Οι Αρχαίοι Ημών Πρόγονοι ήταν περπατημένοι…..


«Αυτό το κατακόκκινο σακάκι που φοράω είναι κινέζικο», είπε η Λιάνα Κανέλλη, μ’ εκείνο το ύφος που ποτέ δεν ξέρεις αν είναι μπλαζέ, αν είναι ειρωνικό, ή αν στο κάτω κάτω είναι κανονικό, το ύφος της δηλαδή. Η βουλευτίνα του ΚΚΕ ήταν μία εκ των ομιλητών που είχαν κληθεί από τις εκδόσεις Λιβάνη για να αναφερθούν στο καινούργιο βιβλίο του φίλου και συναδέλφου Πέτρου Παπακωσταντίνου, «Το Χρυσό Παραπέτασμα», την περασμένη Δευτέρα στην υπόγεια αίθουσα της Στοάς του Βιβλίου. Στη Στοά, όπου λίγο ευφάνταστος να είσαι, μπορείς να αισθανθείς ημίθεος και να επιτρέψεις στις μέρες σου να κυλήσουν εκτός του τρέχοντος χρόνου ανάμεσα σε τίτλους βιβλίων, σε ξεφυλλίσματα και διαβάσματα και σε τσίπουρα, ει δυνατόν κρητικά. Η Λιάνα, λοιπόν, μας έκανε μια μικρή, ανέξοδη ενημέρωση για το μεταξωτό ύφασμα που κάποιος φίλος της έφερε από την Κίνα, έναντι του ευτελούς ποσού των πέντε ευρώ, κι ύστερα η μοδίστρα της, μια απλή κοπτοραπτού των βορείων προαστίων της Αθήνας, το μετέτρεψε στο πραγματικά ωραίο σακάκι που η βουλευτίνα φορούσε. Οι φίλοι του Πέτρου που είχαμε μαζευτεί στην αίθουσα χαζογελούσαμε με το γνωστό στυλάκι της Λιάνας, της ευρηματικής–επικοινωνιακής Λιάνας, και περιμέναμε να ξεκινήσει το λογίδριό της για το βιβλίο. Ολα σωστά κι όλα ωραία καμωμένα…

Ως τη στιγμή που έπαψαν να είναι ωραία καμωμένα, γιατί, αγαπητοί μου φίλοι, η ζωή δεν υπήρξε ποτέ ιδιαίτερα φιλική με τους ανθρώπους. Πάντα της άρεσε να τους διαψεύδει, να τους χαλάει το όμορφα φιλοτεχνημένο τοπίο. Γι’ αυτό κι αυτά τα τοπία βρίσκονται σήμερα σε περίκλειστα κάδρα. Λίγο μετά το τέλος της εκδήλωσης, λοιπόν, σε απόσταση αναπνοής από το ανθρώπινο σώμα έσκασε η είδηση για τα κινεζικά αναβολικά. Οι αρσιβαρίστες μας είχαν καταπιεί κινεζικές ουσίες. Τα κίτρινα διαβολάκια μάς βγάζουν τη γλώσσα και είναι παρόντα παντού. Η κινεζική ετικέτα επίσης: Στα φτηνά προϊόντα διαλογής, στα ακριβά σκευάσματα, στις μικρές ή μεγάλες μίζες, τις μικρές ή μεγάλες διαπλοκές. Οι Κινέζοι διεισδύουν παντού και οι αντιστάσεις που συναντούν είναι αστείες. Η κινεζική εταιρεία που έστειλε στον Ιακώβου τις υπερβιταμίνες διατείνεται ότι έκανε λάθος στην αναλογία! Κι εγώ, ο αδαής επισκέπτης του σήμερα, αναρωτιέμαι αν όντως πρόκειται περί λάθους, πόσα και ποια κεφάλια Κινέζων εργατριών θα πέσουν σχεδόν αθόρυβα στο τσιμεντένιο πάτωμα του εργοστασίου παραγωγής στη φανταστική επαρχία «Ξιτσιουάνγκ», εκεί που τα πέντε ευρώ της Λιάνας φαντάζουν ολόκληρη περιουσία; Γιατί, ξέρετε, ποτέ δεν φταίει ο εμπνευστής της ραδιουργίας.

Κι έτσι, καθώς συλλογιζόμουν τους νέους, τους εφήβους στα σχολεία, στα γυμναστήρια, την ανάγκη διάκρισης, προαγωγής και κοινωνικής ανέλιξης των παιδιών που η φύση τα προίκισε σωματικά με κάτι παραπάνω, είπα να αποτολμήσω μιαν επιστροφή στο παρελθόν, μέσα από αρχειακό υλικό και βιβλία για την κάθε άλλο παρά ρόδινη ολυμπιακή πορεία και του πιθανού «ντοπαρίσματος» που ισχύει παλαιόθεν. Στην αρχαία Ελλάδα, η «τιμή των όπλων» (η φύλαξη της ολυμπιακής παρθενίας) είχε ανατεθεί στους ελλανοδίκες, τους άριστους των Ηλείων πολιτών, που προφανώς έκαναν τα στραβά μάτια μπροστά στον άγριο ανταγωνισμό, το «ανάλαφρο» ντοπάρισμα και στο κυνήγι του αξιώματος. Δεν ξέρουμε καν αν κρατούσαν κάποιες αντιστάσεις, αν είχαν εύρος υποκρισίας ή όχι. Στο κάτω κάτω, τότε δεν είχε εφευρεθεί η τηλεοπτική μέγαιρα, ούτε βεβαίως είχαν ακούσει κουβέντα για τη… WADA.

Στο βιβλίο του «Μύθος, απάτες και βαρβαρότητα – οι Ολυμπιάδες», ο Κυριάκος Σιμόπουλος αναφέρει ότι τον 4ο αιώνα π.Χ. πολιτικοί και αθλητές εξελίσσονται σε δύο αυτοτελείς χώρους με προσωπικές φιλοδοξίες (από τότε, λοιπόν). Στους προηγούμενους αιώνες ο αθλητισμός αποτελούσε δραστηριότητα αρχόντων. Ο Κύλων μετά τη νίκη του στην Ολυμπία θα διεκδικήσει την τυραννική εξουσία. Ο Φρύνων υπήρξε ολυμπιονίκης και στη συνέχεια στρατηγός, αθλητής και πολιτικός ηγέτης. Ο Σόλων, αν και δεν χρησιμοποιούσε αθλητές στον πολιτικό μηχανισμό, αναγνώριζε τις δυνατότητες των νικητών στους Ολυμπιακούς Αγώνες και με νομοθετική πρωτοβουλία επιχείρησε να τους εντάξει στο διοικητικό κύκλωμα. (Μπα, τίποτα δεν έχει αλλάξει;) Κίμων, Μιλτιάδης, Πεισίστρατος… ονόματα που πέρασαν στην Ιστορία ως σημαντικές πολιτικές προσωπικότητες. Προϋπήρξαν ως αθλητές – ολυμπιονίκες. Ο αλαζονικός Αλκιβιάδης εμφανίστηκε στην Ολυμπία με εφτά άρματα, κέρδισε τρεις νίκες και στη συνέχεια διεκδικούσε πολιτική και στρατιωτική εξουσία.

Ο εκ Λήμνου καταγόμενος Φιλόστρατος έλεγε ότι ο τρυφηλός βίος (ο χλιδάτος βίος) έγινε αιτία να αρχίσουν να παρανομούν οι αθλητές για να αποκτήσουν χρήματα και να προβαίνουν σε αγοραπωλησίες της νίκης. Το ίδιο επικριτικός ήταν και ο Ευριπίδης. «Από τα μύρια δεινά στην Ελλάδα, δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το γένος των αθλητών. Δεν γνωρίζουν ούτε μπορούν να ζουν σωστά…». Αλλά, όσον αφορά το ντοπάρισμα των αθλητών, ελάχιστα έχουν φτάσει ώς τις μέρες μας. Προφανώς κατέφευγαν σ’ έναν συνδυασμό κρασιού και στρυχνίνης, του δηλητηρίου που σε μικρές δόσεις λειτουργούσε ως διεγερτικό. Ομως, ο ίδιος ο Αριστοτέλης λέει ότι οι μύες αυξάνονταν και οι αποδόσεις βελτιώνονταν με διάφορους τρόπους, γι’ αυτό κι εκείνος αναφερόταν ευθέως στην παραμόρφωση του προσώπου των αθλητών, που έμοιαζαν με ζώα εξαιτίας της ειδικής διαίτας στην οποίαν υποβάλλονταν!

Οι επαγγελματίες αθλητές, σημειώνει στο βιβλίο του ο Κ. Σιμόπουλος, καταβρόχθιζαν τα πάντα για να αυξήσουν τον όγκο του σώματός τους. Ο παλαιστής Μίλων έτρωγε είκοσι λίτρες κρέας σε κάθε γεύμα κι έπινε εννιά λίτρες κρασί την ημέρα. Κάποτε μετέφερε έναν τετράχρονο ταύρο επιδεικτικά στους ώμους του σαν αρνί στο στάδιο της Ολυμπίας, τον έσφαξε και τον καταβρόχθισε. (Τη σκηνή περιγράφει ο ιστοριογράφος Φύλαρχος, 3ος αι. π.Χ.) Τους ολυμπιονίκες αποθέωναν διανοούμενοι της εποχής και τους εξυμνούσαν με μυθοπλαστικά στοιχεία ως υπερανθρώπους, με σώματα γιγάντων. Ο Θεαγένης της Θάσου νίκησε… 1.300 φορές στην πυγμαχία και το παγκράτιον. Ανδριάντας τού είχε στηθεί στην Ολυμπία ενώ στη Θάσο οι συμπατριώτες του προσέφεραν θυσίες στο άγαλμά του.

Εκείνα τα χρόνια που ο αθλητισμός μετατρεπόταν σιγά σιγά σε επαγγελματικό, ο Ευριπίδης γινόταν γραφικός, καθώς έλεγε ότι η διανόηση είναι πιο ισχυρή από τα ρωμαλέα μπράτσα και ότι χάρη στον πνευματικό κόσμο εξασφαλίζεται η σωστή διακυβέρνηση των πόλεων. Σήμερα βρισκόμαστε εκτεθειμένοι στον αυστηρά επαγγελματικό και εμπορευματοποιημένο αθλητισμό. Πολλοί διατείνονται πως πρόκειται για κάτι νοσηρό, κάτι που υπονομεύει τις ηθικές αξίες, βλαβερό και επικίνδυνο από τη στιγμή που τα αναβολικά αλλάζουν τoν άνθρωπο. Κι είναι αλήθεια τρομερά δύσκολο και αφελές να μιλάμε στην εποχή μας για αθλητικά ιδεώδη. Οι παλαίστρες στις πόλεις ευτελίζονται και μαζί τους ευτελίζονται εκατοντάδες νέοι άνθρωποι, που στη ζωή τους θα μπορούσαν ίσως να ακούσουν λίγο τον Αριστοτέλη όταν προτρέπει τους νέους να συνδυάζουν τη σωματική με την πνευματική άσκηση, τη γυμναστική με την παιδεία. Θα ήθελα να κλείσω, όμως, με το αρχαίο ρητό «μηδενί δίκην δικάσεις, πριν αμφοίν μύθον ακούσης». Καμιά φορά, το να σπεύδουμε με τόση σιγουριά να πετάμε λάσπη προς κάθε κατεύθυνση, είναι τεράστιο λάθος.

Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή 13-4-2008

ριτς

Advertisements

46 comments

  1. Ρίτσα μου,
    Δεν ξέρω αν πρόσεξες ποτέ, πριν την είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία,υπάρχει σειρά από 16 βάσεις χάλκινων αγαλμάτων, αφιερωμένων στο Δία, οι Ζάνες (πληθυντικός της λέξης «Ζευς»). Ήταν κατασκευασμένα από χρήματα, συγκεντρωμένα από πρόστιμα που επιβάλλονταν στις πόλεις ή τους αθλητές, που είχαν παραβεί τους κανόνες των Αγώνων. Στη βάση δε έγραφαν το όνομα των παραβατών, αφενός μεν για να τους εξευτελίσουν και αφετέρου για να παραδειγματίζονται αρνητικά οι νέοι. Φαντάζομαι όμως δεν τους έγραφαν όλους. Όσοι είχαν μπάρμπα στην Κορώνη φαντάζομαι θα τη γλύτωναν. Χα χα χα!

  2. Meropi….mou,καλησπέρα… Ξέρεις προβλέπονταν σοβαρές ποινές για τους παραβαίνοντες τους κανόνες και όπως έιπα ήταν οι αριστοι των πολιτών της Ηλείας αυτοί που επωμ΄ζονταν αυτό το ξεσκαρτάρισμα. Αλλά ο ελληνας Μεροπη μου ποτέ δεν αντεξε κανόνες και τάξη και ζυγούς. Τους αποτίναζε με εκπληκτική ευκολία,οπως με ευκολία εφερνε τα παντα στα μετρα του
    φιλια
    ριτς

  3. Υπό αυτή την έννοια (τρώω έναν ταύρο στην καθισιά μου) όλοι ντοπαρόμαστε. Με βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής.
    Η παραβίαση των κανόνων στους αρχαίους Ολυμπιακούς δε σημαίνει πάντως ότι συνέβαινε επειδή ήτανε Έλληνες. Είναι ένα γεγονός που συμβαίνει πάντα και παντού και σε κάθε εποχή. Κοινωνία χωρίς παρανομία δεν υπήρξε ποτέ. ούτε θα υπάρξει. Αν ήμασταν σίγουροι δεν θα χρειαζόμασταν νόμους.

    Η διαφορά είναι στην εφαρμογή των νόμων. Π.χ οι αμερικανικές αρχές δεν δίστασαν να ερευνήσουν όλες τις παραμέτρους με τη Τζόουνς. Και να την καταδικάσουν.

  4. @@Πάρης…..και να την φυλακίσουν για έξι μηνες και σημερα να ειναι καταχρεωμένη….. Αλλα αν καταλάβατε καλά εκεινο που επισημαινω ειναι η υποκρισία. Υπήρξε και τότε, υπάρχει και τωρα. Απλα΄, τόσο απλά….

  5. Για να μην απλώσω ένα μάλλον ‘ανδρικό σεντόνι ‘ ολυμπιακών διαστάσεων, σας δίνω το λίνκ σε μια ολυμπιακή παρόρμηση των ημερών και σε μια του 2004. Αν δε σας αρέσει πετάξτε το, είναι μιας χρήσεως ‘… κινέζικο’ αλλά δε μπαίνει στο πλύσιμο. Για όσους/όσες το αντέχουν ιδού:

    http://users.thess.sch.gr/veccio/lexolagnil/OLY.html

  6. Καλησπέρα,
    δυστυχώς η δύναμη του πνεύματος είναι και ήταν αντιστρόφως ανάλογη του χρήματος, και το χρήμα υπηρετείτε πάντα από την αδυναμία….
    Καλή νύχτα

  7. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι δεν διέφεραν καθόλου από εμάς, άλλο βέβαια που έχουμε γενικά μια τάση να τους εξιδανικεύουμε. Και να υπερηφανευόμαστε για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη (που κατά τα άλλα μπορεί να μην έχουμε ανοίξει ούτε καν σε μετάφραση), αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

    Πέραν δε του ντοπαρίσματος και των παραβάσεων των κανονισμών των αγώνων, οι αρχαίοι ημών (πάντα) και καταπατούσαν δημόσιες εκτάσεις, και σκουπίδια (για τα δεδομένα της εποχής βέβαια) πετούσαν και γενικώς ήσαν tale quale.

    Η ανθρώπινη φύση δεν αλλάζει, οπότε γιατί απορούμε;

  8. Καλησπέρα Ριτς!

    Οι Έλληνες «ανακάλυψαν» τον ανταγωνισμό σε πλείστα όσα πεδία.
    Για παράδειγμα, διοργάνωσαν τους πρώτους αθλητικούς αγώνες, τα πρώτα καλλιστεία (βλ. τον μύθο με τον Αλέξανδρο [Πάρι] την Αφροδίτη, Αθηνά, Ήρα) διαγωνισμούς τραγωδίας, κ.λπ.
    Υπό αυτό το πρίσμα πρέπει να δούμε τη «σκοτεινή όψη» των ολυμπιακών αγώνων στην αρχαιότητα.
    Όπου μπαίνει στη μέση ο ανταγωνισμός, εκεί καραδοκείο και η αδικία. Σε αυτό μάλλον θα διαφωνούν «κάθετα» λ.χ. οι νεοφιλελεύθεροι, θα συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό οι αριστεροί, κάπου στη μέση (όπως σχεδόν κατά κανόνα πράτττουν) θα βρίσκονται οι κεντρώοι. Έτσι, το θέμα είναι πρωτίστως ιδεολογικό.
    Και ιδού μερικά από στραβά του «ανταγωνισμού» στην αρχαιότητα ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τα δεινά του ολυμπισμού και όχι μόνον αυτού…

    1.Κατ΄αρχήν το «Money makes the world go round» είχε εφαρμογή και στους αγώνεςτης αρχαιότητας. Ετιμώντο λ.χ οι σπόνσορες (π.χ. οι Ηλείοι είχαν τοποθετήσει στην εξέδρα του Ηρώδη του Αττικού αγάλματα της οικογένειας του Ηρώδη για να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους για την κατασκευή υδραγωγείου).
    Τα υλικά οφέλη αποτελούσαν ισχυρό κίνητρο για τη νίκη.
    Ως εκ τούτου, το να μιλάμε σήμερα για εμπορευματοποίηση και να εξιδανικεύουμε το «ένδοξο ποαρελθόν» αποτελεί είτε εθελοτυφλία είχε υποκρισία είτε άγνοια της ιστορίας.

    2. Δε έλειπαν οι παρανομίεςόσ από τους αθλητές αλλά από τους κρατικούς φορείς. Για παράδειγμα, «ελληνοποίησεις» είχαμε και κατά την αρχαιότητα, με αποκορύφωμα το γελοίο επιχείρημα ότι οι Ρωμαίοι ήταν απόγονοι των Ελλήνων άρα δικαιούνταν να συμμετέχουν στους αγώνες.
    Το παράδειγμα του Αλέξανδου Α’ της Μακεδονίας για τον αν ήταν ή όχι Έλληνας ΄ρα αν είχε το δικαίωμα να συμμετάσχει είναι σήμερα εξαιρετικά επίκαιρο λόγω και του «σκοπιανού» ή «μεκαδονικού».

    3. Πολιτικές σκοπιμότητες και φυλετικές εχθρότητες (π.χ. η συσπείρωση των Δωριέων) επέβελαν την αλλαγή της διοίκησης των αγώνων από τους Πισάτες στιυς Ηλείους, οι οποίοι με την σειρά τους έκαναν τα στραβά μάτια όπως είπες. Ίσω ς γι αυτό «ρίχτηκαν» οι Πισάτες. Αυτό θυμίζει αμνάλογες αδικίες οι οποίες έλαβαν αρκετές φορές χώρα και την σύγχρονη περίοδο των ολυμπιακών αγώνων.

    4. Στους υππικούς αγώνες δεν νικούσαν οι ιππείς αλλά οι ιδιοκτήτες των όππων. Δεν έχει και ιδεολογική – αριστοκρατική χροιά αυτό;

    5.Οι Ζάνες (αγάλάματα) που προαναφέρθηκαν, στήνονταν με χράματα από τα πόστιμα των παραβατών που ανακαλύπτονταν (π.χ. για δωροδοκίες).

    6. Ποιά σκοπιμότητα εξυπηρετούσε ο όρκος στον Δία (Όρκιος Ζευς) για το ευ αγωνίζεσθαι αν σεν υπήρχαν κρούσματα παραβάσεων;

    7. Και η πολιτική εκμετάλλευση είχε θέση στους αγώνες της αρχιότητας. Ο Πίνδαρος για παράδειγμα εξυμννούσε τις πόλεις περισσότεεο από τους ίδιους τους αθλητές που κνικούσαν στους μεγάλους αγώνες.

    Όταν ο συναγωνισμός ξεπέφτει σε ανταγωνισμό, αυτά είναι τα αποτελέσματα και τότε και σήμερα.

    Υ.Γ. Θεωρώ υποκρισία πρώτου μεγέθους να πυροβολούμε τους αθλητές, τους προπονητές και τους παράγοντες. Αν η άρση βαρών δεν έδινε μετάλλια κανείς δεν θα ασχολείτο. Ο ¨Ελληνας δεν αγαπά τον αθλητισμό. Πανηγύρι θέλει και χαβαλέ. Να σηκώσει σημαία, ερυθρόλευκη, ασπροπράσινη, γαλανόλευκη, κ.λπ. Είναι και οι πολίτες υπεύθυνοι. Τό θα πει «νικήσαμε» στοολυμπιακό μετάλλιο; Ο Μπίμης νίκησε, η Δεβετζή κίνησε, η μανιάνι νίκησε.Οι Έλληνες θεατές δεν πόνεσαν,δεν μάτωσαν, δεν συερήθηκαν πορσωπική ζωή. Πίτσε ςκαι μπύρε ςπαράγγελναν. Και τα ΜΜΕ το ίδιο. Όταν στους αλυμπιακούς του 2004 χαρακτήριζαν «επιτυχημένη ημέρα» εκείνη που είχε παγκόσμιο ρεκός ή ελληνικό μετάλλιο, αδιαφορώντας για συναρπαστικούς αγώνες στο χόκεϋ, στο μπάσκετ, στον τένις, στο έπταθλο γυναικών, στην ξιαφασκία, ουσιαστικά νομιμοποιούσαν τον ανταγωνισμό (και όχι τον συναγωνισό) και δη τον αθέμιτο.

  9. Σε λίγα χρόνια το ντόπιγκ θα είναι το παλαιολιθικό μας παρελθόν.
    Οι γενετιστές θα επεμβαίνουν στο DNA των εμβρύων και θα γεννιούνται πρωταθλητές από την κούνια. Για παράδειγμα τα έμβρυα που θα προορίζονται για να γίνουν πρωταθλητές κολύμβησης θα έχουν χέρια σαν κουπιά και νηκτική μεμβράνη ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών τους.
    Τα χειρότερα έρχονται

  10. Allu Fun Marx

    … και αρσιβαρίστες με γονίδιο από αρκούδα για να έχουν γερή μέση και σπρίντερς από τσιτάχ, και στο φινάλε, στρατιώτες με γονόδιαν από όλο το ζωικό βασίλειο. Προς το παρόν, έχω διαβάσει κάτι τέτοιο σε βιβλία Ε.Φ. αλλά μήπως και η επιστημονική φαντασία δεν αποδεικνύεται μετά πό καιρό πραγματικότητα;

  11. Για την Αρχαία Eλλάδα και τις συνήθειες στους αγώνες υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο σε προσφατο φύλλο των New York Times. Eίμαστε στη μόδα τώρα.

  12. @@ΔΕ ΜΑΣΑΜΕ ΡΕ Oi New York Times είναι προφανές ότι με αντιγράφουν, ενώ συνήθως τους αντιγράφουμε εμείς( που λεει ο λόγος δηλαδή, μην μας πάρουν και στα σοβαρά).Αλλά κυκλοφορούν πολλά βιβλία σχετικά με το θέμα, οποτε χαράς το πράγμα , που λενε..Αστους να λενε

  13. @@@Allu Fun Marx Οπως πάντα διακωμωδείς τα πάντα.. Κι εγώ μαζί σου δηαλδή, αλλα πότε πότε στριμώγνομαι και γράφω λίγο ημισόβαρα…καλημερα….εγω το DNA μου …δεν το δινω σε ΚΑΝΕΝΑ
    Καλημερα σας

  14. @@@Zalmoxis….Καλημερα φίλε μου.Ενδιαφέροντα όσα λες, αλλά δεν πυροβολάμε τους πιανίστες βεβαιως…ουτε τους πρωταθλητές μας τρωγοντας πιτσες και ανοιγοντας μπυρες. ( Προσωπικά δεν κανω ποτέ ουτε το ένα ουτε το αλλο). Ομως είναι δεδομένη μια κατάσταση. Κι εμείς , ή μάλλον ολος ο κοσμος την ωραιοποιεί με τη βοήθεια της πολιτείας. Εκείνοι αγωνίζονται , κερδίζουν χρήματα, δολοφονούνται σιγά σιγά…κι εμείς χειροκροτάμε… Σαν σε αρένα, λίγο πιο εξευγενισμένη, θα το έλεγα… Πολύ το χρήμα, αγαπητέ μου και τα συμφέροντα μεγάλα…
    Εγω απλώς εγραψα ότι αυτά συνεβαιναν και ΤΟΤΕ, όπου και τότε υπήρχαν κανόνες… για να παραβιάζονται
    Καλημερα, σας φίλε μου ριτς

  15. @Efthymos….Καλημέρα κυριε Ευθυμε τύπε… Συμφωνούμε και επαυξάνουμε. Ετσι ήταν τα πράγματα και ετσι θα παραμείνουν. Η συνταγή ειναι πετυχημένη. Τώρα αν πιάνονται και καποιοι, ενταξει, ολα ειναι στο πρόγραμμα…Κυνισμός αγαπητέ μου, πολυς κυνισμός εντός των τειχών
    Ριτς

  16. @Σοφία μου, το χρήμα υπηρετείται και από τη δυναμη και από την αδυναμία. Γενικώς ειναι πολυπλευρο, δυσυπόστατο και ο,τι άλλο μπορείς να φανταστείς και μητροκτόνο ακόμη
    καλημέρα σου
    ριτς

  17. @@Meniek… Υπάρχει κι άλλος Μυθος, φιλενάδα ; Κι αν ναι, ποιός είναι να τον ξεψαχνίσω ./
    Καλημερα και καλη εβδομαδα…ο υψιστος ας μεριμνήσει για τους επί της γης θνητούς

  18. Are you talking to me?
    Διακωμωδώ εγώ τα πάντα;
    Εγώ τα πάντα τα λατρεύω!
    Και τις αρκούδες επίσης…
    (Το γενετικό ντομπάρισμα δεν είναι απλά επιστημονική φαντασία, αλλά επιστημονικά πειράματα που ήδη γίνονται)
    Καλημέρα!

  19. Καλή εβδομάδα Ριτς!

    Λες «…δεν πυροβολάμε τους πιανίστες βεβαιως…ουτε τους πρωταθλητές μας τρωγοντας πιτσες και ανοιγοντας μπυρες. ( Προσωπικά δεν κανω ποτέ ουτε το ένα ουτε το αλλο)…».

    Δεν αναφέρομαι ασφαλώς στο κείμενό σου, με το οποία συμφωνώ άλλωστε, αλλά σε πολλούς εκ των διαμορφωτών της κοινής γνώμης. Π.χ., την Παρασκευή το πρωί, κοιτάζοντας τις εφημερίδες όπως ήταν ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΕΣ στο περίπτερο -και κυρίως τις φωτογραφίες, τους τίτλους και τους υπέρτιτλους στα πρωτοσέλιδα- ήταν σαν στις περισσότερες από αυτές να έβλεπα ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟ έναν προπονητή και σε κανα δυο ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΥΣ και αθλητές. Και αναφέρομαι στις πολιτικές εφημερίδες, για νια να μην πω για αθλητικά ρεπορτάζ και σχόλια σε πολιτικές και σε αθλητικές εφημερίδες (αλλά και στην ΤV) που δεν πυροβολούν μόνο, αλλά βομβαρδίζουν με κείμενα – ναπάλμ…
    Πράγματι, τα ίδια συνέβαιναν και στην αρχαιότητα και όχι μόνο στον αθλητισμό, σε μια αρχαιότητα με σκάνδαλα, μίζες, διαπλοκές κ.λπ. όπως και σήμερα (π.χ. πού πέθανε ο μέγας Φειδίας;).

  20. @@Zalmoxis…νομιζω ότι ειναι πυροβολούμε κι όχι πυροβολαμε που εγραψα βλακωδώς…ξέρεις, παθαινω μικρά εγκεφαλικά πια…
    επειτα φυσικά δεν ειπα ότι αφορουσε το σχολιο σου το κειμενο το δικο μου. Εμενα ιστορικό ήταν και τίποτ αλλο , μαλλον χωρις καν σχολια δικά μου. Το αλλο που λες, ναι ειναι απαισιο,αλλα δυστυχώς ετσι νομιζουν καποιοι πως βγαινει το ψψωμί των εκδοτών Κριμα, οπως πάντα γι αυτό και για άλλα πολλά .χ
    καλημερα

  21. @@Allu Fun marx…. Ναι σε σενα μιλάω σεκοντ σουπερβάιζερ και που στο τελος σε βλέπω οδοκαθαριστή του δικτύου! χαχ, χα,…σου την εσκασα…Ολο κατι κουλά πας και λες για να θολώνεις τα νερά. Κατα βαθος εισαι ορθοδοξος χριστιανός…αμ πως; θα σαφηνα ;

  22. Ριτσάκι μου, άσε τα μικρά εγκεφαλικά, τίποτα δεν παθαίνεις!!

    Μα, ο AfMarx έχει απόλυτο δίκιο, μπορώ να σου γράψω συγκεκριμένα, αν θες -γίνονται ήδη τέτοια πειράματα «βελτίωσης» του ανθρώπινου DNA σε μεγάλα μάλιστα ευρωπαϊκά και αμερικάνικα πανεπιστημικά εργαστήρια.

    Καλημέρα, το έχασες το παιδί σου εχθες, μια χαρά ήταν !!! 😉

  23. @@νατασσακι…. δεν ηταν κουκλος ομως οπως ειναι στην πραγματικότητα! χανει στην τιβουλα…. Σελω κι εγω αλλαγή στο ντι εν έι μου…δεν το θελω αυτό που εχω.ειμαι πολυ ατυχη κι ολο κλαιω ..

  24. Eκαναν και οι αρχαίοι τις …λαδιές τους στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Εψαξα στο διαδίκτυο αυτές τις μέρες και διαπίστωσα ότι και αυτά τα αθώα αμινοξέα δεν είναι και τόσο αθώα… Απορώ γιατί τα έχουν ελεύθερα και επιτρεπόμενα και δεν τα θεωρούν ντόπες. Από την στιγμή που αυξάνουν την μυική μάζα … Φιλιά ριτσάκι μου, καλή εβδομάδα

  25. Κατά τη γνώμη μου το πιο επικίνδυνο ριτς είναι ότι η ίδια η κοινωνία ‘νομιμοποιεί’ επί της ουσίας το ντόπινγκ. Και δε μιλάω μόνο για τον αθλητισμό. Φαίνεται ότι γενικά στη χώρα μας «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Δεν είναι δακυλοδεικτούμενος αυτός που παρανομεί, αλλά ο άλλος, ο «χαζός» που εφαρμόζει το νόμο. Και φυσικά ο αθλητισμός ως καθρέπτης της κοινωνίας έτσι ακριβώς λειτουργεί…

  26. vasilis….α, γι αυτό εχω παρει δυο κιλα, ετσι ; Πηρα από αυτά τα αμινοξέα, πώς τα λενε να δεις; Δεν θυμαμαι…
    καλημερα βασιλη μου

  27. Κάθε ντοπάρισμα με ουσίες είναι πάντα απόρροια ενός ιδεολογικού ντοπαρίσματος.. Η πλάκα είναι ότι μερικοί όπως η Κανέλλη δεν χρειάζονται ουσίες για να παραμένουν διαρκώς ντοπαρισμένοι..

  28. «Δεν ξέρω/δεν απαντώ» ή «έπεσα από τα σύννεφα».

    Αχ καλή μου Ρίτσα! Όλα γνωστά, μόνο που οι δικοί μας πιάστηκαν. Τι να πεις…

    Κατά τα άλλα, όλα καλά;
    Σε φιλώ
    Καλό βράδυ

  29. καλημερα..πολυ ωραιο το αρθρο που εβαλες…εζησα σαν αθλητης πολλα χρονια και εμεις ειχαμε σαν νεοι πολλες επαφες απο ανθρωπους που εταζαν τα παντα για να πουλησουν τα αναβολικα τους…πολλοι φιλοι μου επεσαν μεσα σε αυτα αλλοι βγηκαν αλλοι οχι….δεν κατηγορω τον Ιακωβου αυτος καλα εκανε σαν επαγγελματιας στην δουλεια του οπως κανει ο καθε σωστος στον τομεα του ειτε ειναι καλος ειτε οχι…μην νομιζετε οτι κανενας δεν ηξερε τιποτε απλα ολοι περνουσαν καλα και φυσικα οι αθλητες μας για μενα ειναι οι κυριοι υπευθυνοι αφου αυτοι τα ετρωγαν δεν τους εβαλε καποιος με το ζορι να τα τρωνε και να κανουν ενεσεις οπως και καθε γονεας που ευθυνεται για μενα γιατι απο μικρα πιεζουν τα παιδια νωρις να κανουν πρωταθλητισμο και αναγκαζονται αλλες φορες απο τους γονεις τους αλλα και εν αγνοια τους να παιρνουν αναβολικα…καταργηστε τα μπονους για τις παννεληνιες αλλα και κανενα χρηματικο η ηθικο επαθλο να δω μετα ποιος θα παιρνει ντομπα…αυτα εν ολιγη …besitos…

  30. Κοπτοραπτού ε; Που ράβει τα κινέζικα της Λιανός; ΓΟΥΆΟΥ!
    Βεβαια, προχθές μία αρχαιομαθης πελάτισσα μου έλεγε ότι στην αρχαιότητα οι πρόγονοι μας αντί για χαπούκλες κατάπιναν αμάσητα μανιτάρια, σκόνη από παπαρούνες και έπιναν ζωμό ωμού κρέατος για να αυξήσουν την αντοχή τους… Οπότε, το «ντόπινγκ» είναι πλύ παλιά υπόθεση… Την καλησπέρα μου!

  31. Δεν καταλαβαίνω την επιχειρηματολογία που έχει χρησιμοποιηθεί.
    Τι σημαίνει «και οι αρχαίοι δεν ήταν πάντα εντάξει» ή ότι «δεν ήταν άγιοι» ή «ότι πάντα έτσι ήταν» κ.λ.π

    Με αυτή τη λογική ισχύει το εξής:
    Οι Σκανδιναβικές χώρες θεωρούνται σε πολλούς τομείς πρότυπα ανάπτυξης και προόδου. Σημαίνει αυτό ότι δεν γίνονται εγκλήματα, ή παρανομίες και άλλα άσχημα πράγματα; Μπορεί κανείς να επιχειρηματολογήσει ότι «για νά έχουν στη Φινλανδία δικαστήρια και αστυνομία σημαίνει ότι οι Φινλανδοί δεν είναι και τόσο πολιτισμένοι όσο μας τους παρουσιάζουν». Ή ότι «και στο Ουζμπεκιστάν και στο Αφγανιστάν γίνονται εγκλήματα και παρανομίες και άλλα άσχημα πράγματα». Άρα λοιπόν Φινλανδία=Αφγανιστάν.
    Και τι σημαίνει δεν ήταν ιδανικές οι ελληνικές κοινωνίες ή οι άνθρωποί τους; Φυσικά και δεν ήταν. Ποιο είναι το παράξενο; Και πότε υπήρξε ιδανική κοινωνία;
    Και το ότι ανακαλύπτουμε ότι δεν ήταν ιδανική σημαίνει ότι ισχύει ξαφνικά το ακριβώς αντίθετο;
    Αυτό που παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο είναι η αντίδραση στην αδικία και όχι η αδικία ή οποία πάντα θα υπάρχει.
    Από εκεί και πέρα καλά κάνανε και ανταγωνίζονταν. Δεν βλέπω τίποτα το κακό σε αυτό. Τι να κάνανε δηλαδή; Όλη μέρα προσευχές και να περιμένουν θαύματα; Ή να ανταλάσσουν φιλοφρονήσεις; Ο σημερινός κόσμος είναι προϊόν του ανταγωνισμού και όχι κατ’ανάγκη μόνο οικονομικού. Το καλό αυτοκίνητο που οι περισσότεροι έχουμε είναι προϊόν του ανταγωνισμού. Το Ιντερνετ το ίδιο.΄Ουσιαστικά τα πάντα.

  32. @@@Koptoraptou….. είδες τί ειδηση σου ειχα φυλάξει ; καλημερα μικρο μου, νασαι καλά να ράβεις….ελληνικά εσύ βεβαια….

  33. @@ Παρης… Υπηρξε πάντα ένας ωραίος μύθος. Τον οποίον μύθο Πάρη τον καλλιεργησαμε αιώνες τωρα… Μου λες το αυτονόητο. Αυτό το αυτονόητο επισημαίνω που για τον πολυ τον κόσμο είναι ανύπαρκτο..
    Καλημερα..Ο αγιοι Πάρη, κατοικουν σε άλλους πλανήτες…εμεις ειμαστε άγιοι ιμιτασιον, αν δεν σε πειράζει….
    καλημερα στη μακρινή σκανδιναβία που χθες είχε λίγο ήλιο ή κανω λάθος ;

  34. Υ.Γ: Αυτό είναι και το σημαντικό με τους αρχαίους. Ότι δεν ήταν όπως τους θέλουμε εμείς. Και το ήξεραν και οι ίδιοι. Βλέπανε και οι ίδιοι ότι οι άνθρωποι έχουν πάθη και ελαττώματα. Στις τραγωδίες και κωμωδίες τους υπήρχαν θέματα «προκλητικά».
    Το κουκούλωμα υποθέσεων και η ηθικολογία ήρθε με τη μονοθεϊστική αντίληψη για τον κόσμο.
    Υπήρξε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό ειλικρίνειας πριν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s