Θανάσης Δρίτσας : Αρμολογήματα μετα-πασχαλινού στοχασμού


 

Image

Όσο αυξάνονται οι εμπειρίες της ζωής τόσο ενισχύεται η πεποίθηση μου ότι οι άνθρωποι που εμβαθύνουν πάνω στα δρώμενα και η ζωή δεν τους προσπερνάει ξόφαλτσα εμφανίζουν έντονη τάση απομόνωσης. Θυμήθηκα την σχετικά πρόσφατη έκθεση έργων του ζωγράφου Τάσου Μαντζαβίνου (φίλου κατά την περίοδο των υπαρξιακών αναζητήσεων της φοιτητικής μου εποχής) στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς και κόλλησα σε ένα σχόλιο που έκανε για πίνακα του με θέμα την απομάκρυνση του ζεύγους των Πρωτοπλάστων από τον παράδεισο. Ο ζωγράφος είπε ότι ο πίνακας του σχολιάζει όχι την τιμωρία τους από τον θεό και την αποπομπή τους όσο κάτι καθαρά ανθρώπινο που βίωσαν οι πρωτόπλαστοι μετά τη ρήξη της σχέσης του με τον δημιουργό: την απόλυτη μοναξιά. Αυτό το διαρκές αίσθημα μοναξιάς βιώνουν σταθερά οι άνθρωποι που αναζητούν σχέσεις ουσίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης και όχι πρόσκαιρες και χρηστικές σχέσεις, όπως η εποχή μας τείνει να επιβάλλει.

Αυτές τις ημέρες του Πάσχα βρέθηκα μακρυά από το ασφυκτικό αστικό τοπίο κοντά στη θάλασσα και την εξοχή.Εκεί συντελείται πάντοτε η απελευθέρωση μου από τη βιοτική μέριμνα και η σκέψη μου ταξιδεύει απερίσπαστη στη ονειρική χώρα του Ποτέ-Ποτέ, την Neverlandόπως την περιγράφει ο JamesBarrieστον Πήτερ Παν. Δεν το κρύβω ότι όταν βρίσκομαι πίσω στη μητέρα φύση, όσο και αν σας φανεί παράλογο, νοσταλγώ τον άνθρωπο των σπηλαίων. Εκεί ο σπηλαιάνθρωπος είχε να παλέψει μόνο με τα στοιχεία της φύσης ενώ η αγέλη των σπηλαιανθρώπων υπήρξε ουσιαστική μάλλον σύμμαχος των ατόμων. Σε αντίθεση με την σύγχρονη αστική αγέλη που τείνει να απομονώσει και όχι να ενώσει τα μέλη της, σα να θέλει βρε παιδί μου ο ποιμένας σήμερα να ρίξει το κάθε πρόβατο κατευθείαν στο στόμα του λύκου. Ας δούμε για παράδειγμα τη σημασία την οποία προσλαμβάνει σήμερα η λέξη συναδελφικότητα. Η λέξη αυτή είναι κενή πια και έχει εξαπατήσει όσους άμεσα τη συναντούν σε λεξικά και χαίρονται την αλληλουχία των συμφώνων και φωνηέντων της. Όταν όμως ο ήχος της λέξης αυτής κληθεί να εκπληρωθεί τότε αδύνατη προκύπτει αυτή η εκπλήρωση. Άρα η λέξη συναδελφικότητα ίσον μάταια λέξη, ως εκ τούτου το υπουργείο παιδείας πρέπει να ζητήσει την άμεση διαγραφή της από όλα τα λεξικά της Ελληνικής γλώσσας.

Ανάμεσα στα ανοιξιάτικα λουλούδια πηγαινοέρχονται πλέον παθιασμένες οι μέλισσες. Ένας φίλος μελισσοκόμος μου έχει πεί ότι οι μέλισσες έλκονται πολύ από το κίτρινο χρώμα των λουλουδιών και ίσως αυτό να σχετίζεται με την ποσότητα και την ποιότητα της γύρης που αποδίδουν τα κίτρινα λουλούδια. Στο σημείο αυτό θυμήθηκα τον σπουδαίο γέροντα Παίσιο τον Αγιορείτη που είχα τη μεγάλη τύχη να μιλήσω μαζί του αρκετές φορές όταν ήμουν νεαρός κατά τη διάρκεια πολλαπλών επισκέψεων μου στο Άγιον Όρος την περίοδο 1983-1987. Έλεγε  λοιπόν ο Παίσιος ότι υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι ανθρώπων: αυτοί που συμπεριφέρονται όπως οι βρωμερές αλογόμυγες που έλκονται από τις ακαθαρσίες και αυτοί που συμπεριφέρονται όπως οι μέλισσες που έλκονται από τα όμορφα λουλούδια και παράγουν το μέλι. Θα πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός ότι οι βρωμερές μύγες είναι πολύ περισσότερες από τις μέλισσες στη φύση και το ίδιο ισχύει και για τις ανθρώπινες κοινωνίες. Επιπλέον οι βρωμερές μύγες όπου καθήσουν θα λερώσουν, ακόμη και αν καθήσουν πάνω σε ένα όμορφο λουλούδι και εκεί θα αφήσουν την ακαθαρσία. Επίσης οι μύγες καταφθάνουν και με τον υγρό και ζεστό καιρό ο οποίος βοηθάει και στη διάδοση της οσμής σκουπιδιών η οποία έλκει τις μύγες. Σε αντίθεση με τις μύγες οι μέλισσες (όπως και οι όμορφες πεταλούδες) πετάνε από λουλούδι σε λουλούδι όταν η ατμόσφαιρα είναι διάφανη και φωτεινή γεγονός που εξασφαλίζει μόνον το φρέσκο βορινό αεράκι. Έτσι και οι άνθρωποι μοιάζουν αντίστοιχα με μύγες ή με μέλισσες, η συμπεριφορά της μύγας είναι βέβαια η πλέον διαδεδομένη και οι ευλογημένοι άνθρωποι οι οποίοι συμπεριφέρονται σαν παραγωγικές μέλισσες είναι ελάχιστοι.

Βαδίζω ξυπόλυτος πάνω σε μια όμορφη αμμουδιά και το κυματάκι βρέχει απαλά την άκρη των ποδιών μου. Παρατηρούσα τα φρέσκα ίχνη στην άμμο που άφησαν τα πόδια ενός ζευγαριού ερωτευμένων νεαρών που είχε ήδη απομακρυνθεί. Τα ίχνη των ποδιών τους ήσαν τόσο ανάλαφρα χαραγμένα στην άμμο έτσι ώστε μου θύμησαν το εντύπωμα που αφήνουν πάνω στο ήσυχο νερό τα ποδαράκια μιας ακρίδας ή μιας λιβελούλας. Ήρεμο τριγύρω το γεωμετρικό τοπίο, παραλληλόγραμμα κατά τέτοιο τρόπο διατεταγμένα που θυμίζουν έργα του ζωγράφου Μοντριάν. Το παραλληλόγραμμο της άμμου, το παραλληλόγραμμο του ουρανού σε ανοιχτό γαλάζιο πάνω από το παραλληλόγραμμο της σκούρας γαλάζιας θάλασσας. Μια φυσική αυστηρή γεωμετρία που όμως δεν σε φυλακίζει αλλά σε απελευθερώνει απόλυτα. Και τέλος αυτή η μαγική σιωπή με τους ελάχιστους φυσικούς ήχους, στη συγκεκριμένη περίπτωση ήχους του ανοιξιάτικου μεσημεριού. Πόσο θόρυβο μπορεί όμως να επωάζει η σιωπή; συνήθως τα τσουνάμι και οι καταστροφές ακολουθούν περιόδους μεγάλης σιωπής. Όπως και οι φωτογραφίες που όταν εικονίζουν ήρεμες στάσεις και αμετακίνητα πλάνα μου προξενούν άγχος για το τι θα ακολουθήσει τα διαστήματα της ατελείωτης σιωπής.

Διακόπτουν τότε τον ατέρμονα στοχασμό μου οι δυνατές φωνές μιας παρέας φίλων που με προσκαλούν να πάρω μέρος στην αδιέξοδη συζήτηση πάνω στο επίμαχο ζήτημα της κρίσης που περνάει σήμερα ο τόπος. Τα ίδια αυτονόητα ερωτήματα αναδύονται και πάλι. Τι θα κάνουμε άραγε; Θα επαναστατήσουμε, θα διώξουμε το ΔΝΤ, θα διώξουμε την τρόικα, θα στείλουμε στη φυλακή τους προδότες, θα αλλάξουμε τρόπο σκέψης ως λαός; Προσωπικά θεωρώ ότι ισχυρά γεωπολιτικά συμφέροντα καθορίζουν ακόμη και σήμερα το μέλλον του έλληνα «ραγιά», δυστυχώς ακόμη «ραγιά». Επίσης θεωρώ δεδομένο ότι η δημοκρατία έχει καταλυθεί στην Ελλάδα σήμερα και χρειάζεται ένας σκληρός και μακροχρόνιος αγώνας προκειμένου να επιστρέψει και πάλι στον τόπο όπου γεννήθηκε. Και πάντα θα καραδοκούν οι δημαγωγοί για να μας δώσουν μια και να πάμε πάλι στον πάτο. Ευχή όλων είναι να μην επαναληφθεί ποτέ η φαυλοκρατία της μεταπολίτευσης. Τελικά τα κατάφερε η τρελοπαρέα να μου χαλάσει τη φιλόσοφη και στοχαστική διάθεση. Τι σας έλεγα! πάντα τα διαστήματα της μεγάλης σιωπής ακολουθεί ένα καταστροφικό τσουνάμι.

 *Ο Θανάσης Δρίτσας είναι

Καρδιολόγος στο Ωνάσειο ΚΚ, συνθέτης και συγγραφέας

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s