Κάποτε ο Τζ. Γκ. Μπάλαρντ…



Πέθανε ο Βρετανός συγγραφέας Τζ. Γκ. Μπάλαρντ, που έγινε διάσημος με το βιβλίο «Αυτοκρατορία του Ήλιου», όπου διηγείται τα χρόνια της παιδικής του ηλικίας που πέρασε σε ένα ιαπωνικό στρατόπεδο συγκέντρωσης.Ο Τζέιμς Γκράχαμ Μπάλαρντ πέθανε το πρωί της Κυριακής σε ηλικία 78 ετών έπειτα από μακρά ασθένεια, σύμφωνα με την ατζέντη του Μάργκαρετ Χάνμπερι.

Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και σε ηλικία 12 ετών, μπήκε για τρία χρόνια σε στρατόπεδο συγκέντρωσης των Ιαπώνων, μαζί με την αδελφή του και τους γονείς του.Το βιβλίο έγινε αργότερα ταινία από τον Στήβεν Σπίλμπεργκ. Και άλλο ένα βιβλίο του έχει μετατραπεί όμως σε ταινία. Πρόκειται για το Crash, το οποίο σκηνοθέτησε ο Τζέιμς Κρόνενμπεργκ

(Crash is a novel by English author J. G. Ballard, first published in 1973. It is a story about car-crash sexual fetishism: its protagonists become sexually aroused by staging and participating in real car-crashes, often with real consequences. Ballard uses a cold and detached language about this automotive paraphilia which gives the novel the tone of an engineering report or a medical journal.

It was a highly controversial novel: famously one publisher’s reader returned the verdict «This author is beyond psychiatric help. Do Not Publish!»[1] The novel was made into a movie of the same name in 1996 by David Cronenberg. The Normal‘s 1978 song «Warm Leatherette» was also inspired by the novel).

.

———————————————————

Ο γάμος της λογικής και του εφιάλτη που έχει κυριαρχήσει στον 20ο αιώνα έχει γεννήσει έναν ακόμα πιο αμφίσημο κόσμο. Εξαπλωμένα σε όλο το επικοινωνιακό τοπίο κινούνται τα φαντάσματα σκοτεινών τεχνολογιών και τα όνειρα που το χρήμα μπορεί να αγοράσει. Θερμοπυρηνικά οπλικά συστήματα και διαφημίσεις αναψυκτικών συνυπάρχουν σε μια υπερφωτισμένη επικράτεια που κυβερνιέται από την διαφήμιση και τα ψευδοσυμβάντα, την επιστήμη και την πορνογραφία. Κυριαρχούν στις ζωές μας τα μεγάλα δίδυμα λαϊτμοτίβ του 20ου αιώνα – το σεξ και η παράνοια… Οι επιλογές γύρω μας πολλαπλασιάζονται, και ζούμε σε ένα σχεδόν βρεφικό κόσμο όπου κάθε απαίτηση, κάθε δυνατότητα, είτε για τρόπους ζωής, ταξίδια, σεξουαλικούς ρόλους ή ταυτότητες, μπορεί να ικανοποιηθεί αμέσως.

JG Ballard, πρόλογος στην Γαλλική Έκδοση του Crash (1974)

——

Προφητικός ; Προφανώς, αν και είναι σήμερα η μεγάλη ευκαιρία να ζήσουμε κάτω από το πάπλωμά μας και να ξεσκονίσουμε λίγο τις διαχρονικές αξίες με που πολλές φορές μοιάζουν με σκληρό προσκεφάλι κι όταν ξυπνάμε το πρωί νοιώθουμε το σώμα μας εγκλωβισμένο.

—-

Η αυτοβιογραφία του Μπάλαρντ
«Η πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα σκηνικό που μπορούμε να ξηλώσουμε ανά πάσα στιγμή», γράφει στο τελευταίο αυτοβιογραφικό του διήγημα με τίτλο «Miracles of Life» ο 77χρονος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Τζέιμς Γκράχαμ Μπάλαρντ.

Από την ίδια του τη ζωή θα μπορούσε κανείς να εμπνευστεί πολλά μυθιστορήματα, αφού έζησε σε διαφορετικούς κόσμους κατά χρονικά διαστήματα. Περιθωριακός και επαναστάτης από γεννησιμιού του, ο Μπάλαρντ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σανγκάη, όπου ο πατέρας του διηύθυνε μια κλωστοϋφαντουργία, προσφέροντάς του την ευκαιρία να παρακολουθήσει έως τα 16 του τη φθορά της Βρετανικής αυτοκρατορίας. Ζούσε σε ένα μεγάλο σπίτι με πολλούς υπηρέτες, έξω από το οποίο όμως ο θάνατος κυριαρχούσε.

Με την ιαπωνική εισβολή, το 1937, και την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, η Σανγκάη που γνώριζε εξαφανίστηκε και οι ρόλοι αντιστράφηκαν. Η οικογένειά του βρέθηκε σε στρατόπεδο όπου ο πατέρας του εργάζεται ως οδηγός στην κουζίνα και από κοντά, δίπλα στους φούρνους, ο μικρός Μπάλαρντ προσπαθεί να ζεσταθεί. Εχοντας βρει τρόπους να βγαίνει από το στρατόπεδο, ζητιανεύει με άλλα πιτσιρίκια στους μεγάλους δρόμους της πόλης, χτυπώντας τα παράθυρα των πολυτελών αυτοκινήτων. Φωνάζει κι αυτός: «Δεν έχω πατέρα και μητέρα»… όπως τα υπόλοιπα, αλλά προσθέτει: «Δεν έχουμε ουίσκι – σόδα»…

Από τον πατέρα του κληρονομεί την αισιοδοξία, τον αγνωστικισμό και τον ενθουσιασμό του για τις επιστήμες και τις ΗΠΑ. Από τη μητέρα του την αγάπη προς το αλκοόλ και το κατηγορηματικό ύφος.

Φεύγοντας από την Κίνα, ο νεαρός Μπάλαρντ είναι το ίδιο μοιρολάτρης με τους Κινέζους απέναντι στον θάνατο, στη φτώχεια και στην πείνα… Αργότερα θα γράψει: «Ολο το έργο μου ανατέμνει μια βαθιά παθολογία την οποία γνώρισα στη Σανγκάη και στη συνέχεια την εποχή μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο».

Το δεύτερο μέρος της αυτοβιογραφίας του αναφέρεται στη μεταπολεμική Αγγλία «αποδυναμωμένη, κατεστραμμένη, σχεδόν ερειπωμένη». Σπουδάζει ιατρική στο Κέμπριτζ και αργότερα ανακαλύπτει στον Καναδά τα περιοδικά επιστημονικής φαντασίας, τα οποία τον οδηγούν προς αυτό το λογοτεχνικό είδος, πεισμένος πως πρόκειται για «την πραγματική λογοτεχνία του 20ού αιώνα… το μόνο μέρος όπου επιζεί το μέλλον». Σε αυτόν τον χώρο κινούνται οι μυθοπλασίες του, όπου στη δεκαετία του ’70 υπογράφει τα καλύτερα μυθιστορήματά του όπως «Η έκθεση ωμοτήτων», το «Crash», που γυρίστηκε ταινία από τον Κρόνεμπεργκ και αργότερα «Οι άνθρωποι του Μιλένιουμ».

11 thoughts on “Κάποτε ο Τζ. Γκ. Μπάλαρντ…

  1. Xριστός Ανέστη!

    Χρόνια πολλά, με υγεία και αληθινή Αγάπη.

    Η Ανάσταση του Κυρίου ας φέρει και την Ανά(σ)ταση στις ψυχές μας…

    Κώστας
    vloutis.wordpress.com
    vloutis.blogspot.com

  2. κάτω απ’ το πάπλωμα ρίτσα μου, εκεί είμαστε κάποιοι, καιρό τώρα και ξεσκονίζουμε ό,τι διαθέτει ο καθένας…με το ξεσκονόπανο στο χέρι θα μείνουμε…
    -το crash, υπέροχο…-
    φιλί…ξεσκονισμένο!!!😉

  3. @ anepidoti…. τελικά σου άρεσε η δική μου παρέμβαση με το πάπλωμα; χαιρομαι, γιατί αυτό είναι τελικά…φιλια πενκάθαρα, ξεσκονισμένα…

  4. @ zalmoxis…. πραγματικά σπουδαίος και όχι τόσο γνωστός στον πολυ τον κόσμο. Καποιοι με ρωτησαν ποιος είναι.
    φιλια, αντεχω οσο μπορώ που λενε…

  5. @Νοσφεράτος..
    καλως τον και ευχαριστώ που περνάς κατά δω…. Ναι, το Κρας ήταν ανεπαναληπτο. Μπορεί να ανεβάσω καποιες σκηνές, θα δω….

  6. ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑ ΠΕΣΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΟΥΤΡΑ ΕΙΧΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΑΡΚΕΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ, ΙΔΙΟΦΥΗΣ!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s