιμα στο εξωτερικό και έχουν blog στα ελληνικά, στο facebook ανήκουν στο network «Greece».

    (β) το ίδιο από την άλλη. Είναι ανησυχητική -νομίζω- η δημιουργία μουσουλμανικών θυλάκων. Είμαι ακροδεξιό χριστιανό; 😉

    ΥΓ: Οι Αλβανοί είναι εντελώς άλλη ιστορία. Η ταχύτητα με την οποία ελληνοφωνούν (ήδη από την πρώτη γενιά) και αφομοιώνονται εκουσίως στην ελληνική κοινωνία δεν έχει απολύτως καμία σχέση με όσα αναφέρονται στο άρθρο.

  5. παρά την βιασύνη μου σήμερα εκτός του ότι διάβασα το μακροσκελές κειμένο, στο οποίο ασυζητητεί με βρίσκεις σύμφωνη, πλοήγησα και στο blog σου το οποίο το βρίσκω πάρα πολύ ενδιαφέρον!
    που αυτό σημαίνει ότι θα επιστρέψω…

    με περιμένει ένα βαρύ κείμενο σήμερα και άλλες πολλές κυριακάτικες ψιλοδουλίτες
    (τσατίζομαι που ο ορθογράφος δεν δουλεύει – σορρυ για τα λάθη μου)

  6. @Simela….το ξέρεις ότι σε παρακολουθώ πολύ καιρό, σ εχω στα λινκ μου και σε θαυμάζω. Μπορείς να περνάς και να τα λέμε. Η επικοινωνία μπορεί να είναι αμφίδρομη’
    Καλη Κυριακή. Εισαι Ελλαδα ή Σουηδία ;

  7. @@@Ασμοδαίος…καλώς το χριστιανοπουλο. Τί κάνετε αγαπητέ μου φίλε ; Περιμένω κάτι να μου στείλετε, αν θυμάμαι καλα…. Δε νομίζω ότι ο Ολλανδός μαζεύει ψήφους απλώς. Δημιουργεί κλιμα και αυτό το ξέρουμε ότι στο μέλλον μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα. Δεν εχουν ολοι οι ανθρωποι την ιδια αντιληπτική ικανότητα, ούτε την ιδια διαθεση να ερμηνευουν την πληροφορία.
    Φιλια
    ριτς

  8. Ρίτσα μου,
    εμείς οι Χριστιανοί (τρόπος του λέγειν) ξεχνάμε συχνά τα εγκλήματα που έχουν γίνει στο όνομα του Χριστιανισμού (Ιερά Εξέταση, Σταυροφορίες, Κου Κλουξ Καν κλπ) κι εκφράζουμε ένα μίσος για τις άλλες θρησκείες πυροδοτώντας στη συνέχεια νέο μίσος κοκ.
    Έλεος πια, όπως λες κι εσύ

  9. @@Meropi μου, συμφωνώ μαζί σου γι αυτό και κατέληξα έτσι το κομματι μου… Σε χαιρετώ , καλη Κυριακή, εδώ ειμαστε για να τα λέμε και να υψώνουμε τη φωνή μας όταν χρειάζεται….

  10. @@@Σοφία….Σοφία μου, δεν ήξερες ότι ειμαι στην εφημερίδα ; Ενταξει, εδω ανεβάζω και κομματια από την εφημερίδα και άλλα, τα οποία κρίνω ότι αξίζουν για συζητηση.
    σε φιλω , καλη Κυριακή
    ριτς

  11. Eπειδή το ένα πόδι μου βρίσκεται στο Αμστερνταμ και το άλλο στην Αλβιωνα θα σου πω και εγώ τα δικά μου. Στο Αμστερνταμ πράγματι οι μουσουλμάνοι είναι γκετοποιημένοι και υπάρχουν μεγάλα προβλήματα με τη δεύτερη γενιά μουσουλμάνων κυρίως Μαροκινών και Τούρκων. Η Ολλανδική κυβέρνηση δεν κατάφερε να εντάξει την πρωτή γενιά των μεταναστών στο σύστημα της και τώρα τα προβλήματα με την δεύτερη γενιά εχουν ξεφύγει από τον έλεγχο της. Πολύ σπάνια βλέπεις μουσουλμάνους στα πανεπιστήμια και εχώ ακούσει από στόματα ίδιων ‘άσπρων’ ολλανδών ΄they are not enough clever’! So more to come!!! Σε χαιρετώ

  12. Ρίτσα εξαιρετικό το άρθρο σου! Για μένα είχε πολλά απο τα στοιχεία που μου αρέσουν στα κείμενα δημοσιογράφων αλλά και γενικότερα: Ευαισθησία, γνώση, σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος, κατανοητή ανάλυση αλλά και…θέση. Πραγματικά το χάρηκα και γι’ αυτό θα επανέλθω συμπληρωματικά.
    Περιττό να σου πώ οτι κάθε φορά σε διαβάζω με ειδικό ενδιαφέρον που με εμνπέει να συνεχίσω να αναπτύσσω σχέσεις στην bloggosfaira αλλά, κυρίως, ανεβάζεις τον πήχυ για να γίνομια καλύτερη…
    Τέλος, οτι το κάνεις ταυτόχρονα με την εφημερίδα αλλά ταυτόχρονα σχολιάζεις τα σχόλια των συνομιλητών σου πραγματικά σε τιμά. Αυτά δεν είναι επιβραβεύσεις, αν και αυτές χρειάζονται …, είναι αλληλογνωριμίες εν τω γίγνεσθαι…κι επειδή ξέρεις απο συμβολισμούς…σταματώ εδώ….θα επανέλθω επι του θέματος :)))

  13. @@Penelope….dearest….μου αρέσει ότι πατάτε πάνω σε δύο βάρκες. Οι γυναίκες που το καταφέρνουν είναι εξαιρετικά σπισις. Οσο για την Ολλανδία έχει σημασία να επισημαίνουμε αυτά τα γεγονότα, γιατί η Ολλανδία ηταν ένας μικρός παράδεισος από πολλές απόψεις. Και είμαστε παρατηρητές συνεχών εκπτώσεων. Δεν είναι θέμα αυτό ; Και πού θα φτάσει ; και τί προεκτάσεις θάχει ;
    θα τα πούμε συντομα
    ριτς, μολις μπήκα και πρέπει να σκεφτώ, να σκεφτώ…τί να σκεφτώ δεν ξέρω

  14. @@egournelou, καλησπέρα , καλησπέρα… Χαίρομαι που σου άρεσε το θέμα. Κι εγώ πιστεύω ότι ενδιαφέρει τον κόσμο ακριβώς λόγω της ιδιαιτερότητας της Ολλανδίας, ως προς την ως πρόσφατα ανεκτική κοινωνία, θέλω να πω.
    Και ευχαριστώ επίσης για τα καλά σου λόγια. Προσπαθώ ακόμη και τώρα για να γίνομαι κατανοητή και να μπορουν τρεις τεσσερις σκέψεις μου-προτάσεις μου να περνούν στους επόμενους συνομιλητές, αλλά και στους πιο νέους από μενα. Κέρδος ειναι, νομίζω.
    σε φιλω
    ριτς

  15. H Oλλανδία δεν κατάφερε να αφομοιώσει όλους τους μουσουλμάνους μετανάστες κάτι που τον έκαναν καλυτερα οι Βρετανοί λογω compassion αλλά και εξ’αιτίας της ανεξιθρησκίας τους στην Ολανδία η θρησκευτική ταυτότητα είναι πιο έντονη (δες καλβινισμό) έτσι και ο ρατσισμό είναι εντονότερος παρόλο την βιτρίνα του λιμπεραλισμού που τους διακρίνει … δεν χρειάζεται να είσαι ποπ σταρ στη Ολλανδία για να βρείς εύκολα drugs και sex.. Αυτά από τις δύο βάρκες της Penelope όταν πέσει στο νερό θα σας πεί και για τα ψάρια….

  16. @@Penelope….νομίζω ότι το τοποθετείς σωστά το θέμα. Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην Ολλανδία και τη Βρετανία. Και δεν ειναι μονον η ανεξιθρησκεία, είναι και η συνέχεια της αποικιοκρατίας….ότι δηλαδή όσοι μουσουλμάνοι συγκεντρώθηκαν στην Αγγλία προέρχονταν αρχικά και στην πλειονότητα τους από τις μεγαλες βρετανικές αποικίες.Αρα το τοπιο ηταν οικείο. Η Ολλανδία προσπάθησε να πλασάρει για χρονια ενα ανοικτό μοντέλο διαβίωσης. Προφανώς στην πρώτη στραβοτιμονιά, δεν το άντεξε. Βεβαιως μιλαμε γενικα΄, γιατί αν συζητησουμε με Ολλανδούς θα δουμε ότι δεν μπαίνουν ολοι στο ίδιο σακί και δεν συμμεριζονται όλοι τα περί ρατσιστικών συμπεριφορών. Σίγουρα ομως Πηνελοπη,υπάρχει πρόβλημα παντου στην Ευρωπη….
    φιλια καλή μου φίλη ‘ρτις

  17. Τhe embarrasment of Riches : Simon Schama είναι ένα καλό βιβλία για όποιον ενδιαφέρεται για το Dutch culture. Οι ολλανδοί ήταν το ίδιο αποιοκράτες … !!Οταν μιλαμε ότι δεν μπαίνουν στο ίδιο σακί είναι πολυ simplistic ! Μιλάμε και action από την ιδια την κυβέρνηση να περιλάβει την πρώτη γενιά των μεταναστών. Και επειδή εμείς εδώ αμπελοφιλοσοφούμε… και είναι αργά για την ελληνική ώρα . Σε καληνυχτώ και keepin going….

  18. Καλησπέρα Ριτς!

    Συγχαρητήρια για το πολύ καλό άρθρο σου, το οποίο βεβαίως με βρίσκει και σύμφωνο. Μπαίνεις στην καρδιά του προβλήματος και επίτρεψέ μου να προσθέσω κάτι που έχει να κάνει με το παράδοξο του αντιεβραϊσμού / αντισιωνισμού σήμερα (για τους Άραβες / Ισλαμιστές) και τις ομοιότητές του με τον αντισημιτισμό των Δυτικών, χθες. Αναφέρθηκες στον Ian Buruma. Στο ίδιο βιβλίο, το οποίο συνέγραψε με τον Avishai Μargalit, διαβάζουμε και ότι «… Η περιγραφή του δυτικού πολιτισμού (από τον ισλαμισμό) ως μορφής ειδωλολατρικού βαρβαρισμού αποτελεί πρωτότυπη συμβολή στην πλούσια ιστορία του Δυτικισμού. Τούτο υπερφαλαγγίζει κατά πολύ την παλαιά προκατάληψη ότι η Δύση είναι εθισμένη στο χρήμα και στην πλεονεξία. Η ειδωλολατρία αποτελεί την πλέον αποτρόπαια αμαρτία… το ίδιο ισχύει για την άποψη ότι οι Εβραίοι αποτελούν το αρχέτυπο των ειδωλολατρών».

    Είναι προφανές ότι το Ισλάμ κατηγορεί τη Δύση όχι απλώς για χυδαίο υλισμό, αλλά κυρίως για… «λατρευτική πορνεία» (ειδωλολατρία). Ως αποκορύφωμα αυτής, θεωρεί τη λατρεία του χρήματος. Και την παραλληλίζει ο κάθε ισλαμιστής με τον ζηλόφθονο θεό του Ισραήλ που στα κηρύγματα των φανατικών κυρύκων είναι το… «χρήμα» (το οποίο έχει εξαγοράσει τη Δύση υπέρ των Εβραίων όπως λένε στα κηρύγματά τους οι φανατικοί).
    Το ίδιο ακριβώς έλεγαν και οι Δυτικοί κάποτε όταν στη θέση του «Δυτικισμού» πρόβαλαν (για κάμποσους αιώνες πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο) τον «Οριενταλισμό», πρωτίστως μέσα από τον Εβραίο και μόνο δευτερευόντως μέσα από τον Άραβα.
    Η αναλογία αυτή ίσως να είναι υπαίτια και για τον ασυνείδητο φόβο που πιθανόν να διακατέχει έναν Δυτικό για το φασιστικό υπόστρωμα των φανταμενταλιστών αναγνωστών του Κορανίου, αφού υποσυνείδητα του ξυπνά δυσάρεστες μνήμες. Θεωρώ ως εκ τούτου, πως όσο οι αγορές ευημερούν και εξαπλώνουν τον νόμο τους γεωγραφικά ανά την υφήλιο, τόσο θα εντείνεται το μίσος των φανταμενταλιστών για τον «ζηλόφθονο θεό των Δυτικών και Εβραίων, το χρήμα». Άρα, έχουμε να δούμε πολλά ακόμη…

  19. @ Penelope,
    καλησπέρα!

    Υπήρξαν στην ιστορία αποικιοκράτες και αποικιοκράτες. Λένε πολλοί πως τα εγκλήματα δεν μπαίνουν στο ζύγι. Ίσως είναι έτσι και δεν μπορούμε να τους κατατάξουμε σε κακούς αποικιοκράτες, λιγότερο κακούς ή περισσότερο. Προσωπικά, έχω ένα κριτήριο κατάταξης. Όπως πιστεύω και πολλοί άλλοι καταλαβαίνουν τι εννοώ, ασχέτως αν δεν το θεωρούν κριτήριο. Τημ φρίκη (άλλος μπορεί να τη νιώθει σαν γροθιά στο στομάχι, άλλος σαν αγανάκτηση, άλλος σαν ναυτία, άλλος κάπως αλλιώς). Υπ΄ αυτή τη έννοια, θεωρώ πως οι πιο απάνθρωποι αποικιοκράτες, με βάση την αντίδραση αποτροπιασμού που ένιωσα, κάτι στο οποίο έχουν συμφωνήσει και άλλοι όποτε έχουμε συζητήσει περί αποικιοκρατίας, υπήρξαν «μακράν» και χωρίς συναγωνισμό οι Πορτογάλοι και ακολουθούν οι Ισπανοί. Αν διαβάσει κανείς τα όσα έκαναν οι πρώτοι («πρωταγωνιστές» της ιστορίας του Κούντε Κίντε και του «Roots»…) σε Αφρική κυρίως αλλά και Αμερική, πιθανό να θεωρήσες τους Ολλανδούς… αγγελούδια!

  20. @@Zalmoxis..καλημέρα φιλε μου. Πολυ πολυ χρησιμες οι πληροφορίες που προσέθεσες και νομιζω ότι αξίζουν καποια στιγμή ποστ κανονικό.
    Για τον Δυτικισμό, εκ παραδρομής δεν προσεθεσα τον δευτερο εκ των συγγραφέων( συνηθως ειμαι προσεκτική σ αυτά). Οσο για το μεγεθος και τη βαρβαρότητα του αποικιοκρατισμού δεν ξέρω πολλά. Ομως ειδικά για την Ισπανία , ας μην ξεχνάμε και τα σημάδια των Μαυριτανών Αραβων και των Βερβερων τον 8ο αιώνα και την αγριότητα τους, ενδεχομένως όμως και τον πολιτισμό που ακουμπησαν εκει..Μπερδεμένα πράγματα . Η βαρβαρότητα ειναι δεδομένη στο διαβα της ιστορίας….Για τις μουσιστες τους Πορτογάλους, τί να σου πω…μουσιτσες και απατηλοί τύποι γενικώς…

  21. Σωστό άρθρο. Για να ξέρουμε κι εμείς οι λεγόμενοι δυτικοί κσι πολιτισμένοι πόσο μισσαλόδοξοι και αναχρονιστικοί μπορούμε να γίνουμε απέναντι σε συνανθρώπους μας. Καλή εβδομάδα ριτσάκι

  22. @@vasilis….Καλημερα Βασίλη μου και καλή εβδομάδα… Η μισσαλαδοξία δεν εχει χρωμα, δεν εχει τόπο, δεν ειναι γεωγραφικής προέλευσης. Είναι παντού και εχεις ρίζες βαθιές στα ενστικτα του ανθρώπου

  23. Μετά τη κατάρρευση των δίδυμων πύργων θαρρώ οτι έχουμε περάσει στην βυζαντινή περίοδο της αμερικανικής αυτοκρατορίας κι έτσι αυτό που χτίζεται στα ερείπια των πύργων αυτή τη στιγμή(απο τότε μάλλον την πρώτη στιμγή) είναι μια απόλυτη Αυτοκρατορία ενάντια των φαντασμάτων του Κακού. Η ειρήνη και η δημοκρατία είναι μια ακόμα επίφαση, δυστυχώς και παρά τα αρνητικά συναισθήματα που έχω, όπως και όλοι οι λογικοί άνθρωποι ενάντια της τρομοκρατίας, μισώ, επίσης και την τρομολαγνεία ως εκδίκηση και την εγκαθίδρυση ενός γενικευμένου πολέμου απο την άποψη της εξουσίας…κι εκεί είναι το επικίνδυνο και για την Ολλανδία που μέσα σε 10 χρόνια άρχισε πλέον να εμφανίζει τα πρώτα δείγματα αυτής της ασθένειας….ίσως, όταν κοπάσει η συζήτηση για το βέτο, ν’ αρχίσουμε να βλέπουμε σοβαρά το τι γίνεται στην ΕΕ και προς τα που θα πρέπει να εστιάσουμε την εξωτερική μας πολιτική εγκαίρως.

  24. και η Ολλανδία ήταν αποικιακή δύναμη και οι μετανάστες της μουσουλμάνοι και μη από τις πρώην αποικίες προέρχονται. Επίσης, η δική μου εντύπωση -από καθαρά εμπειρική παρατήρηση προερχόμενη- είναι πως δεν είναι ιδιαίτερα θρήσκοι, απλά έχουν ενσωματώσει στην καθημερινότητά τους κάποια έθιμα. (Και από όσο γνωρίζω δεν υπάρχει επίσημη θρησκεία στην ολλανδία, άλλωστε, υπαρχουν και καθολικοί, αν και όχι πολλοί).
    Επίσης, υπάρχουν ολλανδοί που εξισλαμίστηκαν.
    Κακά τα ψέματα, σε καμία χώρα, εκτός ίσως από την Ελβετία και τις Σκανδιναβικές (που κι εκεί χωρά συζήτηση) δεν ενσωματώθηκαν πλήρως οι μετανάστες.
    Πάντως ο συγκεκριμένος τύπος είναι άλλος ένας φανφαρόνος προπαγανδιστής που λέει έπεα πτερόεντα και νομίζει πως κάνει πολιτική. Το αν πείθει δεν το ξέρω, γενικά πάντως οι Ολλανδοί είναι από τους πιο απολίτικους κατοίκους της Ευρώπης, δεν ξέρω αν θα μπουν στον κόπο να ασχοληθούν.
    Έχει γίνει και στο Βέλγιο ένας μικρός χαμός με την ταινία, λόγω, ξέρετε, ομογλωσσίας κλπ. Την είδε κανείς την ταινία;

  25. Το ότι επενδύουν κάποιοι στο θρησκευτικό φανατισμό και τη μισσαλοδοξία δε θα έπρεπε να μας εκπλήσει. Το πιο δυσσάρεστο είναι ότι κάποιοι -όχι λίγοι- τείνουν ευήκοον ους στις κορώνες μερικών πολιτικάντηδων…

  26. @ ritsmas,
    Καλή εβδδομάδα!

    Πολύ καλή η ιδέα για post περί τον Δυτικισμό, με βρίσκει σύμφωνο. Ίσως και για την αποικιοκρατία γενικότερα…

    @ Кроткая,

    Καλησπέρα! Γράφεις: «… δεν είναι ιδιαίτερα θρήσκοι, απλά έχουν ενσωματώσει στην καθημερινότητά τους κάποια έθιμα…».

    Έχεις δίκιο και η παρατήρησή σου αυτή ίσως εξηγεί και το γιατί υπήρξαν οι λιγότερο στυγνοί αποικιοκράτες. Μερικά από τα χειρότερα εγκλήματα των τελευταίων έγιναν στο όνομα της θρησκείας. Όπως έκαναν για παράδειγμα οι Ισπανοί ιερείς και καλόγεροι που ακολούθησαν τον στρατό στην αμερικανική ήπειρο: Μια απλή περιήγηση στο Δημαρχιακό Μέγαρο της Πόλης του Μεξικού και στις τοιχογραφίες – «μουράλ» που κοσμούν τους τοίχους του (έργα του Diego Rivera) όπου απεικονίζονται τα βασανιστήρια των ντόπιων από τους ιερείς ή οι γραπτές μαρτυρίες στις «μισιόνες» της Παραγουάης όπου οι Ιησουίτες ήλθαν σε κόντρα με τα άλλα καθολικά αδελφάτα που ξεπάστρευαν του «άπιστους» ιθαγενείς (η ταινία «Μίσιον» είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα) πιστοποιούν του λόγου το ασφαλές, ότι η θρησκευτική μισαλλλοδοξία έκανε την αποικιοκρατία ακόμη επαχθέστερη…

    Επειδή αναφέρθηκες σε Σκανδιναυία και Ελβετία, θα συμφωνήσω, θα προσθέσω όμως και ότι άποψή μου είναι, πως η χώρα όπου οι μετανάστες ενσωματώθηκαν καλύτερα από οπουδήποτε αλλού, είναι η Ουρουγουάη. Μια χώρς της οποία ς οι πολίτες διακρίνονται σε μεγάλο ποσοστό για την ανεκτικότητά τους. Δεν είναι τυχαίο πως η 1η χώρα στον κόσμο (πριν και από Ισραήλ) που έστησε μνημείο για το Ολοκαύτωμα ήταν η Ουρουγουάη. Ούτε είναι τυχαίο ότι συνυπάρχουν όλες οι φυλές αρμονικά όσο πουθενά αλλού στην ηπειρωτική αμερικανική ήπειρο.

    @ penelope,

    Έτσι είναι και από όσο γνωρίζω, οι Ολλανδοί και οι Ολλανδέζες δεν είναι μόνο από τους πιο ψηλούς/ψηλές αλλά ίσως και ο λιγότερο παχύσαρκος λαός στην Ευρώπη. Με βλέπω να εντρυφώ στην κουζίνα και τη διαιτά τους με την οποία δεν έχω ασχοληθεί…

  27. «…και οι ίδιοι ωφελούνται πλέον από την παγκοσμιοποίηση και διεκδικούν να την προσεγγίσουν με τον δικό τους πολιτιστικό τρόπο…
    Νομίζω πως πρέπει να αφήσουμε τον καθένα να αφομοιώσει όσα θέλει.

    Όταν οι «αφέντες» του κόσμου επιβάλλουν το δίκαιο του ισχυρότερου, τότε οι αδύναμοι θα αντεπιτεθούν με κάθε δυνατό τρόπο. Κι έτσι ξεκινάει ο φαύλος κύκλος βίας και αίματος που κατηγοριοποιεί τους ανθρώπους και δημιουργεί προκαταλήψεις (είτε θρησκευτικές, είτε καταγωγής…).

  28. @Krotka , Zalmoxis στην Ολλανδία υπάρχουν ακόμα ισχυρά θρησκευτικά γκρούπ που ελέγχουν σχολεία και κοινότητες και ο Καλβινισμός έχει βαθιά τις ρίζες του στην Ολλανδική κοινωνία … Τώρα για το video μπορεί κάποιος να το δει στο ιντερνετ ‘themoviefitna.com’

  29. Αγαπημένοι μου φίλοι….Krot, Penelope, Zalmoxis, egournelou , mamma, δ.τζ ( ξεχασα καποιον από τους τελευταίους ; ) θέλω να πω ότι ο ένας συμπληρώνει τον άλλον κι αυτό δεν ειναι απλώς ωραίο , ειναι σημαντικό γιατί μας βοηθάει ολους να σχηματιζουμε σφαιρικότερη εικονα για το θέμα στο οποίο αναφερόμαστε…
    Τώρα, αν ειναι οι Ολλανδοί κορμια με το λιγότερο λίπος δεν με πολυνοιάζει…εγω δεν εχω καθόλου….αλλά αυτό με τις σεκτες ή με τον καλβινισμό δεν με ενθουσια΄ζει.εχω την αισθηση ότι ειμαστε γενικώς στην τσιτα και με το παραμικρό θα μπουρλοτιάσουμε..Το απευχομαι.
    σας φιλω ολους
    ριτς

  30. Στην αρχή ,όπως φαίνεται, μιας παγκόσμιας οικονομικής κρίσης όπου ολοένα και περισσότερος κόσμος νοιώθει ανασφαλής οικονομικά, τα χαμηλά οικονομικά στρώματα θα στραφούν σε διάφορες αξίες για να «σταθούν»… θρησκεία, όπλα (το είχε πολύ όμορφα ο Ομπάμα αυτό )

    Για μένα ανησυχητική είναι και η αύξηση του δυναμικού γενικά των θρησκειών. Αν το συνδυσάσουμε με το ότι το ισλάμ διανύει τον δικό του μεσαίωνα ανησυχώ διπλά:-/

  31. Παράθεμα: Η ισλαμοποίηση της Ευρώπης απειλεί την ελευθερία μας; « Πράσινος φιλελευθερισμός

  32. Είστε ένα μάτσο αργόσχολες που μιλάτε για το Ισλάμ χωρίς να ξέρετε τίποτα για αυτό. Γιατί δεν φοράτε από τώρα μπούρκα και δεν κάνετε κλειτοριδεκτομή; Αφού είστε ανίκανες να υπερασπίσετε την ελευθερία σας και αργά ή γρήγορα αυτό θα πάθετε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s