Σαντορίνη – Ακρωτήρι..Ως πότε ;


santorini-akrotiri_spring_02Επειδή έχω έναν περίεργο συναισθηματικό δεσμό με το Ακρωτήρι, αφιερώνω μερικές λέξεις σ’ αυτό κι εύχομαι να πάψει να το κατατρύχει η ελληνική γραφειοκρατία και ν’ ανοίξει επιτέλους στο κοινό που τόσο τόχει ανάγκη. Θα θυμάμαι για πάντα στον αρχαιολογικό χώρο το πόσο εντυπωσιάστηκα όταν διαπίστωσα τα χαμηλά σπίτια μιας γειτονιάς, και το πόσο κοντοί ήταν τότε οι άνθρωποι, ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία, μαζί με τις μοναδικές τοιχογραφίες. Θέλω να ελπίζω ότι το σχεδόν στοιχειωμένο Στέγαστρο θα ολοκληρωθεί κάποια στιγμή και θα αποκασταθεί ο εξωτερικός χώρος, ο οποίος γίνεται ένα με τον περιβάλλοντα χώρο, κάτι που με δυσκολία σε οδηγεί να φανταστείς ότι από κάτω κρύβεται μια ολόκληρη πόλη με δρομους πλατείες και σπιτια!….

cf83ceb1cebdcf84cebfcf81ceb9cebdceb7Είναι γνωστό ότι το σπάνιας σύλληψης και κατασκευής στεγαστρο του Ακρωτηρίου που σκοπό είχε να αντικαστήσει το παλιό και να προστατεύσει την πόλη – ένα βιοκλιματικό στέγαστρο που το είδα και ομολογώ ότι έμεινα άφωνη, υπέστη ζημιά. Ένα μικρό κομμάτι του κατέρρευσε για λόγους τεχνικών λαθών υποθέτω( δεν ειμαι ειδικός) κι ενας άνθρωπος σκοτώθηκε. Εκτοτε, λες κι οι Θεοί αγρίεψαν με την ανθρώπινη υβρι! Την τάση του ανθρώπου να επεμβαίνει, παρ ότι στην προκειμένη περίπτωση ήταν για την προστασία των μνημείων.

santorinh-bΑκούω ότι θα τα βρούνε η αρχαιολογική εταιρεία με την ανάδοχο εταιρεία, αλλά τους αρέσει ο βηματισμός της χελώνας. Γιατί ; ας αναρωτηθούν αυτοί που πρέπει. Πρόσφατα, η πολεοδομία Θήρας προεβαλε νέα εμπόδια δικής της έμπνευσης. Καλά έκανε, γιατί έτσι νόμιζε ότι επραττε το σωστό, Αλλά το σωστό εχει πολλές εκφάνσεις και στην Ελλάδα πολλές περισσότερες. Γι αυτό ας τελειώνουμε. Τούτο το καλοκαίρι πρέπει ν’ανοίξει ο χώρος στους τουρίστες. Ελεος!!!

“Στο Ακρωτήρι, σκεπασμένη από ηφαιστειακά υλικά, άρχισε να αποκαλύπτεται το 1967 από τον καθηγητή Σπύρο Μαρινάτο ολόκληρη παραθαλάσσια πόλη με δρόμους, πλατείες, πολυώροφα κτίρια, εργαστήρια κ.ά. Τοιχογραφίες σπουδαίας τέχνης, με πρωτότυπα θέματα, κοσμούσαν τα δωμάτια, σκεύη και εργαλεία από πέτρα, πηλό και μέταλλο έχουν βρεθεί κατά εκατοντάδες και μαρτυρούν τον πλούτο και την ακμή της πόλης. Οι ανασκαφές και η συντήρηση των ευρημάτων συνεχίζονται με Διευθυντή τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Χρήστο Ντούμα. Ο πολιτισμός που έρχεται στο φως ανάμεσα στα ερείπια του Ακρωτηρίου, μοιάζει να αποτελεί μια διασταύρωση, ένα πάντρεμα της παλιάς πολιτιστικής παράδοσης των Κυκλάδων με τους νεωτερισμούς της Μινωικής Κρήτης. Η Υστερομινωική ΙΑ πόλη του Ακρωτηρίου είχε κτιστεί πάνω στα ερείπια ενός Μεσοκυκλαδικού συνοικισμού, από τον οποίο σώζονται αρκετά αρχιτεκτονικά και πλούσια κεραμικά λείψανα. Αλλά και στην προηγούμενη περίοδο, την Πρωτοκυκλαδική, υπάρχουν σαφείς κεραμικές μαρτυρίες. Έτσι αποδεικνύεται πως η στρατηγική θέση του Ακρωτηρίου είχε εκτιμηθεί από την τρίτη κιόλας χιλιετία π.Χ. Σ’ αυτήν την πάντοτε ακμάζουσα πολίχνη φαίνεται πως ήλθαν αρκετά νωρίς και εγκαταστάθηκαν μινωικοί Κρήτες, που ένωσαν την τύχη τους με την τραγική μοίρα των κατοίκων της Θήρας. Το μινωικό όμως αυτό στοιχείο επηρέασε σημαντικά την πολιτιστική, κοινωνική, οικονομική και, ίσως, την πολιτική εξέλιξη της θηραϊκής κοινωνίας. Αυτή είναι η γενική εντύπωση που αφήνουν στον ερευνητή τα κατάλοιπα της ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως είναι η αρχιτεκτονική, η τέχνη, η κεραμική, η μεταλλοτεχνία και γενικότερα η καθημερινή ζωή, όπως έμμεσα ιχνογραφείται από τα διάφορα μικροευρήματα Εκατό ολόκληρα χρόνια ωστόσο προτού η σοφή σκαπάνη του κ. Μαρινάτου οδηγηθεί στα όσα εξαίσια και σπουδαία ανακάλυψε στο Ακρωτήρι, το πελέκι κάποιου Θηρασιώτη εργάτη ανακάλυψε μέσα στην άσπα (συμπαγής μάζα θηραϊκής γης) ενός ορυχείου τα αρχαιότερα κτίρια που υπήρχαν στο νησί πριν έρθει η μεγάλη καταστροφή του ηφαιστείου (περίπου 1500 π.Χ.). Έτρεχε το έτος 1866 και τα ορυχεία της Θηρασιάς και της Σαντορίνης βρίσκονταν σε εξαιρετική κίνηση γιατί εκείνη την εποχή γινόταν μεγάλη εξαγωγή θηραϊκής γης στην Αίγυπτο, όπου τη μεταχειρίζονταν στις εργασίες του ισθμού του Σουέζ. Εκείνο λοιπόν το έτος, εντελώς τυχαία, μερικοί εργάτες βρήκαν ένα αρχαίο κτίριο, διάφορα αγγεία κι έναν σκελετό. Την ίδια όμως περίοδο, το ηφαίστειο της Νέας Καμένης συνέχιζε τη δράση του και, ως εκ τούτου, πολλοί επιστήμονες κατέφθασαν στη Σαντορίνη για να το μελετήσουν. Στους Βυζαντινούς χρόνους η Θήρα ανήκε στο Θέμα Αιγαίου. Το σπουδαιότερο μνημείο των χρόνων αυτών είναι ο ναός της Παναγίας Επισκοπής στη Μέσα Γωνιά με κτήτορα τον Αυτοκράτορα Αλέξιο Α’ Κομνηνό (1081-1228). Το 1821, βρέθηκε στη Σαντορίνη ένας ολόκληρος θησαυρός νομισμάτων, αποτελούμενος από 760 αργυρά αρχαία ελληνικά νομίσματα, πολύτιμα δείγματα της αρχαϊκής νομισματοκοπίας, τα οποία επιτρέπουν στους ερευνητές να σχηματίσουν κάποια εικόνα των εν κυκλοφορία νομισμάτων στην περιοχή του Αιγαίου κατά τον 6ο αι. π.Χ. Από αυτά τα νομίσματα, τα 541 ήταν αιγινητικά ενώ από τα υπόλοιπα, ορισμένα μπορούν με βεβαιότητα να αποδοθούν σε διάφορα νησιά του Αιγαίου και άλλων η απόδοση παρουσιάζει δυσκολίες, παραμένοντας αμφίβολη”

ριτς

Advertisements

21 thoughts on “Σαντορίνη – Ακρωτήρι..Ως πότε ;

  1. Mεγάλη ντροπή.. Είχα κάνει και εγώ αναφορά πέρσι.. για το ακρωτήρι της Θήρας …….. που έρχονται οι τουρίστες και το βρίσκουν κλειστό.. (μάλιστα σε εκείνο το ποστ είχα αναφερθεί και σε άλλες πολύ απελπιστικές καταστάσεις με τρομερές ελλείψεις σε αρκετά μουσεία της χώρας κατά τη περσινή θερινή περίοδο.. http://roadartist.blogspot.com/2008/08/blog-post_28.html)

    Επίσης, ένα άλλο σημαντικό θέμα που νομίζω πως αξίζει να τεθεί (μιας κ αναφέρεσε στην Σαντορίνη) είναι το ναυάγιο του Sea Diamond, που ακόμη μένει στο βυθό, …του οποίου η μακροπρόθεσμη οικολογική καταστροφή θα είναι ανυπολόγιστη.. http://roadartist.blogspot.com/2008/05/sea-diamond.html

    Πολύ καλά έκανες και αναφέρθηκες.. Μεγάλη ντροπή, τεράστιο πλήγμα στο τουρισμό..Κάτι πρέπει να γίνει επιτέλους!!!!

  2. ΑΠ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ ΣΟΥ ΚΑΙ ΣΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ Τ’ΑΥΤΙ ΡΙΤΣ!
    ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΧΩ ΜΑΝΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΝΑ ΚΑΘΟΜΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΠΝΕΩ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΕΖΗΣΑΝ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΑΚΡΩΤΗΡΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ…

    ΑΛΛΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΚΡΙΝΟΥΝ ΠΩΣ Η ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΕΧΕΙ ΕΤΣΙ ΚΙ ΑΛΛΙΩΣ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΟΠΟΤΕ Η ΑΤΡΑΞΙΟΝ ΤΟΥ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ ΔΕΝ ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ…

  3. indictos….την υπόθεση την ξερω εκ των εσω, και σε διαβεβαιω ότι ειναι πολυπλοκη και συγχρόνως ενδιαφέρουσα. Το πειραμα μοναδικό… γι αυτό και πρέπει να τελειώνουν πια

  4. ATHINA
    καλως το μου.. Δε νομίζω ότι είναι ετσι κι ότι δεν τους ενδιαφέρει το Ακρωτήρι. Είναι μπερδεμένο το θεμα με τους εργολάβους και εμπλεκεται η αρχαιολογική υπηρεσία και το υπουργείο Πολιτισμού. Ωστόσο καπου τα βρηκαν και τωρα η Πολεοδομία Θηρας θέλει να αρθρώνει το δικό της λόγο. Είναι αυτό που λεμε για τα μπαϊράκια στην Ελλαδα, τουρκικο καταλοιπο και αυτό…

  5. Το πρώτο λινκ της Roadartist δεν οδηγεί πουθενα. Μουδωσε το καινούργιο, αλλά δυστυχώς για καποιο τεχνικό λόγο δεν μπορώ να το ανεβάσω…. θα γινει ως το απόγευμα ομως…ευχαριστούμε και ζητούμε συγγνώμη….

  6. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία είναι η μάστιγα του ΥΠΠΟ και της Ελλάδας ολάκερης. Δεν τόξερες; Η μισή πατρίδα είναι γεμάτη τρύπες επειδή υπάρχουν νοητές υπόγειες πόλεις, που ποτέ δεν έχουν αποδειχτεί. Κι όσες αρχαιότητες έρχονται στο φώς, τιμωρούνται απο τις αντίπαλες αρχαιολογικές ομάδες της γραφειοκρατίας!
    Μην μας συντρίβετε άλλο κύριοι της Αρχαιολογικής. Αφήστε μας να απολαύσουμε την πλούσια ιστορία μας ή τα εδάφη μας αν τελικά δεν έχουν αρχαιότητες!

  7. όλως τυχαία, ξέρω και γω κάποια πράγματα…είναι περίεργη ιστορία ρίτσα, μακάρι να δοθεί ένα τέλος…
    και όντως έχει τεράστιο ενδιαφέρον!

  8. @@Joustinaki…. η αρχαιολογική ταχει παει μια χαρά ως τώρα και συναινετική και συμπονετική, θα ελεγα… Να δουμε, όμως γιατί υπάρχουν λεπτομέρειες….

  9. Είχα την τύχη να ζω αυτόν τον χώρο για σχεδόν τρία ολόκληρα χρόνια και είχα την ατυχία να βρίσκομαι εκεί όταν έγινε το ατύχημα… Είναι μοναδικός χώρος…

    Το στέγαστρο της Σαντορίνης είναι ένα έργο, αντίστοιχο του οποίου δεν υπάρχει πουθενά αλλού… Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, όμως, κάποια πράγματα να είναι δύσκολο να προβλεφθούν… Σκεφτείτε ότι αντίστοιχο ατύχημα με έναν νεκρό υπήρχε και κατά την κατασκευή του πολύ απλούστερου με ελενίτ στεγάστρου του Μαρινάτου… Μάλιστα το ατύχημα έγινε και στην ίδια περιοχή…

    Η πολεοδομία, με την σειρά της, έχει δίκιο, καθώς η δημόσια διοίκηση το συνηθίζει να παρανομεί για να εξυπηρετήσει διάφορα συμφέροντα. Η δε θέση της δεν οφείλεται τόσο σε μπαϊράκι αλλά μάλλον είναι συνέπεια του «όποιος καεί στον χυλό φυσάει και την γιαούρτη». Η Δημόσια διοίκηση οφείλει να προσφέρει ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για την κατασκευή αυτού του έργου…

    Η νέα μελέτη για την αποκατάσταση της ζημιάς έχει γίνει από δύο από τους μεγαλύτερους μελετητικούς οίκους παγκοσμίως, και είναι ευχή όλων, όλα να πάνε καλά αυτήν την φορά…

    Υπάρχει, όμως, άλλη μία «ντροπή» στην όλη ιστορία… Τα τουριστικά λεωφορεία που πάνε τους τουρίστες στο Ακρωτήρι και όταν φτάνουν εκεί και είναι κλειστό κάνουν σαν να μην το ήξεραν…

  10. Μια καλημέρα πέρασα να πω, είχα διαβάσει για το θέμα αυτό κάποια στιγμή πέρσι στην Guardian .. Και αυτό όπως όλα τα άλλα στην πατρίδα .. πολλά φιλιά

  11. @ penelope…. καλημέρα καλο μου. Ο Γκάρντιαν βεβαια δεν έχει πραγματική εικόνα, αλλά δεν πειράζει. Γενικώς γινόμαστε ρεζίλι

  12. clearchos… καλημέρα….καλα κανεις και τα λες. Ετσι είναι. Τα ξέρω κι εγω πολύ καλά κι απ την καλή κι απ την ανάποδη. Μόνο που τωρα η πολεμοδομία πρέπει να το κλεισει το κεφάλαιο από τη στιγμή που ολοι οι άλλοι επιτέλους τα βρήκανε μεταξύ τους. ( Αυτό ηταν το πολύ δύσκολο)…Ομως…Οσο για τα πουλμαν, τί να πω; Λες ότι κάνουν σαν να μην ξέρουν ότι ειναι κλειστό ; Δηλαδή τα παίρνουν και μετα λενε , α, δεν το ξέραμε ; Ντροπή!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s