«Φίλε, ψύλλους στ ‘ άχυρα ψάχνεις»


Η δημοκρατία δεν επιβιώνει μόνη της. Χρειάζεται χέρια πολλά για να δουλέψουν μαζί της. Οσο αφηνόμαστε, όσο εξαντλούμε το δημοκρατικό μας δικαίωμα στην ψήφο και μόνο, όσο αποφεύγουμε να αναμειχθούμε με τα πλήθη, τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος να περάσουμε στη «μεταδημοκρατία».

Αδιέξοδο, αδιέξοδο της δημοκρατίας, έλεγε και ξανάλεγε ο φίλος που καθόταν απέναντί μου στο τραπέζι κι όλο το βράδυ πάσχιζε να αναλύσει ή να δικαιολογήσει τα γεγονότα του περσινού και του φετεινού Δεκέμβρη. Δεν είχε κρυμμένες φαρέτρες στην τσέπη του, ούτε ο λόγος του ήταν σπουδαίος. Αλλά οι κινήσεις του και οι σκέψεις που με κόπο άφηνε να εκτεθούν, πρόδιδαν άνθρωπο που αν μη τί άλλο δεν ντρεπόταν να προβληματιστεί. Κι ήταν άδικο όταν ο διπλανός του γύρισε και τούπε με αναίδεια, «φίλε, ψύλλους στ ‘ άχυρα ψάχνεις». Σε λίγες ασήμαντες λέξεις, ο άνθρωπος στρίμωξε την εικόνα του κλασσικού καλοπερασάκια Ελληνα της μέσης ηλικίας.Αυτόν που διατυμπανίζει ότι έχει ζήσει πολλά, που επιμένει πως έχει δώσει τους δικούς του αγώνες και νάτος σήμερα φτασμένος, βολεμένος με τα κεκτημένα του αγκαλιά. Ναι, κάτω από αυτές τις συνθήκες ο πρώτος φίλος πράγματι ψάχνει ψύλλους στ’άχυρα, ειδικά για το δημοκρατικό πολίτευμα που λογικά δεν θάπρεπε νάχει αδιέξοδα!

Η αλήθεια είναι ότι όλοι συνειδητοποιούμε τα αδιέξοδα της δημοκρατίας, αλλά επιλέγουμε τις εύκολες απαντήσεις που εύκολα μας οδηγούν στις δικές μας εξόδους διαφυγής. Κι όμως, αν ξέραμε πόσο σημαντική είναι η ελευθερία που βιώνουμε μέσα από το δημοκρατικό πολίτευμα δεν θα δυσανασχετούσαμε με τις κατά καιρούς διάφορες συμπεριφορές της νεολαίας. Μήπως δεν υπήρξαμε νέοι ; Και φυσικά σφάλλουμε οικτρά όταν θεωρούμε τα πάντα δεδομένα κι όταν πετάμε στο καλάθι των αχρήστων τις φωνές των νέων ανθρώπων που το μόνο που θέλουν είναι απλώς να μας ταρακουνήσουν. Κυκλοφορεί στην Ελλάδα το καινούργιο βιβλίο της Ινδής συγγραφέα Αρουντάτι Ρόι. Ωρες ώρες, ο καταγγελτικός της λόγος παραπέμπει στον αντίστοιχο λόγο του Γκάντι, που δίχως βία,σχεδόν παθητικά διεγείρει τις μάζες. «Η σκοτεινή πλευρά της δημοκρατίας» (εκδόσεις Ψυχογιός) είναι ο τίτλος του βιβλίου της Ρόι. Στην «Κ» παρουσίαση του βιβλίου έκνε ο Βασίλης Μαγκλάρας.

Στην Ινδία,οι εκλογές και ο κοινοβουλευτισμός δεν αποτελούν την ουσία της δημοκρατίας. Εχουμε μια δημοκρατία του φαίνεσθαι κι όχι του είναι.Η φτώχεια, η εργαλειακή πολιτική, τα αλλοτριωμένα μέσα ενημέρωσης, η αστυνομική βία, η καταπάτηση θεμελιωδών δικαιωμάτων, η διαφθορά εξοργίζουν και διαψευδουν τα όνειρα. Τί γινεται τώρα , αναρωτιέται η Αρουντάτι Ρόι που η δημοκρατία και ελεύθερη αγορά έχουν συγχωνευθεί σ’ έναν αρπακτικό οργανισμό με μια τσακισμένη φαντασία που περιστρέφεται μόνο γυρω απο τη μεγιστοποίηση του κέρδους ; Οικείες οι εικόνες. Ποιός είπε ότι και στις δικές μας δημοκρατίες συμβαίνουν διαφορετικά πράγματα ; Απλώς εμείς έχουμε διολισθήσει στο επόμενο στάδιο, αυτό της πνευματικής και ηθικής παρακμής.Στη νοσηρότητα και την αδικαιολόγητη φιληδονία. Πολίτες που νομίζουμε ότι αναδύουμε άρωμα υψηλού γούστου !

Κάπως έτσι διανοούμενοι έφτασαν να συζητούν για τη «μεταδημοκρατία». Κάποιος έγραψε ότι η μεταδημοκρατία είναι η προσπάθεια του κρατικού κοινωνικού λόγου να εξηγήσει τα νέα φαινόμενα που επιδρούν στην σύγχρονη πολιτική.Αν και ελάχιστα πραγματα γνωρίζω επ’ αυτού, θα έλεγα απλουστευτικά ότι έχει να κάνει με το τέλος της πολιτικής σε μια εποχή όπου η κινητήρια δύναμη της δημοκρατίας, ο άνθρωπος, συνθλίβεται ανάμεσα στις ξεθωριασμένες ιδέες του και τη θλίψη της καθημερινότητάς του.

Ετσι έχουν τα πράγματα ; Κι η νεολαία στους δρόμους, μας λέει κάτι ; Οι άνθρωποι της τέχνης ; Οι διανοούμενοι που επιχειρούν να εκλαϊκεύσουν την έννοια της ρήξης με το χρόνο ; Ο βρετανός πολιτειολογος Κόλιν Κράουτς έγραψε βιβλίο με τον τίτλο «Μεταδημοκρατία», όπου σε γενικές γραμμές αναφέρεται στην εδραίωση μιας ασαφούς ταυτότητας των μεσαίων στρωμάτων που καθηλώνονται σε ρόλο παθητικού παρατηρητή. Ομως ας είμαστε σε εγρήγορση. Το πολίτευμα μας χρειάζεται να θωρακιστεί, αν δεν θέλουμε να ψελλίζουμε συνεχώς για αδιέξοδα…γιατί τότε δικαίως θα μας απαντούν ειρωνικά, «μα τί ψάχνεις τώρα, ψύλλους στ ‘ άχυρα;»

Δημοσιεύεται στην Καθημερινή 13-12-2009

ριτς

Advertisements

16 thoughts on “«Φίλε, ψύλλους στ ‘ άχυρα ψάχνεις»

  1. Το πρόβλημα είναι ότι η δημοκρατία ή είναι άμεση, ή δεν είναι δημοκρατία. Αυτή η έμμεση έκφραση της κοινοβουλευτικής δικομματικής δημοκρατίας δεν αποτελεί τίποτα λιγότερο από νομιμοποιημένη χούντα.

  2. Ούτε το πολίτευμα είναι αυτοσκοπός, ούτε η δημοκρατία άλλοθι.
    Η επανάπαυση της μάζας, του Δήμου, στην παραδοχή οτι το κράτος το αποτελεί η οικονομική ισχύς, καθιέρωσε την ανάγκη ορισμού της ιστορικής στιγμής μέσω ενός ΅πολιτικού΅ ορισμού. Εξ’ού και ο φαιδρός – καθότι αποκλειστικά χρονικός – όρος «μεταδημοκρατία».

    Η δημοκρατία οδήγησε στην απαγκίστρωση από την αυτοδιαχείριση, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας πλατφόρμας λελογισμένης αυθαιρεσίας.
    Η μορφοποίηση των κοινωνικών δομών ως διαχειριστών των πόρων του συστήματος, απαιτεί μια δομή κανόνων μορφοποιημένων προς όφελος όσων τους …εξαγγέλουν.

    Οι ψύλλοι στ’άχυρα δεν είναι η αναζήτηση των αδιεξόδων. Είναι η ίδια η δημιουργία τους, όπως αυτή της «μεταδημοκρατίας»…

    Καλημέρα

  3. η εννοια δημοκρατια ειναι σαν την εννοια ιατρικη , εφαρμοζεται επι φυσιολογικων καταστασεων . οταν εχει κανεις να κανει με φυσικα κακοπλασματα οπως η ελληνικη ΄΄δημοκρατια» , τοτε οχι μονο ψυλλους στ΄αχυρα ψαχνεις οχι μονο ματαιο ειναι αλλα ειναι και επικινδυνο και συνειδητη τσαρλατανια…η ελλαδα δυστυχως ειναι ενα μπουρδελο ενα επικινδυνο κοτετσι που πρεπει επειγοντος να διαλυθει

  4. Κάπου ζεί λάθε βιώσας ντυμένος κάπου εκεί
    η Αρουντάτι αναζητά τον Γκάντι
    ίσως να μην έρθει απτήν νότιΑφρική
    αλλά απτήν Ευρώπη ή την Αμερική ή
    γιατί όχι απτήν ελληνική πολιτική σκηνή

  5. @ GB καλησπέρα με καθυστέρηση…. Η Ρόι ειναι οπως πάντα καταπληκτική στο γράψιμο της και στις εικόνες που μας μεταφέρει… Η ελληνική πολιτική σκηνή να κοιτάξει να συμμαζευτεί για να…συμμαζευτούμε και εμείς.

  6. «Ούτε το πολίτευμα είναι αυτοσκοπός, ούτε η δημοκρατία άλλοθι.
    @Δημολόγος
    Η επανάπαυση της μάζας, του Δήμου, στην παραδοχή οτι το κράτος το αποτελεί η οικονομική ισχύς, καθιέρωσε την ανάγκη ορισμού της ιστορικής στιγμής μέσω ενός ΅πολιτικού΅ ορισμού. Εξ’ού και ο φαιδρός – καθότι αποκλειστικά χρονικός – όρος “μεταδημοκρατία”.
    Νομίζω ότι αυτό προσπαθώ να πω κομψά…

  7. Ναι, δεν είναι χούντα. Γιατί τους το παραχωρήσαμε το δικαίωμα να ετεροκαθορίζουν ετερονομούν κ.ο.κ.

    Αλλά πάντως δημοκρατία δεν είναι.

  8. Σιγά τρομάξαμε. Αν εσυ νιώθεις ότι πήρες ποτέ συλλογικά κάποια απόφαση για κάτι που αποτελεί δημόσιο γεγονός τότε πες το και σ’ εμάς. Βέβαια κάτι τετοιο δεν ενδιαφέρει και πολύ δεδομένης της απάθειας που μας διέπει τον τελευταίο μισό αιώνα. Δόθηκε στον κοινοβουλευτισμό η έννοια της δημοκρατίας αλλά δεν είναι λέμε η έμμεση αυτή λήψη αποφάσεων, η ΑΝΤΙ-προσώπευση δημοκρατία. Έλεος

  9. Αγαπημένη Ρίτσα,
    Τρελλάθηκα με τις εικόνες σου, πολύ εστέτ μου κάνεις. Πειράχτηκα πολύ που άρχισε να εμφανίζεται έστω και ως ιδέα η έννοια της μεταδημοκρατίας, παραδημοκρατία θα την έλεγα εγώ.
    Πραγματικά, το νέο φαινόμενο των υπανάπτυκτων υπερδυνάμεων τύπου Ινδίας και Κίνας μένει να μας ξαφνιάσει.
    Αλλά εμείς θα στεκόμαστε πάντοτε στις σταθερές αξίες του πλουραλισμού και τη δημοκρατίας γιατί οι μεταδημοκρατίες δεν περνάνε στο δυτικό κόσμο, ναι;
    Φιλιά πασπαλισμένα με χιονάκι

  10. Υπάρχει ένα κλίμα γύρω μας που νομίζω ότι εκπορεύτηκε από την αρχική μας αδιαφορία όταν λαδώθηκε το εντεράκι μας. Κι ύστερα πηραμε την κατηφορα, εμείς, όχι οι άλλοι, οπότε τώρα κοιταζόμαστε χωρίς να ξέρουμε τί μας συμβαίνει..

  11. Συμφωνω με ολα που είναι γραμμένα εδώ , πράγμα κάπως σπάνιο γιά μένα.
    Μιά μικρη διαφωνία στο οτι δεν ξέρουμε τι μας συμβαίνει.
    Ξέρουμε τι μας συμβαίνει αλλά η ταχύτητα των εξελίξεων γύπω μας ειναι τόσο μεγάλη που εχουμε δεδομένη την αδυναμία επέμβασης μας στίς εξελίξεις και έτσι μετατρεπόμαστε αυτόματα σε παρατηρητές
    Είμαστε επιβάτες σε μιά χιονοστιβάδα που πήρε τον κατήφορο , πολλά πράγματα θα τσαλακωθούν και όταν η δυναμική της χιονοστιβάδας μας οδηγήσει στην ηρεμία της πεδιάδας , θα σκεφτούμε απ την αρχή τι είναι πραγματική δημοκρατία και τα λοιπά.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s