Οι άνδρες ψάχνονται γενικώς ….Αντε, ας τους βοηθήσουμε.


Ξέρω, ξέρω. Σας έχει κερδίσει η ελαφρότητα του καλοκαιρινού είναι. Ο,τι και να σας πω, θα με αντιμετωπίσετε μ’ εκείνη την ανεπαίσθητη ειρωνική διάθεση που απελευθερώνεται αυθορμήτως έτσι και ηχήσει το χορταστικό σύνθημα: τους ζυγούς λύσατε. Κι έτσι λελυμένοι καθώς είσαστε στα ανά την Ελλάδα θέρετρα, αμφιβάλλω αν έχετε την παραμικρή διάθεση να μοιραστείτε μαζί μου κάποιους, στοιχειώδεις προβληματισμούς. Τι λέω, τώρα. Τέτοια διάθεση δεν υπάρχει ούτε όταν ομαδικά παλεύουμε να κατακτήσουμε -ο καθένας για τον εαυτό του, όμως- την καρδιά του αντιστεκόμενου χειμώνα. Ακόμη και τότε, οι όποιοι προβληματισμοί εξαντλούνται σε γενικόλογες ανώδυνες αοριστολογίες, του τύπου «Στην πυρά οι διαφθορείς και οι κλέφτες» ή «Πού είναι το κράτος;», κι αυτό το τελευταίο όχι γιατί είμαστε οπαδοί του κρατισμού, αλλά γιατί μας τρελαίνει η ιδέα της αποποίησης ευθυνών. Το να πετάμε το μπαλάκι στον άλλον, ακόμη και όταν ο άλλος είναι το κράτος (εμείς δηλαδή), δεν είναι μόνον πράξη αυτοσεβασμού, όπως μου έλεγε φίλος, αλλά και ευμεγέθης μαγκιά.

Η λέξη μαγκιά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού λεξιλογίου. Απαντάται παντού, στον γραπτό και στον προφορικό λόγο, και συνήθως αποτελεί εκδήλωση εξυπνάδας και κουτοπονηριάς. Ο Μπαμπινιώτης λέει ότι μαγκιά σημαίνει η νταηλίδικη συμπεριφορά, η ψευτοπαλικαριά και η ικανότητα να πετυχαίνει κανείς αυτό που θέλει. Στην προπολεμική περίοδο, στα χρόνια της παράγκας, της φασολάδας και του κρεμμυδιού, ο μάγκας -άρα και οι μαγκιές που έκανε- ήταν η επιτομή του ανδρισμού. Θα τολμούσα να πω, ήταν το λαϊκό ανδρικό πρότυπο. Βαρύς, με μακρύ μουστάκι, με ελαφρώς κυρτωμένους ώμους και περίεργο περπάτημα, με παπούτσια με γυρισμένες μύτες και το κομπολόι ανά χείρας ήταν το αμόρε του λαϊκού γυναικείου πληθυσμού. Αργότερα το όνομα του μάγκα συνδέθηκε με την κουλτούρα του ρεμπέτικου, για να εξανεμιστεί ως ανδρικό μοντέλο στις μέρες μας σε τέτοιο βαθμό, ώστε να παραμείνει παραφθαρμένη εννοιολογικά μόνον η λέξη μαγκιά. Θα θυμάστε ίσως τους στίχους του Μανώλη Ρασούλη: «Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια, τους πάτησε το τρένο, με μάγκικο σαλπάρανε με ναργιλέ σβησμένο…».

Οι κοινωνίες έχουν το πλεονέκτημα να προσπερνούν τις απώλειες (σαν τον Αγγελο του Κλέε) και συχνά αποδεικνύονται θετικοί δέκτες των καινούργιων δεδομένων. Στην αντίθετη περίπτωση θα απομονωθούν και θα φέρνουν σ’ εκείνα τα άτομα που ενώ παραμένουν ενεργά μέλη των κοινωνιών επιλέγουν να ζουν με τις αναμνήσεις τους ή με ιδεοληψίες τους, οι οποίες προφανώς δεν έχουν καμιά σχέση με τις τρέχουσες πραγματικότητες. Οι μάγκες, λοιπόν, μας τελείωσαν και στην πορεία αντικαταστάθηκαν από τον άνδρα – μάτσο ή αργότερα από τον μετροσέξουαλ (ο όρος μετροσέξουαλ χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον συγγραφέα Μαρκ Σίμπσον το 1994, αλλά έγινε γνωστός αργότερα μέσα από το βιβλίο της Μάριαν Σάλτσμαν «Futureless Gender»). Κάθε εποχή, όσο ρηγματώδης και να ’ναι, υφαίνει τον δικό της τύπο, αφήνοντας πίσω της ακόμη και την ιδέα της ρεπλίκας. Τελευταία βλέπω να πολλαπλασιάζονται στον δυτικό Τύπο άρθρα για το πρότυπο του ανδρός που εκλείπει. Ο άνδρας όπως τουλάχιστον τον ξέραμε, λένε διάφοροι ευφάνταστοι μελλοντολόγοι, θα εκλείψει. Υπάρχουν όμως και οι αισιόδοξοι, οι οποίοι επισημαίνουν προσεκτικά τις αλλαγές που καταγράφονται στο ανδρικό φύλο και θεωρούν αναγκαίο να δρομολογηθεί επιχείρηση σωτηρίας τους!

Η βασική ανησυχία τους είναι ότι ο άνδρας, επιχειρώντας να παρακολουθήσει τον βηματισμό της γυναίκας, προσχωρεί ανεπαισθήτως στις τάξεις της. Αποκτά γυναικεία χαρακτηριστικά. Οχι, δεν γίνεται γκέι, αλλά ωθείται στο να συμπεριφέρεται παθητικά. Να υποθέσω ότι οι κοινωνιολόγοι αναφέρονται στην κατάργηση των διακριτών ρόλων, το αρχέτυπο σχήμα οι άνδρες κυνηγούν και οι γυναίκες συλλέγουν (με την ευρεία έννοια, παρακαλώ). Οι άνδρες -σημειώνει στις «Ρίζες της Αρετής» ο Ματ Ρίντλεϊ- είναι έμφυτα καλύτεροι από τις γυναίκες στην εκτόξευση αντικειμένων, είναι κατά μέσον όρο περισσότερο σαρκοφάγοι και γενικά προτιμούν τα μεγάλα γεύματα απ’ ό,τι τα συχνά τσιμπολογήματα. Οι γυναίκες είναι περισσότερο λεκτικές, παρατηρητικές, σχολαστικές και επιμελείς, ικανότητες που ανταποκρίνονται στην τροφοσυλλεκτική δραστηριότητα.

Σημαντικές προσωπικότητες από τον χώρο της τέχνης εκφράζουν ποικιλοτρόπως τον προβληματισμό τους. Ο Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Οστερμάγιερ έκανε λόγο για την αποδόμηση του άνδρα. Δεν έχει πρότυπο ο άνδρας, λέει, δεν ξέρει πώς πρέπει να είναι οι άνδρες… Και είναι αλήθεια πως ψάχνεται, αναζητάει απαντήσεις, ακροβατεί στο πουθενά, την ίδια ώρα που η γυναίκα διεισδύει στο δικό του πλατό, οικειοποιείται το σκηνικό του και απλωμένη στον θεατρικό καναπέ ξεστομίζει λέξεις αργκό, θέλοντας να γίνει αποδεκτή. Φαύλος κύκλος, φίλοι μου.

Η Αμερικανίδα αρθρογράφος Κάθλιν Πάρκερ εξέδωσε πρόσφατα βιβλίο με τον τίτλο «Να σώσουμε τους Άνδρες». Νομίζω ότι η συγγραφέας αναφέρεται αποκλειστικά στην αμερικανική κοινωνία και στην επίπλαστη επιθετικότητα των γυναικών με στόχο την άλωση του ώς πρόσφατα ανδροκρατούμενου επαγγελματικού πεδίου. Η αμερικανική κοινωνία έχει σημαντικές ιδιαιτερότητες, αλλά και διαφορές ως προς την κουλτούρα των φύλων. Η Πάρκερ ωστόσο πιστεύει ότι ο μεταφεμινισμός(!) έχει ευνουχίσει τους άνδρες(!) και τους αποστερεί από τον ευγενικό και προστατευτικό τους ρόλο στην κοινωνία έναντι της γυναίκας… γι’ αυτό και πρέπει να παρέμβουμε, ξεκινώντας από τα παιδιά.

Είναι προφανές ότι προ πολλού έχουμε καλύψει τις αποστάσεις που μας χωρίζουν από τον «Αιώνιο σύζυγο» του Φ. Ντοστογιέφσκι και τον μάγκα του Ρασούλη. Σήμερα οι νέοι άνδρες επιχειρούν να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, να συνομιλήσουν με το άλλο φύλο και σε τελευταία ανάλυση να θέσουν τις βάσεις μιας καινούργιας ομαλοποιημένης συνύπαρξης που αν θα στηρίζεται κάπου θα είναι μόνο στον αμοιβαίο σεβασμό της προσωπικότητας και της ατομικότητας. Τον προηγούμενο αιώνα έλεγαν ότι το πουλί Huia της Νέας Ζηλανδίας πέθαινε από θλίψη αν του σκότωναν το ταίρι του. Ας μη φτάσουμε ώς εκεί, αλλά ας κρατήσουμε την κουβέντα του Γάλλου συγγραφέα G. Picon: «Ο καθένας μας μπαίνει ζωντανός σ’ έναν κόσμο, όπου δεν μπορεί να αναγεννηθεί, παρά θανατώνοντας τον παλιό εαυτό του».

Το youtube είναι βλακώδες, αλλά είχα κι εγώ τους λόγους μου.

Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή 10/8/2008
Advertisements

65 thoughts on “Οι άνδρες ψάχνονται γενικώς ….Αντε, ας τους βοηθήσουμε.

  1. Μάλιστα……
    Λοιπόν όποιος κοινωνιολόγος η άλλος ενδιαφέρεται μπορεί να έρθει στην περιοχή μου, όπου υπάρχουν όλα τα είδη για μελέτη.
    Από τους παλιούς μάγκες, τους μάγκες του γλυκού νερού, τους μετροσέξουαλ, τους μάτσο, τους γκέι, και τους εκτός κάθε κατηγορίας.
    Το θέμα είναι ότι όλοι και όλα αλλάζουν. Το ίδιο και οι γυναίκες. Λέτε να αναπολούμε κάποτε τους καιρούς που όλοι οι άντρες ήταν γουρούνια, και όλες οι γυναίκες π….ες!
    ps
    Είπα να κάνω χιούμορ, αλλά το βλέπω λίγο γκρίζο……
    καλημέρα, και καλή Κυριακή

  2. @@Σοφια… Καλη κυριακή , νασαι καλά… Μα φυσικά τα πάντα αλλάζουν….ακομη κι εμείς!!!! Αν και νομίζω ότι οι γενικόλογοι και άδικοι χαρακτηρισμοί δεν θα εκλείψουν ποτέ. Κάθε εποχή θα εφευρίσκει τους δικούς τους ή θα τους εισάγωγει από τα εξωτερικά. Ξένς δάκτυλος που ελεγε για όλα ο Τσοβόλας..αυτός με το παρτα ολα…

  3. Τώρα εγώ έχω τη μανία να τα συνδέω όλα με το ένστικτο της αναπαραγωγής. Εφόσον αυτό μας τελείωσε στο σύγχρονο κόσμο, τέλειωσαν και οι συμπεριφορές οι βασισμένες στο ένστικτο και η αιτία για την οποία δυο άνθρωποι διαφορετικού φύλου βρίσκονταν μαζί. Μέσα στην ελευθερία και την ποικιλία που απολαμβάνουμε και οι άντρες και οι γυναίκες είμαστε καταδικασμένοι σε μια διαρκή σύγκριση: Αυτός είναι καλύτερος(η) από τον άλλον(η) που θα μπορούσα επίσης να έχω, μήπως να είμαι μόνη (ος) και ελέυθερη (ος) κλπ. Μια διαρκής μεταβλητότητα και αοριστία των συνθηκών που κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι τη διαχειρίζεται. Πώς να μη χάσουμε κι εμείς και αυτοί τη μπάλα; Κι αυτό το μοντέλο της γυναίκας ευνουχίστριας που πάει να καθιερωθεί που θα χωρέσει αν δεν τού φτιάξουν χώρο οι μετροσέξουαλ;
    Όσο για την αγάπη που όλα τα διορθώνει, αυτή είναι ένα πολύ σοφό αίσθημα και λίγοι το αξιώνονται πραγματικά.
    ΥΓ μήπως βγήκα εκτός θέματος;

  4. Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο. Στο ότι οι άντρες προσπαθώντας να καταλάβουν τις γυναίκες συμπεριφέρονται παθητικά, μήπως έχουν ευθύνη και οι γυναίκες? Που το ένα τους βρωμάει και το άλλο τους ξυνίζει??

  5. Καλημέρα Ρίτσα, πολύ ενδιαφέρον κείμενο. Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να αναλογιστούμε πως τα ΜΜΕ κατασκευάζουν και ενισχύουν τις τρέχουσες αντιλήψεις περί αντρισμού. Ανάμεσα στους θεωρητικούς του φεμινισμού δεν υπάρχει κανείς πλέον που να μην αναγνωρίζει τον ρόλο των ΜΜΕ στη δημιουργία στερεοτυπικών αναπαραστάσεων της θηλυκότητας και το αντίστοιχο φαίνεται να ισχύει τώρα για το τι θεωρείται αποδεκτό και trendy στον αντρισμό. Πιστεύω όμως ότι ο αντρισμός και η θηλυκότητα δεν είναι κυρίως ζητήματα μόδας αλλά ένα σύνολο κανόνων που από μικρή ηλικία καθορίζουν τον τρόπο που ο καθένας μας ‘πορεύεται’ στη ζωή.

  6. @@Skupitsa η φιλοσοφια της αναπαραγωγής δεν θα εκλείψει , τουλαχιστον με τη μορφή που την ξέρουμε σήμερα, παρ ότι κι αυτή μεταλλάσσεται σε κάτι πλησιέστερο προς την επιστημονική φαντασία. Σημασία εχει οι άνδρες να συνειδητοποιήσουν ότι ολοι οι άνθρωποι – ανδρες , γυναίκες κλπ – έχουν καθε δικαιωμα και λόγο στη ζωή τους, στην κοινωνία, στον επαγγελματικό στίβο, στην οικογένεια ( εφόσον πιστεύουν σ αυτήν) Εδω θα επιβεβαιωθεί η ελευθερία βουλησης του ατόμου και η ελευθερία επιλογής. Κάτι το οποιο θέλει προσεκτικούς χειρισμούς και από τις δύο πλευρες. Τίποτα δεν μπορεί να ειναι μονοπλευρο…

  7. @@Rizobreaker Ξέρεις τί έχει συμβεί…., οι γυναίκες εχοντας διανύσει μια ζωή κεκλεισμένων των θυρών περασαν στην υπερβολή. Επετρεψαν στον εαυτό τους να εκφράσουν προς τα έξω μυχιες σκέψεις και συμπεριφορές που δεν ηταν στις προδιαγραφές του φύλου γενικότερα. Εκεί λοιπόν μπερδεύτηκε το κουβάρι. Οι άνδρες έχασαν τα πρωτεία, τον έλεγχο, το φαλοκρατικό που θεωρούσαν οτι πολυ τους εξέφραζε κι εγιναν υποτονικοί, χλιαροί και καθολου πιπεράτοι. Η ανασφάλεια που την κληρονομησαν από τη μανα και τη γυναικα γενικότερα πηρε στα ματια τους μεγάλες διαστάσεις και εγινε αντικειμενο παιγνιδιού εκ μέρους του άλλου φύλου. Κάπως ετσι πορευόμαστε με την ελπίδα να ξεκαθαρισει το κλίμα

  8. @@Eva Stamou Μα φυσικά τα ΜΜΕ παιζουν καθοριστικό διαμορφωτικό ρόλο. Οχι μονον στα προτυπα ανδρος ή γυναικός, αλλα΄και στα προτυπα συμπεριφορών. Το θέμα είναι ποιοι ειναι αυτοί που μιλανε για λογαριασμό μας; Οι γυναίκες της Δύσης εχουν μερος της ευθύνης για τη συρρίκνωση τροπον τινα του ανδρός ή μαλλον για το μαλάκωμα θα ελεγα που δεν ξερω αν ειναι πραγματικό ή ειναι επιβιωτική υποκρισία. Οι άνθρωποι οφειλουν να αντιλαμβάνονται νωρίς ρόλους και όρια. Στην αντιθετη περίπτωση μαλλον θα ψαχνόμαστε
    καλημερα Ευα

  9. Τον ορο μετροσεξουαλ τον ακουσα για πρωτη φορα πριν μερικα χρονια απο τα παιδια μου στην προσπαθεια τους να περιγραψουν καποιον γνωστο μας. Και ομολογω οτι δυσκολευτηκα να τον καταλαβω. Στην πορεια ομως συνειδητοποιει κανεις οτι οντως αλλαζουν οι συμπεριφορες στατιστικα, και καποιος πιο παρατηρητικος απο μας εδωσε ενα ορισμο. Οι μεταβολες δεν ειναι μονο ψυχολογικες αλλα και «ορατες» Δεν ξερω αν εχετε παρατηρησει ποσοι ανδρες αγοραζουν σημερα καλλυντικα, περιποιουνται τα νυχια τους και τα φρυδια τους, κανουν αποτριχωση (στηθους πολλοι) χωρις να εχουν ετεροφυλικες τασεις. Και η γυναικα του σημερα το δεχεται -δεν μπορει να κανει και διαφορετικα- . Τα ΜΜΕ σωστα επηρρεαζουν σχετικα αλλα κατι που βρισκεται σε εξελιξη με αποτελεσμα πολλες φορες να ρυθμιζουν και την πορεια του. «επιβιωτικη υποκρισια» η «επιβιωτικη αναγκη»; Γιατι ολοι ψαχνομαστε για ισορροπιες Ριτσακι.
    Και μετα εβαλες τη φωτογραφια του Σων Κοννερυ και σταματησα να διαβαζω τα υπολοιπα!

  10. @@@Despinarion εμ, γι αυτό την εβαλα για να παραπλανήσω λίγο τους φιλους μου…. Τώρα αν ειναι υποκρισία ή ανάγκη, θελουμε λίγο χρονο ακομη για να γίνουν οι σχετικές διαπιστεύσεις…
    Ξέρεις, μου αρεσει να καταγράφω, εστω και μεσω άλλων, την τρεχουσα πραγματικότητα και τις α λλαγές που συντελούνται. Πολλές φορές αυτή η απλή καταγραφή των γεγονότων συμβάλει ωστε να ανοιγουν συζητήσεις που σε τελευταία ανάλυψη μπορεί να αποβούν εποικοδομητικές
    σε φιλω Δεσποινάκι… Η φιλενάδα μας ξενιτευτηκε εντελώς μωρέ… Κι εγω που νομιζα ότι η Πηνελοπη μενει δια βιου στην Ιθάκη…. αφελής που ημουν

  11. Που να του μείνει μαγκιά του Οδυσσέα αφού ακολουθεί και η Πηνελόπη από πίσω και παίρνει μερίδιο και εκείνη στους άθλους… 😉

  12. @@Penelope.…αντε, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα σου το ποστ καλή μου…Πώς περνάς , μωρέ; Οργανώνεστε; Θα γυρίσεις τωρα Λονδίνο ή Ελλαδα ή θα μείνεις συνεχώς εκεί ;
    παω σινεμά με το Αλεφ…φιλια

  13. «Ρε συ, μήπως είσαι metrosexual;» άκουσα τον εαυτό μου να λέει απευθυνόμενος στον καθρέφτη καθώς έβαζα deodorant για να μη μοιάζω με τους αληθινούς μάγκες, οι οποίοι δεν νομίζω να ενδιαφέρονταν για τις οσμές, που εξέπεμπαν οι μασχάλες τους.

    «Και καλά να είμαι metrosexual. Πόσο απέχει αυτός από τον homosexual;» ξαναρώτησα τον καθρέφτη. Πριν να βάλω gel στα μαλλιά μου, ξαναμπήκα στο blog της κ. Μασούρα. Διάβασα πάλι τους ορισμούς – μπήκα και στη Wikipedia μήπως και κατανοήσω καλύτερα τι είμαι.

    Δεν έβαλα gel. Ίσα, που τα έβρεξα για να σταθούν κάπως καλύτερα. Για το άρωμα, που αγόρασα στο τελευταίο ταξίδι, ούτε λόγος να γίνεται. Μου φάνηκε το τελευταίο σκαλοπάτι στην κλίμακα, που ενώνει τον metro με τον homo. «Θα το πετάξω το ρημάδι. Και τις αλοιφές για τον ήλιο» βεβαίωσα έντρομος τον εαυτό μου μπροστά στο φάσμα του υποβιβασμού από την κατηγορία του metro στην κατηγορία του homo.

    Τώρα έχω ηρεμήσει. Το μέρος του εαυτού μου, που αποζητά την τάξη και την ηρεμία (άραγε να είναι ανδρικό ή γυναικείο) με έχει προς το παρόν πείσει, ότι οι αξίες και οι συμπεριφορές εξελίσσονται . Αλλοιώς στη Δήλο θα διαλέγαμε ακόμα τις γυναίκες, όπως περιέγραφε παλαιότερο post (ή σχόλιο) του blog, που ευθύνεται για την προσωρινή (ελπίζω) αναστάτωσή μου.

    Έχετε την καλησπέρα μου από την πολύ φθινοπωρινή Στοκχόλμη.

  14. @@ Penelope....dearest πηγαμε και ειδαμε το Επαναστάτης χωρις αιτία , με τον Ερολ Φλυντ και τη Νάταλι Γουντ…. παλαιομοδότικο, μα τόσο τόσο επικαιρο.. Στασου όρθιος , ειπε ο Γλυντ στον πατέρα του κι εκεινος τελικά στάθηκε…..

  15. Panos i Stockholm Α, μόλις εβρεξε και φοράω πουλοβεράκι, ελαφρυ βέβαια…αλλα ενταξει…Ηταν πολυ ωραία σημερα το απογευμα στην Αθήνα. Βροχή, αδεια η πολη, αδειος ο καλοκαιρινός ο σινεμάς..ομορφες οι παρέες, σοβαρές οι συζητήσεις… ενταξει, κυλάει το πράγμα..

    Μετροξεουαλ ; Γιατί όχι ; Λιγες κρεμες βοηθούνσ τη διατηρητηση της νεότητας του δερματος..δεν χαθηκε ο κοσμος… Το homo ή τόχεις ή δεν τόχεις.Προς τί το δακρυ και ο στεναγμος, λοιπόν;
    Ναι, εχω γραψει και για τη Δήλο…Λοιπόν , σκεφτομαι να επανέλθω σε πολιτικά κομματια, πιο ανώδυνα τελικά είναι αυτά από τα διαφορα κοινωνικά που σας αναστατώνουν
    χαιρετω απο τη συμπαθητική Αθήνα

  16. Στην αγωνια του αντρα για να αρεσει περισσοτερο στιις γυναικες ,αρχισε να αλλαζει απο τα παλια προτυπα,και να μοιαζει ολο και περισσοτερο με αυτα των περιοδικων.Στον νεο του δρομο ,χρησιμοποει τα παντα

  17. Υπάρχει και μία άλλη (από τις πολλές που επικρατούν) άποψη. Σύμφωνα με αυτήν, καμία γυναίκα δεν έχει ευνουχίσει κανέναν άνδρα.

    Η Κάθλιν Πάρκερ έχει πέσει και αυτή στις (πολλές μάλιστα) παγίδες που έχουν πέσει εκατομμύρια άνδρες και γυναίκες στο Δυτικό ημισφαίριο. Η κρατούσα άποψη για την λίμπιντο είναι η κυριότερη από αυτές τις παγίδες, καθώς εξατομικεύει την σεξουαλική διάθεση. Υπάρχει μεν η προσωπική σεξουαλική επιθυμία, αλλά υπάρχει και η ομαδική/συλλογική σεξουαλική διάθεση. Αυτή διαμορφώνεται και μεταλλάσσεται αναλόγως των πολιτικών και των οικονομικών συνθηκών. Όταν η φρατρία, η φυλή, το γένος, η χώρα «απειλούνται» σοβαρά, τότε λειτουργεί ένας από τους μηχανισμούς του συλλογικού ασυνείδητου ο οποίος ενισχύει αυτή την ομαδική λίμπιντο, χάριν της ασυνείδητης τάσης για τεκνοποίηση /πολλαπλασιασμό (ήτοι για την συνέχιση της κοινωνίας στο επίπεδο της φρατρίας, της φυλής, κ.λπ.).
    Η περίοδος ειρήνης, καταναλωτισμού αλλά και ανασφάλειας για τη συνέχιση μέχρι συβαριτισμού ει δυνατόν αυτής της (πραγματικής ή εικονικής) ευμάρειας αμβλύνει αυτήν την συλλογική λίμπιντο αφού δεν επιβάλλεται ως αδήριτη η ανάγκη του πολλαπλασιασμού (κάθε άλλο μάλιστα).
    Τη θέση αυτή θα συμμερίζονταν ενδεχομένως ένας συγκερασμός του Βίλελμ Ράιχ ο οποίος έγραφε πως ο έρωτας δεν είναι τίποτε άλλο παρά το σύνολο των ενστίκτων, των καταστάσεων και των λειτουργιών που «συντηρούν τη ζωή», του Σοπενάουερ ο οποίος επίσης διέβλεπε ασυνείδητη συλλογική «σκοπιμότητα» (και πάντως όχι «μεταφυσική» αλλά καθαρά ανθρώπινη) στον έρωτα καθώς και της ανατολικής φιλοσοφίας.

    Btw: Ευκαιρία να επιστρέψουμε στο ένστικτο. Στο να αναγνωρίζουμε δηλαδή τη γυναίκα από τη μυρωδιά, από την αύρα θηλυκότητας που αποπνέει (και το αντίστροφο προκειμένου για γυναίκες) και όχι μέσα από μηχανιστικές εκδηλώσεις sexually correct συνμπεριφορών που αν μη τι άλλο δεν είναι παρά μόδα (έστω και αν δεν είναι μόδα χρόνων, αλλά δεκαετιών… ).

    Η αναζήτηση του αμοιβαίου σεβασμού της ατομικότητας και της προσωπικότητας και της ομαλοποιημένης συνύπαρξης θα εξαφανιστεί αμέσως μόλις ο δυτικός κόσμος γνωρίσει μια μεγάλη κρίση. Εκεί, όταν θα τεθεί ζήτημα (συλλογικής) επιβίωσης θα ξαναβγούν στην επιφάνει ο «μάτσο» άνδρας. Για παράδειγμα, μία συλλογική κρίση πριν 7 χρόνια στην Αργεντινή, επανέφερε στην μόδα το τάνγκο (τον χορό με τους απόλυτα διακριτούς ρόλους) και γέμισε τα γυμναστήρια με άνδρες και τα φίτνες κλαμπς με γυναίκες. Όσοι είναι εξοικειωμένοι με την αργεντινή κοινωνία αντιλαμβάνονται πολύ εύκολα αυτό το παράδειγμα…

  18. Ααααχαααα…

    Κοίτα να δεις τί κάθομαι και διαβάζω αντί να πάρω το χαρέμι μου και να πάω να βουτήξω στο Ιόνιο… (και μετά μου λες πως λόγω χαλαρότητας δεν θα ασχοληθώ μαζί σου).

    ΧΑ

    Σε γελάσανε κυρία μου.

    Βααασικά εγώ θα έλεγα να σταματήσουν να ψάχνονται οι γυναίκες, γιατί οι άντρες έχουν βαρεθεί την υπεραναλυτικότητά τους και το γεγονός πως πλέον δεν ξέρουν τι τους γίνεται 😉

    Α και… Ναι: Πού είναι το κράτος; Γιατί οι μεμονωμένες μονάδες, όσο ωραία και ρομαντική και αν είναι η σκέψη πως ο καθένας μας μπορεί να αλλάξει το σύστημα, δεν μπορούν να κάνουν τίποτε όταν πρόκειται για αλλαγή του κοινωνικού συνόλου. Απλά οι διαχειριστές της εξουσίας βρήκαν έναν πολύ όμορφο τρόπο να αποποιούνται τις ευθύνες τους διαχέοντάς τες στον κόσμο και ενισχύοντας έτσι και την αδυναμία αλλαγών αλλά και την πεποίθηση ότι τίποτε δεν θα αλλάξει και άρα όλα είναι μάταια και συνεπώς ας ζαλωθούμε το ζυγό μας και ας προχωρήσουμε…. Συν του ότι η ψευδαίσθηση της προσωπικής ευθύνης αποτρέπει από τον κόσμο από τις μαζικές κινητοποιήσεις, τις μόνες μορφές αντίδρασης δηλαδή που πίεζαν κάποτε τους κυβερνώντες να κάνουν αλλαγές.

    (Όπως κατάλαβες από τη σχετική έκταση των δύο σχολίων, βαριέμαι όντως να ασχολούμαι με τη γυναικεία σκέψη – σκέψη είπα…. :p )

  19. Ρίτσα μόλις είδα ένα καταπληκτικό ντοκιμαντέρ με γορίλες. Ενδεχομένως ένα ταξειδάκι στη ζούγκλα να μάς έφερνε όλους (άντρες και γυναίκες στα ίσα μας).
    ΥΓ. Αν οι άντρες αποφασίσουν να φορέσουν κρέμες προσώπου, μάσκες σύσφιξης, σέρουμ «παλινόρθωσης» κτλ ας διαλέξουν τουλάχιστον τα οικολογικά που δεν έχουν σιλικόνη και δεν δοκιμάζονται στα ζώα.

  20. Εγώ Ρίτσα μου παραμένω φανατικός υπέρμαχος του άδολου και αγνού σεξ χωρίς ιδεολογικές προσμίξεις και κοινωνικές επιδράσεις..

  21. «Το homo ή τόχεις ή δεν τόχεις» είπες… πολύ απόλυτο δεν είναι αυτό ; αποκλείεται δηλαδής να΄χεις αμπδήσει (έτσι το γραφω κ’ το προφέρω :-)) απ’το ετερο φύλο κ’ να σκεφτείς να δοκιμάσεις με το ίδιο.. ;

    ιν δε μην’ταημ, τα πιάτα τα’πλυνες ; το πουκάμισο το σιδέρωσες ; ..πιάσε και τις παντόφλες οπως θα’ρχεσαι !… 😛

  22. Την καλησπέρα μου…

    όντως ένα ωραίο κείμενο τεχνηέντως δοσμένο ώστε να φτάνει στα γνωστά συμπεράσματα. Ταπεινή μου γνώμη δε, είναι πως για όλα τα παραπάνω όπως σωστά παρατήρησε και ο Indictos, ευθύνεται αφενός η τηλεόραση και αφετέρου εμείς που κατεβάζουμε αμάσητη τροφή. Δεν νομίζω να δικαιολογούνται οι συμπεριφορικές τάσεις του σήμερα σε σχέση με το καταπιεσμένο παρελθόν και αναφέρομαι στην ‘τάση των γυναικών να θέλουν να κυριεύσουν τον αντρικό κόσμο λόγο απομονοτισμού κατά άλλες εποχές’. Οι κοινωνία μας θα χρειαζόταν απίστευτες ποσότητες μόρφωσης και εμπέδωσης εννοιών ώστε να καταφέρει επαγωγικά αλλά και συνειδητά να καταλήξει σε επιλογές. Αντίθετα τρώμε όλοι το τυράκι που μας βάζουν και μετά εξάγουμε λογικά συμπεράσματα που μας βοηθούν στην καθημερινότητα μας .

  23. Macho, metrosexual, κτλ όλα ταμπέλες είναι κατά την άποψη μου και μάλιστα άχρηστες. Όλοι έχουν τα γούστα τους.

    Πολύ πιο ωφέλιμο θα ήταν κατά την άποψη μου να εξετάζαμε καλύτερα το interaction, τις ανθρώπινες σχέσεις δηλαδή.

  24. Αχ Ριτσάκι, σετ το υπέροχο κείμενο με την χθεσινή μας ταινία, πού να ‘βρεις πια στις μέρες μας… Τζέημς Ντην και επαναστάτες με ή χωρίς αιτία, κοντεύουμε να βουλιάξουμε και να λειώσουμε στην πολυθρόνα μας (γραφείου ή σαλονιού), παντελώς όμοιοι, όλοι! «Τί φταίει κανένα στόμα δεν το ΄βρε και δεν το ‘πε ακόμα», αλλά χάλια μαύρα οι μεταξύ μας σχέσεις, μα χάλια! Το άλεφ και με το σύνδρομο της… σπασίκλας και καλής μαθήτριας κοντεύει να γίνει… παλιοσειρά και παλιόφιλος απ’ το στρατό! Αχ τί ταινία! Ωραία που περάσαμε, ναι? Αλλά και η Γουντ, κορίτσι όχι στρατηγός!
    Φιλιά, καλή πρώτη στο… σχολείο!

  25. @ Penelope> Penelope, καλοτάξιδη (σε όλα)! Υπέροχη εμπειρία (όλα), να δεις τί όμορφο βιβλίο τώρα που θα βγεί! Να τα περνάς καλά κι ενδιαφέροντα και να είσαι χαρούμενη κι ευτυχισμένη, σου στέλνουμε φιλιά κι αγάπη κι οι δυο!

  26. Βρε ρίτσα μου σε κόλλησα…μόν που εγω τα γράφω αγγλικά και σε πιο «ρομάντζο» επίπεδο. Βλέπω κι εδώ τι γράφεται και λέγεται και μου φαίνεται μια χαρά είναι τα θεματάκια εκτός πολιτικής…
    Άσε που από εμπειρία θα έλεγα στην πολιτική για χάρις του έρωτος και της επιβεβαώσης ρόλων των φύλων έχουν παιχτεί χοντρά πολιτικά σκηνικά και αποφάσεις.
    Μήπως οι αμερικάνοι για αυτό δεν αρχίζουν να διαλέγουν υποψήφιους ασέξουαλ; Γιατί δεν νομίζω ότι περνάμε την φάση του metro ή homo, αλλά την φάση του a- στερητικόν….
    Τώρα θα ήθελα να πω πολλά…διαφωνώ με πάρα πολλά που διατυπώθηκαν και στο δικό σου κείμενο και μεταξύ σχολιαστών…εδώ μόνο μια η διαπίστωση : Μιλάς για άνδρες και γυναίκες της γνωστής ελίτ Κολωνακίου, αναλύεις μόνο ένα μικρό τμήμα της ελληνικής κοινωνίας και δεν λαμβάνις υπ όψη σου στοιχεία που αποδεικνύουν το αντίθετο για την θέση της γυναίκας σήμερα… Νομίζω ότι απέχουμε πολύ από την γυναίκα την χειραφετημένη…όποτε ας το ξανασκεφτούμε λίγο το θέμα με πιο πραγματικούς όρους…

  27. <strong>» Τελευταία βλέπω να πολλαπλασιάζονται στον δυτικό Τύπο άρθρα για το πρότυπο του ανδρός που εκλείπει. Ο άνδρας όπως τουλάχιστον τον ξέραμε, λένε διάφοροι ευφάνταστοι μελλοντολόγοι, θα εκλείψει»

    Φιλοι μου αγαπημένοι. Βλέπω ότι το θεματάκι τράβηξε αρκετά.. Μα εγω αυτά τα βρίσκω στον ξένο Τυπο, καλε και τα διανθίζω αναλόγως. Ε, βάζω και τις σαλτσουλες μου…αλλά μην κολλάτε εσεις. Σίγουρα ομως κάτι φαύλον υπάρχει και αυτό είναι αμφίδρομης πορείας.

  28. @@ Αλεφ////συμπτωση λοιπόν και η ταινία και τα λεγόμενα του Ερολ Φλυντ. Ηρθα και ειπα να τα προσθέσω, γιατί τωρα με τη σημερινή ωριμότητα της ηλικίας τα διαβάζω διαφορετικά…
    Ναι, πηγα και…σχολείο σήμερα. Δε βαριέσαι, ολα καλα….περασαμε πολυ ωραία χθες, να επαναληφθεί παρακαλώ
    Η Πενελοπε μας εγκατέλειψε …μου φαίνεται πια στην ακρη του κόσμου παρεα με τον Καμηλιέρη!!!!

  29. @@@ Αλεφ, αυτή η υπογράμμιση κι αυτή τυχαία είναι. Μη με ρωτήσεις πώς τόκανα το πραγματάκι…
    Αλεφάκι, είδες στα σχολια καποιος είπε να του παω τις παντούφλες. Να του τις πάω; σιγα μην εχω πρόβλημα. Απλώς δείχνει πόσο λιγο κατάλαβαινε το κείμενο. Χα, πολυ με αρέσει αυτό…

  30. @zouri Εδω στο ελλαντα φίλε μου ειμαστε μακράν ακόμη της εικόνας των μοντέλων στα περιοδικά Θυμαμαι πανε ισως δεκα χρονια όταν ενας συναδελφος με σπουδές στην Ιταλία με φωναξε μια μερα και που εδειξε ιταλους μοντέλα…ρουχα ξέρεις τωρα…. και με ρωτησε: σου φέρνουν με ανδρες αυτοί ; ειπα όχι, αλλά δεν εδωσα σημασία, γαιτί στο περιβάλλον μου δεν ειχαμε τίποτα σχετικό. Τα χρονια κυλησαν και το ειδος διεισδύει , αργά μεν, αλλα διεισδύει και ειναι αυτό το – α που επισημαινει νομιζω ο Σωτηρης Κουκιος…
    χαιρετω
    ριτς

  31. zalmoxis Μεταξυ μας, ανδρες γυναικες ψάχνονται και αυτό κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Το ότι γίνεται όμως τόσος λόγος στο εξωτερικό, κάτι σημαίνει και δεν μπορώ να το προσπεράσω, παρ ότι δεν με αφορά
    «Η αναζήτηση του αμοιβαίου σεβασμού της ατομικότητας και της προσωπικότητας και της ομαλοποιημένης συνύπαρξης θα εξαφανιστεί αμέσως μόλις ο δυτικός κόσμος γνωρίσει μια μεγάλη κρίση»
    Αριστα δεκα, συμφωνώ και επαυξάνω. Οι κοινωνίες κάνουν τις μεγάλες αλλαγές σε κατάσταση μεγαλών κρίσεων.

  32. Darthiir the Abban Βρε καλώς το το παιδί… Η Πενελοπε ειναι στας εξοχάς τας ερημικάς με καμηλιέρηδες. Το ήξερες Θανάση ;

    Ελα τωρα που βαριέσαι να ασχολείσαι με τη γυναικεία σκέψη ; Εδω προσφέρθηκε η κυρια τάδε στο κειμενο να σωσει τους ανδρες και εσύ βαριέσαι. Πες μωρε ευχαριστώ να τελειώνουμε

    Πού ειναι το κράτος ; για βρουβες χρυσό μου…

  33. <@@skupitsa καλε μου αστους να κάνουν ο,τι θέλουν. Μονον εμείς θα παστωνόμαστε ; χα,,,, ναι, να βάλουμε διαφημιση με οικολογικά ανδρικά καλλυντικά..Ουαου….

  34. @@@Sotiris Koukios…. Πολλές καλησπέρες σας.. Ναι, καλοκαιράκι είναι, οι γειτονιές γύρω μας είναι στην κόψη του ξυραφιού (επί ξυρού ακμής που λεγαμε στα νειατα μας ) κι εμεις περι άλλα τυρβάζουμε… Αλλά μηπως αυτή δεν ειναι η μαγεία της ζωής ;
    σε φιλω
    ριτς

  35. Σας ευχαριστούμε για την βοήθεια. Τώρα που είδαμε πόσο βοηθάει δε θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε κανέναν πια!
    Αγαπητή Ρίτσα χαρά στο κουράγιο σου αλλά δε βλέπω να βγαίνει και πολύ νόημα…
    και στα σχόλια ακόμα καλύτερα..
    Το χάος!
    Υπάρχει όμως η χαρά της κουβέντας και αυτή η διάχυτη γαργαλιστική απορία, νομίζω λοιπόν πως κάτι σημαντικό παίζεται σ’ αυτή την ιστορία αλλά πρέπει να πηγαίνει και πέρα από τον άνδρα και την γυναίκα αλλιώς γίνεται ψυχολογίστικο και κοινωνιολογίστικο, εκτίθεται σε λαικισμούς και εμβρυθείς ανώδυνες ευκολίες. Σας φιλώ κι όταν τύχει θα σας διαβάζω *_*

  36. SimonSays Ναι, για σας είναι όντως ακριβό το ευρώ…ενω για μας πέρα βρέχει. Αν εξαιρέσουμε το ΚΚΕ και τον συριζα που διαμαρτύρονται και δίνουν στοιχεία για έρευνες κλπ, ολοι οι υπόλοιποι καθησυχασμένοι μοιάζουμε, ενώ δεν θαπρεπε
    Εμείς πηγαμε εκδρομή στο Βουνό, στη Θράκη και σε ολους τους βορεινούς αρχαιολογικούς χωρους και μετα στα νησιά στις κυκλαδες, στον αργοσαρωνικό, ολα καλα
    τα λεμε
    καλη δυναμη στην Ουάσιγκτον

  37. Γειά σου και πάλι Ρίτσα! Αυτό που λες πάντως (ότι δε βγαίνει νόημα από την ζωή)θέλει προσοχή διότι έχει νόημα και πολύ ενδιαφέρον νόημα, δίνει στην ζωή ένα νόημα μάλλιστα. Σε απόλυτες τιμές αντιστρέφονται τα νοηματικά πρόσημα..

  38. @@poupix….
    χαιρετώ, σε περνω στα λινκ μου

    @@@darthiir the Abban Μπας και τί παρακαλώ σερ ;
    φιλια

    @@@ stinathina Καλά, θα μου το αναλύσεις σιγά σγιά με με μαθηματική ακρίβεια, καθ ότι ορθολογικό μυαλό και μπερδεύομαι με τα σύνθετα…
    σε φιλω

  39. Παράθεμα: οταν το room δεν εχει tv « freedom island

  40. όπως λέει και η γιαγιά μου
    (που είναι και μεγάλη φυσιογνωμία)
    σκατά τα κάναμε.
    ωστόσο παραμένω αισιόδοξος, παρά το παρανοϊκό της γυναικείας φύσης (που όσο πάει χειροτερεύει).
    όπως επέλεξαν να κάνουν και όλοι οι προηγούμενοι άντρες πιρν από εμένα, έτσι και εγώ
    σηκώνω τα χέρια 🙂

  41. @@@@Τερας της Αμάθειας….τέλειον, λεμε…..Καλησπέρα σας…

    @@@@yo!reeka’s μη μου πικραίνεσαι. Ολα θα στρώσουν , θα δεις….

    @@@ Freedom island….
    ευχαριστούμε πολύ

    @@@@@Darthiir the Abban
    Μην τη χάσει, χρυσέ μου….

  42. @@Darthiir the Abban Να μην ξυπνήσεις το νατασσσουκο ή την πενελοπε; γιατί το νατασσουκο εχει γινει αγυρτικο πλασμα εκει ψηλα στις καστοριες, όσο για την πενελοπε,ομολογω ότι θα πρέπει να ακολουθεί ινκγλις ωραριον….

  43. Ρίτσα μου,
    τώρα πήρα είδηση το κείμενο σου αυτό που είναι πολύ ενδιαφέρον.
    Να τους σώσουμε τους άντρες συμφωνώ κι εγώ με την αμερικανίδα συγγραφέα, αλλά πώς?? Κάνοντας πίσω στις δικές μας διεκδικήσεις για ισότιμη δουλειά και ανεξαρτησία?? Δεν νομίζω. Είναι πολύ περίπλοκο το θέμα, μ’ έχει απασχολήσει κι εμένα, αλλά απάντηση δεν μπόρεσα ακόμα να δώσω.
    Όσον αφορά τον όρο «μετροσέξουαλ» τον άκουσα κι εγώ, όπως και το Δεσποινάκι, από τα παιδιά μου και συγκεκριμένα από την κόρη μου. Προσπαθώντας να περιγράψω κάποιον τον είπα «φλώρο» . Η κόρη μου τότε επενέβη και μου λέει «μετροσέξουαλ» θα τον χαρακτήριζα εγώ. Και τότε μου εξήγησε τι θα πει ο όρος. Χα χα χα!!

  44. @@Meropi χρονια πολλά για την ημερα πρωτον, δευτερον να σε ευχαριστησω που περασες από τον Ντίνο και τριτον να σου πω ότι εμείς γλυτώσαμε…τα παιδιά ομως θα χρειαστεί να στήσουν τους δικους τους κόσμους, και θα το κάνουν βεβαίως , οπως εμείς. Για παραδειγμα εγω δεν εζησα τους μαγκες και τα κοτσαβάκια….εζησα τους κομ ιλ φο , τους κομψευόμενους ή τους χιπις….και παει λεγοντας καλή… τουτο το ρευμα δεν σταματάει , ουτε και τη στιγμή που συναντιέται με τη μεγαλη θαλασσα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s