je ne sais quoi!


1Η συντριπτική πλειοψηφία των μπλόγκερς αναλύει εσχάτως τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών. Καλώς πράττει. Είναι κι αυτός ένας τρόπος καταβύθισης στα έγκατα της πολιτικής αμετροέπειας. Όχι ότι θα αποκομίσει κανείς κάτι ενδιαφέρον. Δεν το πίστευα και δεν το πιστεύω. Αλλά  πολλές φορές ακόμη και η καταβύθιση έχει τον τρόπο της να βοηθάει, ώστε ο δύτης, αν αναδυθεί σώος και αβλαβής, να μας καταστήσει κοινωνούς των ευρημάτων του.

Εγώ, λοιπόν,θα παρεκλίνω της πεπατημένης και θα αναφερθώ σε μια άσχετη με τις ευρωεκλογές παράγραφο του αγαπημένου μου Μπλεζ  Πασκάλ. Ξέρετε,  εκείνου του μαθηματικού-φιλόσοφου που όπως και οι αρχαίοι μας πρόγονοι τα είχε πει όλα ή σχεδόν όλα. ( Εδώ να κάνω μια παρένθεση. Ξεφύλιζα το τελευταίο βιβλίο του Νίκου Κοτζιά-  «Πολιτικό Σύστημα και Ταυτότητα-Παγκοσμιοποίηση και η περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου», εκδόσεις Καστανιώτη –  και έμεινα για δευτερόλεπτα στο σημείο του εισαγωγικού σημειώματος όπου ο πρόεδρος του ΙΣΤΑΜΕ γράφει το εξής : «Θα φανεί από την ανάλυση της βρετανικής κοινωνίας ότι οι Γάλλοι πιστεύουν πως υπερέχουν έναντι άλλων κοινωνιών σε όλα, γιατί διαθέτουν ισχυρότερο πολιτισμό. Οι Γερμανοί πως τα γνωρίζουν όλα καλύτερα από όλους, ότι είναι Besserwisser .Οι Βρετανοί πιστεύουν στο βάθος της καρδιάς τους ότι για όλα έχουν δίκιο, ακόμη κι αν δεν το λένε. Οι Αμερικανοί είναι σίγουροι ότι κάνουν το καινούργιο και το σωστό, ενώ εξακολουθούν να πιστεύουν σε μεγαλύτερο βαθμό από τους προηγούμενους ότι αυτό γίνεται με τη θέληση του Θεού. Τελος, εμείς οι Ελληνες νομίζουμε ότι δεν υπάρχει τίποτα για το οποίο να μην έχουν μιλήσει οι πρόγονοι μας με τρόπο πολιτισμένο και επιστημονικό, όταν όλοι οι υπόλοιποι ήταν ακόμη βάρβαροι. Και κατα συνέπεια όλοι οι υπόλοιποι μας οφείλουν ποικιλοτρόπως….»)  Και ο νοών νοείτο/

cleopatraΛοιπόν, η παραγραφούλα μου :

Οποιος θα ήθελε να γνωρίσει στην εντέλεια τη ματαιοδοξία του ανθρώπου, αρκεί να προσέξει τις αιτίες και τις συνέπειες του έρωτα. Η αιτία του έρωτα είναι ένα απροσδιόριστο κάτι ( un je ne sais quoi) και οι συνέπειες του είναι τρομακτικές. Αυτό το je ne sais quoi ένα τόσοδά πραγματάκι που δύσκολα το συλλαμβάνουμε, κάνει άνω-κάτω  τη γη, τους ηγεμόνες, τα στρατεύματα, ολόκληρο το σύμπαν…Η μύτη της Κλεοπάτρας αν ήταν πιο μικρή, θα είχε αλλάξει η όψη του κόσμου.

ΥΓ. Αυτό το απροσδιόριστο κάτι – je ne sais quoi- που συναντάμε στη «Μήδεια» του Κορνέιγ έλαβε τεράστιες διαστάσεις από τον Μπαλτάσαρ Γκραθιάν που μέσα από τον «Ηρωά» του το όρισε ως την ύψιστη τελειότητα μιας ύπαρξη ή ενός πράγματος.

ΥΓ180px-Blaise_pascal

Ο Μπλεζ Πασκάλ γεννήθηκε στο Κλερμόν-Φεράν το 1623. Έδειξε ήδη σε μικρή ηλικία χαρακτηριστικά μαθηματικής ιδιοφυΐας. Στα 16 του χρόνια ανέπτυξε σε μια πραγματεία περί κωνικών τομών , το θεώρημα που εχει το όνομά του. Από το 1641 εργάστηκε για την κατασκευή μιας αριθμομηχανής   που μπορούσε να κάνει πρόσθεση και αφαίρεση που ονομάστηκε «Πασχαλίνα». Το 1647 ανακάλυψε την αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων και τη χρησιμότητα του βαρόμετρου για τη μέτρηση του υψόμετρου.Με την έργασία του Traité du triangle arithmétique, που δημοσιεύτηκε το 1654, έθεσε τις βάσεις για τη Συνδυαστική και το Λογισμό των Πιθανοτήτων.

Το 1654 είχε ο Πασκάλ την εμπειρία ενός μυστικιστικού οράματος, οπότε αποσύρθηκε στο μοναστήρι Port Royal και αφοσιώθηκε, παράλληλα με τις μαθηματικές εργασίες του, σε θεολογικές και φιλοσοφικές μελέτες. Το σύγγραμμά του «Επαρχιακές επιστολές για την ηθική διδασκαλία των Ιησουητών» (1656-57), με το οποίο παίρνει θέση στην αντιδικία μεταξύ της κορυφής της καθολικής εκκλησίας και του θρησκευτικού κινήματος του Γιανσενισμού, αποτελεί λογοτεχνικό αποκορύφωμα της γαλλικής πρόζας εκείνης της εποχής. Το έργο του για υποστήριξη του Χριστιανισμού, Pensées, στο οποίο ο Πασκάλ εργαζόταν από το 1654 και με το οποίο προσπάθησε να μεταφέρει τους νόμους της Λογικής στη χριστιανική θρησκεία, έμεινε ανολοκλήρωτο, πιθανόν λόγω της σταδιακά επιδεινούμενης υγείας τού μεγάλου φιλοσόφου.

Ο Πασκάλ εναντιώθηκε στη δυιστική αντίληψη του Καρτέσιου για την επιστήμη και τον κόσμο και θεωρούσε ότι η άπειρη απόσταση μεταξύ θεού και ανθρώπου μπορεί να ξεπεραστεί μόνο με θεϊκή χάρη.

Πέθανε στο Παρίσι το 1662.

ριτς.

25 thoughts on “je ne sais quoi!

  1. Λοιπόν, ούτε κι εγώ σχολιάζω τις εκλογές, το αποφεύγω συστηματικά…
    βαριέμαι!

    Ο Πασκάλ ήταν μαθηματική ιδιοφυΐα, όντως -τώρα πόσο μπορεί να ήξερε από έρωτα…
    Θα σε γελάσω, και δεν το θέλω.🙂

    **να πείτε στους Αγγλους, Γάλλους, Πορτογάλους και λοιπούς βάρβαρους να μας κάνουν τη χάρη -είναι γνωστό ότι όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες, αυτοί τρώγαν βελανίδια ΣΕ λέω! 😆 😆 😆

    Πολύ καλό, Ριτσάκι μας
    και το βιβλίο του Κοτζιά ενδιαφέρον -το σημείωσα😉

  2. @Νατασσακι… πολυ δυσκολο βιβλιο, δεν ξερω αν θα στηθώ να το διαβάσω. Εχει κομματια πολυ ενδιαφέροντα κυριως στο σκέλος που σχετίζονται με τους μετανάστες στη Βρετανια, αλλά ειναι ζόρι..Να το αγοράσει η κυρια Μενιεκ αυτό, να παραμερίσει λίγο τον Φουκώ

    Λες ο Πασκαλ να μην ήξερε από έρωτες ; Ολοι μπερμπάντηδες δεν ησαν τότε ;

  3. @ΝατασσΑκι
    για τους Παρθενώνες πριτς δεν πεφτω εγω σε τετοιες παγίδες. Σε αλλους να πας να τις βάλεις…φιλω σε

  4. Να συμπληρώσω εγώ, Ρίτσα, ο Μπέρτραντ Ράσελ που θεμελίωσε τη μαθηματική λογική και θεωρούσε παιδαριώδεις τις προσπάθειες για «λογική θεμελίωση της μεταφυσικής» του Πασκάλ, εκτίμησε ότι το έργο Pensee (δεν ήταν συγκροτημένο βιβλίο, κάπου 1000 σημειώματα σε 60 πακετάκια) έμεινε ανολοκλήρωτο, επειδή ο φιλόσοφος συνάντησε σοβαρότατες αντιφάσεις. Αυτές οι αντιφάσεις και η απελπισία του Πασκάλ να τις ξεπεράσει, φαίνεται ότι τον οδήγησαν σε πνευματική σύγχυση.

  5. Τον Πασκάλ, το έχω συνηθισει ως Πασκάλ (χωρίς πνευματική σύγχιση). Τον είδα και με το μικρό του και αναρωτηθηκα ποιός να είναι άραγε!

    Αλλά βρε φιλενάδα μου, γιατι βρίσκεις αμετροπρέπεια που οι μπλογκεραίοι αναλύουν τα αποτελέσματα των εκλογών;

    Δηλαδή, πόσο πιο ειδικοί είναι οι Πρετεντε και οι Ευαγγελα και πάει λέγοντας;; Ασε, να μην μιλήσω για τον σούπερ ειδικο τον Πανέμορφο των 300 κιλών… κλπ κλπ κλπ!

  6. Λες ο Πασκαλ να μην ήξερε από έρωτες ; Ολοι μπερμπάντηδες δεν ησαν τότε ;

    Βρε Ριτσάκι μας, ακόμα κι αν ήταν -που αμφιβάλω δλδ, αυτοί ήταν συνήθως αφοσιωμένοι στην επιστήμη τους και δεν έβλεπαν πιο πέρα- τι δουλειά έχει αυτό με τον έρωτα, ε;

    (ααααααχ!😛 )

    Το βιβλίο εμένα μου φάνηκε ενδιαφέρον, δεν είπα ότι είναι εύκολο!
    Και από όσα διάβασα, μου κίνησε την περιέργεια -θα το διαβάσω και θα σου πω

    **Η meniek να παραμερίσει το Φουκώ????????!!!!!!!
    Τι είπες τώρα!!!!!!😆 😆 😆

    ** ούτε κι εγώ δεν πέφτω σε τετοιες παγίδες, το ξέρεις -το έγραψα για να προλάβω το φίλο μας τον Ίνδικτο!!! :p

  7. Δεν έτυχε να διαβάσω τους Στοχασμούς του Πασκάλ, αλλά θυμάμαι έναν άλλο φιλόσοφο, τον πραγματιστή Ουίλλιαμ Τζαίημς, που στο βιβλίο του «Η βούληση της πίστης» ανέφερε το στοίχημα του Πασκάλ. Το γράφω έτσι όπως το θυμάμαι, σε γενικές γραμμές δηλαδή: προτού αποφασίσουμε αν θα πιστέψουμε στο Θεό, πρέπει να ζυγίσουμε τα υπέρ και τα κατά της όποιας απόφασής μας. Αν υπάρχει ο Θεός κι εμείς πιστέψουμε σ΄ αυτόν, θα βγούμε κερδισμένοι. Αν δεν υπάρχει, η πίστη δεν θα μας ζημιώσει σε τίποτα. Άρα σε κάθε περίπτωση συμφέρει να πιστέψουμε (!!!)
    Κι εφόσον κάθε συλλογισμός παραπέμπει στην αριστοτελική λογική, ας χαρούμε για άλλη μια φορά ως Έλληνες που ακόμα και το «ζύγισμά» του ο Πασκάλ σε μας το οφείλει.

  8. @ ΝατασσΑκι,
    καλημέρες. Σιγά μη φοβάσαι εσύ τον Ινδικτο. Αστον να πει τα δικά του και βλέπουμε πώς θα τον λιανίσουμε στη συνέχεια….

    @ange-ta
    ειπα φιλεναδα ότι καλώς πράττουν και ασχολούνται με την ανάλυση των αποτελεσμάτων. Δεν διαφωνώ, αλλά δεν το κάνω εγώ για λόγους που θα χρειαστούν σελίδες.Οπότε τόριξα στον έρωτα και στη….μαθηματική σκέψη. Θα μπορούσε να ειναι μια καλή λύση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων μας /Σε φιλώ..

    @sfrang
    ευχαριστούμε για τις πληροφορίες . Να πώς αλληλοσυμπληρώνουμε τις γνώσεις μας…

  9. καλησπέρα απο ΝΖ, Ρίτσα μου…Επειδή είμαι εκτός θέματος, θα περιοριστώ σ’ αυτό: Καλό καλοκαίρι και καλά να περνάς…
    Φιλιά…

  10. PAN-DORA
    Το «ζύγισμα» που γράφεις είναι ο ορισμός του καιροσκοπισμού: αν δεν υπάρχει θεός, δεν χάνω και τίποτα (φυσικά, είχε χάσει όλη τη ζωή του ο Πασκάλ, όμως τι μας νιάζει, δική του ήταν!), αλλά αν υπάρχει, τότε θα έχω κερδίσει την εύνοιά του! Δεν πίστευε λοιπόν, υπολογισμούς έκανε…

    Τέτοια αντίληψη είχε για το θεό (κάτι σαν βουλευτής) και τέτοια «ζυγίσματα» φαίνεται να έκανε στη ζωή του. Και δεν είναι ο μόνος. Κοίτα πόσοι τρέχουν στις εκκλησίες μετά τα 70 τους – μια πισινή σε μεγάλη ηλικία δεν κοστίζει και τίποτα!

  11. Το κακό δεν είναι πως οι Έλληνες πιστεύουμε ότι οι πρόγονοί μας μίλησαν με τρόπο επιστημονικό και πολιτισμένο όταν οι υπόλοιποι ακόμα ήταν βάρβαροι. Μολονότι υπερβολικό εμπεριέχει μια κάποια δόση αλήθειας.

    Το χειρότερο είναι πως επαναπαυόμενοι στην πίστη μας αυτή οι σύγχρονοι Έλληνες από πρωτοπόροι καταντήσαμε ουραγοί κι από σκεπτόμενοι εκφυλιστήκαμε σε καταναλωτές (όχι μόνο αγαθών, ιδεών επίσης).

    Και το χείριστο είναι πως η προγονολατρία μας είναι σε μέγιστο βαθμό κούφια κι αυτή, καθώς λατρεύουμε δίχως να γνωρίζουμε. Πόσοι από εμάς έχουμε επισκεφτεί αρχαιολογικούς χώρους (το απλούστερο) για να δούμε απτά τα ίχνη του πολιτισμού για τον οποίο τόσο επαιρόμαστε και πόσοι έχουμε διαβάσει (το δυσκολότερο) τους αρχαίους μας κλασικούς; Τελειώνοντας το σχολείο τι απ’ όλα αυτά γνωρίζουμε σε βάθος;

    Ό,τι κι αν πιστεύουμε η αλήθεια η πικρή είναι πως σήμερα μας πάει γάντι ο χαρακτηρισμός «βάρβαροι» που κάποτε είχαμε δώσει στους άλλους. Και δεν είναι οι άλλοι που μας χρωστούν. Είμαστε εμείς που χρωστούμε στον εαυτό μας.

    Τις καλημέρες μου!

  12. Το βιβλίο του Κοτζιά το σημείωσα για το διδακτορικό μου. Θα περιμένει κι αυτό μαζί με τα άλλα γιατί με έπιασε καλοκαιρινή μαχμουρλικιάση🙂

  13. Μα ούτως ή άλλως, στη νπραγματικότητα, κινητήριος δύναμη του σύμπαντος είναι ο έρωτας!
    (Κάποιοι απλά ερωτεύονται λάθος πράγματα😛 )

  14. @Νερενια μου, καλημέρα.
    Ωραία παρέμβαση, θα έλεγα. Και το σημαντικότερο είναι αυτό που λες. Επαναπαυθήκαμε , αραξαμε κι ειπαμε, εμείς τωρα ζούμε με τα επιτεύγματα εκείνων. Εμ, δεν ζεις….

  15. @ sfrang ναι , βλέπω τί γίνεται. Ο φόβος του θανάτου. Την Κυριακή εχω επικουρο και γιαλομ.. καλοκαιριατικα, οι αναγνώστες μου θα παθουν εγκεφαλικό….

  16. Τι δροσερή και «παρεκκλίνουσα» (από το πνεύμα των ημερών) ανάρτηση! (Παρένθεση για την παρένθεσή σου: μακάρι να το πιστεύαμε μόνο για τους αρχαίους αυτό, το χειρότερο είναι που η «ξερολίαση» αποτελεί κοινό τόπο της πολιτικής, κοινωνικής και προσωπικής ιδεολογίας και πρακτικής των πολλών _κι αυτές τις μέρες είχε την τιμητική της).
    Τέλος πάντων… Ίσα που αντέχω για μια θερμή (πολλώ τω τρόπω) καλησπέρα και πέραν αυτής… je ne sais quoi!🙂🙂🙂

  17. να πούμε κάτι για την Κλεοπάτρα:

    Γράφει ο ιστορικός John Maddox Roberts:

    η (ελληνίδα λέέι κάπου αλλού) Κλεοπάτρα ΔΕΝ ήταν όμορφη, Ανθρωποι περιορισμένης αντίληψης θέλουν να πιστευουν ότι ΜΟΝΟ μια γυναίκα ανυπέρβλητης ομορφιάς θα μπορούσε να ρίξει στο κρεββάτι τον Ιούλιο Καισαρα και τον Μάρκο Αντωνιο…..

    …..
    ήταν ο διάδοχος του πλουσιότερου έθνους του κόσμου και ο πλέον εκλεπτυσμένος γνώστης του γυναικείου φύλου θα παράβλεπε την κάπως μεγάλη μύτη της, τα στενά μάτια της, το ατροφικο σαγόνι της, η τα πεταχτά μπροστικά δόντια της, την κάπως καμπουριασμένη πλάτη της, το διάστικτο απο λέπρα πρόσωπο…
    ..
    Οχι πως η Κλεοπάτρα ήταν άσχημη. Τουναντιον ήταν ιδιαίτερα ελκυστική…..

    Ο έρωτας για την Κλεοπάτρα δεν ήταν ενα νεανικό πάθος για καποια καλλίγραμμη και ανόητη κοπέλα…..

  18. @ange-ta
    ε, και τώρα και τώρα, κάτι τέτοιοι κανόνες ισχύουν, ισχύουν.Ακου που σου λέω…. Σαφώς δεν ήταν τόσο ωραία, ασχετο αν περασε στην κινηματογραφική ιστορία ως ωραία, μέσω της Ελίζαμπεθ Τέιλορ…

    @justme
    καλώς το υπέροχο κορίτσι με τον υπέροχο λόγο του..Αχ αυτό το απροσδιόριστο κάτι. Τί συμφορά κι αυτή !

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s