Εταίρες, παλλακίδες, σύζυγοι, δούλες και το κακό συναπάντημα…


Το πόστ που ακολουθεί το αφιερώνω σ’ ένα νεαρό μου φίλο, τον Ασμοδαίο Αθεο, που πολλές φορές έχουμε κοντραριστεί δι ασήμαντον, τελικά , αφορμήν….. Όταν το διαβάσετε φίλε Ασμοδαίε, θα δείτε ότι σας πηγαίνει γάντι…εκ του τοπωνυμίου και μόνο, για να μην παρεξηγηθώ.

Στον Αίαντα του Σοφοκλή, οι Ελληνες ταξιδεύοντας για τη Λήμνο, αγοράζουν κρασί και πληρώνουν με σκλάβες. Το μεγαλύτερο δουλεμπορικό κέντρο για σκλάβες ήταν η Δήλος, όπου ο αριθμός των γυναικών που έβγαιναν για πούλημα ξεπερνούσε ακόμη και τον αντίστοιχο των γυναικών στην αγορά της Αθήνας ! Και στις δύο αγορές οι αγοραπωλησίες γίνονταν σαν να επρόκειτο για μοσχάρια ή για άλογα. Οι υποψήφιοι αγοραστές ψαχούλευαν τα κορίτσια ανάμεσα στα σκέλη για να εξετάσουν αν είναι παρθένες ( σκεφθείτε ψαχούλεμα δηλαδή) , έπιαναν τα στήθη τους για να δουν πόσο σφιχτά ήταν, τους άνοιγαν το στόμα για να δουν αν όλα τα δόντια ήταν εκεί και ζητούσαν από τους δουλεμπόρους πιστοποιητικά ότι το εμπόρευμα είναι υγιές και ότι μπορεί να επιστραφεί σε περίπτωση που διαπιστωθούν εκ των υστέρων ελαττώματα. Από τη στιγμή που ο άνδρας αγόραζε το εμπόρευμα, μπορούσε να το κάνει ό,τι ήθελε. Έχουν γραφτεί πολλά για τη σεξουαλική εξαχρείωση που προκαλούσε η δουλεία…. Στο λόγο του εναντίον της εταίρας Νέαιρας, ο ψευδο-Δημοσθένης λέει : τις εταίρες τις έχουμε για τη διασκέδασή μας, τις παλλακίδες για τις καθημερινές μας ανάγκες και τις συζύγους για την παραγωγή νομίμων παιδιών» Θα μπορούσε να προσθέσει: Και για τα υπόλοιπα έχουμε τις δούλες στο σπίτι μας…..

Φίλοι μου, ας μετρήσουμε από τότε τις διαδρομές μας κι ας συμπεράνει ο καθένας ό,τι νομίζει.Ο αγώνας του ανθρώπου είναι αδιάλειπτος.

ριτς

Advertisements

29 thoughts on “Εταίρες, παλλακίδες, σύζυγοι, δούλες και το κακό συναπάντημα…

  1. Ευχαριστώ πολύ για τη θερινή αφιέρωση.

    Βέβαια, έχετε δίκιο για τη Δήλο· ήταν το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο δουλεμπορίου -όχι μόνο για γυναίκες. Ο Στράβωνας μάλιστα λέει κάπου ότι μέσα σε μία μέρα μπορούσαν να αγοραπωληθούν, αν θυμάμαι καλά, δέκα χιλιάδες δούλοι.

    Τα συμπεράσματα τα κρατάει ο καθένας για τον εαυτό του, όπως ορίσατε. 😉

  2. @@Ασμοδαίος….Ορθα λοιπον επραξα και σας το αφιέρωμα καθ ότι γνωρίζω ότι …γνωρίζετε πολλά περισσότερα εμού.Οπότε η σειρά σας να προσθέσετε ο,τι νομιζετε
    χαιρετω

  3. Θυμήθηκα διαβάζοντας το κείμενό σου μία γνωστή » εταίρα» της λογοτεχνίας (ηρωίδα του συγγραφέα Τσαττοπαντυάυ) και του κινηματογράφου, την Τσαντραμούκι. Είχε πει σε ένα πλούσιο πελάτη της που μιλούσε απαξωτικά για τον συνάφι της, πως διόλου απίθανο, κάπου σ΄ αυτό το συνάφι να δουλεύει και η αδελφή του (νόθα προφανώς).

  4. Άσχετο:
    Μινιφορούσα άδουσα επί κλειδοδοκυμβάλου, μία υπήρξε: Πριν 2 δεκαετίες η Michelle Pfeiffer στο «Fabulous Baker Boys»!

  5. Μια μεγάλη ανατριχίλα πήρα πρωί πρωί…Βέβαια υπήρχαν δούλοι τότε , νόμιμοι, αλλά η χρήση του γυναικείου σώματος σαν… προκαλεί πάντα …θλίψη,οργή,και πολλά άλλα…
    Ελπίζω όσοι αναβιώνουν το δωδεκάθεο να μη θέλουν να αναβιώσουν όλα όσα γινόντουσαν τότε….μπρρρρρρρρ

  6. Εκ των αρχαιοτάτων χρόνων οι άνδρες προτιμούσαν το κρασί από τις γυναίκες!!!!
    :)))))))))
    … έκτοτε (από την εποχή της δουλείας) κύλησε πολύ κρασί στο αυλάκι :)))

    Καλημέρα!
    (πλάκα κάνω)

  7. Ρίτσα, ακόμα και η Κασάνδρα είναι μια παρεξηγημένη ηρωίδα…φυσικά γιατί είναι γυναίκα και γιατί η γυναικεία φωνή ακόμα κι όταν λέει σωστά πράγματα είναι φαρμακόγλωσση…Δεν ξέρω αν θα προλάβω αλλά θα ήθελα να γράψω κάτι για τη γυναίκα στο μεσαίωνα κι αργότερα στην αποικιοκρατία…νομίζω οτι μοιάζει αρκετά, άλλωστε… απο την άλλη όσο υπάρχει Αφγανιστάν μου φαίνεται οτι ακόμα κι άλλο τόσο δεν θα φτάσει για την προκατάληψη και την αντιμετώπιση της γυναίκας ακόμα κι απο τις ίδιες τις γυναίκες…Ρίτσα μου, δυστυχώς…
    Αντε έλα απο την Πάρο…στις Λεύκες θα είμαι. Στο σπίτι της Λογοτεχνίας…:)))

  8. Ακόμα και τα πιο προοδευτικά μυαλά της εποχής εκείνης αποδέχονταν τη δουλεία ως κάτι το φυσιολογικό. Με εξαίρεση ίσως τον Επίκουρο, ανάμεσα στους μαθητές του οποίου ήταν ο δούλος Μυς. Πάντως, μέχρι στιγμής, οι όποιοι αρχαιολάτρες δεν έχουν αναφέρει κάτι περί επαναφοράς της δουλείας στην εποχή μας. Άλλωστε, η δουλεία καταργήθηκε όχι, επειδή έπιασαν τον άνθρωπο οι ενοχές του για τους δούλους αλλά επειδή κάποια στιγμή με την εξέλιξη των μέσων παραγωγής η δουλεία έπαψε να είναι συμφέρουσα. Όντως, κύλησε πολύ κρασί στο αυλάκι (συγγνώμη, adaeus, για ητν αντιγραφή αλλά ήταν πολύ επιτυχημένο).

  9. Γιατί και σήμερα κάπως έτσι δεν είναι τα πράγματα? Απλά έχουμε αντικαταστήσει την λέξη δούλα με την λέξη αγάπη μου.

    Τις καλημέρες μου.

  10. το βιντεάκι είναι απίστευτο! συμπυκνώνει όλο το νόημα της «γυναικείας απελευθέρωσης» σήμερα. και να μη ξεχνάμε και το trafficking, την πορνεία, την ενοικίαση μητρών, την πώληση οργάνων, την εργασιακή εκμετάλλευση κτλ κτλ που αφορούν τις φτωχότερες των φτωχών που όλως τυχαίως είναι οι γυναίκες.

  11. @@@@ Zalmoxis….. πολλές καλημέρες… πού να σας συναγωνιστούμε σε γνώσεις…καλοκαιριατικα!

    @@@@pavlos Βρε Παυλή μου, κάτι εχει αλλάξει., ελα τωρα…

    @@@ adaeus το αποσπασμα είναι απο την Πατριαρχία του Μπορνεμαν, μεταφραση Κουρτοβικ…. το ήξερες, βεβαίως…

  12. @@@Σοφια Ναι, ανατριχιλα…αλλα μήπως ετσι δεν ήταν μεχρι πρόσφατα τα πράγματα ;

    @@@Περιουσιος … Κι εγώ πιστεύω ότι κάτι κυλησε τέλος πάντων. Φιλια…

  13. Οι όποιες βελτιώσεις στη θέση της γυναίκας τόσο σε θεσμικό όσο και σε ιδεολογικό επίπεδο, φαίνεται πως δεν έχουν ανατρέψει τις βασικές συνθήκες που διατηρούν και αναπαράγουν την εκμετάλλευση των γυναικών. Τουλάχιστον στις βιομηχανίες του σεξ και του θεάματος η διανομή των ρόλων παραμένει ίδια: εταίρες, παλλακίδες και δούλες.

  14. @@@ Ευα Στάμου…καλησπέρ α Ευα Εμαθα ότι στης Ελένης ήσουν εξαιρετική…. Μα δεν εχεις αδικο σ αυτό που λες,αλλα καπως εχουν αλλάξει οι ρόλοι….λίγο,μεχρι εκει που πατάει η γάτα.
    σε φιλω

  15. Δυστυχώς η δουλεία ακόμα και σήμερα δε φαίνεται να έχει εξαλειφθεί. Πόσες γυναίκες μεταναστεύουν για μια καλύτερη ζωή και τελικά εξαναγκάζονται να εκδίδονται; Πόσα παιδάκια στα φανάρια ζητιανεύουν για να γεμίζουν οι τσέπες κάποιων άλλων, χωρίς να τους πέφτει λόγος; Δουλεία, λοιπόν, υπάρχει, έστω υπό σύγχρονη εκδοχή. Και είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι, όσο αυτή η κατάσταση διαιωνίζεται μπροστά στα μάτια μας…

  16. @@@ δ.τζ
    και θα διαιωνίζεται Δημητρη μου απο τη στιγμή που δεν υπάρχει η βούληση να εξαλειφθούν αυτά τα φαινόμενα .

  17. Εξαρτάται ποιων τη βούληση εννοείς! Γιατί αν εννοείς βούληση των Κυβερνώντων, σίγουρα δεν υπάρχει! Το πολιτικό σύστημα είναι δημιούργημα του οικονομικού! Όσο λοιπόν υπάρχουν εκμεταλλευτικά συστήματα και τα αντίστοιχα πολιτικά τους συστήματα (που βαφτίζονται «δημοκρατίες»), τόσο δε θα αλλάζει τίποτα!
    Το ερώτημα λοιπόν είναι ένα: Υπάρχει λαϊκή βούληση???

  18. τη ζοφερή εικόνα που περιγράφεις για την ψιλάφηση των σκλάβων γυναικών, τη μεταφέρει και ο έκο στο μπαουντολίνο, που είναι από τα ωραιότερα βιβλία.
    όπως λέει και ο δ.τζ, μέχρι σήμερα το ιδιο γίνεται.
    οι γυναίκες που πηγαίνουν οικιακοί βοηθοί σε κάποιες συγκεκριμένες ιδιαίτερα πλούσεις χώρες της νοτιοδυτικής ασίας συνήθως υπόκειται σε αλλεπάλληλους βιασμούς, ενώ πολλές φορές χάνουν ακόμη και τη ζωή τους!
    δεν είναι οριενταλιστικό παραμύθι, είναι αποκόμματα εφημερίδων…
    η εικόνα της κομμένης γλώσσας σε σκλάβο, είναι επίσης ένα στάνταρ στο μεσαιωνικό αραβικό κόσμο: άντε να πάρεις κουβέντα από έναν μουγγό!
    οι οθωμανοί, μια κατηγορία σκλάβων τη φρόντιζαν να είναι κουφοί, ώστε να μη υποκύπτουν σε τίποτα πέραν αυτού στο οποίο ήταν ταγμένοι.
    τα δόλια κορίτσια που έρχονται προς δυτική ευρώπη και πέφτουν στο λεγόμενο εμπόριο σαρκός;
    νιώθω αφανισμένη μπροστά σε τόσα πράγματα που συμβαίνουν γύρω μου σήμερα. ακόμη κι ένας διευθυντής που καταχράται των υπαλλήλων του, κι αυτός, σάρκα καπηλεύεται, ενώ η ενδίδουσα, σάρκα εμπορεύεται.
    ένα φρικιαστικό τροκ.
    η δήλος ήταν ένας κόμβος με απίστευτα ζωντανή αποτύπωση όλων των πλευρών της κοινωνίας.
    το ‘ου ένι δούλος ή ελεύθερος’, όταν σκέφτεσαι ότι ακόμη σήμερα ο ρατσισμός βασιλεύει, και ρατσισμός δεν είναι μόνο το χρώμα, ήταν, ακόμη και σαν όραμα, ακόμη και σαν ουτοπία, μια πολύ μα πολύ μεγάλη επανάσταση.
    γύρω στον 8ο αιώνα επαναστάτησαν οι μαύροι σκλάβοι στην περιοχή της μεσοποταμίας, επί αββασιδών. μ’έναν δικό τους σπάρτακο, κατάφεραν να φτιάξουν ένα κουμουνιστικό κράτος, που κράτησε σχεδόν δεκαετία, ή περίπου, δε θυμάμαι καλά. οι αντιδράσεις τους δεν ήταν ωστόσο αντιδράσεις ισότητας, αλλά αντιστροφής.
    η ισότητα είναι μια διεργασία μεγάλης πνοής…
    την καλημέρα μου!

  19. @@@ Rizobreaker ….Θαθελα πολυ να υπαρξει λαϊκή βούληση και δευτερευόντως πολιτική. Καλημέρα …..

    @@@ Eleni Γειά σου Ελενάκι με τα ωραία σου. Τί τελικά μαθαίνω σ αυτο το δίκτυο. Η ισότητα ηταν ενα εφεύρημα συμπαθητικό, μεταπολεμικό. Αποροια ενοχών καποιων σπουδαίων ανθρώπων που δεν ήξεραν πώς να διορθώσουν τα όσα είχαν συμβεί. Και ειναι αλήθεια ότι εχουν γίνει σημαντικά βήματα, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο, θεσπισης νόμων, εννοώ..
    φιλια

  20. Αγαπητή Ρίτσα, ευχαριστώ για τα ευγενικά σου λόγια. Η βραδιά στην Άγκυρα ήταν υπέροχη! Κρίμα που δεν μπόρεσες να παρευρεθείς. Ελπίζω να τα πούμε κάποιο Σάββατο στης Ελένης.

  21. Ευα Στάμου….κι εγω το ελπίζω, αλλά φαντάζομαι από Σεπτέμβριο πια, αφού ολοι λίγο πολυ αναχωρητές είμαστε…
    σε χαιρετώ
    ριτς

  22. Νομίζω ότι δε φτάνει να «θέλουμε»!
    Πρέπει να αρχίσουμε να ΚΑΝΟΥΜΕ!
    Έτσι θα δημιουργηθεί ή μάλλον θα αφυπνιστεί η λαϊκή βούληση, γιατί μάλλον σε χειμερία νάρκη βρίσκεται!

  23. @@@ fuzzyburlesque Καλησπέρα,καλησπέρα. Χάθηκες, οπως κι εγω, αλλά ξέρεις τώρα ότι λίγο λίγο τα πράγματα διολισθαίνουν..Προς τα πού δεν ξέρω, πάντως διολισθαίνουν……
    φιλια

  24. χωρίς να προσπαθώ να δικαιολογήσω τίποτα, θα ήθελα απλώς να σημειώσω πως είναι λάθος να κρίνουμε εκείνη την εποχή με τα σημερινά δεδομένα και θέσφατα.
    το πρόβλημα δεν είναι πως αυτά συνέβαιναν τότε. Το πρόβλημα είναι πως αυτά συμβαίνουν σήμερα.

  25. Krot Βλεπεις ομως ότι η αισθηση που υπαρχει διάχυτη, καλώς ή κακώς είναι ότι στην πραγματικότητα λιγα εχουν αλλάξει, παρ ότι προσωπικά πιστευω ότι εχουν αλλάξει πολλά. Το ότι μένει να γινουν παρα πολλά , το δεχομαι και με αυτή την έννοια οι συγκρίσεις δεν βοηθούν.
    φιλια
    ριτς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s