Aννι Λίμποβιτς: η κατάρρευση της διασημότερης φωτογράφου


images.jpegwwwwΕνα από τα εντυπωσιακότερα εξώφυλλα περιοδικού ήταν αυτό με τη Ντέμι Μουρ εγκυμονούσα. Εκτοτε η φωτογράφηση της εγκύου έγινε μικροαστική συνήθεια. Μαμμή της ιδέας, η διασημότερη εν ζωή φωτογράφος Αννι Λίμποβιτς. Σήμερα, στα 59 της, η Λίμποβιτς βρίσκεται στο χείλος της οικονομικής καταστροφής, αντιμετωπιζοντας το ενδεχόμενο πτώχευσης.images.jpegrrrrrΣτις 8 Σεπτεμβρίου το ανώτατο δικαστήριο της Νέας Υόρκης θα αποφασίσει αν και ποιά περιουσιακά στοιχεία της θα εκποιηθούν για να ικανοποιηθεί η εταιρεία που εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης της δάνεισε το ποσό των 24εκ.δολαρίων. .

Η απογείωση της διάσημης φωτογράφου Αννι Λίμποβιτς ξεκίνησε όταν φωτογράφισε το ζεύγος Λένον – Γιόκο στη γνωστή περίπτυξη, λίγο πριν ο Λένον images.jpeeeeeeg δολοφονηθεί. Εκτοτε οι διασημότητες σχηματίζουν ουρές μπροστά της με τη φρούδα ελπίδα της αιωνιότητας, αυτής που χαρίζει το κλικ της φωτογραφικής μηχανής. Η Γούπι Γκόλντμπεργκ αφέθηκε να φωτογραφηθεί μέσα σε μια μπανιέρα με γάλα. Ο Αρνολντ Σβαρτζενέγκερ ανέβηκε στην κορφή ενός βουνού. Ο Κλιντ Ιστγουντ δέθηκε για χάρη της. Η Κέιτ Γουίνσλετ καταδύθηκε σε ειδικά κατασκευασμένη δεξαμενή με ψάρια και η Τζούλιαν Μουρ δέχτηκε την υποβρύχια φωτογράφιση. Μόνο που οι διασημότητες ζουν εκτός πραγματικότητας, συμπαρασύροντας καμιά φορά μαζί τους και τους δημιουργούς αυτής της υπερεαλιστικής αιωνιότητας.

Η Αννι Λίμποβιτς ξεκίνησε την καριέρα της όντας παθιασμένη με την πολιτική και το ροκ εν ρολ. Δούλεψε για το περιοδικό Rolling Stone και αργότερα, στη δεκαετία του ’70 και του ’80 επινόησε το «αφηγηματικό πορτρέτο», χρησιμοποιώντας το χιούμορ, την εκκεντρικότητα, την αυθάδεια, την ανοησία και τη βεβαιότητα ότι μέσα από το απροσδόκητο θα προέλθει ο θαυμασμός του κοινού. Με τεράστιους προϋπολογισμούς στα χέρια της, στρατό συνεργατών και τα καλύτερα περιοδικά, η Λίμποβιτς έγινε η διασημότερη πορτρερίστα της Αμερικής. Οι αμοιβές της από τις συνεργασίες της με το Vanity Fair και τη Vogue αγγίζουν το ποσό των 3 εκατ. δολαρίων τον χρόνο, εκτός από τα εκατοντάδες δολάρια από διαφημιστικά σποτ σε καθημερινή βάση.alice-wonderland-1

Η Αμερικανίδα φωτογράφος που τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σύντροφος της γνωστής συγγραφέως Σούζαν Σόνταγκ έστησε γύρω της μια υπερβολικά ακριβή ζωή. Τόσο ακριβή που ήταν ζήτημα χρόνου να τη χάσει. Δεν ήταν μόνον τα δάνεια για τις ανακαινίσεις των σπιτιών και τη διατήρηση του στάτους της. (Σπίτια στο Τσέλσι και στο Μανχάταν, σπάνιας τελειότητας στούντιο, υπερπολυτελή αυτοκίνητα, ταξίδια, υπηρετικό προσωπικό, από τον μάγειρα και την οικιακή βοηθό, ώς τη μανικουρίστα και τον άνθρωπο που τη δίδασκε γιόγκα, τον κηπουρό και τις νταντάδες). Ηταν και η έγνοια της για την οικογένειά της. Οταν το 2007 έμαθε ότι η μητέρα της έπασχε από καρκίνο σε τελειωτικό στάδιο, η Λίμποβιτς νοίκιασε σπίτι με θέα τον ωκεανό για να ακούει η μάνα τον παφλασμό του κύματος που άκουγε όταν όλη οικογένεια ζούσε μαζί. Η Λίμποβιτς ήθελε τα πάντα γύρω της να κινούνται σε ρυθμούς τελειότητας, ανεξαρτήτως κόστους, σωματικού, ψυχικού, οικονομικού. Ξόδευε πάνω από το πάπλωμά της και το πλήρωσε ακριβά. PH2008051603364

Το 2004 χρειαζόταν κατεπειγόντως χρήματα. Συνήψε βραχυπρόθεσμα δάνεια με υψηλό επιτόκιο, πούλησε το στούντιό της στην 26η οδό, πούλησε και το σπίτι της στο Λονδίνο. Αλλά το αδιέξοδο παρέμεινε. Η Λίμποβιτς όπως και πολλοί Αμερικανοί στα χρόνια της οικονομικής έκρηξης πρόσθετε το ένα δάνειο πάνω στο άλλο. Τον περασμένο χρόνο το σύνολο των δανείων της έφτασε τα 15 εκατ. δολάρια. Παραλληλα είχε προβλήματα με την εφορία. Δεν πλήρωνε τους φόρους της και η IRS δέσμευσε περιουσιακά στοιχεία της μέχρι του ποσού των 1,9 εκατ. δολαρίων. Στο τέλος του 2006, η Λίμποβιτς αναζητούσε κάποιον να τη «διευκολύνει», την ίδια στιγμή που συνέχιζε να αναζητεί την τελειότητα στη δουλειά της. Ηταν τότε που για λογαριασμό της Vogue ταξίδευσε ώς τις Βερσαλίες για να φωτογραφίσει την Κίρστεν Ντανστ 2006 2006_marie_antoinette_025ως Μαρία Αντουανέττα στο τελευταίο οχυρό της γυναίκας που πέρασε στην Ιστορία για το… παντεσπάνι της. Στις 29 Ιουλίου η εταιρεία Art capital Group που της δάνεισε το ποσό των 24 εκατ. δολαρίων τον Δεκέμβριο του 2008 κατέθεσε αγωγή εναντίον της με στόχο την κατάσχεση δύο σημαντικών περιουσιακών της στοιχείων, το φανταστικό της σπίτι στο Μανχάταν και αυτό στο Ράινμπεκ, όπως και τη δέσμευση των δικαιωμάτων της επί του φωτογραφικού υλικού της. Αν υπάρξει μια τέτοια δικαστική απόφαση, η φανταστική πορεία μιας γυναίκας θα τιναχθεί στον αέρα, σακατεύοντας για μια ακόμη φορά με τον πιο κυνικό και χυδαίο τρόπο το αμερικανικό όνειρο.

δημοσιεύθηκε στην Καθημερινη 29-8-2009

ριτς

22 thoughts on “Aννι Λίμποβιτς: η κατάρρευση της διασημότερης φωτογράφου

  1. Είναι όντως ωραία η φωτο της Ν.Μούρ εγκύας;
    Τόσα λεφτα για να τα φάει κανείς θέλει πάνω απο 100 ζωές και αυτη τα φαγε σε ούτε μια. Τι παράλογος κόσμος!

  2. ange-ta
    Για τα δικά μου τα δεδομένα, η ιδέα της εγκύου δεν λέει κάτι. Εγινε ομως μόδα και να σε ενημερώσω ότι εκατοντάδες νεαρές φωτογραφίζονται σε κατάσταση εγκυμοσύνης. Σίγουρα όμως είναι εντυπωσιακή φωτο…..

    sweel
    Καλά, δεν ετέθη θέμα μεταξυ σαρκοφάγου ανθρώπου και τραπεζών… Η κατάρρευση της φωτογραφου ειναι το θέμα…φιλια και στους δυό σας…

  3. για μένα δεν καταρρέει, θα εξακολουθεί νάναι σ’ ένα κομματάκι ψυχής που άνοιξα όταν πρωτόμαθα την δουλειά της και τ’ όνομά της, ρίτσα μας!
    τώρα, το αμερικάνικο όνειρο είναι μια άλλη ιστορία και αφορά αυτήν όσο και εκατομμύρια άλλους παγιδευμένους, δεν αφαιρεί τίποτε απ’ την τέχνη της, να, μόνο το σπίτι στο Μανχάταν και κανά δυο ακόμη.🙂
    μ’ αρέσουν αυτά τα θέματα!

  4. Και τον Παρθενώνα για να τον χτίσουν «σήκωσαν» το ταμείο της Συμμαχίας😀 Είναι γνωστά αυτά στην Τέχνη…

  5. Πάντα πίστευα ότι η φωτογραφία είναι ιδιαίτερη τέχνη, έχει σημασία τόσο το ποιος απεικονίζεται , το ποιος κρατά τη φωτογραφική μηχανή και η ισορροπία των συναισθημάτων της στιγμής.
    Συνεπώς η φωτογράφιση της εγκύου Ντέμη Μουρ πέτυχε γιατί τα συστατικά που ανέφερα ήταν ιδιαίτερα.
    Για τις επαναλήψεις ουδέν σχόλιο, συμφωνώ με το άρθρο, είναι σα να ζητήσεις από τον Ντα Βίντσι να ζωγραφίσει τη Μόνα Λίζα
    Τώρα όσον αφορά το status της κυρίας Λίμποβιτς, με προβλημάτισε το γεγονός ότι από τα πρώτα που πουλήθηκαν ήταν το υπερσύγχρονο στούντιο…
    Σε αυτά τα επίπεδα η επαγγελματική και προσωπική υποβάθμιση συμβαδίζουν και το τέλος έχει προδιαγραφεί από τις επιλογές και τις λεπτομέρειές τους.
    Αλλά ουδείς αναντικατάστατος, εξάλλου η κρίση θα γεννήσει στο μέλλον και άλλα τέτοια λαμπρά ταλέντα

  6. @artanis…
    ο,τι ανεβαίνει κατεβαίνει.Και ο άνθρωπος,..γεννιέται, μεγαλώνει, πεθαίνει.. Αυτή είναι η ζωή , δυστυχώς, ευτυχώς, τί να σου πω φιλενάδα μου…

  7. @Kassianos…
    γνωστά μεν, αγνωστες οι πτυχές δε.Οπότε, ας αναφερόμαστε και σε αυτά κι όχι στις ψυχρές αναλύσεις περι τέχνης που δεν ενδιαφέρουν το ευρύ κοινό.

  8. @anepidoti
    σου αρεσουν αυτά τα θέματα, αλλά δεν εχουν ιδιαίτερη περαση. Οι μπλογκερς ,παιδί μου , θελουν να μιλάμε συνεχώς για τον συνασπισμό, τον συριζα, το ΚΚΕ, τους παπαδες, να , τέτοια…Οπότε εμείς εχουμε χάσει από χέρι, για τον απλούστατο λόγο ότι η πολιτική στην ελλαδα εχει ξεπεραστεί από τα γεγονότα και η πολιτική κουλτούρα εχει απαξιωθεί..Καλημερες

  9. κριμα.. η ποιότητα είναι μεχρι ενός σημέιο ανάλογη της τιμής.. αλλά από ένα σημείο και μετά.. υπηρετεί μονο την ανάπτηξη της αγοράς..
    χαχα δεν το έχω καταλάβει αυτό.. πρέπει δηλαδή να ασχολούμαστε μόνο με αυτά που ενδιαφέρουν τηνπλιοψηφία;:):)
    την καλησπέρα μου:):)

  10. To αμερικανικο ονειρο για να ευοδωθει θελει και συνεση. Διαφορετικα μπορει να γινει εφιαλτης. Εκεινο που μπορει να δουμε ειναι οπως και στην περιπτωση της Μαρθας Στιουαρτ οπου οι κατηγοριες ηταν πολυ πι σοβαρες, καποια τιμωρια (περιλαμβανομενης και της οικονομικης) και μετα τη συνεχεια της τεχνης της Λιμποβιτς λιγο διαφορετικα, γιατι η δημιουργια δε σταματα με την οικονομικη καταρρευση. Προσωπικα προβλεπω σχετικη επανοδο.

  11. ε και ?

    η πρωτη ειναι η η τελευταια?
    =οτι ανεβαινει κατεβαινει
    κι οταν υπαρχει το ταλεντο πηγαιο και ατοφιο ξαναγενναται απο τις σταχτες του…

    βεβαια δεν τη λυπαμαι παντα με προκαλουν οι εξαλλοσυνες στην πραγματικοτητα
    ισως της γινει ενα καλο μαθημα
    οτι η χλιδη και η εξαλλη σπαταλη
    οδηγουν στην καταστροφη

    οχι
    μην ξαφνιαστουμε αν τη δουμε να επιστρεφει
    με πολυ πολυ πιο μεστα εργα
    και σοβαρατητα

    οχι εκεινη την επιπλαστη αλλα την αλλη που αποκτα ο ανθρωπος που εχει φαει τα μουτρα του

    προσωπικα δε
    δεν θεωρω ΤΟ επιτευγμα του να φωτογραφιζεις σελεμπριτυ

    για να το κανεις ομως αυτο τοσο καλα
    (σαν τη φωτο Γιοκο Τζων που ειναι οντως απιστευτη)

    σκεψου ποσο καλυτερα μπορεις να κανεις κατι πιο ουσιαστικο…..

    Επισης θεωρω απολυτως αχαρη τη μοδα των τσιτσιδων εγκυμονουσων …

    ναι εχει χασει χρονο
    αλλα πιστευω πως θα γυρισει πιο μεστη σε αυτο που ξερει να κανει καλα…
    οπως ολοι αλλωστε μετα απο μια κατραπακια!!

    φιλια Ριτς!

  12. @@@@Penelope dearest
    Καλά είμαι, απλώς λίγο πνιγμενη εργασιακά. Εσεις προσαρμοστήκατε ; Θα τα πούμε εκτενώς με την πρώτη ευκαιρία…Φιλια φιλενάς και στα παιδιά….

  13. @@Talisker…
    χμ, σωστά τα λες.Δεν διαφωνώ ειδικά στο ότι ο,τι ανεβαινει κατεβαίνει. Ασανσερ η ζωή μας, παναθεμά την…οσο για τη Λίμποβιτς, ένταξει, μπορεί να επιστρέψει. Εγώ περιγράφω και επισημαινω γεγονότα και καταστάσεις. Τίποτ άλλο….καλημερες

  14. @@despinarion…
    Γεια σου καλό μου. Το παράδειγμα με τη Μάρθα είναι σωστό. Δεν ξέρω αν είναι η ιδια περίπτωση. Σημασία εχει ότι το κυνηγι του ονειρου ειναι σκληρό και θελει καλή διαχείριση.ΑΛΛΙΩς!!!!

  15. δεν με ξαφνιάζει πως λειτουργεί το σύστημα, όταν πρέπει να «στηρίξουμε» τον Ferre για να μην καταρεύσει, και όταν δεν είναι και τόσο απαραίτητο μπορούμε να αφήσουμε …κάποιους άλλους να πηδήξουν από τον 30ο όροφο χωρίς προστατευτικό
    για μένα ίσως η κορυφαία φωτογράφος του είδους της, πραγματικά στενοχωριέμαι
    δεν γνωρίζω αρκετά και θα πρέπει να το ψάξω
    ελπίζω να υπάρχουν περιθώρια ανάκαμψης…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s