`Ιταλο Καλβίνο: του άρεσε να παρατηρεί τη ζωή και να ψάχνει την αλήθεια!


«Γράφω δύσκολα, δε μένω ποτέ ικανοποιημένος. Πριν γράψω κάτι, συσσωρεύω πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους εμπειρίες. Αυτές οι διαφορετικές εμπειρίες μεταφράζονται σε διαφορετικά βιβλία. Πέρασα μια φάση που έγραφα σχεδόν ταυτόχρονα τα πιο ανομοιογενή πράγματα, προσπαθώντας πάντα να κάνω αυτό που λέμε κοινωνική κριτική. Έτσι, μετά τον Ανύπαρκτο ιππότη κυκλοφόρησε το Μια μέρα ενός εκλογικού αντιπροσώπου, βιβλίο που έβγαινε από μια συγκεκριμένη πολιτική κατάσταση που ζούσε η Ιταλία εκείνα τα χρόνια. Το τελευταίο μου βιβλίο, το Πάλομαρ άρχισα να το γράφω το 1975. Κάθε τόσο ζούσα κάποια εμπειρία ενός συγκεκριμένου τύπου. Την έγραφα, την έβαζα στο συρτάρι, τις μάζευα όλες μαζί. Χρειάστηκαν οκτώ χρόνια για να γίνουν βιβλίο. Ταυτόχρονα δούλευα και άλλα πράγματα, προσπαθώντας να εξετάσω την εξέλιξη της ιταλικής κοινωνίας. Ξεκινώ πάντα από μια αληθινή εμπειρία και ύστερα προχωρώ στα σύμβολα που μου ταιριάζουν περισσότερο. Στις Αόρατες πόλεις και στα Κοσμοκωμικά θριαμβεύει η φαντασία κι όμως νομίζω ότι είναι από τα πιο ρεαλιστικά μου βιβλία…» Και παρακάτω: «Δουλειά μου είναι να παρατηρώ τη ζωή, να καταγράφω εμπειρίες, να ψάχνω την αλήθεια, κι ας ξέρω πολύ καλά ότι υπάρχουν βεβαίως πολλές πολλές αλήθειες…»

Τμήμα της συνέντευξης του `Ιταλο Καλβίνο στην Αυγή, τον Φεβρουάριο του 1984, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην Αθήνα.

Στην Ελλάδα ο Καλβίνο αγαπήθηκε όσο λίγοι ξένοι συγγραφείς του 20ού αιώνα: ο Έσε, ο Μαν, ο Καμί, ο Μάρκες, ο Σαραμάγκου, ίσως δυο τρεις ακόμα. Αν σκεφτεί κανείς ότι εμείς οι Έλληνες προτιμάμε συνήθως τους σοβαροφανείς από τους σοβαρούς, κι ότι είμαστε δύσπιστοι απέναντι στους παιγνιώδεις συγγραφείς, μερικές φορές αναρωτιέμαι τους λόγους που έκαναν τον Καλβίνο να έχει από την αρχή στην Ελλάδα μια τόσο καλή τύχη. Ίσως επειδή ήταν ένας άνθρωπος γεμάτος φαντασία – κι εμείς τους ανθρώπους με φαντασία τους αγαπάμε και τους εκτιμούμε. Ίσως επειδή κανένα έργο του δε μοιάζει με το άλλο – είναι γνωστό πως, με εξαίρεση τα πατροπαράδοτα χρηστά μας ήθη, βαριόμαστε εύκολα τα ίδια και τα ίδια. Ίσως επειδή ήταν ένας άνθρωπος έντονα πολιτικοποιημένος, ένας άνθρωπος που είχε πολεμήσει στο βουνό και κατάφερε να κρατήσει μια ανεξαρτησία πνεύματος ακόμα κι όταν ήταν κομματικό μέλος – κι αυτά στην Ελλάδα εμείς τα εκτιμάμε περισσότερο ίσως από αλλού. ‘Ίσως όμως να μας αρέσει γιατί είναι το αντίθετο του είδους εκείνου της λογοτεχνίας στο οποίο οι Έλληνες έχουν διαπρέψει: του νατουραλισμού. Ίσως πάλι η επιτυχία του να οφείλεται στην αναλυτική του σκέψη, και ταυτόχρονα στο γεγονός ότι δεν είναι ποτέ φλύαρος: ακόμα κι όταν φαίνεται να πλατειάζει, ακόμα κι όταν οι φράσεις του μοιάζουν να τρέχουν αβίαστα ξεχνώντας να βάλουν τελεία για δύο ή τρεις ή τέσσερις σελίδες, ακόμα κι όταν περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια το πώς ένα σαμιαμίδι στέκεται ακίνητο για ώρες στον τοίχο προκειμένου να αρπάξει τη λεία του, είναι ακριβής, και οι λέξεις του – όπως θα έλεγε ο Μανόλης Αναγνωστάκης καρφώνονται σαν πρόκες. Γι’ αυτό και δεν τις πήρε, τόσα χρόνια τώρα, ο άνεμος.(Ανταίος Χρυσοστομίδης – Περιοδικό Δέκατα).


calvino nerouda

ΥΓ/Προχθές έκανα δώρο έναν Καλβίνο σε αγαπημένο φίλο. Και νάμαι ξανά στο ψάξιμο, το δίχως τελειωμό. Ομορφα.

Italo Calvino’s “Why Read the Classics?” is the title essay of a collection of Calvino’s literary criticism, published posthumously and based on material he had set aside for a collection of his best non-fiction.  His translator and widow both write that the authors about whom he writes in the 35 essays–among them, Homer, Ovid, Ariosto, Diderot, Stendhal, Dickens, Tolstoy, Twain, Hemingway and Borges–represent his personal canon of great classics.

But why read and reread them?

Calvino’s answer is simple: The classics reveal to us our identity and our place in history.

Advertisements

2 thoughts on “`Ιταλο Καλβίνο: του άρεσε να παρατηρεί τη ζωή και να ψάχνει την αλήθεια!

  1. Από την Πόλη των Υπουργείων σας χαιρετώ

    έριχνε μιαν Ανύπαρκτη Βροχή σήμερα
    κι έγινα κι εγώ πρεζόνι του διαδικτύου!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s