Αναδρομική έκθεση της Εβίτας Κανέλλου στο Λάτσειο Δημοτικό Μέγαρο στον Πύργο.


Η ζωγράφος Εβίτα Κανέλλου παρουσιάζει το εικαστικό της έργο, από το 2003 μέχρι και το 2013, στην αναδρομική έκθεση με τίτλο «Τόποι και Χρώματα» . Η έκθεση εγκαινιάζεται σήμερα, Μεγάλη Τρίτη, 30 Απριλίου 2013, στις 19.00, στο Λάτσειο Δημοτικό Μέγαρο στον Πύργο Ηλείας.

Η ιστορικός Τέχνης Αννίτα Πατσουράκη γράφει για την Εβίτα Κανέλλου τα εξής:

Image

Η Εβίτα Δουφεξή – Κανέλλου είναι η εικαστική δημιουργός, που έλκει το ενδιαφέρον με το εύρος του ταλέντου της. Προς τέρψη του θεατή, συνδυάζει διαφορετικές τέχνες και τεχνικές, δημιουργώντας έργα εξαιρετικής απόδοσης, αρθρωμένα σε διακριτές θεματικές ενότητες.


Γεννήθηκε στον Πύργο της Ηλείας, απ’ όπου αρχίζει την πορεία της, με την κουλτούρα που θα αποκτήσει από παιδί, μέσα από την οικογενειακή ανατροφή, τα σχολικά χρόνια και το άμεσο κοινωνικό περιβάλλον. Οι σπουδές και η επαγγελματική καριέρα με ταξίδια σε όλο τον κόσμο θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις της. Η οικογενειακή θαλπωρή θα της προσφέρει προσωπική και κοινωνική ισορροπία που μεταφέρεται στις εικαστικές της αναζητήσεις.

Για την καλλιτεχνική της διαδρομή από το 2003 μέχρι σήμερα, επιστρέφει στα πατρογονικά μέρη, που κουβαλούσε πάντα στην μνήμη της. Η τέχνη που αρχικά θα την ενδιαφέρει, είναι η Φωτογραφία, όταν παρακολουθούσε “με εμμονή” τον πατέρα της, τον δημοσιογράφο Τάκη Δουφεξή, στο σκοτεινό θάλαμο του σπιτιού τους, να επεξεργάζεται τα φιλμ. Μαζί του, αποκτά άνεση και εξοικείωση με την τεχνική της φωτογράφησης, την επεξεργασία του φιλμ και την εκτύπωση της φωτογραφίας.
“Ήταν, ίσως, ο πλέον σημαντικός μου δάσκαλος, όχι μόνο στη φωτογραφία και στο σκίτσο, αλλά και στη μελέτη της ιστορίας, διδάσκοντας με να επεξεργάζομαι τις πληροφορίες από το παρελθόν και να αντλώ πληροφόρηση για το μέλλον”.
Image
Αργότερα, θα εντρυφήσει στην εξέλιξη της τεχνολογίας, εφαρμόζοντας προγράμματα επεξεργασίας φωτογραφιών στο προσωπικό της καλλιτεχνικό εργαστήριο. Ανήσυχη και πολυσχιδής, αρχίζει να περνά από τη φωτογραφία στη ζωγραφική, συνδυάζοντας τις τέχνες, τις τεχνικές και τα υλικά μεταξύ τους.

Ολοκληρώνει τις ενότητες έργων, “Καμινάδες στις Κυκλάδες”, “Παραλίες”, “Φωτιές”, “Σπουδή στο γυμνό”. Εφαρμόζει συνήθως μικτή τεχνική, προσμίξεις υλικών και τοποθετεί ξύλα ξεβρασμένα από το Αιγαίο, άμμο από τη Σαχάρα και τις ακτές του Ατλαντικού και όστρακα της Καραϊβικής, που έχει φέρει ως ενθύμια από τα ταξίδια της.
Με την έμφυτη αίσθηση που την διακρίνει για τη διαχρονική αξία του μινιμαλισμού, καταφέρνει να κατασταλάξει στο προσωπικό της εικαστικό αλφάβητο.

Το 2010 παρουσιάζει την ατομική έκθεση με τίτλο “…στιγμές στο πλήθος… στιγμές προσωπικές…”.

Η ανθρώπινη παρουσία ως υπόσταση, σημείο αναφοράς και επίκεντρο ενδιαφέροντος γίνεται για την Εβίτα Κανέλλου η αποτύπωση συνηθισμένων εικόνων καθημερινότητας, η αποκωδικοποίηση κοινωνικής συμπεριφοράς σε στιγμές συνωστισμού ή απομόνωσης στο πλήθος. Οι εικόνες αυτές μας καθοδηγούν αυθόρμητα και υποσυνείδητα σε συνειρμούς, σκέψεις και αναμνήσεις προσωπικές. Μέσα στο πλήθος βρίσκεται ένας από εμάς, ο καθένας μας, σε μια δική του στιγμή. Συνειδητή ή μη, που αποτυπώνεται μεμονωμένα.

Σε χώρο ουδέτερο και απροσδιόριστο, πρωταγωνιστής και παρατηρητής ταυτίζονται. Η έκφραση του σώματος συνοδεύει και το συναίσθημα που απορρέει. Ο θεατής συμμετέχει. Η ταυτοποίηση της προσωπικότητας δεν απασχολεί την δημιουργό. Δεν αποδίδει το πορτραίτο αλλά σκιαγραφεί φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά της ύπαρξης, που είναι το σύμβολο και όχι το σημαίνον.

Το 2012, η έκθεση με τίτλο “…complexity…” αποτελεί τη νοητή συνέχεια της προηγούμενης θεματολογίας, ο άνθρωπος και το αστικό περιβάλλον του. Η παρουσίαση του σύγχρονου τοπίου έχει απρόσμενα αφαιρετική ματιά, αναπάντεχη χρωματική σύζευξη και προοπτική που μας αιφνιδιάζει ευχάριστα.

Η ζωγραφική επιφάνεια προκύπτει από την εφαρμογή μικτών τεχνικών και επεμβάσεων στον καμβά, όπου αναλύονται οι δυνατότητες των υλικών. Το τεχνικό αποτέλεσμα διαμορφώνει μια νέα φόρμα ζωγραφικής, πρωτότυπου ύφους που τείνει να καταργήσει τα παραδοσιακά όρια. Με αυτόν τον “πειραματικό χαρακτήρα” και μια “επιθετική διάθεση στον καμβά”, σύμφωνα με την δημιουργό, μορφοποιείται το σχήμα της σύνθεσης.

Τα γεωμετρικά σχήματα που προκύπτουν, εισχωρούν επιδέξια στο ασυνείδητο μας, προκαλώντας αλλαγές στη διάθεση του παρατηρητή. Ισορροπία γραμμών και ισονομία χώρου, αυστηρή οριοθέτηση στη σύνθεση δημιουργούν ένα σύνολο που μεταδίδει μία έμφυτη ευχαρίστηση. Συναίσθημα και γεωμετρία συνδέονται με την εσώτερη ισορροπία της ίδιας της φύσης μεταδίδοντας γαλήνη, ευεξία και ψυχολογική δύναμη.

Διαχρονικές αξίες της υλικής τελειότητας προκύπτουν από την προέκταση ανάγλυφων δυναμικών γραμμών που διατρέχουν το σύνολο. Τα ανάγλυφα στοιχεία προσθέτουν όγκο στη σύνθεση και συνδυάζουν τις διαφορετικές τεχνικές εφαρμογές. Με την παρουσία τους καταγράφουν τη γήινη σταθερότητα, την αρμονική ισορροπία και την προσδοκία προς το άπειρο.

Ο αρχιτεκτονικός διαχωρισμός καθορίζεται από τον προσδιορισμό βασικών χρωμάτων που εντείνουν τους όγκους και δημιουργούν μία εκθαμβωτική επίδειξη προοπτικής. Η στατικότητα του απροσδιόριστου και αφαιρετικά δομημένου κτιρίου αποκτά ζωντάνια και κίνηση από την ένταση του μεταδιδόμενου συναισθηματικά, χρώματος.

Η Εβίτα Δουφεξή – Κανέλλου με την παρούσα έκθεση των τελευταίων δέκα χρόνων της εικαστικής της διαδρομής, διοργανώνει μία αναδρομική παρουσίαση από το 2003-2013, όπου σχηματοποιεί όλα τα συναισθήματα που βίωσε αυτά τα χρόνια.

“…αγωνία… χαρά… αισιοδοξία… ηρεμία… ένταση… νοσταλγίες… σχήματα και χρώματα… εικόνες και μυρωδιές… ο άνθρωπος και το περιβάλλον του… το νερό… η βλάστηση… το αστικό τοπίο… γίνονται χρώματα και σχήματα αφαιρετικά. Κάθε έμπνευση, σαν συνταγή μαγειρικής. Λίγη ποσότητα και το καθένα με διαφορετικό χρώμα. Όπως με έμαθε να τρώω η γιαγιά μου, η Αγλαϊα Δουφεξή, “λίγο και νόστιμο”.”

Η δύναμη της τέχνης της, φαίνεται στον μοναδικά μοντέρνο χαρακτήρα της σύνθεσης, στη διακριτική προβολή των αισθητικών πεδίων και στις απροσδόκητες συναισθηματικές φορτίσεις που εκπέμπουν. Με επιλεκτικό συνδυασμό των χρωμάτων, λεπτομερειακά καθορισμένη σύνθεση της εικόνας αντικατοπτρίζει σε κάθε πινελιά της το πηγαίο, αυθόρμητο και αυθεντικό της έμπνευσής της. Χωρίς υπερβολές και εξάρσεις του χρώματος καταφέρνει να αποδώσει το μέγιστο της τεχνικής της. Με τη χρήση ελάχιστων μέσων γραφής και καθαρά γραμμικά περιγράμματα, μία θαυμάσια και μεθοδικά τεκμηριωμένη σύνθεση καταφέρνει να διατυπώσει με πληρότητα τον εικαστικό της λόγο. Με διάθεση για αέναο πειραματισμό, αναζήτησε λύσεις στους καλλιτεχνικούς προβληματισμούς και ανησυχίες της. Στα θέματα που πραγματεύτηκε στη ζωγραφική της έδωσε ανανεωτική πνοή.

Η πολύμορφη έκθεση που παρουσιάζει, προσδιορίζει ένα πηγαίο ταλέντο, όπου με εξασκημένες δεξιότητες αποδίδει μία γλώσσα λακωνική και δομημένη. Σε επιβεβλημένη προσωπική διάθεση διαρκούς και αδιάκοπης αναζήτησης, επέδειξε ασίγαστο δημιουργικό πάθος. Με την επιμονή της, μας υπέδειξε ότι η τέχνη είναι το μοναδικό σημείο έκφρασης, διεξόδου και ελπίδας.

Εφαρμόζοντας τη διαχρονική αξία του συμβόλου, όπου λιτές γραμμές εμπεριέχουν μέσα τους, όλη τη δύναμη μιας διδασκαλίας ή μιας ουμανιστικής αλήθειας, μας επισημαίνει την αξία της ουσίας που κρύβεται στο συναίσθημα, που συνοδεύει το εκάστοτε σύμβολο. Δημιουργίες που αποπνέουν αυτοπεποίθηση και που υιοθετούν τη ρήση του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, για «Ανάγκη να μετατρεπόμαστε κάθε στιγμή σε εικόνα».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s