Ευθύνες; Ολοι μας….


800px-john_martin_-_sodom_and_gomorrah

John Martin-Sodom and Gomorrah

Στιχομυθία ανάμεσα σε δύο γυναίκες, ηλικίας 26 έως 30 ετών σε κεντρικό δρόμο της Αθήνας την επομένη της Μαύρης Δευτέρας: «Α, δεν σου είπα, χθες την ώρα που έκαιγαν τη Σκουφά, είδα κάτι τσάντες στο… τάδε κατάστημα, πάνω από 2.500 η μία. Μια κίνηση να ’κανα, θα ’ρπαζα κάνα δυο. Ετσι για το κέφι μου. Τι λες εσύ; Και γιατί δεν το ’κανες, λέει η άλλη γυναίκα. Ποιος θα σε έβλεπε και στο κάτω κάτω ποιος νοιάζεται για το τι κάνεις εσύ…»!!! Ενα στιγμιαίο κενό στην Ιστορία, ένας στιγμιαίος κενός περιεχόμενου διάλογος, δύο περαστικές γυναίκες που όμως συμπληρώνουν με τις σκέψεις τους τα κενά της Ιστορίας.

Περπατώ στο κέντρο της πόλης κι απορώ. Σηκώνω το βλέμμα προς τα πυρπολημένα κτίρια και αισθάνομαι δέος. Κοιτάζω την ακινητοποιημένη ζωή και αναζητώ τρόπους να την κάνω να κινηθεί προς τα εμπρός. Κάποιος δίπλα μου βρίζει φωναχτά. Μια ηλικιωμένη γυναίκα σταυροκοπιέται. Ενας καλοντυμένος νεαρός επιταχύνει το βήμα του, σαν να θέλει να διώξει μακριά την εικόνα. Ενας έφηβος στη γωνία έχει σηκώσει το κινητό του στο ύψος των σκοτεινιασμένων κτιρίων και φωτογραφίζει. Το κλικ της φωτογραφίας. Το κλικ της διαρκούς μνήμης. Χωρίς τους πρωταγωνιστές της προηγούμενης νύχτας. Αυτοί… ξεκουράζονται! Βαδίζω στον κεντρικό δρόμο της πόλης, λίγο πριν τα νέα επεισόδια της Τρίτης. Απόγνωση, ίσως και φόβος και θυμός. Το βλέμμα μου διασταυρώνεται με το βλέμμα άλλων ανθρώπων. Διακρίνω τα ίδια συναισθήματα και παρότι είναι απλώς μια ιδέα, τα πρόσωπα των συμπολιτών μου μου θυμίζουν εκείνα των Νεοϋορκέζων μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Ναι, δεν είναι συγκρίσιμα τα γεγονότα. Αλλά όπως κι εκεί, έτσι κι εδώ δοκιμάζονται οι αντοχές της δημοκρατίας. Του πολιτεύματος στο όνομα του οποίου ομνύουν οι περισσότεροι λαοί του κόσμου, για την έλευση και τη διασφάλιση του οποίου έχει χυθεί αίμα εκατομμυρίων ανθρώπων παντού στην Υφήλιο.

Ας μην εθελοτυφλούμε. Η δημοκρατία στήθηκε ξανά στο απόσπασμα. Το βόλι του αστυνομικού δεν έπληξε μόνο την καρδιά του Αλέξανδρου. Διαπέρασε το σώμα του και καρφώθηκε κατ’ ευθείαν στην καρδιά της δημοκρατίας. Οχι τυχαία και φυσικά όχι από το πουθενά. Στοχευμένα! Σε κλάσματα δευτερολέπτου, η συντεταγμένη πολιτεία τινάχτηκε στον αέρα, αποκαλύπτοντας το τεράστιο κενό εξουσίας για το οποίο δεν φέρουν ευθύνη μόνον οι πολιτικοί, αλλά και ο κάθε ένας πολίτης από εμάς χωριστά. Ολοι γνωρίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια ζούσαμε στην κόψη του ξυραφιού, ή μάλλον ζούσαμε σε μια εικονική πραγματικότητα, την οποία ο πολιτικός κόσμος από τη μια και ο συνδικαλιστικός από την άλλη πάσχιζαν να μας την παρουσιάσουν ως πραγματική. Εκαστος για τους δικούς του προφανείς λόγους. Ολοι γνωρίζουμε ότι δεν αναζητούσαμε την ελευθερία του ατόμου, αλλά την ασυδοσία του ατόμου. Είχαμε προ καιρού ξεπεράσει τα όρια της εφικτής ελευθερίας και θεωρούσαμε αναφαίρετο δικαίωμά μας να κάνουμε ό,τι θέλουμε, όπως το θέλουμε, χωρίς να δίνουμε λογαριασμό σε κανέναν, συγχαίροντας μάλιστα τους εαυτούς μας και τους μέντορές μας.

300px-caspar_david_friedrich_032

caspar_david_friedrich

Ο νόμος και η εφαρμογή του αφορούσαν πάντα τον διπλανό μας, ποτέ εμάς τους ίδιους, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων κι όταν οι αρχές επιχειρούσαν να τον εφαρμόσουν –δηλαδή να πράξουν το αυτονόητο– εμείς εξοργιζόμαστε, γιατί ο νόμος ήταν επικυριαρχικός και έθιγε τα ατομικά μας συμφέροντα. Οταν οι αρχές παρέμεναν αδρανείς, εμείς εξοργιζόμαστε και πάλι, γιατί στα μάτια μας το κράτος φάνταζε απελπιστικά αναποτελεσματικό. Και ποτέ, μα ποτέ δεν βρήκαμε τη δύναμη ή τη θέληση να συζητήσουμε στα αρμόδια όργανα τι τελικά θέλουμε: περισσότερο ή λιγότερο κράτος; Κι αν είναι το πρώτο, με ποια μορφή; Μήπως επικυριαρχική; Κι αν είναι το δεύτερο, με ποια μορφή; Μήπως του απλού παρατηρητή; Ομως και οι δύο πολιτικές φιλοσοφίες (γιατί περί αυτού πρόκειται) προϋποθέτουν ώριμους πολίτες, συνειδητοποιημένους ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τις προϋποθέσεις και τους κανόνες λειτουργίας του ενός ή του άλλου συστήματος. Πόσο ώριμοι είμαστε ως κοινωνία, ωστόσο, όταν επιτρέπουμε σε μια χούφτα γνωστούς αγνώστους να πυρπολούν τις πόλεις που μας άντεξαν; Περί ωριμότητας, λοιπόν, ο λόγος…

Χρόνια τώρα μεγαλώνουμε τα παιδιά μας (όχι όλοι, οι γενικεύσεις πληγώνουν), διδάσκοντάς τα την επιθετικότητα, την αρπαγή, την απώλεια του μέτρου, τον υπερκαταναλωτισμό και τον παράνομο πλουτισμό. Τα μαθαίνουμε από νωρίς να μισούν αυτούς που έχουν κάτι παραπάνω από μας, περνώντας τους το μήνυμα ότι θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε μέσο, παράνομο ή μη, προκειμένου να φτάσουν να αποκτήσουν το παραπάνω του διπλανού τους. Χρόνια τώρα δεν τα διδάσκουμε στοιχειώδεις κανόνες ηθικής συμπεριφοράς, δεν συζητάμε μαζί τους τις ραγδαίες, παγκόσμιες κοινωνικοπολιτικές αλλαγές, τα διαφορετικά ενδεχόμενα, την ανάγκη αλλαγής πλεύσης ενδεχομένως, αλλά τα κρατάμε σε μια ιδιόμορφη γυάλα, από την οποία μόλις βγουν, μοιάζουν με ψάρια έξω από τα νερά τους. Χρόνια τώρα επιτρέψαμε στην τηλεόραση να μας υποκαταστήσει ως γονείς, αφήσαμε τις διάφορες κυρίες και κυρίους των μεσημεριανών κουτσομπολίστικων εκπομπών να αναλάβουν «εκπαιδευτικό» ρόλο, θεωρήσαμε ότι καλώς τα βραδινά τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων παράγουν πολιτική και πιστέψαμε ότι τα παιδιά μας από μόνα τους κάποια στιγμή μεγαλώνοντας θα πάρουν τον… σωστό τον δρόμο. Ναι, ναι, σπεύδω και γενικεύω την εικόνα. Δεν είναι αυτή η πρόθεσή μου, αλλά γίνομαι εκ των πραγμάτων εμφατική.

Λένε πως τόσα χρόνια η κοινωνία έβραζε και τώρα πληρώνουμε τα έργα και τις ημέρες μιας 35ετίας άκριτης προσέγγισης των πραγμάτων που αντί να προάγει το ήθος επιβράβευσε τον αμοραλισμό. Πολλοί στήνουν ανδρείκελα μπροστά τους και ασχημονούν. Τα βάζουν με τον καπιταλισμό, τα βάζουν με την παγκοσμιοποίηση, φταίει ο Μπους, ο Σαρκοζί, η Ε.Ε. κι ύστερα επιστρέφουν και πετροβολούν μια ανίκανη και αναποτελεσματική κυβέρνηση. Επιπόλαιες κινήσεις και πράξεις. Ομως ποτέ δεν σκύβουν μέσα τους. Δεν ψάχνουν για το δικό τους μερίδιο ευθύνης. Γιατί ήταν η δική μας ανοχή και η δική μας αδιάφορη στάση που μας οδήγησε σ’ αυτή την έκρηξη βίας, ακόμη κι αν είναι υποκινούμενη, όπως θέλουν να μας πουν κάποιοι. Τώρα περιμένουμε από τα δικά μας παιδιά, για τα οποία το μέλλον διαγράφεται θολό, να μας ξελασπώσουν, ξεχνώντας ίσως ότι σε περιόδους μεγάλων κρίσεων παράγονται τα μεγαλύτερα λάθη.

Αν κάτι μας λείπει σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο της ζωής μας είναι οι ιδέες για τον άνθρωπο. Στόχος κάθε πολιτικής είναι η αναζήτηση ιδεών που θα αποβαίνουν προς όφελος της ευταξίας και της ευνομίας των κοινωνιών, εντός των ορίων της υπαρκτής δημοκρατίας, η οποία έχει μεν ατέλειες, αλλά πάντα διατηρεί το δικαίωμα να δείχνει τους πολιτικά υπεύθυνους των όποιων παρεγκλίσεων. Κι αυτό ας μην το ξεχνάμε ποτέ. Γιατί ακόμη κι αν γιορτάσουμε κάποια στιγμή με φωτοχυσίες το φαντασμαγορικό τέλος ενός πολιτικού οικοδήματος, θα πρέπει να θυμόμαστε –όπως λέει ο Βαλερί– ότι η πολιτική βρίσκει πάντα μια ευγενική διατύπωση που επιτρέπει τις πιο άτιμες διαδικασίες.

rits

Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή 14-12-2008

Για τον Αλέξη…

58 thoughts on “Ευθύνες; Ολοι μας….

  1. Την Πρωτη και μεγιστη ευθυνη την Εχει ο Καθ’ υλην και κατα νόμο και Συνταγμα
    αρμοδιος για την Χωρα …

    Ο Καραμανλής και οι Αρμόδιοι (!!!!) Υπουργοι τους …
    Οσο Δεν το παραδεχονται , οσο δεν Καταλαβαινουν τις ευθυνες τους (που Δεν καταλαβαινουν Δυστυχώς ) ολα τα αλλα…

  2. Η σφαίρα ήταν το εκτελεστικό όργανο, η δημοκρατία στήθηκε στο απόσπασμα όταν ο κόσμος θεώρησε πως αρχίζει και τελειώνει στις κάλπες, όταν την θεώρησε μια «εύκολη υπόθεση», όταν έπαψε να επικοινωνεί και η κοινωνία έπαψε να έχει συνοχή.
    Αυτή είναι η συλλογική ευθύνη και σε όλα αυτά απολύτως συμφωνώ. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να προσωποποιούνται πάντα οι επιμέρους ευθύνες. Κάνει την συζήτηση πιο στοχευμένη και τον κόσμο πιο ώριμο.
    Η δημοκρατία δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αν ήταν, δεν θα χυνόταν τόσο αίμα για χάρη της.

  3. Αγαπητή Ρίτσα,

    Η πιο ουσιαστική ανάλυση γι’ αυτά που έγιναν από τα μύρια-όσα έχω διαβάσει τον τελευταλιο καιρό.

    Πάντα για τον Έλληνα φταίνε μόνο οι άλλοι (το σύστημα, ξένα κέντρα κτλ) και πάντα αυτά που κάνει είναι δικαιολογημένα, το βλέπουμε ακόμη και στην καθημερινή ζωή – μια ανεύθυνη συμπεριφορά σε όλα τα επίπεδα («δεν πληρώνω φόρους γιατί το κράτος με κλέβει», «παρκάρω ανεύθυνα γιατί δεν υπάρχει πάρκινγκ» κτλ). Έχει μιλήσει γι’ αυτή τη μανία του «φταίνε οι άλλοι» εκτεταμένα ο Νίκος Δήμου.

    Τα παιδιά καθρέπτες δικοί μας, προφανώς αυτοί είμαστε, προφανώς αυτά τους περάσαμε, προφανώς αυτά αξίζουμε…

  4. Χθες βράδυ έγιναν ειρηνικές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, σε Σύνταγμα και Λευκό Πύργο, με τη συμπλήρωση ακριβώς μιας εβδομάδας από το θάνατο του άτυχου Αλέξη Γρηγορόπουλου, που έπεσε νεκρός από τις σφαίρες αστυνομικού στα Εξάρχεια.

    Συμμαθητές του Αλέξη από το σχολείο που φοιτούσε έφτασαν στο Σύνταγμα λίγο μετά τις εννέα και έκαναν σιωπηλή καθιστική διαμαρτυρία, ενώ στο σημείο της συγκέντρωσης κατέφταναν όλο και περισσότερα άτομα που έπαιζαν μουσική και τραγουδούσαν.

    Όλα κύλησαν ειρηνικά χωρίς παρατράγουδα μέχρι τις 2 μετά τα μεσάνυχτα όταν οι αστυνομικοί έκαναν χρήση χημικών, προκειμένου να μετακινήσουν τη διαδήλωση στην απέναντι πλευρά του δρόμου, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα διαπληκτισμούς μικρής έκτασης και σπρωξίματα.

    Στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση στο άγαλμα Βενιζέλου, ενώ ακολούθησε και πορεία στο υπουργείο Μακεδονίας Θράκης. Φοιτητές και εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν στον Λευκό Πύργο με αναμμένα κεριά και έκλειναν ανά διαστήματα το ρεύμα της λεωφόρου Νίκης.

    vloutis.wordpress.com
    vloutis.blogspot.com

  5. Όντως εμείς φταίμε πρώτοι…που χτες βράδυ πάλευα να κάνω έναν απίθανο τύπο να καταλάβει γιατί πάμε στις συγκεντρώσεις και τις πορείες και ότι δεν είναι θέμα κομματικού προσανατολισμού (ήταν πεπεισμένος ότι μόνο κομμουνιστές πάνε σε πορείες, έλεος) και γιατί γίναν όλα αυτά – μια απορία του ήταν γιατί δεν ξεσηκώθηκε έτσι ο κόσμος όταν έγινε το μπαμ στο χρηματιστήριο… και μιλάω για συνομίληκό μου…

  6. Ρίτσα μου καλό σου απόγευμα.
    Προσυπογράφω όσα γράφεις με τόσο ωραίο και αναλυτικό τρόπο. Θέλω όμως να δώσω έμφαση στις ευθύνες της Πολιτείας που, παρά τις περί αντιθέτου εκάστοτε εξαγγελίες, δεν κατόρθωσε να αποσπάσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Αντίθετα έχει πλέον εδραιωθεί η αντίληψη ότι βασιλεύει η διαφθορά, η αναξιοκρατία, το ρουσφέτι.

  7. αυτό το συλλογικό έχουμε ευθύνες όλοι μας, φοβάμαι ότι μας καθιστά όλους ανεύθυνους…
    Ο καθένας έχει ένα μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, αυτό όμως δε συνιστά συνυπευθυνότητα.

  8. Ρίτσα,
    πραγματικά είναι όσα θα ήθελα να πω. Ελπίζω να τα διαβάσουν πολλοί, πολλοί , και να δουν την ουσία του θέματος.
    Καλή Κυριακή

  9. καλησπερα. εχεις απολυτο δικιο . τα βλεπουμε στο καθε μερα ολα αυτα που γραφεις. και καλα κανεις και γενικευεις γιατι δυστυχως ετσι ειναι.
    καληνυχτα

  10. Αυτή η δημοκρατία, (η κοινοβουλευτική ολιγαρχία που έλεγε και ο Καστοριάδης) ΔΕΝ είναι το πολίτευμα που «στο όνομα του οποίου ομνύουν οι περισσότεροι λαοί του κόσμου, για την έλευση και τη διασφάλιση του οποίου έχει χυθεί αίμα εκατομμυρίων ανθρώπων παντού στην Υφήλιο».
    Κανένας δεν έχυσε το αίμα του για να υπάρχει Κοσκωτάς, Χρηματιστήρια, Βατοπέδια, ομόλογα, κερδοσκοπία, όλο αυτό το πλιάτσικο πάνω στην χώρα, στον πλούτο της και τον λαό της. Άλλη Δημοκρατία ήθελαν (θέλαμε). Φτάσαμε στο σημείο να χύνεται αίμα γιατί κάποιοι ΑΥΤΟ το μόρφωμα θέλουν να το διατηρήσουν.
    Έχουμε διαφωνήσει ξανά Ρίτσα μου για την συνολική ευθύνη (σε άρθρο σου για την οικολογική συνείδηση). Ε λοιπόν ούτε εγώ μεγάλωσα έτσι όπως τα περιγράφεις ούτε τα παιδιά μου μεγαλώνω έτσι, ούτε έχω την παραμικρή σχέση με ανθρώπους που θέλουν να κλέψουν ή να αγοράσουν (μου είναι αδιάφορο) μιά τσάντα των 2.500€.

    Κάποιοι έκαψαν μαγαζιά, κάποιοι συνελήφθησαν κάποιοι θα μπούν φυλακή,κάποιοι (πολλοί) θα υποστούν την εκδίκηση του κράτους (είτε με περιορισμό των ελευθεριών τους {Patriot act, ας πούμε} είτε με κυνήγι μαγισσών (ήδη ψάχνουν «πράκτορες»)
    Πριν ενάμισυ χρόνο κάηκε η μισή Ελλάδα. Ποιός τιμωρήθηκε;
    ΚΑΝΕΝΑΣ
    Ποιός τιμωρήθηκε για όλα τα σκάνδαλα των τελευταίων 30 ετών;
    ΚΑΝΕΝΑΣ (εντάξει λίγο ο Τσοβόλας, με την «φταίει το γαιδούρι βαράω το σαμάρι» απόφαση)
    Ποιοί τα έκανα όλα αυτά τα σκάνδαλα;
    Όχι πάντως αυτοί που μεγάλωσαν με την περιγραφή που δίνεις, οι πολιτικοί και οι επιχειρηματίες (οι νταβατζήδες που θα χτυπούσε ο Καραμανλής χοχοχο), όλοι αυτοί που λυμαίνονται τον τόπο εδώ και τόσες δεκαετίες δεν μεγάλωσαν ούτε με τηλεοράσεις ούτε με υπερκαταναλωτισμό. Έτσι τα βρήκαν και τα ίδια κάνουν. Σε μιά δημοκρατία σαν την Ελληνική που το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της είναι ο Νεποτισμός, η Οικογενειοκρατία και οι πελατειακές και διαπλεκόμενες σχέσεις πολιτικών, επιχειρηματιών και πολιτών, τι όραμα να δώσεις στον Νέο.
    Κάθε λαός έχει την κυβέρνηση που του αξίζει, αλλά πάντα το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι και το δικό μας ψάρι είναι μάλλον Λερναία Ύδρα.

    Συγνώμη για την κατάχρηση του χώρου σου. αυτές τις μέρες αισθάνομαι άδειος και μπερδεμένος και το άρθρο σου με ξύπνησε λιγάκι.
    Φιλικά
    Κώστας.

  11. @@Indictos .
    .»Χρόνια τώρα μεγαλώνουμε τα παιδιά μας (όχι όλοι, οι γενικεύσεις πληγώνουν)»….

    Φιλε μου επειδη ξέρω ότι δεν συμβαίνει σε όλους γι αυτο βλέπεις ότι το επισημαίνω μεσα στην παρένθεση. Είναι όμως ενα μεγάλο κομματι της ελληνικης οικογένειας αυτό…..
    Οσο για τις ευθύνες, μιλαω για την ατομική ευθύνη του καθενός και για το γεγονός ότι αφήσαμε με την ανεκτικότητα μας όλα αυτά τα εξελιχθούν. Εισαχθήκαμε στο σύστημα και μειναμε εκεί ,μιας και δεν υπήρχε αλλος τρόπος ίσως…Οσο για τη δημοκρατία, ναι, φυσικά μιλάμε θεωρητικά και όχι για καποια δημοκρατία που επιτρέπει κοσκωταδες και δωράκια και βατοπέδια….
    φιλια

  12. @@venceremos
    Καλημέρα. Είναι σκέψεις που με προβληματίζουν και τις καταθέτω..

    @@ Σοφια
    Κανείς δεν ακουει και δεν θα ακούσει ποτε γιατί κανείς από τους πιο πάνω δεν θέλει να ακουσει

  13. @Meropi…
    έχεις δίκιο και βέβαια πρέπει να δώσουμε έμφαση στο ρόλο και τα εργα της πολιτείας. Δεν υποβαθμίζω τίποτα. Απλώς απορώ γιατί όλοι απορούμε..Αυτό και μόνον αυτό

  14. @ Stratos
    Kαλημέρα Στράτο. Εσύ να επιμένεις και αν μην αφήνεις να σου κολλανε

    @ Vloutis
    Καλημέρα πρακτορείο μου εσύ. Καλή η ενημέρωση, ευχαριστούμε

  15. @ Belbo
    Το θέμα είναι αν μπορούμε να αλλάξουμε κάτι, αν μπορεί μια χτισμένη πια νοοτροπία και τρόπος ζωής να αλλάξουν….Φοβάμαι πως όχι…

    @ Darthir the Abban..
    ..καμηλιέρη μου δύσκολη εποχή για σείχηδες, λεμε

  16. @Συλβια
    ευχαριστώ ιδιαιτέρως, αν κι εχω γράψει χιλιαδες κείμενα τέτοιας μορφής στην καριέρα μου….

    @Νοσφερατος
    ναι βρε αδελφέ μου, αυτοί θα φύγουν.Και οι άλλοι που θάρθουν δηλαδή τί θα κάνουν ; για πεσμου μήπώς και καταλαβω κι εγω η χαζή…

  17. Καλά τα λες ριτσάκι, πίσω και πέρα από τον άδικο θάνατο παιδιού, ο Έλληνας μικρός και μεγάλος ποτίζεται καθημερινά από αρνητικό πνεύμα. Μαθαίνει να έχει απέχθεια για τον διπλανό του, για την κοινωνία, για το κράτος, έχει μάθει στην απολυτότητα, στην ειρωνία, στην αδιαφορία και στη ¨μη συνεργασία» . Εμείς είμαστε εδώ και οι άλλοι είναι εκεί. Πουθενά σημείο επαφής, πουθενά ο πολιτισμός, ο διάλογος το εικαστικό πνεύμα ψιλά γράμματα. Ξέρεις τι είμαστε; Όλοι. Οι καουμπόηδες και οι ινδιανοι του 2008. Στις νέου τύπου LCD οθόνες μας. Ας ταμπουρωθούμε λοιπόν στα ορύγματα της μοναδικότητας του δίκιου μας κι ας αρχίσουμε να «παίζουμε» τους καλούς και τους κακούς, τους έντιμους και τους ανέντιμους, τους δολοφόνους και τους αθώους… πυροβολώντας ο ένας τον άλλο κι όλοι μαζί την ακόμα εύθραυστη (όπως φαίνεται) δημοκρατία μας

  18. Eγώ θα έλεγα ότι μας λείπει ιδέα του ‘Πολίτη’ και δεν συμφωνω με τον κύριο Βαλερί αλλά συμφωνώ με κάποιους αλλους που έχουν δωσει τον ορισμό της πολιτικής ‘τέχνη του δυνατού του ‘μπορετού’ και την ‘καλή πολιτική’ σαν την εύρεση της διασταύρωσης μεταξύ επιθυμητού και δυνατού. Είναι παγκόσμιο φαινόμενο ότι οι πληθυσμοί έχουν μετατραπει από πολίτες σε καταναλωτές και πόσο μάλλον στην Ελλάδα που ξεκίνησε φτωχή και χωρίς βάσεις πόσο μάλλον ο πληθυσμός του ήθελε και αυτός να παρει μέρος στο τρελλό παιχνίδι του καταναλωτισμού. Οι πολιτικοί της Ελλάδας ήταν και είναι ένα σαν τα αλλά οικογενειακά επάγγελματα ακολουθούν την οικογενειακή παράδοση όπως οι αντίστοιχοι δικηγόροι και γιατροί, μέσα στα παραδοσιακά κόμματα αναμασώντας τα ίδια και ίδια κάνουν την δουλειά του ‘μπαμπά’ χωρίς κανείς να αφουγκραζεται τις ανάγκες του λαού και να έχει κάποιο όραμα να τραβήξει το λαό λίγο παραπάνω γιατί τελικά σε δυσκολές στιγμές χρειάζονται leaders είναι μέσα στην ανθρώπινη φύση μας. Ετσι νομίζω ότι καλύτερα θα έλεγά είναι καλύτερα να βρούμε τον Πολίτη μέσα μας και να βαδίσουμε με αυτά τα κριτήριο να αποκτήσουμε κριτικό μάτι και την ίδια στιγμή να εμπλακούμε εμείς οι ίδιοι στην διαδικασία που θα κάνει την αλλαγή δυνατή και μέσα από εμας θα βρεθούν και οι αρχηγοί που θα έχουν κάποιο όραμα και όρεξη να δουλέψουν και να τραβήξουν και τους υπόλοιπους. Αν καταφέρουμε να δαμάσουμε και αποτραβηξουμε την σκέψη μας ‘από ποιο από ολα τα γκαζετάκια θα αγοράσουμε’ και ασχοληθούμε πιο πολύ με την πολιτική που περιλαμβάνει υποχρέωση ψήφου κινητοποίηση, εθελοντισμό σε προεκλογικές εκστρατείες, συνεισφορά χρόνου και χρήματος και πολλή δουλειά για να παλέψει κανείς με τις άτιμες διαδικασίες αυτής που είπε και ο κύριος Βαλερί😉
    p.s.Συγνώμη Ριτσα για το διπλοσέντονο γιατί λυπάμαι για το σπίτι μου που καιγεται και είμαι πολυ μακριά ..

  19. …το συστημα δεν ανατρεπεται με ομαδικούς βανδαλισμούς, αλλα με την αναληψη της ΑΤΟΜΙΚΗΣ ευθύνης απέναντι σε κάθε κακώς κείμενο, και την απαίτηση της εφαρμογής του νόμου και σε όσα μας βολεύουν, και σε όσα δεν μας βολεύουν.

    Οταν του λες «μπορεις να σπας νεαρέ μου την περιουσία του άλλου, αν εχεις καποιον λόγο», στη γλωσσα του αυριανού ενήλικου αυτο μεταφράζεται ως «μπορεις να κανεις κατι παρανομο, αν οι αναγκες σου το απαιτουν».

    Εξ ου και τα ρουσφέτια που ειναι καταπτυστα, ΕΚΤΟΣ εαν τα …χρειαζομαστε. (το «χρειαζομαι» ομως ειναι κατι το εντελωας υποκειμενικο..)
    Οι δοσοληψίες που ειναι κατακριτεες εκτος εαν ΕΜΕΙΣ τις διαπράττουμε, γιατι εμεις δε εχουμε αλλη επιλογη, ενω ο άλλος έχει… (και το «δεν εχω επιλογη» ειναι κατι υποκειμενικο).

    Και ουτω καθεξης.

    Μονο οταν απαιτήσουμε και απο τους νέους να αναλαμβάνουν τις ευθύνες που τους αναλογούν ως νέων,
    θα καταφέρουμε να τους κανουμε ενήλικες που κι αυτοί με τη σειρά τους θα αντιλαμβάνονται τη συνδρομη του παράγοντα «ατομο», και της σημασίας της ευθύνης του δασκαλου, του γονεα, του πολιτικου, του ψηφοφορου.
    Τη σημασία της και στα κακά και στα καλά της κοινωνίας.

    Το «συστημα» δεν υφισταται.

    Το συστημα ειμαστε εμείς.
    Κι αυτοι.

    υγ: συγνωμη και για το μακλροσκελες, και για το λινκ, αλλα επιτελους, μετα απο πολυ βρισιδι που εχω φαει, αρχιζω και νιωθω δικαιωμενη…
    http://stillelate.blogspot.com/2008/12/blog-post_13.html

  20. Κάποια στιγμή η οργή του κόσμου για τα όσα συνβαίνουν από την πολιτική ελίτ τις τελευταίες δεκαετίες θα εμφανιζόταν. Όμως επιμένω: Δεν συνέβει κάτι τέτεοιο την προηγούμενη εβδομάδα σρους δρόμους. Δεν πρόκειται για κοινωνική αναταραχή όπως κατά κόρον ειπώθηκε. Στο δρόμο δεν βρέθηκε ολόκληρος ο «λαός», αλλά οι μαθητές (καλύτερα: μερίδα μαυθητών), οι οποίοι κάνουν την δική τους «επανάσταση» χωρίς κάποιο συγκεκριμένο διακύβευμα, καθώς και οι «μπαχαλάκηδες». Ο κόσμος προφανώς είναι οργισμένος, αλλά ευτυχώς δε το δείχνει διαλύοντας το σύμπαν και -κατά δεύτερο λόγο- κλείνοντας τους δρόμους.

  21. @ δ.τζ
    Όταν υπάρχει ένας νεκρός δεκαπεντάχρονος ψάχνε εσύ το….»κάποιο συγκεκριμένο διακύβευμα» στα ψέμματα των καναλιών και στις ανακοινώσεις των κομμάτων…

    (ευτυχώς ο κόσμος διοχετεύει την οργή του κάνοντας ζάπινγκ στην TV)😦

  22. @indictos:

    Η αντιμετώπιση των γεγονότων από τα ΜΜΕ είναι ένα άλλο (μεγάλο) θέμα.

    Μα ποίο είναι το διακύβευμα; «Να μη σκοτώνουν οι μπάτσοι παιδιά» ακούγεται. Μα πρόκειται για κρούσμα ηλιθιότητας του ενός και όχι για «κρατική βια»…

  23. …και μερικά ακόμα κρούσματα ηλιθιότητας και ουχί «κρατικής βίας»…

    20/1/96, σε “σκούπα” στη Σκάλα Ωρωπού, ο αστυνόμος Διονύσης Καρακαϊδός σκοτώνει Αλβανό μετανάστη.
    6/4/96, ο 25χρονος Αποστόλης Κεραμιδάς δολοφονείται από τον αστυνόμο Σάββα Αγαπίου στη Νίκαια.
    14/6/96 Ο αγροφύλακας Αθανάσιος Μάτος δολοφονεί τον 20χρονο Φαντίλ Ναμπούζι, για δύο καρπούζια.
    5/6/96, ο αστυφύλακας Ηρακλής Νικολακόπουλος σκοτώνει τον Γιώργο Φραγκογιάννη.
    23/6/96, Ο Αναρχικός Χριστόφορος Μαρίνος, δολοφονείται από τις ειδικές δυνάμεις στην καμπίνα 53 του πλοίου “Πήγασος”
    10/11/96, ο αστυνόμος της τροχαίας Δημ. Τρίμης σε μπλόκο έξω από τη Λειβαδιά σκοτώνει τον τσιγγάνο μικροπωλητή Τάσο Μουράτη που βρισκόταν ακινητοποιημένος στο έδαφος.
    8/2/97, ο 19χρονος Εριόν χάνει τη ζωή του όταν «εξοστρακίστηκε» η σφαίρα από το όπλο του Μιλτιάδη Ανδρεόπουλου, των μεταβατικών αποσπασμάτων της αστυνομίας.
    15/4/97, ο αστυνόμος Στέργιος Ταγάρας δολοφονεί δύο Αλβανούς στην Καστοριά.
    25/5/97, ο 28χρονος Φίλιππος Παπαδόπουλος «γαζώνεται» κυριολεκτικά από τις σφαίρες των λιμενοφυλάκων που τον καταδιώκουν γιατί πήρε για βόλτα ένα εγκαταλελειμμένο σκάφος.
    3/8/97, ο 26χρονος Ηλίας Μέξης δολοφονείται από τον αστυνόμο Τσαγκράκο, γιατί οδηγούσε ανάποδα σε μονόδρομο στη Νίκαια.
    18/3/98, ο 29χρονος αγρότης Ιωάννης Κεχαιτης δολοφονείται στην Καστοριά «κατά λάθος» από μεθοριακή περίπολο της ΕΛΑΣ.
    2/4/98, νεκρός από σφαίρες αστυνομικού στη Θεσσαλονίκη ο 29χρονος τσιγγάνος Άγγελος Τζελάλ.
    27/5/98, ο 30χρονος Ευστράτιος Κυρέλης δολοφονείται στην Ξάνθη, από αστυνομική περίπολο.
    5/6/98, ο 28χρονος Μπόκαρι Μπάχο πέφτει νεκρός από «τα εκφοβιστικά πυρά» μεθοριακής περιπόλου.
    Οκτώβριος ‘98, πεθαίνει στα κρατητήρια του Μελιγαλά ο Πολωνός Σμπόμπεκ Μιέσιτς, καθώς η αστυνομία παρά τη ρητή εντολή της γιατρού αρνήθηκε να τον μεταφέρει σε νοσοκομείο.
    23/10/98 ο 17χρονος Σέρβος μαθητής Μάρκο Μπουλάτοβιτς πυροβολείται στην καρδιά από τον αστυνόμο Βαντούλη γιατί θεωρήθηκε “ύποπτος για κλοπή”.
    27//1/99, ο αστυνόμος Κ. Ταολτσίδης δολοφονεί τον 23χρονο Γ. Μιγκίπη στη Θεσσαλονίκη.
    13/3/99, στην Κοζάνη ο αστυφύλακας Αθανάσιος Καναβάς σκοτώνει τον Αλβανό Αρμπέν Βεζί.
    16/7/99, ο Αλβανός Αρμπέν Σούφα δολοφονείται από την αστυνομία στη Φλώρινα.
    16/1/00 Ο 24χρονος τσιγγάνος Θ. Βασιλόπουλος δολοφονείται από αστυνομικό στον Ασπρόπυργο.
    19/1/00, ο 20χρονος Ρουμάνος Βασίλιε Ιόν δολοφονείται από αστυνομικούς στην πλατεία Βάθης.
    22/2/00, ο Ρουμάνος Νικολάι Γκορέα δολοφονείται από αστυνομικό στην Πετρούπολη.
    25/3/00, ο 17χρονος Νίκος Λεωνίδης, πρόσφυγας από τη τον ασφαλίτη Ατματζίδη στη Θεσσαλονίκη.
    20/2/01, ο 23χρονος Μιχ. Κιβωτός πεθαίνει στις φυλακές Κορυδαλλού, έπασχε από καρδιά και μεσογειακή αναιμία αλλά οι εκκλήσεις του για μεταφορά σε νοσοκομείο αγνοήθηκαν.
    24/10/01, ο αστυνομικός Γ. Τυλιανάκης δολοφονεί στο Ζεφύρι τον 21χρονο τσιγγάνο Μαρίνο Χριστόπουλο.
    21/11/01, ο αστυφύλακας Γιάννης Ριζόπουλος δολοφονεί στην πλατεία Αμερικής τον 20χρονο Σέντακ Σελνίκου μετανάστη από την Αλβανία.
    1/12/01, Συνοριοφύλακες πυροβολούν εναντίον δύο νεαρών Αλβανών σε παραμεθόριο χωριό της Θεσπρωτίας, ο ένας πέφτει νεκρός.
    23/9/03 ο 18χρονος Αλβανός Βούλνετ Μπίτιτσι τραυματίζεται θανάσιμα από Έλληνα συνοροφύλακα όταν προσπάθησε να διασχίσει τα ελληνοαλβανικά σύνορα και τράπηκε σε φυγή.
    7/5/03 “Μυστηριώδης” θάνατος του 25χρονου Αριστείδη Νεοφώτιστου στο αστυνομικό τμήμα της Νέας Φιλαδέλφειας. Το παιδί πήγε για εξακρίβωση και βγήκε σακατεμένο και νεκρό.
    24/9/03 Συνοριοφύλακες που καταδίωκαν μετανάστες που είχαν περάσει τα σύνορα στην Ιεραπηγή Καστοριάς, πυροβολούν και σκοτώνουν 18χρονο Αλβανό.
    9/12/03 Νεκρός από σφαίρες ειδικών φρουρών, ο 22χρονος Ηρακλής Μαραγκάκης. επειδή το αυτοκίνητο οπού επέβαινε δεν σταμάτησε σε μπλόκο των (Τ.Α.Ε) στην περιοχή Ανωγείων Ρεθύμνου.
    13/1/04 O 42χρονος Μοχάμετ Χαμούτ πεθαίνει από “παθολογικά αίτια” ενώ κρατούνταν από την Αστυνομία Ρεθύμνου, με εμφανή τα σημάδια κακοποίησης και ξυλοδαρμού σύμφωνα με την ιατροδικαστική έκθεση.
    13/3/04 πέθανε στα κρατητήρια του αστυνομικού τμήματος Βύρωνα όπου εκρατείτο για να απελαθεί o τριανταεξάχρονος Πολωνός Γιαντέους Κότσεβα.
    21/12/04 Σε φρικτά βασανιστήρια (ξεγύμνωμα, φάλαγγα, εικονικές εκτελέσεις και άγριο ξύλο) υπέβαλε τουλάχιστον 40 Αφγανούς μετανάστες ομάδα αστυνομικών και ειδικών φρουρών – περίπου 15 – του Αστυνομικού Τμήματος του Αγίου Παντελεήμονα.
    17/11/2006 . ο κύπριος φοιτητής Αυγουστίνος Δημητρίου ξυλοκοπείται ανηλεώς από 8 αστυνομικούς με πολιτικά άνευ αιτίας. Η αστυνομία αναφέρει ότι «έπεσε και χτύπησε σε ζαρντινιέρα». Για κακή τους τύχη η κάμερα της τιβι έχει καταγράψει όλο το περιστατικό.

    ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ

    16/11/1980 Νεκροί οι Σταματίνα Κανελλοπούλου και Ιάκωβος Κουμής από ξυλοδαρμό των ΜΑΤ κατά την διάρκεια της πορείας του πολυτεχνείου

    17/11/1985. Νεκρός από πισώπλατο πυροβολισμό ο 15χρονος Μιχάλης Καλτεζάς. Ο αστυνομικός Αθανάσιος Μελίστας αθωώθηκε για « δολοφονία μεν αλλά εν βρασμώ ψυχής δε»

    Sorry Ρίτσα το παράκανα.

  24. @indictos

    Πώς εντάσεις το συγκεκριμένο περιστατικό σε γενικότερο πλαίσιο; Δηλαδή του είπαν «πήγαινε και σκότωσε». Πόσω μάλλον όταν μαθαίνουμε ότι το κέντρο τον καλούσε μέσω ασυρμάτου να φύγει αμέσως από την περιοχή.

  25. Νομίζω ότι όλοι , ο καθένας με τον τρόπο του, περιγράφουμε την εικόνα της πατρίδας και των ανθρώπων της. Ναι, υπάρχουν πολλές πτυχές και υπεισέρχονται δεκάδες παράγοντες στους συλλογισμούς μας, ανάλογα με τις προσλαμβάνουσες του καθενός και τις εμπειρίες του. Ομως όλοι συμφωνούμε ότι δεν πάει άλλο. Κι αυτό σημαίνει πολλα, μα πάρα πολλά.

  26. Δεν του είπαν τπτ βέβαια, η ατιμωρησία όμως όλων των προηγούμενων διαμορφώνει ένα κλίμα.
    (Να μην ξεχάσουμε και τους Πραιτοριανούς του Πολύδωρα).
    Και εάν νομίζεις ότι στις πορείες πήγαν μόνον μαθητές και μπαχαλάκηδες είσαι βαθιά νυχτωμένος/η.
    ΥΓ Άνοιξε τώρα την τηλεόραση για να δείς το πώς σε ένα άλλο πολύ πιό σημαντικό πλιάτσικο βγήκαν πέντε (αρ.5) πορίσματα και όλοι σφυρίζουν κλέφτικα. (και θα το κάνουν και αυτό γαργάρα)
    Εγώ θα πάω στο μπαλκόνι μου να περιμένω το «άπλετο φως» που χρόνια τώρα μου υπόσχονται, να ευχαριστηθώ την «μηδενική ανοχή» απέναντι στην διαφθορά και στις πρακτικές αλαζονείας και να ακούσω το «μαχαίρι να μπαίνει βαθιά στο κόκκαλο».
    Καληνύχτα σας.

  27. Η δημοκρατία είναι μια ιδέα, και σαν ιδέα, την αντιλαμβάνεται ο καθένας όπως θέλει…Κάποτε κατεβαίνανε όλοι κραυγάζοντας το 114, το οποίο δεν υπάρχει πια στο σύνταγμα, αλλά οι διαδηλώσεις και οι ταραχές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν απόηχός του, ένα συνταγματικό δικαίωμα σε καιρούς αδικίας…Οι λεηλασίες και οι καταστροφές ιδιωτικής περιουσίας είναι αλλο ζήτημα…Αν ήταν λιγότερες ή με συγκεκριμένους στόχους, θα μπορούσαμε ίσως να τις δικαιολογήσουμε…
    Αλλά είναι υπερβολικά πολλές…

  28. Αγαπητοί φίλοι μερικές απλές σκέψεις:

    ΠΡΕΠΕΙ:
    – Όλοι να σκεφτούμε αυτά που έγιναν σε βάθος, όταν τέτοιου τύπου πράγματα συμβαίνουν και δεν αλλάξεις κάτι τότε την επόμενη φορά θα επανέλθουν δριμύτερα.
    – Όλοι να δεχθούμε ότι έχουμε ευθύνες και ότι είμαστε υπεύθυνοι σα λαός για την τύχη μας. Δεν μας κυβερνάει κάποιος άλλος, δεν παίρνει κάποιος άλλος τις αποφάσεις, δεν εκλέγει κανένας άλλος τους κυβερνώντες, δεν διδάσκεί κάποιος άλλος τα παιδιά μας. ΔΕΝ είναι όμως μόνο θέμα κυβερνώντων και ΟΛΟΙ έχουμε συλλογικό ΚΑΙ ατομική ευθύνη.

    ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ:
    – Να δικαιολογήσουμε τη βία. Όταν θα το κάνουμε θα έχουμε ανοίξει το παράθυρο σε μελλοντική επανάληψη του ιδίου ή παρομοίου για άλλους λόγους από άλλους, είναι λάθος.
    – Να χωριστούμε. Νομίζω ότι είναι το σημαντικότερο. Αισθάνομαι ότι χωριζόμαστε στα δύο, οι μεν δικαιολογούν οι δε όχι. Αυτός είναι λόγος να ψάξουμε να βρούμε τα πράγματα που μας ενώνουν όχι που μας χωρίζουν, τα πράγματα που θα φτοιάξουμε όχι αυτά που θα σπάσουμε.
    – Να αποκτήσουμε και πάλι αξίες & παιδεία, ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ!

    Α, και εάν κάποιοι προσπαθούν να μας χωρίσουν καλύτερα να τους βάλουμε στην άκρη…

    φιλικά,

  29. Θα σας πω κάτι πολύ προσωπικό γιατί από προσωπικές μαρτυρίες μπορούν να παίξουν το ρόλο του καθρεπτη του καθενός μας. Εγώ έφυγα από την Ελλάδα γιατί δεν άντεχα άλλο την διαφθορά την έλλειψη αλληλοσεβασμού….. κλπ ολα τα γνωστά. Ηταν βέβαια πιο εύκολη αντίδραση από το να μείνω, αλλά σας λέω ακόμα ότι δεν ήταν και τόσο εύκολη απόφαση και διαδικασία και καθόλου μα καθόλου εύκολα το να είσαι ‘μετανάστης’. Αλλα έπρεπε να αντιδράσω για την ‘ψυχή’ μου και για τη ζωή μου. Και από ότι βλέπω πολλοί μπλογκερς σχεδόν όλοι είναι σαν και μενα αισθάνονται αυτή τη απέχθεια για την όλη κατάσταση γιατί λοιπόν πάντα νικούν οι ‘κακοί’ γιατί αυτοί παίρνουν τις πρωτοβουλίες γιατί είναι πιο ενεργητικοί από τους καλούς ? Γιατί οι ‘καλοί’ αρκούνται μόνο στο να θυμώνουν και να κριτικάρουν τους ‘κακούς’ . Ναι θα μου πείτε στην αληθινή πολιτική δεν κερδίσει αυτός που έχει δίκιο αλλιώς Οι Ινδιάνοι θα κυβερνούσαν την Αμερική τώρα, αλλά κερδίζουν αυτή που έχουν δύναμη και ικανότητα να τη χρησιμοποιήσουν πάνω σε αυτό τη βάση και ιδέα πρέπει να αντιδράσουμε ο καθένας ξεχωριστά και ταυτοχρόνως όλοι μαζί και ας αφήσουμε την κυνικότητα κατά μέρος.
    Ριτσα αυτά γιατί νομίζω το blog σου είναι ένα ‘think tank’ thanks xx

  30. @@@@Penelope…..
    εχεις απόλυτο δίκιο και στο πρώτο σχόλιο σου περί ΠΟΛΙΤΗ και στο τωρινό. Αυτη τη συζητηση ειχα χθες βραδυ με τη Νατασσα , καθώς προσπαθούσαμε να αναλύσουμε τα περί ευθύνης του καθενός κλπ. Και συμφωνήσαμε ότι όσοι προσπαθούμε πολύ να είμαστε «σωστοί» πολίτες εχουμε «καθήσει», λουφάξει, τόχουμε βουλώσει και δεν αντιδρούμε χρόνια τώρα. Αποτέλεσμα ; Εχουμε αφήσει πεδίο λαμπρό σε όλους τους άλλους. Κι αυτό το πληρώνουμε ακριβά σήμερα… Οσον αφορά την πολιτική, η πολιτική παραμένει κλασσικά η τεχνη του εφικτού και τίποτα περισσότερο. Αλλού την εμπλουτίζουν με έννοιες που παραπέμπουν στη δημοκρατία, αλλου στην απολυταρχία οποιασδήποτε πλευράς και πάει λέγοντας. Εχω την αίσθηση όμως ότι το κλασσικό δυτικό πολιτευμα δοκιμάζεται βαθιά και θα συνεχίσει να δοκιμάζεται ειδικότερα τώρα που συνοδεύεται από μια εξίσου βαθιά οικονομική κρίση….Ας μην προχωρήσω περισσότερο γιατί θα εντάξω στη σκέψη μου και τη δυτική καταναλωτική μορφή της δημοκρατίας και θα τα κάνω μπάχαλο στο τέλος.
    φιλια και συγγνώμη που αυτές τις μερες δεν προλαβαίνω να σας επισκέπτομαι. Σιγά, σιγά….

  31. @@abttha
    μα καλή μου φίλη, πάντα δεν κρύβαμε στα παιδιά τα πάντα ; Πότε και ποιά γενιά τους είπε την αλήθεια για κάτι ; Στο κάτω κάτω η αλήθεια εχει τόσα μα τόσα πολλά πρόσωπα που ακόμη κι αν λέγαμε κάποια πράγματα ψευτικά θα ακούγονταν….

  32. »’@Νοσφερατος
    ναι βρε αδελφέ μου, αυτοί θα φύγουν.Και οι άλλοι που θάρθουν δηλαδή τί θα κάνουν ; για πεσμου μήπώς και καταλαβω κι εγω η χαζή…»

    Αγαπημενη μου Ριτσα
    Κατ’ αρχάς : Δεν εισαι χαζή και το ξερεις οτι το ξερω ..Μην μου την παριστανεις 🙂

    Δευτερον : Φυσικά .Ετσι που τακαναν σαν τα Μουτρα τους
    …. οχι οι ‘αλλοι»

    Αλλα ουτε ο Ηρακλής ο Ιδιος δεν θα μπορεσει να καθαρισει την Κόπρο που εχει μαζευτει

    Ομως απο καπου πρεπει σιγά σιγά να αρχισουμε .

    Οχι για να αλλαξουμε προς το καλυτερο(μακρια απο μένα τοση ..αισιοδοξια )
    αλλά για να περισωσουμε οτι (ισως )
    Μπορει ακομη να περισωθει
    ..Και απο την αλλη . Απου που το βλεπεις με τοση βεβαιτητα οτι» αυτοί θα φύγουν.»; Ε;
    Για πες μου για να το καταλάβω και Εγώ ο Χαζός ;
    Ολοι βλεπουμε (με Τρομο ) οτι οχι μόνο δεν εχουν σκοπό να Φυγουνε με το καλό,
    αλλά Αντιθετως οτι γαντζωνονται με τα δοντια και με πεισμα στην Εξουσια και στις Μπιζνες τους και στα Βατοπέδια τους οπως εκεινος ο ..πως τον λένε …ο Κυναιγειρος; στα Περσικα πλοια …
    Αν ειναι να φυγουνε σε 14 μηνες που θαχουμε εκλογή Προεδρου ζητωπου καηκαμε ..
    (βλ σχετικά το Πεθαινω σαν Χωρα του Δ Δημητριαδη )

  33. σκέφτομαι τι θα μπορούσα να πω για να συμβάλλω λίγο στο διάλογο και διαβάζοντας και τα σχόλια, μου ταίριαξε η μεταφορά της κουβέντας σου με τη νατάσα, δηλ. πως όλοι λουφάξαμε εδώ και χρόνια και συνεχίζω να λέω πως κλειστήκαμε και ανταλάσσαμε σκέψεις με τον εαυτό μας, αφήσαμε τις τύχες μας στους «αρμόδιους» και τα κάναμε μπάχαλο κι έρχεται και με συμπληρώνει κι η πενέλοπε και άλλοι φίλοι και εν κατακλείδι λέω,
    συνυπευθυνότητα δεν υφίσταται για μένα, αν κάποιος εννοεί ΙΔΙΟ ποσοστό ευθύνης, υφίσταται ως μερίδιο ευθύνης αναλογικά με πράξεις μη πω και με σκέψεις…
    καλή σου μέρα ρίτσα μου!
    -για την εκπομπή της κρατικής που συμμετείχες, ακόμη μας ενημερώνει το νατασάκι🙂 –

  34. Αγαπητή Ριτς,
    ό, τι πιο όμορφα γραμμένο, και ταυτόχρονα αιχμηρό και to the point έχω διαβάσει αυτές τις μέρες…. νομίζω εκτός από την εκφραστική αρτιότητα, ξεχειλίζει η ένταση και η αλήθεια των όσων διαβάζω πιο πάνω!
    (Φαίνεται όταν κανείς γράφει, ή διατείνεται κάτι, το οποίο κατά βάθος δεν πιστεύει, και εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο)

    θα πρέπει να μην ξεχνούμε πως η μέση ελληνική οικογένεια είναι αυτή, και ο μέσος πιτσιρικάς είναι καρπός της, πως ποτέ δεν φταίνε οι νέοι αν οι αξίες που τους διδάσκουμε είναι σαθρές και υλικές,
    αν τους εκπαιδεύουμε στη βία, το κόμπλεξ, το εύκολο κέρδος, την απλιστία, την αρπαγή από το διπλανό, την ανευθυνότητα, την θεοποίηση του χρήματος, το life style χωρίς κόπο, χωρίς σεβασμό, χωρίς προσπάθεια.

    Το έλλειμα παιδείας της χώρας εντοπίζεται…. 2 περίπου γενιές πίσω. Μακάρι οι σημερινοί νέοι, να γίνουν καλύτεροι γονείς.

  35. Πιστεύω ότι είναι πλέον τόσο σαθρό το πολιτικό υπόβαθρο και τόσο σαπιο το πολιτικό προσωπικό της χώρας, ώστε και οι επόμενοι, επειδή τους έχουμε ζήσει στο πετσί μας θα εξαντλήσουν την πολιτική τους σε άσχετες παροχές εντυπωσιασμού από τα άδεια ταμεία. Κι αυτό είναι επικίνδυνο. Εκείνο που οι νέοι χρειάζονται, είναι να τους πείσουμε ότι νοιαζόμαστε πραγματικά γι αυτούς κι όχι με το γνωστό προστατευτισμό μας, να τους δείξουμε εμπράκτως ότι δεν είμαστε απλα και μόνο ακριτα καταναλωτικά όντα, ότι στη ζωή μπορεί να υπάρχει ιδεολογική και πνευματική ποιότητα, ότι μπορεί τούτο το σύστημα να τους παράσχει ασφάλεια και κάποια ελπίδα για το μέλλον.
    Τα πάντα πρέπει να ξεκινήσουν από το νηπιαγωγείο και να τρέξουν μπροστά. Πρέπει να ξηλωθεί το αμαρτωλό συστημα της παραπαιδείας – μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη ( αναφέρομαι στο συστηματικό φροντιστήριο, κι όχι τα ιδιαίτερα που ενας μαθητής χρειάζεται – και να θυμίσω ότι οι καθηγητές λενε αυτές τις μερες στα παιδιά να βρίσκονται στους δρόμους, αλλά μετά τα στέλνουν στα φροντιστηρια ,οπου οι ίδιοι διδάσκουν – να γιατί πολλές φορές μιλω για τις ατομικές μας ευθύνες )
    @@@
    Αγαπητέ μου φίλε Νοσφεράτε,
    είμαι λίγο χαζή και λίγο ρομαντική….ακόμη και μέσα μου υπερισχύει η επαναστατική πλευρά μου από την οποία σχεδόν ποτέ δεν κατάφερα να ξεφύγω κι ας μοιάζω συμβιβασμένη και ίδια ανάμεσα στους πολλούς.

    @@ Μαρίζα

    εχεις δίκιο γι αυτό και εσύ ως νέα κοπέλα το κατανοείς κι αν δεν κάνω λάθος το ζεις στο πετσί σου…

  36. @@@@Belbo
    Ξέρεις καμια φορά η βία είναι επακόλουθο τέτοιων γεγονότων. Αναπόφευκτη . Η ιστορία τόχει δείξει άπειρες φορές. Ο αν θρωπος πορεύεται μέσα από συγκρουσιακές καταστάσεις. Ετσι γεννιούνται τα κινήματα, οι επαναστάσεις για να ακολουθήσει η νηνεμία και η ηπιότητα. Νομοτελειακά θα έλεγα. Αρκεί να ξέρουμε γιατί προσφεύγουμε στη βία, γιατί εκδηλώνουμε το θυμό με αυτό τον τρόπο. Κάτι σημαίνει αυτό και οφείλουμε εμείς οι δήθεν πεφωτισμένοι να το δούμε

    @@@Artanis
    Μα ετσι κι αλλιως οι λεηλασίες ήταν αλλουνου παπα ευαγγέλιο.. τους ειδαμε με τα ροπαλα και καταλαβαμε για μια ακόμη φορά.. Βεβαιως αυτή τη φορά ήταν λιο πιο ετερόκλητο το…αγριεμένο πλήθος και σίγουρα δεν ηταν τα παιδιά μας αυτά…..

  37. @Indictos .
    φίλε μου έχεις δίκιο να είσαι τόσο θυμωμένος και να προσπαθείς να εξηγήσεις τα ανεξήγητα… Βλέπεις, τούτος ο κόσμος πάει να αποκτήσει τα πιο ψευτικα χαρακτηριστικά των κοινωνιών κι αυτό πονάει ανθρώπους με ήθος και αρχές και ιδεολογίες. ( τίς οποιες ιδεολογίες).


    @ δ.τζ

    Θέλω να πω ότι ακόμη κι όσοι δεν κατέβηκαν στους δρόμους παραμένουν οργισμένοι και αδυνατούν να μπουν στο τρυπάκι της κατανόησης. Μα τί στην οργή να κατανοήσουν Δημήτρη ;

  38. @@@ elate
    Η ατομική ευθύνη παραμένει στην πρώτη γραμμή. Και μιλάω για την ευθύνη όχι του παιδιού, αλλά του ενηλικα, ο οποίος και ξέρει και κατέχει τα πράγματα και κριτηριο διαθέτει, αλλα είναι πεσμένος με τα μούτρα στον ωφελιμισμό. Ας μην το ξεχνάμε. Και οι πολιτικοί ειναι κομματι της δικής κοινωνίας, εμείς τους εκλέξαμε, η πλειοψηφία κυβερνά σ ένα δημοκρατικό καθεστώς (!) και όλα τα άλλα είναι για να κάνουμε συζήτηση και μόνο. Το πώς ορίζεται τωρα η πλειοψηφία ειναι μια αλλη ιστορία, όχι της παρούσης….

  39. .@@Vasilis
    ..»Εμείς είμαστε εδώ και οι άλλοι είναι εκεί. Πουθενά σημείο επαφής, πουθενά ο πολιτισμός, ο διάλογος το εικαστικό πνεύμα ψιλά γράμματα. Ξέρεις τι είμαστε; Όλοι. Οι καουμπόηδες και οι ινδιανοι του 2008.»///
    Βασιλη μου, Το κατανοώ αυτό που λες και το κρατώ για τα περαιτέρω…..

  40. @@ Anepidoti....
    «αφήσαμε τις τύχες μας στους “αρμόδιους” και τα κάναμε μπάχαλο κι έρχεται και με συμπληρώνει κι η πενέλοπε και άλλοι φίλοι και εν κατακλείδι λέω,
    συνυπευθυνότητα δεν υφίσταται για μένα, αν κάποιος εννοεί ΙΔΙΟ ποσοστό ευθύνης, υφίσταται ως μερίδιο ευθύνης αναλογικά με πράξεις μη πω και με σκέψεις…»» Noμίζω ότι συμφωνούμε , ομονοούμε…αλλα αγαπητή μου φίλη, αρκούν μόνον οι διαπιστώσεις ; Ποιός έχει βιώσιμες και εξυπνες προτάσεις; Από …καθησμένα και βολεμένα μυαλά πώς θα προκύψει το καινούργιο, το καινοτόμο ; Η Ελλαδα στο κατω κατω τρωει τα παιδιά της ……
    σε φιλω….οσο για την εκπομπή, θα με ενημερώσουν και θα το μάθεις..Μια από τις επομενες κυριακες μεσημερι στις 3.30, πάντως..στην εκπομπή Φωτοσφαιρα της Χαρας Φράγκου

  41. Από μια στη άλλη δεν αλλάζουν τα πράγματα αλλά ίσως θα σου φανεί αστείο το παρακάτω γιατί τα αστεία τα συνηθίζω όπως λέει και το Αλεφακι’το παράλογο της ζωής’ αλλά ταιριάζει το σλογκαν ‘Γινε και εσύ ΠΟΛΙΤΗΣ μπορείς’ οργανώσου στο κόμμα που πιο πολύ σε εκφράζει, στο δήμο, σε οργανώσεις γυναικών ανδρών μέσα σε οργανώσεις που μπορεί να ακουστεί η γνώμη σου ωραία τα λέει ο Λαζόπουλος αλλά τα ίδια θα μπορείς να πείς και εσύ μέσα σε μία οργάνωση και μπορείς να ακουστείς λίγο παραπάνω και να κάνεις μια διαφορά ..
    Οπως μπορεί να δουλέψει συλλογικα για ένα κοινό στόχο ΄θα έχει κάνει ένα βήμα μπροστά προς τον στόχο του ΠΟΛΙΤΗ.. χχ

  42. Αγαπητή Ρίτσα,

    Πως μπορούν ευαίσθητοι άνθρωποι να δικαιολογούν ζωώδης πράξεις, εξηγήστε μου! Οργή υπάρχει για χιλιάδες πράγματα: την αφήνουμε λοιπόν να κατακλήσει την κοινωνία μας και απλά την εξηγούμε; Οργησμένοι ήταν οι Τούρκοι της Κωνσταντινούπολης όταν έκαναν το πόκγρομ (τους είχαμε κάψει το προξενίο), οι Ολυμπιακοί όταν έσφαζαν τον παναθηναϊκό (είχε γίνει κάτι αντίστοιχο), αύριο οι Χρυσαυγήτες με τους Αναρχικούς, οι μετανάστες για την καταπίεση, οι έμποροι γιατί τους έσπασαν τα καταστήματα, κτλ κτλ. Όλα τα παραπάνω δικαιολογημένα είναι τα αφήνουμε ελεύθερα να εκτονοθούν και επίσης απλά προσπαθούμε να τα ερμηνέψουμε; Ή μήπως κριτήριο είναι αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε (οπότε πλέον δεν λειτουργούμε σε επίπεδο αρχών).

    Βία μπορεί να δικαιολογηθεί (και έχει δικαιολογηθεί ιστορικά) ΜΟΝΟ στην περίπτωση extreme καταπίεσης (Ελληνική επανάσταση) ή πείνας/δυστυχίας (Γαλλική επανάσταση) που ΔΕΝ υπάρχει άλλη διέξοδος. Οτιδήποτε άλλο ιδιαίτερα σε μια δημοκρατική κοινωνία σαν τη δική μας, είναι απλά έκφραση μιας κοινωνίας που καταχράται την ελευθερία, έχει χάσει τις αρχές της και διαπνέεται από τη λογική του γηπέδου.

    Το περίεργο σε όλα αυτά είναι πως πνευματικοί άνθρωποι και ολόκληρα κόμματα την κοιτάζουν με συμπάθεια λόγω ιδεολογικής συνάφειας, λυπηρό νομίζω…

    Όπως είπε ο Μίκης:
    “Οι αντικειμενικές συνθήκες δε δικαιολογούν αυτή την κατάσταση”
    “Μοιάζει σαν να θέλουμε να βγάλουμε οι ίδιοι τα μάτια μας”

  43. αυτό θέλω να πω, έγινε ένα βηματάκι, εγώ προσωπικά νιώθω γύρω μου ανθρώπους να σκέφτονται παραπάνω, καλύτερα απ’ τον ύπνο δικαίου που βρισκόμασταν… και για την ταμπακιέρα, προσωπικά πάλι ξέρω πως η κατάσταση δεν θ’ αλλάξει ριζικά, αυτό όμως πολύ απέχει απ’ το να κοιτάμε απαθείς, μας το θύμησαν τα παιδιά, άλλη σπουδαία παράμετρος…
    Η λογική του επειδή τίποτε δεν θ’ αλλάξει ας λουφάξουμε, είναι θανατηφόρα Ρίτσα μου, την ζήσαμε, όχι άλλο…δύσκολος δρόμος, ας μην είναι μοναχικός από δω και πέρα, γιατί αν περιμένουμε ν’ αλλάξει την κατάσταση αυτός που σίγουρα θα εκλεγεί και μεταξύ μας, χωρίς να…πάρει είδηση, «τι είχες παντελάκη μου, τι είχα παντελή μου».
    Πρώτο βήμα, λοιπόν, να φύγουν όσοι φταίνε και ν’ αφήσουν τα περί συνυπευθυνότητας,
    δεύτερο βήμα, οι…ζαρντινιέρες να μην εξαγοράζονται με 3ετή φυλάκιση κι αυτή εξαγοράσιμη…ΦΤΑΝΕΙ!!!
    σε φιλώ και σ’ ευχαριστώ για τους διαλόγους που ανοίγεις!

  44. @@ Belbo… έχεις απόλυτο δίκιο. Δεν δικαιολογείται η οποιαδήποτε μορφή βίας…Αλλά φαντάσου τί γίνεται στις ψυχές αυτών των νέων ανθρώπων. Αυτό φαντάσου.Σημειωτέον ότι απεχθάνομαι τη βια και ειμαι υπέρ ενός πολιτισμένου διαλόγου. Ομως ποιός μιλάει γι αυτά τα παιδιά που βλέπουν το μέλλον τους σκοτεινό; ας μην ξεχνάμε ότι η δολοφονία του Αλέξανδρου ηταν απλώς η μεγάλη αφορμή.

  45. @@Penelope…..
    αυτό ειναι το πρόβλημα…δεν θέλουμε να μετέχουμε σε τίποτα γιατί ακριβώς επικρατεί μια νοοτροπία μικροκομματισμού και πλιάτσικου. Οπότε επιλέγουμε την αποχή. Δυστυχώς…

  46. @@ Penelope///

    Καλη μου δεν πειράζει. Αρκεί η εξαιρετική συμμετοχή σου και η φιλια σου που αστράφτει… Ανεβασα ποιηματα, διαλεξε ένα και ανέβασέ το στο ποστ σου για τα παιδιά…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s