Τουρκικόν αποχωρητήριον εις τας Βρυξέλλας


Μπαγιάτεψε ως θέμα, αλλά τί να κανουμε, ειχαμε άλλες προτεραιότητες

Προβοκάτσια τέχνης στην καρδιά της Ε.Ε.

Ο Αντζελο Ναυρίδης είναι ο καλλιτέχνης που φιλοτέχνησε το ελληνικό τμήμα της σύνθεσης «Εντροπα», που παρουσιάζει η τσεχική προεδρία της Ενωσης στο μέγαρο του Συμβουλίου Υπουργών στις Βρυξέλλες, ένα παστίς των κρατών της Ενωσης, όπως τις είδε το μάτι ενός δημιουργού από κάθε χώρα. Ο Αντζελο Ναυρίδης δεν υπάρχει.Είναι αποκύημα της φαντασίας του Νταβίντ Τσέρνι, του Τσέχου προβοκατέρ στον οποίο η τσέχικη κυβέρνηση ανέθεσε να φιλοτεχνήσει το έργο που, παραδοσιακά, κάθε προεδρία παρουσιάζει στο μέγαρο του Συμβουλίου. Ο Τσέρνι κατέληξε σε μια ανάρτηση που παραπέμπει στο πλαστικό πλαίσιο με τα κομμάτια των συναρμολογούμενων παιχνιδιών.
Κάθε κομμάτι είναι μια χώρα, έργο, υποτίθεται, τοπικού καλλιτέχνη που είχε σαν αποστολή να «δει» τη χώρα του μέσα από το πρίσμα των προκαταλήψεων που έχουν γι’ αυτήν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι.

090114_czech5

Ο «Αντζελο Ναυρίδης» είδε την Ελλάδα μαυρισμένη από τις πυρκαγιές του 2007, οι οποίες, όπως αναφέρει μάλιστα στο συνοδευτικό σημείωμα, κατέστρεψαν το σπίτι και το εργαστήριό του. Η μπαναλιτέ της προσέγγισής του, «οι πυρκαγιές ως μήνυμα της φύσης» ίσως εξηγείται από το γεγονός ότι δεν υπάρχει, παρά το ότι όπως εξηγεί το βιογραφικό του σημείωμα έχει εκθέσει στην Αθήνα, το Λος Αντζελες, την Κωνσταντινούπολη, το Αμστερνταμ και αλλού.

Ούτε η Ελένα Γιελέμποβα που συνέλαβε τη Βουλγαρία διακοσμημένη με… τουρκικό καμπινέ υπάρχει. Ισως οι Βούλγαροι μυρίσθηκαν την απάτη, ίσως όχι, πάντως ο άτυχος Τσέχος πρέσβης στη Σόφια εσύρθη στο βουλγαρικό υπουργείο Εξωτερικών να απολογείται για λογαριασμό της χώρας του, του Τσέρνι και φυσικά της Γιελέμποβα.Οι Βούλγαροι απαίτησαν την απομάκρυνση του «χυδαίου» έργου, ενώ και οι Γάλλοι δεν πρέπει να ενθουσιάσθηκαν από την ένδειξη «απεργούμε» που καλύπτει τη χώρα τους, ούτε οι Ολλανδοί που είδαν τη δική τους χώρα κάτω από το νερό, με κάποιους μόνο μιναρέδες να εξέχουν.

Κάπου τότε πρέπει και οι Τσέχοι να αντελήφθησαν ότι κάτι δεν πάει καλά. Η ελευθερία της τέχνης οφείλει βέβαια να είναι απόλυτη, όμως ο Τσέρνι και οι συνεργάτες του δεν εξέθεταν σε κάποια γκαλερί της Ζυρίχης ή του Μονάχου, αλλά στο μέγαρο του Συμβουλίου Υπουργών, κτιριακή ενσάρκωση 27 κρατών και κυβερνήσεων.Ετσι τελικά ομολόγησε: ο Αντζελο Ναυρίδης, η Ελενα Γιελέμποβα, ο Παναγιώτης Παπασταμούλης της Κύπρου και ο Τουρκοκύπριος φίλος και συνεργάτης του με το κάπως παράδοξο όνομα «Νίκος Αλπτέκις», ο Ολλανδός Ντιρκ Γιάνσεν, ο Βρετανός Χαλίντ Ασάντι που άφησε το τμήμα που προοριζόταν για τη Βρετανία κενό συμβολίζοντας την ψυχολογική απουσία της από την Ευρώπη και όλοι οι άλλοι δημιουργοί της Ευρώπης των «27», δεν υπάρχουν. Υπάρχει μόνο ο Τσέρνι.

Γνωστός από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας όταν σκανδάλισε για πρώτη φορά και εδιώχθη ποινικά βάφοντας ροζ ένα σοβιετικό άρμα που κοσμεί πλατεία της Πράγας ως μνημείο της νίκης του Kόκκινου Στρατού επί των Γερμανών, ο Τσέρνι υπήρξε για την τσεχική προεδρία της Ε.Ε. ριψοκίνδυνη επιλογή. Πόσο ριψοκίνδυνη έγινε σαφές χθες, όταν απεκαλύφθη η απάτη-χάπενινγκ με αντικείμενο (και θύματα) την Πράγα, την Ευρώπη και τις προκαταλήψεις των Ευρωπαίων για εαυτούς και αλλήλους.Κατόπιν όλων αυτών, τα προγραμματισμένα για σήμερα εγκαίνια του κολοσσιαίου έργου, που συν τοις άλλοις ζυγίζει οκτώ τόνους, ακυρώθηκαν και ο Τσέχος υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Αλεξάντερ Βόντρα με ανακοίνωσή του κατακεραυνώνει τον Τσέρνι για αθέτηση συμβατικής του υποχρέωσης: να βρει καλλιτέχνες από κάθε κράτος-μέλος.

Ο Τσέρνι από την πλευρά του δήλωσε ότι η «απάτη» ήταν εσκεμμένη, υπό την έννοια ότι είχε σκοπό να διαπιστώσει, πριν την αποκαλύψει, «αν η Ευρώπη διαθέτει ακόμα αυτοσαρκασμό». Η απάντηση, διεπίστωσε, είναι αρνητική, ιδίως όταν ο αυτοσαρκασμός έρχεται από έναν «ξένο» που παριστάνει τον ντόπιο.Επεσήμανε δε ο Τσέρνι ότι «η γκροτέσκα υπερβολή αποτελεί τμήμα της τσεχικής κουλτούρας και η δημιουργία ψεύτικων ταυτοτήτων είναι ένα από τα στρατηγήματα της σύγχρονης τέχνης». Ενα νέο στρατήγημα είναι να βρει δικηγόρο.

Κωνσταντίνος Καλλέργης
Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή 15 ιανουαρίου 2009.

Advertisements

25 thoughts on “Τουρκικόν αποχωρητήριον εις τας Βρυξέλλας

  1. Τέχνη, τέχνη, αλλά και λίγη σωστή γεωγραφία δεν θα έβλαπτε.
    Έστειλε την Κρήτη πολύ δυτικά. Από το Κρητικό Πέλαγος, στο Ιόνιο βρέθηκαν οι σύντεκνοι.
    🙂
    Αν πάντως ο καλλιτέχνης ρωτούσε την γνώμη μου, θα του πρότεινα να καλύψει τον χάρτη μας με τον λογότυπο της MISENS

  2. Πολύ έξυπνη ιδέα! Έπαιξε με τα πανευρωπαϊκά κλισέ ακόμη και όταν αυτά δεν ανταποκρίνονται απόλυτα στην πραγματικότητα. Σβάστικα στη Γερμανία, ποδοσφαιρικό γήπεδο στην Ιταλία, Λέγκο στη Δανία, ΙΚΕΑ στη Σουηδία.

    Αν τους πείραξε τους επίτροπους, ξύδι!
    Και για να το ακούσουν και στις γλώσσες τους,
    Essig!
    Vinegar!
    Vinagre!
    Aceto!
    Vinaigre!

  3. Eγώ το βρήκα καταπληκτικό πολύ innovative ,εύπεπτο και με καλή δόση χιούμορ και δημιουργεί θέμα συζήτησης και προβληματισμού τι άλλο ζητάει κανείς από την τέχνη λοιπόν? Τώρα για τους επιτρόπους πως μπορούν να αυτοσαρκαστούν και να το δούν χιουμοριστικά, χαμένοι μέσα στον κυκεώνα της χαρτούρας και των εγκυκλίων….
    @Zalmoxis η ΙΚΕΑ είναι παντού και αυτή
    μας ενώνει και ‘feel at home’ οπου και να ειμαστε 😉

  4. @@@Penelope….
    Α προπό που λένε οι Γάλλοι, τα IKEA και τα ZARA εσωσαν τα ελληνικά νοικοκυριά.
    πάντως οι Βρυξελιώτες το φυσαν και δεν κρυώνει με τον Τσέχο καλλιτέχνη

  5. @@Stratos
    Εσυ Στράτο μου ως καλλιτεχνης το κατανοείς το θέμα, έτσι ? Εγω πάντως θαυμάζω το θάρρος και το θράσος του ανθρώπου….

  6. anepidoti….
    καλά, τί άλλο πια θα μπορούσε να πει ? Ολα ταπε και του την ειπαν άγρια….Δεν ξέρω τί τέλος θαχει αυτή η ιστορία. Να ρωτήσουμε την Κρότ

  7. τελικά μπορείτε να μου πείτε ρε παιδιά, παιδιά βολιοτικάααα, -α όχι, αυτό είναι από αλλού- συγγνώμη- τι είναι τέχνη;
    8 τόνοι σαρκασμός, που όχι 8, 808 χρειάζεται σ’όλους αυτούς τους εκπροσώπους του κενού που θυσιάζουν ταυτότητες, ιστορία, ανθρωπιά, κλπ, πολλές φορές, τέλος πάντων, 8 τόνοι σαρκασμός και μάλιστα έξυπνος, ίσως, φτάνει για να είναι τέχνη;
    συγγνώμη, εγώ το ‘τέχνη’ δεν το είδα.
    αλλά τι να κάνω; είμαι ετεροχρονισμένη και πολύ πίσω!
    προτιμώ το μεσαίωνα και τη γλυκιά θαλπωρή ανάμεσα στον τεχνίτη και τον καλλιτεχνη.
    εντάξει. μην ανησυχείτε, θα πάω σε ψυχίατρο, το έχω υπόψην μου!
    καλημέρα!

  8. @@abtha….η απόρριψη, ο χλευασμός…μπορεί τεχνηέντως να γίνουν τέχνη, Ελεν. Εξαρτάται πώς το βλέπει ο καλλιτέχνης και από τη στιγμή που υπάρχει κοινό ετοιμο να αποδεχτεί τις δύο πρώτες καταστάσεις, όλα καλά…. Ξέρεις, λίγο χιούμορ μας χρειάζεται,ακόμη κι αν είναι υποτιμητικό για πολλούς ή θίγει συμφέροντα, πατρίδες και ο,τι άλλο. Ας το δούμε ελαφρά τη καρδία, όπως του πρέπει….
    σεφιλω///ασε τον ψυχιατρο για μας..

  9. Ζούμε σε μια εποχή με βασικό συστατικό την υποκρισία. Ενίοτε έχει αισθητική και μπορεί να είναι και δημιουργική σαν τέχνη. Ονειρα φευγαλέα και θνησιγενή που συχνά καταλήγουν σε εφιάλτες.
    Φαντάζομαι υπήρχε και κάποιο ευρωπαικό γέρας από τα Ενωμένα Κονδύλια;;;

  10. @Dionysos….δεν το ξέρω. Περί τα κονδύλια ειμαι ολίγον άσχετη. Να ρωτήσω τον ανταποκριτή. Κάτι θα ξέρει…

    @Darthiir the Abban μα, είναι πρόταση του συρμού και εγω ως μέρος του συρμού ερωτώ : μα τί θέλει να πει ο ποιητής ; Σε απλά ελληνικά, αστειεύομαι , φίλε μου…..
    Αν υπάρχει χρυσή τομή….μμμ, είναι σαν να μου λες ζητείται επειγόντως κοινούς νους…Σιγά τώρα….

  11. ΟΚ, ίσως λίγο εξυπνακίστικο, ίσως κάπου στερεοτυπικό, ίσως λίγο κιτς, ίσως όχι ακριβώς τέχνη, αλλά πάντως to the point…
    κάτι σαν επιθεωρησιακό νούμερο της δεκαετίας του 60 😉

  12. εγώ σοκαρίστηκα λίγο όταν το είδα για πρώτη φορά, ΑΛΛΑ μετά σκέφτηκα το εξής:

    ασχέτως της τρελής απάτης που εκανε ο Τσέρνι, αυτό που μου αρέσει είναι πως βρεθηκε κάποιος που βγάζει τη γλώσσα μέσα στο άντρο της σοβαροφάνειας και της υποκρισίας και που κοροϊδεύει και τις χώρες, και τα κλισέ και την την πολιτική καμαρίλα.
    Άσχετα αν ενοχλήθηκα από την σβάστιγκα στη Γερμανία και την τουαλέτα στη Βουλγαρία (τα άλλα τα βρήκα χαριτωμένα, ειδικά την Ιταλία που παρουσιάζεται ως σκουάντρα ατζούρα αυνανιζόμενη με μπάλες ποδοσφαίρου!).

    ΑΦΜ, η γεωγραφική ασυνέχεια γίνεται επίτηδες. Οι χώρες είναι διασκορπισμένες, πχ η Κύπρος ανάμεσα στην Σουηδία και την Γαλλία στην πάνω δεξιά γωνία). Και η Σαρδινία εικονίζεται πάνω δεξιά από την «ηπειρωτική Ιταλία». Είναι μέρος του αστείου.

    Προσέξτε επίσης πως εικονίζονται όλες οι χώρες εκτός από την Βρετανία, επίτηδες καταδεικνύοντας τον αντιευρωπαϊσμό και το συνεχές opt out της Αλβιώνος.

  13. Παράθεμα: ΕΝΑΣ …ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΤΑ TOP 100 ΤΟΥ WOORDPRESS. « Kopanakinews’s Weblog

  14. Παράθεμα: entropa « Кроткая

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s